minkä shampoon ostan kutisevaan päähän? apteekki tai kauppa
Päänahka jotenkin kutisee ja tuntuu hilseiseltä ja pahalta.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu vastukseni on: lopeta shampoiden ja hoitoaineiden läyttö kokonaan, joko lopullisesti tai ainakin vaikka puoleksi vuodeksi.
Itse olin ignorantti asian suhteen todella pitkään, mutta päänahkani kutiseva, kirvelevä, poltteleva tuntemus ja tippuvat hiukset saivat turvautumaan äärikeinoihin.
Olen ollut 6 kk ilman shampoo - tahi hiushoitopesua. Ensimmäin kuukausi oli vaikein, koska hiukset rasvoittuivat, päänahka oireili vielä pahemmin. Pesin etikka/ruokasoodalla, tosin ruokasooda kovaa ainetta joten sitä kannattaa laittaa vain vähän.
Kuukauden jälkeen tilanne rauhoittui ja nyt pesen hiukset pelkällä vedellä joka päivä - päänahan oireet loppuneet.
Googleta no poo.
Taidat olla lyhythiuksinen? Ainakaan omilla pitkillä hiuksillani tuo ei ikinä onnistuisi. En saa harjattua hiuksiani auki jos en laita shampoota ja hoitoainetta.
Hiukset yli olkapään, joten en ole lyhythiuksinen. Hiukseni ovat luonnostaan paksut ja jouhimaiset, helposti takkuuntuvat, joten olen aina luullut tarvitsevani kaikenmaailman hoitoaineita tms.
Kannattaa harjata ne hiukset kuivina, tokihan siinä on vähän tekemistä, mutta pieni hinta hiusten tippumisesta ja päänahan oireilusta.
Kun hiuksista ei aina pese pois sitä hiusten omaa vahaa niin hiukset ovat itseasiassa parempikuntoiset vähän ajan päästä. Mutta ainakin kuukausi - kaksi pitää kokeilla ennenkuin päänahka tottuu ja rauhoittuu.
Sivusta huutelen, että myös palashampoo/saippua (ilman sulfaatteja, ei siis Lush) toimii loistavasti ilman hoitoaineita, myös pitkissä hiuksissa. Tuo harjausongelma liittyy siihen, että hiuksista on pesty niiden omat öljyt pois = liian pesevä aine saa hiukset takkuuntumaan. Tuota ongelmaa sitten korjataan takut poistavalla hoitoaineella.
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu vastukseni on: lopeta shampoiden ja hoitoaineiden läyttö kokonaan, joko lopullisesti tai ainakin vaikka puoleksi vuodeksi.
Itse olin ignorantti asian suhteen todella pitkään, mutta päänahkani kutiseva, kirvelevä, poltteleva tuntemus ja tippuvat hiukset saivat turvautumaan äärikeinoihin.
Olen ollut 6 kk ilman shampoo - tahi hiushoitopesua. Ensimmäin kuukausi oli vaikein, koska hiukset rasvoittuivat, päänahka oireili vielä pahemmin. Pesin etikka/ruokasoodalla, tosin ruokasooda kovaa ainetta joten sitä kannattaa laittaa vain vähän.
Kuukauden jälkeen tilanne rauhoittui ja nyt pesen hiukset pelkällä vedellä joka päivä - päänahan oireet loppuneet.
Googleta no poo.
Komppaan tätä! Itselläni kutisi ja ärtyi päänahka vähän väliä ja apteekin Nizoralilla se aina rauhoittui, mutta tuli pian takaisin. Olen nyt ollut 5-6 viikkoa ilman shampoopesua ja päänahka on ollut täysin oireeton ja rauhallinen. Pesen siis pelkällä silikonittomalla hoitsikalla. Jos laitan hiusten latvoihin naamiota tai silikonihoitsikkaa, mutten siis kosketuksiin päänahan kanssa. Kannattaa kokeilla.
Marketti valikoimasta Head And Shoulders manteliöljyn tuoksuinen dry scalp 2in1. Tämä toiminut itselläni mainiosti. Rauhoittaa päänahkaa ja hoitaa samalla hiuksia.
Erittäin hienoa suomalaista shampoota vihreä tai sininen pullo tai linna shampoo
Yksi hyvä konsti on pestä apteekin perusvoiteella! Juu, siis ihon perusvoiteella. Esim. Decubal sopii hyvin. Hiuksista yllättäen tulee puhtaat, mutta iho voi hyvin. Tämä on ihotautilääkärin psoriaatikko-miehelleni antama neuvo, joka on hyväksi havaittu.
Itselleni auttoi nimenomaan pesujen tihentäminen jokapäiväisiksi ja apteekin Aco-merkkinen 2-tehoinen hilsesampoo, jossa on kuorivaa salisyylihappoa.
Olin aiemmin kokeillut pesujen harventamista ja sampoon poisjättämistä jne. Kutina paheni ja päänahkani oli haisevan vahakerroksen peittämä.
Kutina ei aina johdu liiasta pesusta eikä liian voimakkaista pesuaineista. Olen lukenut, että kun ihon bakteerit pilkkovat ihon rasvahappoja, tästä syntyneille hajoamistuotteille voi olla allerginen. Luulen, että oma kutinani syntyi tällä mekanismilla.
Hoitoaineena käytän latvoihin jätettävää öljyä.
Käytän luomu- tai luontaistuotekaupan shampoota. Niidenkin tuoteselosteet kannattaa lukea. Yksinkertaisempi aineosaluettelo yleensä parempi 😉
Minä pääsin päänahan kutinasta vaihdettuani näihin shampoisiin :):)
Minulla on olkapäälle ulottuvat vahvat hiukset.
Hoitoaineena käytän kylmäpuristettua öljyä, joskus kookosöljyä latvoihin ennen pesua.
Pesen hiukset yleensä viiden vrk:n välein.
Ois ihanaa edetä shampoottomaan pesuun 💚
Thanks teille kaikille infosta!
Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni auttoi nimenomaan pesujen tihentäminen jokapäiväisiksi ja apteekin Aco-merkkinen 2-tehoinen hilsesampoo, jossa on kuorivaa salisyylihappoa.
Olin aiemmin kokeillut pesujen harventamista ja sampoon poisjättämistä jne. Kutina paheni ja päänahkani oli haisevan vahakerroksen peittämä.
Kutina ei aina johdu liiasta pesusta eikä liian voimakkaista pesuaineista. Olen lukenut, että kun ihon bakteerit pilkkovat ihon rasvahappoja, tästä syntyneille hajoamistuotteille voi olla allerginen. Luulen, että oma kutinani syntyi tällä mekanismilla.
Hoitoaineena käytän latvoihin jätettävää öljyä.
Minä näkisin tämän niin että ihon hyvä bakteerikanta on niin vähäinen että päätään on nostanut liiallisesti joku toinen ei niin hyvä esim. hiiva. Tähän ei tietty paikallinen hoito tehoa kuin hetkellisesti. Sanoisin että suolisto kuntoon.
(Tähän tulee aina vastauksena että "ei mulla", "syön sitä ja tätä, ei voi olla" jne. Mutta uskokaa pois, voi olla! )
Mulla on todella pitkät hiukset (polviin asti) ja aiemmin pahat ongelmat päänahan ja liian rasvaisten/välillä taas kuivien hiusten kanssa. Kokeilin monia kampaamon shampoita ja ties mitä öljyhoitoja ja pelkkiä vesipesuja, pahemmaksi vain meni. Sitten siirryin testailemaan halpisshampoita ja löysin Tresemmen tuotteet, joilla pesten näki selvän eron heti ekan käytön jälkeen. Niitä olen käyttänyt pari vuotta. Pesen hiukset 3-5 päivän välein. Nyt ei enää päänahka kutia ja hiukset on sileät, takuttomat ja erittäin hyväkuntoiset vähällä vaivalla. Suosittelen.
Turha alkaa muiden kokemuksia ja käyttämiä tuotteita/keinoja kritisoimaan. Mikä toimii toisella, ei välttämättä muilla toimi. Täältä saa hyviä ja erilaisia vinkkejä. Itse olen sitä mieltä, että vaihtelu on parasta. Älä käytä samoja tuotteita peräkkäisinä pesukertoina. Ja anna hiusten huilia välillä kemikaaleista, jos vain mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Katso shampoon ja hoitoaineen sisällyslistasta, sisältääkö se natrium lauryl sulfate -nimistä ainetta (todennäköisesti, sillä sitä tungetaan joka paikkaan kosmetiikassa, hammastahnoista saippuoihin. On kai erittäin halpa ainesosa, jolla täyttää kivasti pakkauksen...).
