Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolison rahaongelmat

Vierailija
03.03.2016 |

Rahaongelmat on yksi yleisimmistä syistä erota. Missä vaiheessa puolisosi ongelmallinen rahatilanne ja rahan käyttö paljastuivat sinulle ja missä vaiheessa siitä tuli ongelma sinulle? Paljastuiko valtavasti velkaa, vailla vakuuksia, vaiko hauskan elämän mahdollistaneita kulutusluottoja?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti yleistäkin pimittää puolisolta raha-asioita?

Eikö yhdessä rahatkin ole "yhteisiä"? Eli miten siinä samassa taloudessa puoliso voisi salaa laittaa raha-asiansa niin huonoon jamaan?

Vierailija
2/17 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö yhdessä rahatkin ole "yhteisiä"? Eli miten siinä samassa taloudessa puoliso voisi salaa laittaa raha-asiansa niin huonoon jamaan?

No kuvitellaanpa vaikka vasta seurustelemaan alkanut pariskunta. En minä ainakaan ensi treffeillä laita tiliotetta ja velkojani näytille. Jossain vaiheessa se rahatilanne paljastuu. Yleensä huonoa rahatilannetta voidaan peitellä pitkäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten porukka onnistuu velkaantumaan noilla kulutusluotoilla. Eikös niitä varten tarkisteta nykyään tulot tarkasti? Suuri osa firmoista tarjoaa myös ekan lainan ilmaiseksi.

Vierailija
4/17 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuvitellaanpa vaikka vasta seurustelemaan alkanut pariskunta. En minä ainakaan ensi treffeillä laita tiliotetta ja velkojani näytille. Jossain vaiheessa se rahatilanne paljastuu. Yleensä huonoa rahatilannetta voidaan peitellä pitkäänkin.

Vasta seurustelemaan alkaneet eivät ole toisilleen puolisoita. Ymmärtääkseni av:lla käytetty termi on poikkis/tyttis, ainakin on jos niin wt, että sössii raha-asiansa pikavipeillä.

Vierailija
5/17 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no tuo on totta ja varmaan tätä tapahtuukin paljon. Ajattelin että ne rahaongelmat syntyy siitä seurustelun aikana ja sitten johtaa eroon.

.

.

Kuitenkin ylistäisin että rehellisyys kunniaan, mielummin tulla jätetyksi niitten velkojen takia jos seurustelukumppani ei niitä siedä, kuin että yrittää peitellä niitä ja lopulta kuitenkin jäädä kiinni lisäksi valehtelijan leima otsassa.

Vierailija
6/17 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on kiva huomata puolen vuoden seurustelun jälkeen, että miesystävällä on kymmeniä tuhansia ulosotossa. Velkaa kännissä lunariin ajetusta autosta ja muista törttöilyistä.

Vierailija
7/17 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nyt varmaan suurimmalla osalla pariskunnista on jonkinsortin yhteisiä rahoja, mutta tuskin nyt monet toisen tarkkoja varoja tuntee? Meillä on yhteinen taloustili puolison kanssa ja molemmilla on myös omia rahoja. En kuitenkaan usko, että puolisoni tietää minulla olevan yli 100 000 euron sijoitussalkku.

Vierailija
8/17 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nyt varmaan suurimmalla osalla pariskunnista on jonkinsortin yhteisiä rahoja, mutta tuskin nyt monet toisen tarkkoja varoja tuntee? Meillä on yhteinen taloustili puolison kanssa ja molemmilla on myös omia rahoja. En kuitenkaan usko, että puolisoni tietää minulla olevan yli 100 000 euron sijoitussalkku.

Kiva että sulla on raha-asiat kunnossa.

Oliko niitä rahaongelmia kenelläkään?

Vierailija
9/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis

Vierailija
10/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Meillä esimerkiksi ei ole yhteistä tiliä, molemmilla vain omat tilinsä joihin omat tulot tulevat. Kumpi tahansa saattaisi toisen tietämättä sössiä raha-asiansa. Yhdessä olemme olleet yli 20 vuotta, joista aviossa 15 vuotta. Onneksi olemme rahankäyttäjinä kuitenkin samanlaisia, mitään suurempia tuhlaustarpeita ei ole näiden vuosien aikana esiintynyt.

Vierailija
11/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus.fi sivustolla maksaa ulosottorekisterin tarkistus 6e. Tarvii sotun.

Vierailija
12/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin miehen kanssa erilliset tilit. Ei mulla ole hajuakaan miehen rahoista tai veloista. Oma osuutemma laskuista maksetaan.

Vierailija
13/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu oudolta, ettei raha-asioista voisi puhua. Eihän se sitä tarkoita, että raha pitäisi jotenkin antaa toiselle. 

Tai siis ei tunnu oudolta vaan surulliselta. Itsekin nuorena olin tuollaisessa avoliitossa ja yhteinen omistusasunto. Sitten joskus aikuisena syntyi todellinen suhde, jossa on luonnollista puhua myös tuloista ja varallisuudesta, vaikka toisen raha-asioiden hallinta ei toiselle kuulukaan. 

Vierailija
14/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä puolisolla on kuitenki sen varran hyvät tulot, että hoitaa moitteetta osuutensa yhteisistä menoista, niin saa sillä jäljelle jäävälläkin osuudella sössityä asiansa. Voit kuvitella toisella olevan hyvä palkka, kun uutta tavaraa kannetaan jatkuvasti sisään...mutta et tiedä kaiken olevan velaksi hankittua.

Meillä ainakin yhteiset menot/budjetti aikoinaan laskettiin periaatteella tämä asuto maksaa tämän verran ja nämä yhteiset menot tämän verran, sopiiko nämä sinulle. Ei siinä kyselty tuloja tai mitä jää jäljelle, kumpikin osasi laskea ihan itse jääkö omiin menoihin riittävästi. Nyttemmin minä pyöritän kummankin omaa varallisuutta ja melko ilmoitusluontoisesti kerron miehelle missä hänen rahansa ovat.

Ensimmäinen poikakaveri onnistui sössimään vaikka minä vieressä huusin pää punaisena ettei me mitään sohvakalustoa tms tarvita luotolla, kun hädin tuskin on rahaa ruokaan ja vuokraan. Osti silti.... toivottavasti nykyinen vaimonsa tykkää sohvasta, äijällä ei taida vieläkään (25v myöhemmin) olla rahaa pankissa päivää pidempään.

Vierailija
15/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahaongelmia, ulosotto jne menneisyyden törttöilyistä. Velka lyhenee hitaasti, koska olen pienituloinen. Tapasin nykyisen avopuolisoni reilu vuosi sitten, ja me puhuttiin jo ihan alusta asti vakavammistakin asioista. Kun alkoi vaikuttaa siltä, että juttumme syvenee, nostin kissan pöydälle ja kerroin rahaongelmistani. Olimme tässä vaiheessa tunteneet vasta muutaman viikon, mutta halusin kertoa hänelle asiasta jotta hän saisi päättää, onko se dealbreaker. Olisi tuntunut tosi epärehelliseltä salata asiaa.

Yhdessä ollaan ja onnellisia :) Vuokra-asunto, vakuutukset jne ovat tietty puolison nimissä. Meillä on yhteinen taloustili ja lisäksi omat rahat. Olen nykyään vastuullinen ja tarkka rahan käyttäjä, velkaa on vielä muutama tonni jäljellä. Olen sanonut puolisolle, että hän ei sitten saa hölvätä mulle rahaa joka houkuttelisi mua holtittomaan rahankäyttöön, sen verran vainoharhainen mä vielä olen enkä luota itseeni täysin.

Vierailija
16/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin jo sillosen avokin kanssa kun löysin jääkiekkokassin TÄYNNÄ ulos-ottopapereita ja laskuja :/ Kyllä niitä kusipäitä on! Oli muutenkin valehteleva, pettävä mies. Onneksi oltu jo pitkääääään erossa. 

Vierailija
17/17 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison raha(nkäyttö)ongelmat paljastuivat tahtomisten jälkeen: Naisella ei mitään hajua kuinka pitää säästää ha/tai varautua pahan päivän varalle. Vasta kun hänen unelmahuushollinsa bygäys meni 30kE pitkäksi ja "jostain" löytyi hätävara, oli kummankin näytöt annettu talousosaamisen suhteen. Sen jälkeen hänellä ei ole ollut mitään sananvaltaa yli 300e hankintojen suhteen.