Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viljatonta ruokavaliota noudattavat, mistä kuitua?

Vierailija
07.03.2016 |

Olen ollut viljattomalla ja maidottomalla ruokavaliolla nyt puolisen vuotta ihon ja ärtyvän suolen takia. Iho on rauhoittunut tosi paljon, vatsakin sikäli ettei ole enää jatkuvaa ripulia kuten ennen, mutta nykyään ongelmana on ummetus. Eli kaipaisin vinkkejä, mikä olisi hyvä viljaton kuitulisä?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voithan testata joitakin viljoja, jos vaikka pystyisitkin syömään ilman ihottumaa ja ripulia. Kaura voisi vaikka sopia. Ja entäs vältteletkö siis kaikkia gluteenittomiakin viljoja: tattaria, hirssiä, kvinoaa jne.? Jos vaikka testailet niitä silloin tällöin?

Onko ruokavaliosi siis ihan lääkärin määräys vai omaa testailua?

Miksi ihmeessä niitä viljoja pitäisi väkisin syödä, jos niistä keho kärsii?? Varsinainen urpo!

En ole urpo. Allergioissa on se jännä juttu, että ne eivät välttämättä ole elinikäinen juttu. Siksi aina välillä on hyvä testailla jos jokin sopisi. Elämää helpottaa, jos ruokavalio ei ole liian karsittu. Kokemusta on perhepiirissä sekä keliakiasta että erinäisistä allergioista. Allergiat voivat väistyä, keliakia ei.

Vierailija
22/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fitfarm Fiber. Toimii.

Tätä olin tulossa myös suosittelemaan! Positiivisia kokemuksia tästä. Fiberiä 8g (yksi mittalusikallinen (tulee mukana)) vaikka jugurttiin/smoothieen tms. aamuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voithan testata joitakin viljoja, jos vaikka pystyisitkin syömään ilman ihottumaa ja ripulia. Kaura voisi vaikka sopia. Ja entäs vältteletkö siis kaikkia gluteenittomiakin viljoja: tattaria, hirssiä, kvinoaa jne.? Jos vaikka testailet niitä silloin tällöin?

Onko ruokavaliosi siis ihan lääkärin määräys vai omaa testailua?

Miksi ihmeessä niitä viljoja pitäisi väkisin syödä, jos niistä keho kärsii?? Varsinainen urpo!

En ole urpo. Allergioissa on se jännä juttu, että ne eivät välttämättä ole elinikäinen juttu. Siksi aina välillä on hyvä testailla jos jokin sopisi. Elämää helpottaa, jos ruokavalio ei ole liian karsittu. Kokemusta on perhepiirissä sekä keliakiasta että erinäisistä allergioista. Allergiat voivat väistyä, keliakia ei.

Kyllä olet urpo. Elämää ei helpota syömällä sopimatonta ruokaa.

Vierailija
24/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksissa on suhteellisen vähän kuitua. Ei niillä saa paikattu kuidun tarvetta kukaan, joka ei vedä niitä montaa kiloa päivässä. Palkokasvit.

Vierailija
25/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa suosittelen myös lisäämään, hyvä määrä on esim aamulla 10g kookosöljyä smoothieen, lounas 10g oliiviöljyä salaattiin, iltapalalla 20g cashewpähkinöitä :)

Vierailija
26/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemenet, pähkinät, pavut, hedelmät ja vihannekset

Vierailija
27/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloitat chia-siementen käytön, niin aloita hyvin pienellä määrällä. Sain kauheat kouristukset kahdesta ensimmäisestä kerrasta. Itse nakkaan nykyisin siemenet soijajogurtin joukkoon, koska soijamaitoon sekoitettuna tuli köntsäinen, jos ei käynyt hämmentelemässä välillä.

Mutta nuo siemenet on auttanut vatsan toiminnassa. Mulla samat vaivat kuin sulla.

Vierailija
28/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fitfarm Fiber. Toimii.

Tätä olin tulossa myös suosittelemaan! Positiivisia kokemuksia tästä. Fiberiä 8g (yksi mittalusikallinen (tulee mukana)) vaikka jugurttiin/smoothieen tms. aamuisin.

Itse en voi käyttää noin suurta annosta tai turpoan ilmapalloksi. 3-4g on ok.

Vierailija
29/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan vaan ripulin virrata!

Vierailija
30/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siemenet, pähkinät, pavut, hedelmät ja vihannekset

Pavut? Ehdotatko tosissasi niitä ibs-ihmiselle?

Vierailija
31/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissa on suhteellisen vähän kuitua. Ei niillä saa paikattu kuidun tarvetta kukaan, joka ei vedä niitä montaa kiloa päivässä. Palkokasvit.

Ei niitä kuituja hirveesti tarvitse. Rasvalla se paska kulkee.

Vierailija
32/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerijuurikaskuitua esim. smoothien sekaan

Vierailija
33/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummetus voi johtua monesta muustakin asiasta kuin siitä ettet syö enää viljoja.. mutta ymmärrän että luulet sen johtuvan siitä koska ummetus alkoi silloin kun jätit viljat pois ruokavaliosta. Oma vinkki on että vähennä lihan käyttöä ja lisää kasviksia ja jos ei auta niin laxoberonia tai jotain muuta ummetukseen tarkoitettua valmistetta

Vierailija
34/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampunsiemeniä ja marjajauheita kannattaa kokeilla!

T.Itse myös täysin viljatonta ja maidotonta ruokavaliota noudattava...

Vierailija
35/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kanssa vilja allergia, onhan mailmassa kaikenmoisia erilaisia viljoja näiden (ohra,kaura,ruis ja vehnä) allergisoivien lisäksi, käytä niitä ja esim. maississa on paljon proteenia ja kuituja.

Ps. jos iho oireet ja ripuli poistuu viljojen pois jättämisellä, niin olet vilja allergikko.

Älä tule väittämään toista allergikoksi ilman faktaa. Ärtyvän suolen oireyhtymässä ei ole kyse allergiasta vaan toiminnallisista vatsavaivoista, jotka helpottaa jättämällä tiettyjä hiilihydraatteja (FODMAP) pois. Ja kun ripuloi koko ajan, niin tietenkin myös iho menee huonoksi! T: toinen ibs-potilas ja pahasta ihottumasta ja ripulista ennen kärsinyt. Tsemppiä Ap tämän vaivan kanssa!

Vierailija
36/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psylliumia vesilasiin, jos maha kestää

Vierailija
37/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuituja tarvitaankin paljon vähemmän kun ei tuki suoltaan höttöhiilareilla.

Vierailija
38/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla chia-siemeniä paljon suurempi apu on pellavansiemenrouhe! (Ummetukseen siis)

P.s. Muista myös juoda tarpeeksi

Vierailija
39/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kanssa vilja allergia, onhan mailmassa kaikenmoisia erilaisia viljoja näiden (ohra,kaura,ruis ja vehnä) allergisoivien lisäksi, käytä niitä ja esim. maississa on paljon proteenia ja kuituja.

Ps. jos iho oireet ja ripuli poistuu viljojen pois jättämisellä, niin olet vilja allergikko.

Älä tule väittämään toista allergikoksi ilman faktaa. Ärtyvän suolen oireyhtymässä ei ole kyse allergiasta vaan toiminnallisista vatsavaivoista, jotka helpottaa jättämällä tiettyjä hiilihydraatteja (FODMAP) pois. Ja kun ripuloi koko ajan, niin tietenkin myös iho menee huonoksi! T: toinen ibs-potilas ja pahasta ihottumasta ja ripulista ennen kärsinyt. Tsemppiä Ap tämän vaivan kanssa!

Törppö. AP ei ole suvainnut vastata onko itse diagnosoitu IBS vai ihan oikean lääkärin diagnosoima. Jos itse diagnosoitu, kyse todennäköisimmin allergiasta. Ja kyllä, allergiat voi lieventyä ja parantua. Mutta eihän rasvaajat sitä usko kun guru uskottelee, että rasva hyvästä (paitsi tukkii rasvaajien aivot, kuten tästäkin keskustelusta näemme, ja siihen gurunne luottaakin, että teitä on helpompi höynäyttää myös tulevaisuudessa) ja viljat myrkkyä (allergikoille ja keliaakikoille joo, mutta muille viljan poisjätöstä on vain haittaa, kuten AP osoittaa ummetuksellaan).

Vierailija
40/55 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko kokeillut ap kvinoaa? :) tykkään itse tooosi pagljon. Maissipasta on kans tosi hyvää. Ei maultaan eroa paljon tavallisesta pastasta ja linsseistä voi tehdä hyviä keittoja. Varmista että saat tarpeeksi rasvoja (avokado, pähkinät, kookosmaito) ja mulla ummetukseen auttaa banaani ja mustikka.

Mulla just banaani ja mustikka on pahimmat ummettajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän