Mitä "kyörätä" tarkoittaa sinun murteessasi?
Meillä sillä tarkoitetaan jahtaamista tai ajamista. Esim. lapsia kielletään ettei saa kyörätä kissaa.
(toisen ketjun "kivien kyörääminen" kuulosti siis perin hassulta)
Kommentit (69)
Kymenlaaksos myä kyärätää kissa ja penskat kartanolle ja isommat elukat laitumelle
Kuljettaa. Usein negatiivinen merkitys. "Taas se miniä kyörää lapsensa hoitoon." "Miksi sen piti kyörätä kaverinsakin tänne?"
Olen hämäläinen, suku Karjalasta ja pääkaupunkiseudulta.
Just sitä vaanimista ja ympärillä pyörimistä, häirintää. Kuten ap kuvailikin. Hämäläis-satakuntalainen olen.
Vanhemmat ovat Etelä-Pohjanmaalta ja minusta kyörääminen on kuljettamista ja jotenkin vaivalloista sellaista. Mielestä sana tarkoittaa sitä, että kuljetettavaa tavaraa on paljon. Tyyliin äiti valittaa, että koko ajan saa olla kyöräämässä ruokaa kaupasta, kun teinit syövät paljon. Kukaan tuskin sanoisi vaikka että kyöräsi hääparin kirkosta juhlapaikalle. Se olisi ilkeästi sanottu ja vihjaisi, että tehtävä oli epämieluinen.
Jahdata, härnätä. "Lapset, ei saa kyärätä kissaa"
Turku/Mynämäki
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on haalaamista.
Ja meillä halaaminen on kiehnäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat Etelä-Pohjanmaalta ja minusta kyörääminen on kuljettamista ja jotenkin vaivalloista sellaista. Mielestä sana tarkoittaa sitä, että kuljetettavaa tavaraa on paljon. Tyyliin äiti valittaa, että koko ajan saa olla kyöräämässä ruokaa kaupasta, kun teinit syövät paljon. Kukaan tuskin sanoisi vaikka että kyöräsi hääparin kirkosta juhlapaikalle. Se olisi ilkeästi sanottu ja vihjaisi, että tehtävä oli epämieluinen.
Tuo vaivalloinen kuljettaminen kuvaisi minunkin ajatustani, siis raahata, mutta kuvaannollisesti. Taas se miniä raahaa lapset hoitoon. Miksi sä raahasit ne kaverit tänne?
Ei kuitenkaan: minä raahasin hääparin juhlapaikalle.
43
Täällä Keski-Suomessa ei käytetä tuollaista sanaa, nyt vasta kuulin siitä.
Turussa se oli lapsuudessani 70- l jahtaamista ja yleensä vähän negatiivisessa merkityksessä.
Kärräämistä/kuljettamista, kyölääminen puolestaan on oksentamista.
Vierailija kirjoitti:
Kulkemista " ei sinun tarvitse koko ajan perässä kyörätä"
Mulle tuli kyöräämisestä mieleen sama esimerkkilause, mutta minulle se kyörääminen on seuraamista. Elä kyörää= älä seuraa. Savonmurretta puhun.
Ei mitään, mutta tunnistan sanan merkityksessä kuljettaa/kantaa
Olen Etelä-Pohjanmaalta, enkä ole koskaan kuullutkaan moista sanaa käytettävän missään
"Kyörättii eilen Janin kamat pois nurkist pölyy keräämäst, kun ei se ite saa aikaseks".
Eli vähän sellainen pakosti pois kuljettaminen tai roudaaminen.