Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista alkoholikasvatusta teillä on?

Vierailija
03.03.2016 |

Meillä rippikoulun käyneet nuoret saavat juhla-aterioilla (pääsiäinen, juhannus, joulu) pienet lasilliset viiniä, jos haluavat. Myös isommat juhlat, kuten 50 - vuotispäivät tai häät menevät niin, ettei 16 - vuotiaan tarvitse enää pommacia kilistellä. Siis määrä on noin 1-2 desiä.
Miten te muut opetatte lapsianne vastuullisiksi alkoholin käyttäjiksi?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihannoidaan raittutta! Mahtavaa, että täälläkin sentään on muutamia samoin ajattelevia vanhempia. Alle 18-vuotiaalle alkoholin tarjoaminen on sitä paitsi laitonta ja aivan syystä. Me vanhemmat emme myöskään juo, koska ei kiinnosta. Välitämme terveydestämme, sen vaaliminen onkin suurin syy juomattomuuteemme. Uskon, että tällä tavalla kasvaa todennäköisimmin raittiita lapsia. Raittius on se, johon tulisi pyrkiä, ei "kohtuukäyttö". Niin harva pystyy kohtuukäyttöön, yleensä muutamassa vuodessa on kasvanut jo riippuvuudeksi. Että joka päivä tai viikonloppuna on vähintään saatava! Suorastaan järkyttävää, että jotkut kannustavat lapsiaan juomaan! Ei tosin yllätä, suurin osa ihmisistä kun on riippuvaisia ja sen lisäksi tyhmiä.

Kun itse olin nuori, niin kaikki pahiten kännäävät teinit olivat alkoholikäyttäjien lapsia, ei mikään yllätys. Jos haluaa lapsen oppivan raittiiksi tai käyttämään vain vähäisiä määriä, alkoholin tarjoileminen ja juomiseen kannustaminen kannattaa lopettaa. Säälittää nuo alkoholistien alaikäiset lapset, joille vanhemmat ostaa kaupasta viinaa, ettei tarvi olla kuivin suin vaan voi juoda vanhempien kanssa. Sairasta ja junttimaista.

Vierailija
22/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä traumaattista porukkaa.

:(

Tää on kauhea alkoholistien paikka. Av:lle kaikki juopot ja mielenvikaiset useimmin kokoontuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miksi alaikäisiä pitäisi opettaa käyttämään alkoholia? Ajattelin itse opettaa lapsiani mielummin olemaan käyttämättä..

Vierailija
24/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa elämä natsit.

Vierailija
25/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä miksi alaikäisiä pitäisi opettaa käyttämään alkoholia? Ajattelin itse opettaa lapsiani mielummin olemaan käyttämättä..

Niinpä. Mutta juopot, juopot... Miten opetat lapsesi alkoholikäyttäjäksi, voi luoja :D

Miten opetatte käyttämään huumeita kohtuudella? Annatteko kuinka usein pössytellä, tai vetään viivan nenuun?

Vaikka oikeasti tosin, jos lapsesta olisi lain mukaan pakko opettaa päihderiippuvainen, niin valitsisin kannabiksen. Se ei pilaa terveyttä kuten alkoholi.

Vierailija
26/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin alkoholin sijaan alkoholisti

Arvaa kenestä ja kenen ongelmasta se kertoo???

Ette sitten arvaa no ei mitään uutta ettei osallistuminen ole se teidän juttu. Kerron että se kertoo sinun suhteista ja peloista alkoholismia kohtaan. Ei siitä että syyttäisin sinua alkoholistiksi vaan että sinulla on trauma kiusaantua alkoholismi sanasta ja haluat tuoda sen esiin. Kukaan ihan normaali ei kommentoisi noin vain ongelmallisen suhtautumisen omaava henkilö tuo aiheen esiin kysymättä.

Vierailija
27/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi, jos mikä, nostattaa tunteita. Asiallinen keskustelu ei nähtävästi onnistu. On niitä, joilla on henkilökohtainen ongelma, sekä niitä, jotka osaavat käyttää - tai olla käyttämättä - alkoholiainetta. On kuultava myös alkoholiriippuvaisia, jotka ovat alkoholisoituneet, mutta sittemin toipuneet. Kaikki nämä piirteet eri muodoissaan näkyvät suomalaisissa perheissä. Sinänsä kysymys on oivallinen: miten kasvattaa tässä(kin) asiassa vastuullisia ihmisiä. Miten luotsata nuoria, seuraavaa sukupolvea, elämässä eteenpäin? Mielestäni keskustelu teini-ikäisten kanssa on paikallaan: mitä mieltä he itse ovat? Miksi juoda alkoholia? Samoin kysymykset seksistä, e-pillereistä, huumeista, jne. Tietoa alkoholista aineena on saatavilla paljon. Tupakkatietous on lyönyt melko hyvin läpi; miksi ihmeessä ei alkoholitieto?

Suomeen, jos jonnekin, tarvitaan uudenlaista ajatus-, asenne- ja kasvatusmallia alkoholinkäytöstä. En ymmärrä, mitä vikaa on alkoholivastaisuudessa, -kielteisyydessä. Toki voi elää myös alkoholimyönteisesti, kohtuullisesti alkoholia käyttäen. Miten opettaa se kohtuullisuus, joka valitettavan monella toimii mielialalääkkeenä, masennuslääkkeenä, johtaen salakavalasti riippuvuuteen?

Vierailija
28/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä traumaattista porukkaa.

:(

Alkoholi on aika traumatisoiva myrkky monelle.

Vierailija
29/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä ei vielä ole ajankohtaista kun lapset alle kouluikäisiä, mutta olen jo pohtinut, että mitenhän tulevaisuudessa tulee menemään. Mun lapsuudenperheessä oli tosi tiukka linja alkoholin suhteen: vanhemmat olisi olleet syvästi pettyneitä jos olisin jäänyt kiinni alaikäisenä juomisesta ja varmasti rangaistuksia olisi tullut. Mulle ei ikinä alaikäisnä tarjottu alkoholijuomia eikä myöskään ostettu. Ei olisi tullut kuuloonkaan. Vanempani eivät tosi edes oikeastaan käyttäneet alkoholia kuin joskus tooooodella harvoin juhlatilanteissa (1 lasi kuohuviiniä tai lasi viiniä ruoan kanssa tyyppisesti).

Miehen perheessä on ollut ihan eri meininki. Mies on aloittanut juomisen suht. nuorena, vanhempansa ovat ostaneet hänellle kaupasta alkoholia ja myös kotona sitä on ollut saatavilla, eikä esim. isän saunakaljojen juomisesta ole tullut mitään sanottavaa.

Nyt aikuisena mä juon harvoin, saunassa saatan juoda siiderin/oluen, joskus ruoan kanssa viiniä ja joskus harvoin juhlimassa vähän enemmän. Humalassa olen ehkä 1-2 kertaa vuodessa, enkä silloinkaan "örvellä". Mies juo aina saunassa oluen ja joskus jotain viskiä/viiniä. Ei hänhään usein humalassa ole, mutta useammin kuin minä. Varmaan n. 10 kertaa vuodessa ja silloin kun on, niin on kyllä kunnolla.

Mulla ja miehellä on tosi erilaiset käsitykset siitä, miten lapset tullaan kasvattamaan tämän asian suhteen. Mun mielestä lapsille ei missään nimessä osteta alkoholia kaupasta eikä juomiseen mitenkään kannusteta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että joskus 16-17 vuotiaana voi saada juhlissa sen kuohuviinilasin tai lähempänä täysi-ikäisyyttä joskus jonkun siiderin. Mies taas on sitä mieltä, että tottakai lapsille ostetaan kaljaa ja annetaan juoda kotona, etteivät sitten mene juomaan mitä tahansa. Mun mielestä tuollainen ajattelupata vaan kannustaa juomiseen ja on muutenkin aika turmiollinen.

Tää vois olla mun kirjoittama! Tosin sillä erotuksella, että mun mies juo aika paljon enemmän kuin sun.. ei mikään juoppo ole, mutta kyllä sitä kaljaa kuluu, jos ei nyt päivittäin niin useana päivänä viikossa. Kerralla ei paljoa juo, eikä ole humalassa juuri koskaan, ja jos onkin niin on sellainen aika sympaattinen humalainen. Silti mua häiritsee toi alkoholinkulutus, kun itselle se ei vaan ole "normaalia".

En sitten tiedä miten lasten kanssa.. nyt ne ainakin näkee esimerkkiä, että kaikilla miespuolisilla sukulaisilla on kaljat kädessä harva se hetki, erityisesti juhannuksena, jouluna, muina juhlapäivinä, saunassa jne. Onneksi kukaan ei ole kännissä kuitenkaan, koskaan ainakaan lasten nähden, mutta juuri muutenkaan..

Itse sitten ainakin olen lähes raivoraitis (nykyään, ennen lapsia olin aika juhlivaista sorttia), että näkevät vähän sitäkin puolta onneksi..

Hankalia juttuja, kun on kimpassa kaksi ihan erilaista alkoholikasvatusta saanutta ihmistä. Geenit on sentään hyvät, kun kumpikin meistä kestää alkoholia hyvin eikä ole riippuvaisuuteen taipuvaista sorttia.

Otetaan varmaan joku kultainen keskitie sitten. Ei erityistä kannustusta muttei myöskään natsimaista totaalikieltoa. Onneksi tuota ehtii vielä miettiä..

Vierailija
30/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se että tieto alkoholijuomista luetaan kuin pirun raamatusta että normaali jopa terveellinen kohtuudella nautittuna oleva juoma olisikin myrkyllinen hermomyrkky ja huume alkoholi. Ongelma on ettei valistus ole totta, se ei kerro että kohtuudella nautittuna on terveyttä ja palautumista edistävä juoma. Kulttuuriperintö, joka sisältää mm. kalsiumia, magnesiumia, rautaa, b vitamiineja, proteiinia ja puhdasta vettä. Mineraalipitoinen juoma jossa on myös paljon kaloreita sokereina ja alkoholinmuodossa. Olut ei ole alkoholi vaan siinä on hieman alkoholia. Keskustelu ei onnistu, koska monikaan ei tiedä hölkäsenpöläystä koko aiheesta, vaan mennään vahvoin mielikuvin soitellen sotaan, vaivautumatta selvittämään mistä on kyse.

Vierailija
31/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahkasian neuvoilla kasvatetaan. Muista ravintolaan mennessä kunnon pohjat. Se tulee halvemmaksi.

Vierailija
32/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se että tieto alkoholijuomista luetaan kuin pirun raamatusta että normaali jopa terveellinen kohtuudella nautittuna oleva juoma olisikin myrkyllinen hermomyrkky ja huume alkoholi. Ongelma on ettei valistus ole totta, se ei kerro että kohtuudella nautittuna on terveyttä ja palautumista edistävä juoma. Kulttuuriperintö, joka sisältää mm. kalsiumia, magnesiumia, rautaa, b vitamiineja, proteiinia ja puhdasta vettä. Mineraalipitoinen juoma jossa on myös paljon kaloreita sokereina ja alkoholinmuodossa. Olut ei ole alkoholi vaan siinä on hieman alkoholia. Keskustelu ei onnistu, koska monikaan ei tiedä hölkäsenpöläystä koko aiheesta, vaan mennään vahvoin mielikuvin soitellen sotaan, vaivautumatta selvittämään mistä on kyse.

Ennemmin kun keskustellaan, alapeukutetaan, hienoa oikein kehittävä valinta....

Vierailija
33/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on toistaiseksi saanut halutessaan haistaa ja maistaa, harvoinpa haluaa. Mantelilikööriä maistatin vartavasten saatesanoilla että tästä tehdään kunnolliset laskiaispullan täytteet (syödään kuitenkin vain kaupan pullia laskiaisena). 

Kotona juomme saunaoluen tai pari, ehkä kuukausittain ruuan kanssa viiniä, työpaikan saunaillan jälkeistä krapulaa ei peitellä, alkoholia ei korosteta puheissa kumpaankaan suuntan.

Joskus 15v saanee juhlassa sen kuoharin tai ruuan kanssa puoli lasia tms. muuten en aio lapselle juomia ostaa.

Kotonani on ollut muuten sama meininki, paitsi ruokaviiniä useammin ja vanhempien kotihippoja joissa oltiin hyvässä hiprakassa. Ei musta alkoholistia tullut, en myöskään sylje lasiin. Ja kyllä löysin teininä keinot hankkia juomani. Jälkikäteen olen miettinyt oliko äiti niiden suhteen todellakin niin sinisilmäinen vai esittikö vain ja tiesi missä mennään.

Vierailija
34/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulun jälkeen meilläkin esim uutenavuotena sai 2 siideriä, jne. Yritämme opettaa luonnollista suhtautumista siihen, kun itse olen kasvanut alkoholistiäitiä ja isäpuolta katsellen.

Vierailija
35/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymistuotteissa on myös pieniä määriä asetaldehydiä jota on muissakin elintarvikkeissa esim piimässä, kaikissa sokerisissa juomissa on promilleja alkoholia, koska villihiivatonta/mikrobitonta ilmaa ei ole olemassakaan. Limun juojat juovat siis myös alkoholia ja muuta makeutus ainetta ja lisä-ainetta.

Vierailija
36/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen alapeukkua muttei keskustelua se kertoo paljon kyvyttömyydestä ei muusta....

Vierailija
37/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät ole olleet humalassa sitten mun syntymän, ja ovat antaneet hyvän kasvatuksen. Lapsena ollaan saatu teelusikasta maistaa karhua, jaa maistuu karhu vieläkin ihan yhtä hirveelle kun sillon 7 vuotiaanakin. Kun ikää tuli n. 14 vuotta, niin isä on antanut maistaa shamppanjaa ja muita mietoja juomia jos joskus kerran vuoteen on saatu pullo lahjaksi. Lomalla 16 vuotiaana sain muutamana iltana juoda drinkin äitini kanssa. Iskä on opettanut että ottaa saa, kunhan itsellä on mukava olo eikä muut huomaa että on humalassa. En ole koskaan juonut humalahakuisesti, joten kaipa porukoiden opetus on tehonnut :) N18

Vierailija
38/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on 15v ja on maistanut kerran viiniä konfirmaatiossa ehtoollisella. Joskus on pyytänyt maistiaista kotona, mutta itse katson, että ikäraja on 18v. Lapset näkevät kotona kohtuullista käyttöä eli miehen kanssa juodaan viinipullo puoliksi muutaman kerran vuodessa. Mies juo pari olutta kuukaudessa lisäksi.

Vierailija
39/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhu ei maistu samalle kuin silloin kun olit 7, mutta ethän sinä sitä edes maistaisi aisteillasi, kun hirveä on mielestäsi kuvaava maku, vaikka resepti on muuttunut ainakin kahdesti tuon jälkeen. Eikö moni huomaa jos jonkun tuotteen valmistuspaikka tai resepti muuttuu??  Viimeksi karhu on muuttanut makuaan noin vuosi sitten.

Vierailija
40/41 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona alkoholi oli ruoka- ja juhlajuoma. Lasi tai pari viiniä ruuan kanssa on ok, samoin lasi shamppanjaa juhlahetkenä. 15 vuotiaana sain luvan kanssa maistaa ensimmäisen kerran ruokapöydässä. Mielestäni on hyvä suhtautua alkoholiin ei-ehdottomasti, tiedottaen kuitenkin että kyseessä on nautintoaineen lisäksi potentiaalisesti myös erittäin haitallinen myrkky. En ole koskaan nähnyt vanhempiani humalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan