Kätilön innoittamana...tk-lääkäri vastailee hetken
ja ottaa vastaan rakentavaa kritiikkiä. En normaalisti harrasta tällaista, mutta nyt osuin hauskalle palstalle ja viinilasin jälkeen voisin huvikseen vastailla, jos asiallisia kysymyksiä tulee.
Kommentit (117)
todenäköisesti harmittomia, voivat olla esim. lipoomia eli rasvapatteja. Reiden yläosassa sisäsyrjällä on imusolmukkeitakin, jotka voivat suurentua. Kannattaisihan noita varmuudeksi käydä näyttämässä.
plaaplaa" -vastaus ollut potilaalle sen hyödyllisempi? Hienoa, jos hoitajakin olisi osannut vastata, korkeaa ammattitaitoa. Ja kyllä se vain niin on, että tiettyjä sairauksia epäiltäessä konsultoidaan erikoislääkäriä, vaikka itsekin hoidon tietäisi - varmuuden vuoksi. En haluaisi kenenkään hengen vaarantuvan siksi, että KUVITTELEN tietäväi kaiken. Tieto muuttuu koko aja ja itseään on koulutettava.
Mutta, enpä tule toista kertaa " itseäni mainostamaan" , kunhan kokeilin tällaistakin. Etkä varmaan itse osu koskaan potilaakseni, joten ole huoleti:)
ja en kyllä viitsisi tollai ärsytellä täällä ja kiusata. ihanaa kun joku lääkäri täällä viitsii vastailla meille ja jokunen saa apua vaivoihinsa tai mieltäpainavat asiat pois.
ja olisit voinut kertoa siitä wpw mä oon vakavasti sairas ja haluaisin apua näihin rytmihäiriöihin.. syön mysö beettasalpaajia
olet tietty sydänosastolla töissä?????
sä helpotit tänään monen elämää.
kiitos sulle lääkäri!! teet arvokasta työtä ihanaa kun jaksat!
Vierailija:
ja en kyllä viitsisi tollai ärsytellä täällä ja kiusata. ihanaa kun joku lääkäri täällä viitsii vastailla meille ja jokunen saa apua vaivoihinsa tai mieltäpainavat asiat pois.
ja olisit voinut kertoa siitä wpw mä oon vakavasti sairas ja haluaisin apua näihin rytmihäiriöihin.. syön mysö beettasalpaajia
olet tietty sydänosastolla töissä?????
Never heard about?
Eiköhän tässä ole nyt kyse siitä, että tuommoiset vaikeammat diagnoosit täytyy tehdä ihan naamatusten... Ei ole turvallista sanoa tämmöisellä foorumilla esimerkiksi lääkeasioista jotain ohjeita, koska diagnoosi vaatii yleensä sen näkemisen ja mahdollisesti eri kokeita... Jos ap jakelisi täällä lääkitysohjeita ihan vallattomasti, niistä voisi seurata jopa jotain vaaratilanteita, jos kokonaistilannetta ei tiedetä!
Ja se on sitä ammattitaitoa ;)
Alussa olin ihan varma, että olet joku wannabedoctor (ensimmäisen oman vastauksenikin kohdalla) ja aloin... heh, hieman veettuilemaan. Sorry siis, meni vähän yli...Mutta vahvistit kuitenkin käsitykseni siitä, että wpw ei aina näy filmissä vaikka syndrooma olisikin.
wpw (sh ensiapupolilla... eikä suinkaan missään sydänosastolla)
minä täällä kyselin noista rintakivuista ja kukaan (edes sh) ei osannut sanoa mitä se on, joku laittoi linkin johonkin puhelinpalveluun kun oli oikein tukala olo ja sielläkään kukaan ei osannut sanoa mitä se on, oma tk-lääkärikään ei sanonut mitään mistään tiezestä, nyt kun googletin sen niin kuulostaa ihan siltä ja vain oireiden perusteella osasi arvella sitä
kiitos vielä
minäkin olen luullut joskus sitä sydänkivuiksi ja käynyt lääkärissäkin mutta kun mitään vakavia rytmihäiriöitä ei löytynyt annettiin asian vain olla, nyt tiedän ainakin ettei ole mitään kovin vakavaa vaikka välillä tuntuukin siltä kun sattuu niin kovin ettei pysty liikkumaan senttiäkään
muuhun joten en ole sairaanhoitajan työtä tehnyt, nyt potilaana olen joutunut näihin sydänasioihin tutustumaan.. ja vaikeita ovatr todellakin...ja ikäviä elää niiden kanssa, koskaan et voi olla varma millon ne taas iskee ja missä, ja pieni vauva on jonka kans olet kaiket päivät yksin....
Vierailija:
Eiköhän tässä ole nyt kyse siitä, että tuommoiset vaikeammat diagnoosit täytyy tehdä ihan naamatusten... Ei ole turvallista sanoa tämmöisellä foorumilla esimerkiksi lääkeasioista jotain ohjeita, koska diagnoosi vaatii yleensä sen näkemisen ja mahdollisesti eri kokeita... Jos ap jakelisi täällä lääkitysohjeita ihan vallattomasti, niistä voisi seurata jopa jotain vaaratilanteita, jos kokonaistilannetta ei tiedetä!
Ja se on sitä ammattitaitoa ;)
wpw
joku halusi tietää, mikä on wpw: Wolff-Parkinson-White -rytmihäiriö, eli kammioiden varhaisaktivaatio, joka johtuu ylimääräisestä ns. oikoradasta sydämen johtoratajärjestelmässä. Voi aiheuttaa hengenvaarallisia rytmihäiriöitä. Hoidetaan katetriablaatiolla, eli polttamalla ylimääräinen johtorata pois.
Kiitos vielä " potilaille" palautteesta!
Olen hidas kirjoittaja ;) Sillä välin kun kirjoittelin, tuonne ilmesty vaikka kuinka monta kirjoitusta ;) Kiva, että olitkin kunnon kansalainen ;)
119
Vierailija:
minä täällä kyselin noista rintakivuista ja kukaan (edes sh) ei osannut sanoa mitä se on, joku laittoi linkin johonkin puhelinpalveluun kun oli oikein tukala olo ja sielläkään kukaan ei osannut sanoa mitä se on, oma tk-lääkärikään ei sanonut mitään mistään tiezestä, nyt kun googletin sen niin kuulostaa ihan siltä ja vain oireiden perusteella osasi arvella sitäkiitos vielä
minäkin olen luullut joskus sitä sydänkivuiksi ja käynyt lääkärissäkin mutta kun mitään vakavia rytmihäiriöitä ei löytynyt annettiin asian vain olla, nyt tiedän ainakin ettei ole mitään kovin vakavaa vaikka välillä tuntuukin siltä kun sattuu niin kovin ettei pysty liikkumaan senttiäkään
WPW-syndrooma
Lääkärini totesi, että minulla on sydämessä WPW-syndrooma. Minulle jäi epäselväksi, mitä se oikein tarkoittaa?
¿ Epätietoinen
Vastaus:
WPW eli Wolf, Parkinson ja White -nimisten lääkäreiden 1930-luvulla löytämä oireyhtymä on sydämen johtumishäiriö. Sydämen tulee sykkiä järjestelmällisesti, ensin eteisten ja sitten kammioiden tulee täyttyä ja tyhjentyä. Näitä supistumisia ohjataan sähköisillä johtoradoilla. WPW-syndroomassa sydämessä on ylimääräinen johtorata, jota pitkin impulssi oikaisee ehtien kammioon aikaisemmin kuin mitä normaalia johtorataa pitkin tuleva impulssi tulee. Tämä poikkeava impulssi huomataan sydänfilmissä eli EKG:ssä pienenä poikkeamana. Syndrooma on normaalisti vaaraton, mutta se saattaa joillekin aiheuttaa kammioiden tiheälyöntisiä rytmihäiriöitä. Tällaisen rytmihäiriön tullessa on välittömästi hakeuduttava sairaalaan, jossa rytmihäiriö heti hoidetaan. Usein toistuvia WPW:stä johtuvia rytmihäiriöitä voidaan yrittää parantaa ylimääräisen johtoradan poistamisella.
Juha A. Tuominen Sisätautien erikoislääkäri
ylimääräistä johtorataa pois, eli vaiva jäi, lääkkeitä todella syön kolmea eri pilleriä, ja niiden takia pulssi meni todellakin alas oli jopa vaan 20 holterissa näkyi ja kyllä mua huimas......sitten laitettiin se tahdistin ja jotenkuten tässä elellään ja vauvaa hoidetaan........
en tiedä mut mulla ei ole tuota wpww juttua ainakaan kukaan ei ole siitä puhunut, joku muu vastaava varmaankin???...
Osa niistä on jopa ihan oireettomia. Vaarallisemmalta kuulostaa tuo pulssin lasku...
Tietoa löytyy terveysportin sivuilta runsaasti, mutta en pääse kirjautumaan sinne nyt, kun en ole töissä.
Toki wpwssä äkkikuoleman riski on, aika " huimat 2-4%, joten eiköhän me relata vaan... =D
wpw
mutta niitä kyllä on välillä, mutta harvemmin ja lyhyempiä aikoja....
joten nautin siitä ajasta mitä on ja olen lapsen kanssa kotona sairaslomalla....
ei hänellä oo mitään mikä ois järkyttäny perusturvallisuutta...Pitäs miettiä hieman pidemmälle vastauksiaan.
Unnutus: olisi pitänyt minun laittaa, että YLEENSÄ kertoo perusturvallisuuden järkkymisestä. En tarkoita tällä syyttää äitiä tai mummoa, mutta tällaisen lapsen kohdalla haluaisin yrittää saada selville, onko hoitopaikassa tai jossain muualla sattunut jotain pelottavaa. Siksi suosittelin neuvolassa keskustelua tai lastenpsykiatria. Varmaan ymmärrät ettei tuollaistakaan asiaa täällä voi ratkaista. Toivottavasti unnutukset jäävät ja lapsi kiinnostuu muista asioista! Voisithan yrittää aina tuon huomatessasi kiinnittää lapsen huomion johonkin muuhun, itse huomioimatta lainkaan unnutusta. Ehkä olet näin tehnytkin.
Vierailija:
wpw