Tuo aine kuivattaa ihoa ja aiheuttaa kaikki ihottumat ja kutinat.
Sulfaatiton shampoo löytyy muuten ihan markettien hyllyltä. Oliivi -shampoo ja hoitoaine. Maksaa alle 4 euroa puteli ja saa tosi mahtavan tuntuiset hiukset sillä! Varsinkin hoitoaine on ihan parhautta. Ja on kotimainen.
http://www.apteekkishop.fi/epages/ApteekkiShop.mobile/?ObjectPath=/Shop…
Kokeile tätä aktiivihoitoa. Tähän saa saman sarjan shampootakin. Kallista mutta toimii. Ja tuota aktiivihoitoa voi laittaa kuiviinkin hiuksiin. Jos nyt vaikka sattuu kutisemaan niin tuolla nokalla vaan nestetta kutisevaan kohtaa ja kyllä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso shampoon ja hoitoaineen sisällyslistasta, sisältääkö se natrium lauryl sulfate -nimistä ainetta (todennäköisesti, sillä sitä tungetaan joka paikkaan kosmetiikassa, hammastahnoista saippuoihin. On kai erittäin halpa ainesosa, jolla täyttää kivasti pakkauksen...).
Sitä "tarvitaan" että saadaan se shampoo/saippua/hammastahna vaahtoamaan... Ja todellakin kosmetiikkateollisuus tietää, että se on hyvin allergisoiva ainesosa, mutta koska suurinosa ihmisistä ei saa siitä mitään oireita, tungetaan sitä joka purkkiin.
Komppaan, löytyy ainesosaluetteloista lyhenteillä SLS ja SLES (sodium lauryl sulphate ja sodium lauryl ether sulphate). Suihkun jälkeen ei ole tarvinnut kiristellä, kuivua, pistellä, kutista tai rasvata sen jälkeen kun seuloin nuo pois elämästäni.
Eikös sulfaatit ole juuri ne puhdistava ja pesevä ainesosa?
Vinkaa nyt tuotteita, jotka ovat sulfattivapaita! Itsekin olen kutinaongelmaan vasta havahtunut, ja tuntuu ettei SLS vapaita tuoteita tahdo löytyä.
Lidlissä on hyvää hilseshampoota, joka on tehty nimenomaan päänahalle. Mun päästä lähti kutina sillä. Hilsettä ei ole, mutta kuulin jostain tuosta ja kokeilin ja toimii!! Niitä hilseshampoita on siellä muutama erilainen, mutta olen ostanut sitä, jossa lukee sensitive.
XZ:n Vanilja-Suklaa shampoo+hoitoaine
Hyviä vinkkejä itsellenikin. Mulla auttaa ainoastaan Bonacuren Sensitive Scalp, mut en ole saanu ostettua sitä täältä peräkylältä. Olen vuosien saatossa kokeillut sekä kaupan että kampaamoiden tuotteita laidasta laitaan.
Sante
marketista
Sls:n tilalla " cocos jotakin" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä "tarvitaan" että saadaan se shampoo/saippua/hammastahna vaahtoamaan... Ja todellakin kosmetiikkateollisuus tietää, että se on hyvin allergisoiva ainesosa, mutta koska suurinosa ihmisistä ei saa siitä mitään oireita, tungetaan sitä joka purkkiin.
Komppaan, löytyy ainesosaluetteloista lyhenteillä SLS ja SLES (sodium lauryl sulphate ja sodium lauryl ether sulphate). Suihkun jälkeen ei ole tarvinnut kiristellä, kuivua, pistellä, kutista tai rasvata sen jälkeen kun seuloin nuo pois elämästäni.
Eikös sulfaatit ole juuri ne puhdistava ja pesevä ainesosa?
Vinkaa nyt tuotteita, jotka ovat sulfattivapaita! Itsekin olen kutinaongelmaan vasta havahtunut, ja tuntuu ettei SLS vapaita tuoteita tahdo löytyä.
Luonnonkosmetiikan puolelta löytyy sekä nestemäisiä että kiinteitä. Käytän itse lähinnä (käsityönä valmistettua) saippuaa tai palashampoita (esim. Flow), mutta esim unique haircarella on hyviä nestemäisiä sulfaatittomia ja parabeenittomia tuotteita.