Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhemman PITÄISI haluta hoitaa lapsenlapsia?

Vierailija
05.03.2016 |

Vaikutan varmaan julmurilta, mutta olen usein ihmetellyt ja ärsyyntynyt törmätessäni oletukseen, että isovanhempien pitäisi vaatimalla vaatia saada hoitaa lapsenlapsiaan ja kinuta heitä luokseen, jotta vanhemmat saavat luppoaikaa. Tuossakin jossain aiemmassa ketjussa joku harmitteli, kun isovanhemmat eivät hoida hänen lapsiaan ja päivitteli, että "luulisi isovanhempien palavan halusta saada hoitaa lapsenlapsia". Miksi pitäisi? Minulla on jo pian aikuiset lapset ja voin todeta, että en mitenkään erityisemmin "pala halusta" tulla isoäidiksi. Ajatus on minulle neutraali. Se tapahtuu, jos on tapahtuakseen. Voi tietty olla, että olen vielä näin alle nelikymppisenä liian nuori mummoutumaan henkisellä tasolla. Olen kuitenkin naimisissa itseäni vanhemman miehen kanssa, joka on jo isoisä, eikä hänkään ole innostunut lastenlasten kaitsemisesta, toki näkee lapsenlapsiaan silloin tällöin.

Omien lasten kasvattaminen aikuisiksi on ollut sen verran kuluttava homma, etten tosiaan ikävöi aloittaa lastenhoitorumbaa missään muodossa uudelleen. Mieluummin levähdän nyt ja otan aikaa omiin harrastuksiin ja itseni kehittämiseen. Vanhemmat jotenkin olettavat, että se lastenlasten hoitaminen ja passaaminen on isovanhemmille joku autuus ja että jokainen normaali isovanhempi ei muuta halua tehdäkään kuin hyysätä pilttejä. Jos näin ei ole, niin jo on syyttävä kuoro huutamassa itsekkäiksi ja sydämettömiksi. Yrittäkää nyt ymmärtää, että isovanhempi on jo lastenhoitovelvollisuutensa suorittanut ja voi auttaa halutessaan ja voimiensa mukaan, muttei se ole mikään automaatio ja velvollisuus. Eivätkä kaikki isovanhemmat mene hullaannuksesta sekaisin, kun lapsenlapsi syntyy. Kyllä jokaiselle ihanimmat lapset ovat olleet ne omat lapset, sanotaan mitä sanotaan.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo haluamisen vaatimus on kohtuuton. Minä olen valmis auttamaan, niin paljon kuin voin, niin taloudellisesti kuin hoitamallakin, mutta neljän lapsen äitinä olisi valehtelua väittää, että erityisesti hinkuan pikkulapsia yökylään. Otan silti, jos töiltäni ja jaksamiseltani voin. Jos omat vanhemmat ovat vanhuksia, olisi aika rankkaa venyä kahteen suuntaan, ja uskon kyllä, että lapseni ovat sen verran empaattisia, että tämän ymmärtävät.

Tiedän kuitenkin sen, millaista elämä on ilman tukiverkkoja pienten kanssa, joten toivoisin voivani auttaa.

Minua raivostuttaa juuri se, että oletetaan usein nimenomaan naisen tahtovan hoitaa ja hoivata lapsia koko elinkaarensa ajan. Kyllä nainenkin voi haluta elää elämänvaihetta, jossa ei tarvitse paapoa ja huolehtia muista vaan voi keskittyä leppoisiin harrasteisiin. Tietysti valtaosa tahtoo olla tekemisissä useinkin lastensa ja lastenlasten kanssa, mutta eivät kaikki esim. jaksa enää yökyläilyjä tai viikon mittaista tauotonta vahti- ja hoitovuoroa!

Vierailija
22/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni nuori vanhempi ajattelee, että lapsenlapsen ja isovanhemman suhde on pelkkään hoitosuhdetta? Miksi perhe ei kutsu isovanhempia luokseen viikonloppuna ja anna lasten ja isovanhempien puuhata. Siinä sivussa ehtii vanhemmat tehdä viikkosiivouksen, hoitaa lumityöt ja kokata gourmet-illallisen. Isovanhemmat voivat vointinsa ja tahtonsa mukaan osallistua lasten puuhiin tai toimia sivusta katsojina. Ehkä joku aktiivimummo tai -pappa voi viedä lapset jopa lähipuistoon hetkeksi.

Plussaa isovanhemmille:

- pääsee osaksi lasten ja lastenlasten arkea ilman hoitovelvollisuutta ja vastuuta

- oma koti pysyy siistinä

- saa kerrankin olla passattavana

Plussaa vanhemmille:

- ehtivät puuhata kotihommia, käydä ehkä kaupassa, huoltaa auton tms

- näkee ihan aitiopaikalta, miten lapsi muodostaa suhteen isovanhempaan

- näkee oman vanhemman uudessa valossa, isovanhempana

Kukaan ei riistä ketään, ei ole automaattista velvollisuutta sysätä omia menoja syrjään eikä ketään pidetä itsestäänselvyytenä eikä keltään vaadita mitään yli voimavarojen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsista saa olla kiitollinen. Lapsenlapsettomuus on sairaus.

Vierailija
24/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luen tällaisia juttuja, olen niin onnellinen, että kuulun sukuun, jossa välitetään sukulaisista. Tää saa varmasti kymmeniä alapeukkuja, AV:lla kun suku tuntuu olevan aina vihattu asia. En ole aiemmin ehkä tajunnut, millainen turvaverkko ja henkinen voimavara se on, että sukulaiset välittävät, mutta AV:ta lukiessa olen tämän ymmärtänyt.

Vierailija
25/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun luen tällaisia juttuja, olen niin onnellinen, että kuulun sukuun, jossa välitetään sukulaisista. Tää saa varmasti kymmeniä alapeukkuja, AV:lla kun suku tuntuu olevan aina vihattu asia. En ole aiemmin ehkä tajunnut, millainen turvaverkko ja henkinen voimavara se on, että sukulaiset välittävät, mutta AV:ta lukiessa olen tämän ymmärtänyt.

Kuule, välittämistä voi osoittaa monella tapaa. Joku tarjoamalla hoitoapua ja joku soittamalla usein ja joku ostamalla tarpeellisia tavaroita. Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Entä onko se välittämistä, että lykätään mukulat usein hoitoon isovanhemmille, jotka kenties ovat väsähtäneitä, mutta eivät kehtaa/henno kieltäytyä?

Vierailija
26/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joidenkin mielestä tosissaan niin, että välittävät isovanhemmat = hoitoapua tarjoavat isovanhemmat? Minä väitän, että lapsillani on lämpivät välit hengissä oleviin isovanhempiin. Siitäkin huolimatta, että kovinkaan paljoa eivät ole hoidossa isovanhemmillaan olleet. Lapseni eivät ole vielä sen ikäisiä, että lapsenlapsia olisi odotettavissa. Hoitoautomaatti en aio olla. Sen verran paljon olen nähnyt ystäväni elämässä tätä hoitoautomaattina oloa. Myös kuumeisena toimii hoitajana. Ja käy siivoamassa aikuisen lapsensa kotia. Tuollainen ei minun näkökulmani mukaan ole terve suhde äidin ja aikuisen lapsen välillä, vaan miellän tuon jo jopa hyväksikäytöksi ja riippuvuussuhteeksi. Noh, kukin tyylillään.

Vierailija
27/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joidenkin mielestä tosissaan niin, että välittävät isovanhemmat = hoitoapua tarjoavat isovanhemmat? Minä väitän, että lapsillani on lämpivät välit hengissä oleviin isovanhempiin. Siitäkin huolimatta, että kovinkaan paljoa eivät ole hoidossa isovanhemmillaan olleet. Lapseni eivät ole vielä sen ikäisiä, että lapsenlapsia olisi odotettavissa. Hoitoautomaatti en aio olla. Sen verran paljon olen nähnyt ystäväni elämässä tätä hoitoautomaattina oloa. Myös kuumeisena toimii hoitajana. Ja käy siivoamassa aikuisen lapsensa kotia. Tuollainen ei minun näkökulmani mukaan ole terve suhde äidin ja aikuisen lapsen välillä, vaan miellän tuon jo jopa hyväksikäytöksi ja riippuvuussuhteeksi. Noh, kukin tyylillään.

Tämä!

Vierailija
28/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen sitä mieltä, että välittävä isoäiti tarjoaa hoitoapua, jos mahdollista. Tietenkin on eri asia, jos on paljon ikää, sairauksia, töitä, omia nuorempia lapsia tai muita hoidettavia sukulaisia, välimatkat tms. Mutta jos puhutaan terveistä ihmisistä, niin kyllä minusta välittävät läheiset auttavat toisiaan tarvittaessa. Ihan kuin mekin autamme mummia asioissa, joissa tarvitaan autoa, moottorisahaa tms.

Meillä on se tilanne, että lapsillani on vain yksi mummi, hän on juuri jäänyt eläkkeelle ja hyvässä kunnossa. Itse ollaan miehen kanssa keskellä pahinta ruuhkavuosirumbaa ja aika väsyneitä. Mummilla on aikaa harrastuksille, ystäville ja lepäilylle. Mummi lupautuu hoitajaksi pyydettäessä, mutta ei koskaan itse pyydä lapsia hoitoon. Ja mummi korostaa kovasti sitä, että hän ei ala hoitoautomaatiksi. Itse en vaan kehtaa pyytää kuin hyvästä syystä, joten lapset on siellä hoidossa muutaman kerran vuodessa. Itse olen kyllä päättänyt, että jos lapseni vaan haluavat, niin tuen heitä kyllä parhaani mukaan, jos joskus tulen mummoksi.

Vierailija
29/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota.. Kun tulisivat edes joskus leikittämään.

Ei siis hoitamaan, eikä yökyläilemään varsinkaan tarvitse ottaa.

Vastaus kysymykseen: Se nyt vain on normaalia, että haluaa hoivata lapsensa lapsia.

Joku tuolla sanoi, että "ei kaikilla naisilla ole hoivaviettiä." Eikö ollut omiakaan lapsiaan kohtaan siis vai?

Vierailija
30/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hoitaa, mutta sitten niitä ei saa myöskään toivoa ja odottaa. Vastuutonta painostaa lapsiaan hankkimaan jälkeläisiä, kun on niin ihanaa olla mummo ja sitten ei kiinnostakaan olla projektissa enää mukana, kun vastuu astuu kuvioon.

Vierailija
31/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse hoitaa, mutta sitten niitä ei saa myöskään toivoa ja odottaa. Vastuutonta painostaa lapsiaan hankkimaan jälkeläisiä, kun on niin ihanaa olla mummo ja sitten ei kiinnostakaan olla projektissa enää mukana, kun vastuu astuu kuvioon.

Mitä vastuuta tarkoitat? Oletko OIKEASTI sitä mieltä, että isovanhemmat ovat vastuussa täysi-ikäisen lapsensa elämänpäätöksistä kuten lisääntymisestä? Lisääntyykö joku todellakin vain, koska luulee isovanhempien olevan "projektissa" mukana? Anna mun kaikki kestää! :D

Taitaa ystäväni neljääkymmentä käyvä lapsi siellä kirjoitella. Hoida vastuusi, äläkä marise siellä!

Vierailija
32/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisiko joku kysymykseeni, eli eikö saa toivoa, että edes kerran tulisi leikittämään!?

Kyseessä oikein hyväkuntoiset isovanhemmat ja virkeät. Kaikissa kissanristiäisissä kyllä käydään.

Vierailija
33/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastuuta tarkoitat? Oletko OIKEASTI sitä mieltä, että isovanhemmat ovat vastuussa täysi-ikäisen lapsensa elämänpäätöksistä kuten lisääntymisestä? Lisääntyykö joku todellakin vain, koska luulee isovanhempien olevan "projektissa" mukana? Anna mun kaikki kestää! :D

Taitaa ystäväni neljääkymmentä käyvä lapsi siellä kirjoitella. Hoida vastuusi, äläkä marise siellä!

Taisit ymmärtää kommentin väärin. Idea oli siinä, että yleensä isovanhemmat vuosi tolkulla painostaa lapsiaan tekemään lapsen lapsia ja sitten ei enää kiinnostakaan olla mummo, kun olisi hoito mahdollisuuksia tarjolla.

Vierailija
34/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole sinä "minäminä" vela hiljaa, kun et mistään mitään edes tiedä!

Ja jos väität olevasi äiti, niin onnea vaan lapsillesi!

Vierailija
35/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi olla mummo vaikkei hoidakkaan? Jos haluaa tavata, ja jutella, kertoo kenties tarinoita, mutta siinä se?

Vierailija
36/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, välittämistä voi osoittaa monella tapaa. Joku tarjoamalla hoitoapua ja joku soittamalla usein ja joku ostamalla tarpeellisia tavaroita. Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Entä onko se välittämistä, että lykätään mukulat usein hoitoon isovanhemmille, jotka kenties ovat väsähtäneitä, mutta eivät kehtaa/henno kieltäytyä?

En huomannutkaan, että olisin viestissäni kirjoittanut, että välittämistä voi osoittaa vain yhdellä oikealla tavalla. Missähän mahdoin viestissäni sanoa, että "mukuloiden lykkääminen usein hoitoon isovanhemmille" on se välittäminen, josta puhuin? Hmm...

Vierailija
37/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoista ihmisistäkin on jo tullut laiskoja ja itsekkäitä.

Edes leikkimään ei saa pyytää.

Kyllä on vetelää sakkia!

Homehtukaa vaivaistaloissanne sitten aikanaan, ihan yksinänne vain! Ei sureta!

Vierailija
38/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole sinä "minäminä" vela hiljaa, kun et mistään mitään edes tiedä!

Ja jos väität olevasi äiti, niin onnea vaan lapsillesi!

Itse asiassa minä olen äiti kahdelle lapselle. Minä itse olen lapseni tähän maailmaan saattanut, joten minä heistä vastuun kannan. Lasteni isovanhemmat ovat tärkeitä ihmisiä sekä minun että lasteni elämässä, vaikka kovinkaan paljoa eivät ole heitä hoitaneet. Jos joku haluaa vaikka joka viikonloppu lastenlapsiaan hoitaa, niin siitä vaan. Minun tai puolisoni vanhempien tehtävä se ei kuitenkaan ole.

Vierailija
39/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota.. Kun tulisivat edes joskus leikittämään.

Ei siis hoitamaan, eikä yökyläilemään varsinkaan tarvitse ottaa.

Vastaus kysymykseen: Se nyt vain on normaalia, että haluaa hoivata lapsensa lapsia.

Joku tuolla sanoi, että "ei kaikilla naisilla ole hoivaviettiä." Eikö ollut omiakaan lapsiaan kohtaan siis vai?

Kun naiselle tulee vaihdevuodet niin silloin voi hoivavietti kadota, itselleni on käynyt niin. Eiköhän jokainen ihminen saa päättää omasta elämästään ja siitä mihin sen haluaa käyttää.

Vierailija
40/116 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä noista kun on omatkin hoidattanut vanhemmillaan, niin pitää nyt omat lapsenlapset hoitaa.

Mielestäni se on vain inhimillistä, rakastavaa, ja normaalia , että isovanhemmat haluavat hoitaa lapsenlapsiaan. Miettisin kyllä että ihmisessä, joka ei halua hoitaa/ ei tunne syvää rakkautta lapsensa lapseen, on jotain vikaa tunnepuolella, kokisin että henkilö ei ole rakastanut omaakaan lastaan, voisi jopa olla psykopaatti, ettei hänellä ole empatia kykyä. Sori tämä tulee mieleen, aika kärjistettyä. Vähintään henkilö on äärimmäisen itsekeskeinen, jota ei kiinnosta edes omat lapsensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme