Tunnetko ketään, joka olisi 2000-luvulla päässyt kesätöihin ilman suhteita?
Aloille, jotka ovat jotain muuta kuin puhelinmyyntiä, siivousta tai hoitoalaa?
Itse tiedän 2: toinen pääsi siinä 10% lottovoittokiintiössä tehtaalle liukuhihnahommiin (loput kesäduunareista olikin sitten vakituisten työntekijöiden sukulaisia) ja toinen haravoimaan hautausmaata. Molemmilla näillä lukiotausta. Yhtäkään ns. oman alan kesätöihin talon ulkopuolelta ja ilman suhteita päässyttä en tiedä.
Kommentit (68)
Mä itse pääsin aikanaan kaupungille ekaan kesätyöpaikkaani ilman mitään kokemusta tai suhteita (2004). Sen jälkeen oli huomattavasti helpompi saada just niitä kesätöitä kaupungilta. Ison osan muistakin työpaikoistani olen saanut ilman suhteita, myös sieltä hautausmaalta. En tiedä kellään hautausmaatyökavereistani olleen mitään suhteita kirkon hallintoon, vaan kaikki pääsi sinne omin avuin.
Olen 21-vuotias, nopeasti laskettuna olen ollut kesä- tai kausitöissä kuudessa eri paikassa, joista vain ensimmäinen oli suhteilla hankittu. Tosin olin silloin 15-vuotias, joten ehkä ihan ymmärrettävää.
En ole yhteenkään työhöni päässyt suhteilla. Ihan soitin kysyin paikkoja, täytin hakemuksia jne. Olen ollut siivoojana usean kesän, apteekissa apulaisena, kirjastossa, hesellä, postissa ja nyt sain oman alan kesätöitä. Olen koulun ohella ja kesällä tehnyt töitä 16-vuotiaasta ja nyt olen 25. Olen kyllä ollut onnekas, mutta olen myös tehnyt hommia töiden hauissa enkä ole ollut todellakaan nirso, vaan sinne on menty mihin on päästy, että vuokra on saatu maksettua.
Itse olen päässyt, mieheni on päässyt, siskoni on päässyt. Kyllä se on peiliin vain katsottava, jos ei ilman suhteita työpaikkojen ovet aukene.
Minä 16-vuotiaana marjanmyyntiin, 20-vuotiaana elintarviketehtaaseen ja itseasiassa 23-vuotiaanakin sain töitä kaupasta ihan kysymällä töitä, mutta silloin hain pidempi aikaista kesään painottuvaa työtä. Ja mikään näistä ei siis ole sitä alaa, mitä opiskelen. 16-vuotiaana olin lukiossa, myöhemmin yliopistossa. Olen ollut töissä vähintään kesät siis tuosta 16-vuoden iästä, yleensä olen jatkanut myös talvet osa-aikaisena ja lisäksi tähän on mahtunut pari suhteilla saatua työpaikkaa väliin. Olen siis sitä mieltä, että ns. paskaduunia löytyy kaikille, jotka ovat niitä valmis tekemään. Ystäväni, jotka etsivät siistiä toimistotyötä 16-20-vuotiaina, jäivät ilman kesätöitä...
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin v. 2005 ja loppu onkin historiaa.
Hei, mulla sama! Tosin tänään sanoin itseni irti, kun sain paremman duunin 😊
Mitä itse kysymykseen tulee, olen päässyt ilman suhteita hautausmaalle ja hyllyttäjäksi. Kaverit on päässeet ainakin rakennusvirastolle, Lintsille, siivoamaan ja 4h-liittoon ilman suhteita. Näistä kaikista on kyllä jo kymmenisen vuotta, nykyään voi olla vaikeampaa.
Itse olen vain ottanut puhelimen käteen ja ryhtynyt soittelemaan. Siten olen saanut kesätöitä mm. leipomosta, kahvilasta sekä jäätelön myyjänä. Kivoja hommia ovat olleet kaikki. :)
Minä, olen saanut kesätöitä sekä suhteilla että ilman. Ilman suhteita olen saanut muun muassa kaksi kertaa tosi kilpaillut paikat (eri firmoista).
Suurin osa muista kesäläisistä on tosin tullut aina enemmän tai vähemmän suhteilla, mutta kyllä firmat yleensä aina ottaa muutaman ihan "umpimetsästä".
Tunnen. Esimerkiksi mun omat lapset joista vanhin on nyt 23-v, keskimmäinen 19-v ja nuorin 15 v. Kaikki ovat aina hankkineet itse kesätyönsä eikä kyllä edes miehen kanssa tunneta ketään aloilta, joita nuoremme opiskelevat. 15-vuotias hankki ensi kesäksi itse itselleen työpaikan. Ravasi kolmella teollisuusalueella firmat läpi ja sai viikossa duunipaikan itselleen. Tekee 4-tuntista päivää varastossa lajittelussa, itse asiassa meni töihin jo hiihtolomalla tällä viikolla ja saa jatkaa kevään aikana parina iltana viikossa. Oikein sopivaa ysiluokkalaiselle. Vanhin ja keskimmäinen saivat aikoinaan ekat työpaikkansa ihan vaan hakuihin osallistumalla.
Opiskeluaikana ensimmäisenä kesänä 2006 15e/h. Koska osasin ruotsia ja minulla oli asiakaspalvelukokemusta. Ei muita siteitä ko. yhtiöön.
Lähettivät jo 15-vuotiaana useampia työhakemuksia. Molemmat saivat ensimmäisestä työhaastattelusta paikat ja ovat olleet niissä useampana kesänä.
Sain kerran kesätöitä. Ja sekin sossun kautta lol.
En tunne. Jossain maalla vois onnistua, mutta ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan.
Kyllä. Meille haki kesäduuneihin kolme vuotta sitten teekkari jota kukaan ei tuntenut missään. Oli sen verran erikoinen ja mainion oloinen jeppe haastattelussa että otettiin "sisään" opiskelijasopparilla pysyvästi. Joskin halusi olla viimeisestä vuodesta opintojen aikana ilman duuneja ja viime keväänä sitten tuli taloon pysyvästi todistusta vaille valmiina dippainssinä (otti paperit ulos syksyllä).
Hakkasi muuten osaamisellaan kaikki lukiotaustaiset teekkarit - tämä kaveri kun on intohimoinen "säätäjä" joka meni aikoinaan amitsuun lukion sijasta...
Minä ja mun 3 nyt jo aikuista lasta. Ihan itse hekin ovat kaikki duuninsa hankkineet 15v lähtien
Minä itse :) yhden kesän olin mansikanmyyjänä ja viime kesän urheilukaupassa, jossa sain myös jatkaa kesän jälkeen! Mitään suhteita ei ole ollut joten ihan hyvä "saalis". Lisäksi olen ollut kioskimyyjänä ja puutarhatyöntekijänä ilman mitään suhteita muina vuodenaikoina. Nekin ilman suhteita ja ei edes kunnan työpaikkoja. N19
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mun 3 nyt jo aikuista lasta. Ihan itse hekin ovat kaikki duuninsa hankkineet 15v lähtien
No itse en tietty 2000 luvulla:)
Olin 19-vuotiaana kesällä vuokratyöfirman kautta ravintolassa töissä ja pääsin seuraavana kesänä samaan ravintolaan kesätyöntekijäksi. Vuokratyöfirmat ovat myös hyviä väyliä päästä näyttämään olevansa ahkera, vaikken kenenkään vakkarin serkun tyttö olisikaan =)
lukiolainen
Itseni. Mansikanpoiminta, kaupungilla siivoojana, olisin päässyt marjamyyjäksi, mutta peruin sen kun otin vastaan jäätelömyyjän paikan. Pian aloitan vakituiset työt isossa firmassa. Kaikkiin pääsin ilman suhteita, viimeinen tosin alan hommia.
Pari sairaanhoitajaopiskelijaa ovat päässeet lähihoitajan tehtäviä tekemään vanhainkotiin ilman suhteita. Kaikki muut ovatkin sitten suhteiden kautta. Ei mene hyvin ei. Oman alan kesätöitä ei tahdo riittävän kuin noille hoitsuille, ja harjoittelutkin pitäisi suorittaa ilmaiseksi.