Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jenkkikämppis tekee mut hulluksi :(

Vierailija
07.03.2016 |

En jaksa, en halua edes mennä kotiin. En ikinä olisi arvannut aikuisen (+20) ihmisen voivan olla noin käsittämättömän lapsellinen.
Joka vitun päivä on ulinaa, kitinää, haukutaan Suomea ja suomalaisia, kaikki on huonosti, juoruaa (toi seläntakana jauhaminen on ihan 24/7),mun pitäisi viedä/tuoda/tutustuttaa/selittää/hoitaa IhAN kaikki, syö mun ruoat (kun ei ymmärrä miten se voi olla niin big deal), mun pitäis mennä kirkkoon hänen tuekseen tai ei voi mennä yksin...
En sit saanut kämppistä vaan muutuin lastenhoitajaksi.

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä provo, sillä kukaan amerikkalainen ei käyttäytyisi noin, ainoastaan suomalaiset.

Amerikkalaiset ovat paljon itsenäisempiä kuin me, eivätkä välitä pikkuasioista, kysyvät heti jos eivät osaa jotain.

Ainoa vaan että tykkäävät kuunnella omia ääniään eli saattavat olla liian äänekkäitä.

t. Jenkeissä asunut

Hmm, luulen että niin valtavassa maassa on hyvin monenlaisia ihmisiä. Itse olin aikoinaan vaihto-oppilaana erittäin uskonnollisesti fundamentalistisella seudulla, ja siellä minusta tytöt kasvatettiin aika aroiksi, toisista riippuvaisiksi ja avuttomiksi. Pienestä asti iskostettiin päähän että tyttönä/naisena olet heikompi astia, jonka tarkoitus elämässä on löytää suojelijaksi hyvä mies, koska yksin et pärjää.

Vierailija
22/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jenkkikämppis tunki jalkaa oven väliin kun yritin mennä huoneeseeni rauhaan siltä jatkuvalta kälätykseltä. Olisi halunnut myös istua olkkarissa yhdessä tekemässä ei-mitään koska muuten oli liian yksinäistä... Ei ei ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi AP:n kuvaus vastaa aika hyvin Merete Mazzarellan kirjassaan "Illalla pelataan Afrikan tähteä" luonnehdintaa amerikkalaisesta miniästään, joka oli ihan aikuinen ihminen. Hän vietti Suomessa muutaman kuukauden ja mikään täällä ei häntä miellyttänyt. Ruoka oli kamalaa, samoin ilmasto ja paljon muuta. Merete kertoi kirjassaan myös, että miniä ei kertakaikkiaan osoittanut mitään pienintäkään kiinnostusta tätä maata kohtaan, vaikka oli koulutukseltaan antropologi.

Vierailija
24/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuollainen kämppis kämppääsi on  oikein ilmestynyt?

Ei ole mun kämppis siinä mielessä, että omistaisin asunnon (ja voisin siten potkia vaikka tänään pellolle) vaan molemmilla omat lukolliset huoneet. Eli näennäisesti elettäisiin omaa elämää soluasunnossa, todellisuudessa hän ei voisi olla lähempänä vaikka nukkuisi samassa sängyssä mun kanssa.

Vierailija
25/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä provo, sillä kukaan amerikkalainen ei käyttäytyisi noin, ainoastaan suomalaiset.

Amerikkalaiset ovat paljon itsenäisempiä kuin me, eivätkä välitä pikkuasioista, kysyvät heti jos eivät osaa jotain.

Ainoa vaan että tykkäävät kuunnella omia ääniään eli saattavat olla liian äänekkäitä.

t. Jenkeissä asunut

Joo, minäkin asuin Norjassa vähän aikaa, enkä nähnyt ainuttakaan tummaihoista koko aikana. Norjassa ei siis voi olla tummahoisia.

Vierailija
26/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurishokki on monelle amerikkalaiselle iso. Suomessa on loppujen lopuksi ihmeen erilaista. Mieheni ihmetteli tippauksen puuttumista (millä ne työntekijät sitten motivoidaan), ruokakauppojen valikoiman pienuutta, aukioloaikoja ja sitä, että kirkkoon ei painostettu. Saunaan oli jo tutustunut ajatuksena, mutta häiriintyi muiden miesten kiinnitettyä huomiota hänen varustukseensa. Ei vieläkään osaa kiinnittää jatkuvasti huomiota vierustoverin hienovaraisiin vihjeisiin julkisissa, vaan hänelle joutuu ihan sanomaan, että nousisin tässä pois :D Joskus pelottelee naapureita puhumalla hississä.

Vierailija
27/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että olette molemmat naisia. Harrasta kiihkeää lesboseksiä sen kanssa niin ehkä se vähän aikuistuu.

Vierailija
28/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta!! Hävettää kun nauran julkisella paikalla :D:D Onkohan meillä sukulaiset tms kun niin tutulta kuullostaa. Munkin jenkki opiskelee huvin vuoksi, seuraa aamusta iltaan, ei ole oppinut sanaakaan Suomea , haluaa päättää minne menen vai enkö mene (baariin ei saisi lähteä ilman häntä), suuttuu kun joku ei osaa englantia, on ehdottanut mulke reissua Irlantiin "nyt kun on Euroopassa" ja olettaa mun kieltäytymisen johtuvan siitä miten en

Vierailija kirjoitti:

Muistan! Minun jenkkikämppikseni takertui minuun ja seurasi ihan kaikkialle, odotteli jopa vessan ovella, etten vain pääsisi livahtamaan karkuun (olin päässyt muutaman kerran, joten hän tehosti kulunvalvontaa). Mihinkään ei voinut mennä yksin, vaan minun olisi pitänyt mennä mukana. Minä en myöskään olisi saanut mennä esimerkiksi salille, koska sieltä voisin tuoda mukanani bakteereja ja tartuttaa vakavan taudin. Piilotti valtavia määriä kakkuja ja keksejä joka puolelle, söi niitä salaa ja oksensi sitten puoli iltaa niitä ulos. Ei oppinut kieltä, jota oli opiskelemassa (opiskeli huvin vuoksi, kun ei ollut muutakaan keksinyt), ja jollei joku ymmärtänyt ameriikkaa, korotti ääntään ja huusi hitaammin. Ei tajunnut millään sitä, että vaikka hänen vanhempansa olivat törkeän rikkaita, kaikkien vanhemmat eivät olleet. Kolme kuukautta onneksi riitti hänelle ja kotimaa kutsui.

Vierailija
29/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun italialaiselta ex(onneksi!)-kämppikseltä :D Osataan sitä muuallakin!

Valivalivalivali Italiassa on kaikki paremmin, mikset vie mua autolla, en viitsi opetella kieltä, lasken päiviä kotiin paluuseen. Kumma kyllä kaikille muille ulkopuolisille hän oli yhtä aurinkoa. Mä toimin kaiken paskan vastaanottajana, eikä olla edes hyvissä väleissä jälkeenpäinkään.

Vierailija
30/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurishokki on monelle amerikkalaiselle iso. Suomessa on loppujen lopuksi ihmeen erilaista. Mieheni ihmetteli tippauksen puuttumista (millä ne työntekijät sitten motivoidaan), ruokakauppojen valikoiman pienuutta, aukioloaikoja ja sitä, että kirkkoon ei painostettu. Saunaan oli jo tutustunut ajatuksena, mutta häiriintyi muiden miesten kiinnitettyä huomiota hänen varustukseensa. Ei vieläkään osaa kiinnittää jatkuvasti huomiota vierustoverin hienovaraisiin vihjeisiin julkisissa, vaan hänelle joutuu ihan sanomaan, että nousisin tässä pois :D Joskus pelottelee naapureita puhumalla hississä.

Lisään vielä, että mieheni on vuosien aikana (asumme kahdessa maassa) oppinut puhumaan suomea, muttei suostu siihen ihan helposti. Ymmärtää kyllä melkein kaiken, mutta vastaa englanniksi, jos mahdollista. Vanhempieni kanssa joutuu puhumaan suomea, mutta hänestä näkee, kuinka hän inhoaa lausua väärin. Suomi on kuulemma vaikea kieli - venäjää puhuu kuitenkin sujuvasti.

Vierailija
31/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä tyyppi ojennuksiin. Ei sitä lähdetä vieraaseen maanosaan jos ollaan noin avuttomia.

Ja lyö sille ruokalasku eteen. Jos se kerran ei ollut big deal, niin ei re ruokien maksaminenkaan voi olla big deal.

Tähän on myönnettävä, että maksaa heti ja auliisti kun raivoan kun pistää mun valmiit, vaivalla valmistetut pöperöt nassuunsa.

Itse ei osaa kokata mitään. En liiottele. Ei MITÄÄN. Opetin laittamaan puuroa ja keittämään kananmunia.

On ehdottanut mulle systeemiä, missä daddy maksaisi mulle kuukausittain summan siitä, että laitan kolme ateriaa päivässä nenun eteen. En pelleile. Syytä miksei voi kävellä jaloillaan ravintolaan/kouluun/kioskiin syömään en tiedä. On vaan niin helppo tulla kotiin ja pistellä mun kalakeitto.

Opiskelijabudjetilla tietysti hinnakasta, mutta jos mahdollista, niin graavaa lohifilettä. Katso vetääkö jenkki "raakaa kalaa" naamaansa. Tai mitähän muita tuollaiselta syömättä jääviä ruokia tulisi mieleen? Vaihtoehtoisesti elä pari päivää omassa huoneessasi pitämälläsi leivällä, siis jääkaappi tyhjänä, jokohan alkaisi oppimaan ruoan hankkimisen itse.

Vierailija
32/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan! Minun jenkkikämppikseni takertui minuun ja seurasi ihan kaikkialle, odotteli jopa vessan ovella, etten vain pääsisi livahtamaan karkuun (olin päässyt muutaman kerran, joten hän tehosti kulunvalvontaa). Mihinkään ei voinut mennä yksin, vaan minun olisi pitänyt mennä mukana. Minä en myöskään olisi saanut mennä esimerkiksi salille, koska sieltä voisin tuoda mukanani bakteereja ja tartuttaa vakavan taudin. Piilotti valtavia määriä kakkuja ja keksejä joka puolelle, söi niitä salaa ja oksensi sitten puoli iltaa niitä ulos. Ei oppinut kieltä, jota oli opiskelemassa (opiskeli huvin vuoksi, kun ei ollut muutakaan keksinyt), ja jollei joku ymmärtänyt ameriikkaa, korotti ääntään ja huusi hitaammin. Ei tajunnut millään sitä, että vaikka hänen vanhempansa olivat törkeän rikkaita, kaikkien vanhemmat eivät olleet. Kolme kuukautta onneksi riitti hänelle ja kotimaa kutsui.

Wtf :D

Niin minäkin ajattelin. Satuin saamaan kämppäkaverikseni syömishäiriöisen amerikkalaisen ja vielä samaan huoneeseen. Useimpina iltoina hän piti yksinpuhelua, kun minä olin jo silmät kiinni ja pää tyynyssä. Jos nukahdin ja hän sen sattui huomaamaan (hän tuijotti mielellään kaukaisuuteen puhuessaan), hän usein herätti minut, koska hänellä oli vielä asiaa. Hänen monologinsa käsittelivät sitä, mikä kaikki teki USA:sta erilaisen kuin mistään muusta maailmankolkasta (hän oli käynyt tasan kahdessa vieraassa maassa), ja sitä, miten hassua oli, kun jotkut joutuivat säästämään rahaa pitkään, jos halusivat ostaa vaikka purjeveneen.

Tämä neiti oli ollut perhemajoituksessa jonkin aikaa, mutta hänen oli sitten "pitänyt lähteä". Yksi mielenkiintoisista erimielisyyksistä oli ollut se, että jos oli ottanut padasta ruokaa eikä maistettuaan sitten pitänytkään siitä, sitä ei saanut panna takaisin pataan. Oli tullut sanomista.

Olen asunut muidenkin outojen tyyppien kanssa, mutta tässä ihmisessä minua rassasi sen outouden lisäksi sketsimäisen päällekäyvä, äänekäs ja monella tavalla kovin tietämätön ja omahyväinen amerikkalaisuus. Olen kyllä tavannut toisenlaisiakin amerikkalaisia ja ymmärrän, että tämä oli aika erikoinen. Hyviäkin puolia toki oli: olen harvoin saanut niin paljon empatiaa muilta ihmisiltä kuin niitä hetkinä, kun kävi ilmi, että minä tosiaan olin voittanut tämän kämppäkaverikseni asuntolotossa.

7

Vierailija
33/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä tyyppi ojennuksiin. Ei sitä lähdetä vieraaseen maanosaan jos ollaan noin avuttomia.

Ja lyö sille ruokalasku eteen. Jos se kerran ei ollut big deal, niin ei re ruokien maksaminenkaan voi olla big deal.

Tähän on myönnettävä, että maksaa heti ja auliisti kun raivoan kun pistää mun valmiit, vaivalla valmistetut pöperöt nassuunsa.

Itse ei osaa kokata mitään. En liiottele. Ei MITÄÄN. Opetin laittamaan puuroa ja keittämään kananmunia.

On ehdottanut mulle systeemiä, missä daddy maksaisi mulle kuukausittain summan siitä, että laitan kolme ateriaa päivässä nenun eteen. En pelleile. Syytä miksei voi kävellä jaloillaan ravintolaan/kouluun/kioskiin syömään en tiedä. On vaan niin helppo tulla kotiin ja pistellä mun kalakeitto.

Opiskelijabudjetilla tietysti hinnakasta, mutta jos mahdollista, niin graavaa lohifilettä. Katso vetääkö jenkki "raakaa kalaa" naamaansa. Tai mitähän muita tuollaiselta syömättä jääviä ruokia tulisi mieleen? Vaihtoehtoisesti elä pari päivää omassa huoneessasi pitämälläsi leivällä, siis jääkaappi tyhjänä, jokohan alkaisi oppimaan ruoan hankkimisen itse.

Mustamakkara, piimä, kivasti pääsiäinen tulossa niin mämmi, uudet perunat ja silli (hitsi, kun ei vielä vaan saa uusia perunoita) vois olla kans melkoinen yhdistelmä, varmaan aikalailla kaikki, mitä voi tehdä punajuuresta, lantusta ja nauriista. Veikkaan, että perunalaatikkokin olis semmonen, että ei kahta kertaa maistaisi.

Vierailija
34/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustamakkara, piimä, kivasti pääsiäinen tulossa niin mämmi, uudet perunat ja silli (hitsi, kun ei vielä vaan saa uusia perunoita) vois olla kans melkoinen yhdistelmä, varmaan aikalailla kaikki, mitä voi tehdä punajuuresta, lantusta ja nauriista. Veikkaan, että perunalaatikkokin olis semmonen, että ei kahta kertaa maistaisi.

Jos ap:lle maistuu veriruuat, niin miten olisi veriletut ja Oulun seudun perinneruoka rössypotut. Jälkimmäinen on hajultaan melko eksoottinen, eikä saa ulkonäöstäänkään kehuja.

Vierailija
35/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä vain ei ole sellainen kulttuuri, jossa ollaan omissa oloissaan koko ajan vaan päinvastoin.

Sitten on hyvä opetella millainen kulttuuri Suomessa on ja käyttäytyä sen mukaan. Kun kerran on Suomeen päättänyt tulla.

Vierailija
36/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä yksi vaihtoehto: äännä selkeästi "I'm not your f***g maid. Cook your own meals." Ja sitten ruuat lukolliseen laatikkoon jääkaappiin.

Vierailija
37/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin puhua pelkästään suomea tuollaiselle kämppikselle.

Vierailija
38/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että ulkomaalaiset haukkuvat suomalaisia niin rohkeasti siksi, että suomalaiset haukkuvat itsekin väsymättä omaa kansaansa. Kun on kuunnellut koko ikänsä suomalaisten päivittelyä, miten olemme kateellisin, sivistymättömin, epäsosiaalisin, tylyin, kärttyisin ja sanalla sanoen kelvottomin kansa mitä maa päällään kantaa, miten kukaan sitten osaisi sanoa jämäkästi että suomalaisten haukkuminen ei ole ok? Kun joku ulkomaalainen tekee niin? Päin vastoin, suomalainen alkaa innokkaasti myönnellä, että "kyllä kyllä, juuri sellaisia suomalaiset ovat, minä itse en kyllä ikinä..."

Vierailija
39/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen aitoa ruotsalaista hapansilakkaa. Kun avaat sen purkin hän lähtee takaisin kotiin.

Vierailija
40/170 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele että amerikkalainen valittaa ja kärsii täällä, sillä on major culture shock. Se voi tuntua ihan hirveeltä, yritä ymmärtää. Se tulee vapaasta maasta meidän ankeuteen ja vankeuteen.