Mitä "kyörätä" tarkoittaa sinun murteessasi?
Meillä sillä tarkoitetaan jahtaamista tai ajamista. Esim. lapsia kielletään ettei saa kyörätä kissaa.
(toisen ketjun "kivien kyörääminen" kuulosti siis perin hassulta)
Kommentit (69)
Kuopion korkeudella kirjoitti:
kyttäämistä,.perässä kulkemista.....
näin Savossa
Näin minunkin mielestä. Äiti aina sano 70-80-luvulla pentuna ollessani että "elä kyöree siinä, mää muualle siitä kyöreemästä!"
Varsanais-Suomi: ajaa takaa. 'Esim: Taas tuo meiä Pörri kyöräs pitki tiätä Turrea'.
Jonkinlaista kuljetteluahan se, juuri kuin vaikka tuo kivien kyörääminen. Mummovainaa saattoi myös kutsua vihaisesti rapakyöräksi kun pikkupoikana lompsin onkireissun jälkeen savisine saappaineni suoraan eteiseen, koiraa olen kuullut kurakelillä myös samoin kutsuttavan. Tuo takaa-ajo-merkitys ei ole minulle tuttu, mutta kotieläimiä on kyllä kyörätty laitumelle.
Kuopion korkeudella kirjoitti:
kyttäämistä,.perässä kulkemista.....
näin Savossa
Totta.
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaista kuljetteluahan se, juuri kuin vaikka tuo kivien kyörääminen. Mummovainaa saattoi myös kutsua vihaisesti rapakyöräksi kun pikkupoikana lompsin onkireissun jälkeen savisine saappaineni suoraan eteiseen, koiraa olen kuullut kurakelillä myös samoin kutsuttavan. Tuo takaa-ajo-merkitys ei ole minulle tuttu, mutta kotieläimiä on kyllä kyörätty laitumelle.
Meillä taas sanottiin jäpäkyöräksi eli tarkoitettiin itsepäistä, hankalaa.
Sellaista "kiehnäämistä" ? :D suku pohjois-pohjanmaalta ja savosta, mutten ole koskaan kyöräämisestä kuullut.
Meillä päin kyörääminen on sellaista turhaa kuljaamista, eli kulkemista tai kyttäystä/kerjäämistä. Esim jos kissa kyörää keittiössä, nii kissa kulkee keittiössä ruuan toivossa.
Pohjoisesta olen kotoisin ja osittain ehkä puhun torniojokivarren murretta.
Jotain romua tyhjennetään jodtain tilasta