Kyllä köyhäkin saa haluta terveellisen lisäksi myös maukasta ruokaa
Lueskelin tossa jotain ketjua, jossa väitettiin, että köyhänkin on mahdollista syödä terveellisesti. Varmaan onkin ja ketjussa tuli paljon ihan hyviä vinkkejä edulliseen ja terveelliseen syömiseen. Kiinnitin kuitenkin huomiota siihen, että joidenkin mielestä köyhä ei saisi ostaa leivänpäälle esim. lauantaimakkaraa tai juustoa ja kritisoida niiden kalleutta. Meuhkattiin, että "mitä sellaista jätettä syöt" ja kehotettiin köyhää vaihtamaan nuo mainitut leivänpäälliset juureksiin ja raasteisiin. Ihan oikeasti nyt, kuka syö leivän päällä jotain h*mmetin raasteita? Siis veteleekö joku leipänsä päällä vaikkapa porkkanaraastetta tai lohkoo sille lanttua? Tai kuullostaako herkulliselta laittaa leivän päälle kermaviiliä tai kaalinlehti? En ole itse köyhä, mutta tykkään nuukailla ja täytyy sanoa, että nauroin ihan ääneen monesti noille "herkullisille" vinkeille. Kyllä kai leipä ihan pelkällä voilla on jo parempaa kuin että sille lintataan joku kitkerä ja kuivakas kaalinlehti. Kyllä köyhälläkin on makuaisti ja ihmisarvoinen syöminen ja jopa herkuttelu toisineen on köyhälle tärkeää. Ehkä jopa tärkeämpää kuin varakkaalle, sillä se ruoka voi olla niitä köyhän harvoja iloja. Silloin sen soisi myös olevan suht maukasta.
No sitähän se köyhyys vaan sattuu olemaan, että jostain on pakko karsia. Joku karsii juustoista ja makkaroista, toinen jostain muusta. Minä kyllä syön juustoa enkä siitä suostu karsimaan mutta en minä silti valita, että voi voi kun se juusto on niin kallista, on se niin epäreilua.