Otin tänään esiintymisjännitykseen Xanor 1mg ja Propral 40mg
Ei jännittänyt yhtään, ylitin itseni ja pidin alustuksen seminaarissa.
Kommentit (35)
Yllättävän moni työelämän esitelmöitsijä tarvii pillerivahvistusta...
Onko kellään kokemusta masennuslääkkeiden käytöstä sos. ja esiintymisjännitykseen? Joku tuossa edellä puhuikin jo ssri-lääkkeistä ja niiden riskeistä, mutta onko kellään kokemusta, auttaako?
Mieliala- eli masennuslääkkeitä on muitakin kuin ssri:t. On myös snri:t ja mao-estäjät. Eräs psykiatri vuosia sitten tarjosi mielialalääkettä, Aurorix-nimistä, esiintymisjännitykseen, mutta luin netistä siihen aikaan paljon mielialalääkkeiden käyttäjäkokemuksia, joista osa kertoi vakavista haittavaikutuksista, jotka eivät poistuneet edes sillä, että lääkkeen lopetti, joten en uskaltanut edes alkaa kokeilla Aurorixia. Yksi nainen oli tiedostamattaan yrittänyt itsemurhaa, naapuri oli sattumalta osunut paikalle ja saanut estettyä korkealta tuuletusparvekkeelta hyppäämisen. Nainen ei itse ollut tajunnut, että oli kävellyt sukkasiltaan porraskäytävään ja mennyt tuuletusparvekkeelle! Hän oli käyttänyt jotain cir- tai cer- alkuista ssri-lääkettä, en muista oikein nimeä...
Aurorix on muistaakseni mao-estäjä. Kellään kokemuksia siitä esiintymis- sos. jännitykseen?
Mä juon vessassa pari tölkkiä olutta / lasin viiniä, jolloin rentoudun enkä jännitä niin paljon seminaaria pitäessä :D
Nettikeskusteluissa aina korostuu masennuslääkkeiden(kin) huonot puolet! Äänessä ovat useimmiten ne, jotka eivät hyödy lääkkeestä, kun taas tyytyväiset käyttäjät yleensä ovat hiljaa.
Masennuslääkkeiden teho sosiaalisen pelokkuuden helpottajana on tutkimuksin osoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Uusiiko lääkärit teidän reseptit mukisematta? Mitä jos en ikinä elämäsäni kykene esiintymään ilman lääkettä? Viimeksi lääkäri sanoi, että ei näitä lääkkeitä (Propral ja Oxamin) ole tarkoitus koko elämän ajan syödä. Kun se oliskin niin helppoa! Käytän lääkkeitä vain tarvittaessa, esim. 30 kpl Oxaminia riittää pariksi vuodeksi.
Olipa erikoinen kommentti lääkäriltä, jos 30 kpl menee parissa vuodessa. Minulla menee moinen määrä viikossa ja olen syönyt monta vuotta ja varmaan jatkossakin, vaikka ei se ole mitenkään tavoiteltavaa tietenkään. Propralia en ole kokeillut, mutta voisin.
Yksilöllisiä ovat sekä rauhoittavien että beetasalpaajan annoskoot.
Vierailija kirjoitti:
Nettikeskusteluissa aina korostuu masennuslääkkeiden(kin) huonot puolet! Äänessä ovat useimmiten ne, jotka eivät hyödy lääkkeestä, kun taas tyytyväiset käyttäjät yleensä ovat hiljaa.
Masennuslääkkeiden teho sosiaalisen pelokkuuden helpottajana on tutkimuksin osoitettu.
Kerropa minulle miksi käyttäisin jatkuvasti masennuslääkitystä, kun tosiasiassa tarvitsen rauhoittavia ja propralia n. 5-10 krt vuodessa?
Voisitte hieman miettiä mikä on yksilöllinen tarve. Minä en noilla määrillä aiemminkaan bentsoihin koukuttunut, mutta niitä ei ole enää määrätty. Samanaikaisesti esim. karkkipäivä bloggaaja kertoo saaneensa rauhoittavia lentopelkoa varten. Ei voi kun ihmetellä, että onko nyt kyseessä eri suhtautuminen kun kyseessä eri pelkotila.
Vierailija kirjoitti:
Miten meni? Itse en ikinä pitäisi minkäänlaista esitystä 1 mg xanorin vaikutuksen alaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä määrä propralia. Mulle riittää neljännes 10 mg tabusta.
Sitä kutsutaan Placebo-vaikutukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä määrä propralia. Mulle riittää neljännes 10 mg tabusta.
Taitaa olla vain placebo-vaikutus, noin pieni määrä ei voi vaikuttaa mitään...
antteksi, mutta mitä väliä, jos se auttaa.Toki parempi, mitä vähemmällä pärjää, mutta onnekis ei tarvitse enempää. tuokin määrä saa juostessa puuskuttamaan. Jotkut ihmiset ovat myös herkempiä lääkeaineille kuin toiset.
Mistä tietää mikä määrä on liikaa propralia? Otan itse 20mg ennen esitystä. Se leikkaa fyysiset jännitysoireet, mutta jännitän vielä sen verran, että ajatus katkeaa ja menen välillä lukkoon. Auttaisikohan annoksen lisääminen? Yhteisössä jossa joudun pitämään esityksiä, olen puhunut avoimesti jännityksestäni. Nyt tuntuu siltä, että ihmiset tarkkailevat enemmän huomatakseen tämän esityksissä. Sitten kommentoidaan esityksen jälkeen vaikka, että "ei yhtään näyttänyt siltä että jännittäisit". Tarkoittavat varmaan hyvää, mutta itseäni jännittää nyt vielä enemmän kuin aiemmin kun tiedän, että kuulijat hakevat merkkejä jännityksestä.
Aika tukevat annokset tuolla Ap:llä.
Otan 40mg Propralia ennen esitelmän pitämistä tai ennen jännittävää tapahtumaa. Tosiaan fyysiset oireet (punastuminen) katoavat, mutta henkisesti jännittää ihan yhtä paljon ja sanat saattavat takellella. Pääsen kuitenkin nopeasti "takaisin jaloilleni", koska en ole punastunut. Normaalielämässä en käytä ollenkaan. Saattaa olla parikin viikkoa väliä, etten ota yhtään tablettia. Mutta punastumiseni on niin voimakasta, että 30mg ei auta, kokeiltu on. Tuo 40mg tuntuu olevan sopiva. Huonona sivuoireena on kuitenkin hikoilu. Normaalisti en hikoile paljoakaan (paitsi tietysti urheillessa), mutta tuon 40mg ottamisen jälkeen huomattavasti enemmän.
Kovin yksilöllisiä ovat nuo annostukset.
Xanor+Propral
-> Uskaltaa esitelmöidä vaikka tasavallan presidentille ja ilman muistiinpanoja