Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden tukien leikkaukset julki. Opintorahaan -80 euroa ja kaikkeen muuhunkin heikennyksiä

Vierailija
01.03.2016 |

Hallitus kurittaa tällä kertaa opiskelijoita. Odotamme, milloin tulee suuryritysten johtajien vuoro, ehkä paras on säästetty viimeiseksi?

Kommentit (200)

Vierailija
41/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle koko koulutuksen ajan tolkutettiin, kuinka kouluttaudun itseäni varten ja kenenkään ei tarvitse mua tukea. Kuinka mun elämä on helppoa ja ruusuilla tanssimista ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Asuin soluhuoneessa, jossa oli pieni ikkuna katonrajassa. Vuokra 370 euroa. Koko ajan oli pimeää ja parempaa et saanut, halvemmalla ainakaan. Bussikortti 50euroa, sähkö 10 euroa, lääkkeet 50 euroa, vakuutus 15 euroa. Siinä oli jo opintotuki ja asumistuki mennyt, ja mitään ei oltu syöty, ei oltu ostettu talvitakkia edes kirpparilta.

Sitten piti opiskella, opiskella, opiskella. Ja voin kertoa, että opiskelin asiaa, josta teistä hyvin harva osaisi yhtään mitään, vaikka yrittäisitte, vuosia. Anteeksi nyt vaan, mutta näin se on.

Masennuin ja opinnot pitkittyi. Kuukaudessa pitää silti tehdä 5op, jos haluaa tuet. Ihan hyvä, mutta huomiona vain niille, jotka luulee että ne tulee taivaasta ilmaiseksi.

Duunarikaverit meni naimisiin ja perusti perheitä. Itse en saanut edes tyttöystävää, kun elämä oli yhtä koulua ja selviytymistä.

Nyt olen valmistunut ja nuoruus meni siinä, että yritin opiskelemalla hyödyttää meitä kaikkia tässä yhteiskunnassa. Jos olisin mennyt 16-vuotiaana amikseen, niin mulla olis jo ahkerana omakotitalo ja perhe ja kaikki. Nyt olen takki tyhjänä vuosien työskentelyn jälkeen. Että tässä tämä opiskelijan loisiminen, biletys, "parempi elämä" ja turhuus kaikessa kauneudessaan. Tervetuloa kokeilemaan. Työtönkin saa Suomessa enemmän rahaa, ja eivät joudu edes ottamaan lainaa syödäkseen. Kyllähän tämä on ollut yhtä yltäkylläisyyden juhlaa.

Lisää kuraa opiskelijoille luvassa. Voin kertoa, että ongelmia tulee, ja pitkälle meneviä. Jos on samanlaisessa tilanteessa kuin minä, että vanhemmilla on yhtä vähän rahaa kuin itsellä, niin rankat ajat on tosi rankkoja.

Ja nyt siihen muuttoasiaan: töitä ei ole. Minä olen jo "myöhässä" elämässäni, ja yhteiskunta haluaa minut töihin kaupan kassalle. Olen jälleen turha loinen työttömänä. Sain työtarjouksen toisesta maasta, palkka kuukaudessa sama mitä monella kolmessa-neljässä kuukaudessa. Sanon hei hei.

Mutta jos haluatte helppoa elämää, menkää opiskelemaan. Sitä saa kaikki tehdä. Jos se kerta teistä on helpoin keino saada ilmaista rahaa.

Olen samaa mieltä.

Minkäikäinen olet, mitä tarkoitat että olet myöhässä elämässä? Kiinnostaisi myös tietää mitä alaa olet opiskellut.

Vierailija
42/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan säästetty aika hiton pitkään, että saatais rakennettua pieni kesämökki ilman velkarahaa. No eipä rakenneta, tontti saa jäädä tyhjilleen. Nämä säästöt on nyt pidettävä tallessa, että saadaan maksettua teineille edes jonkunlaiset tutkinnot ja silloin tällöin ruokakassi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: "OPINTOTUEN TULORAJAT säilyisivät nykyisellään, mutta ne sidottaisiin ansiotasoindeksiin. Sen perusteella tulorajoja tarkistettaisiin vuosittain automaattisesti. Nykyisin vuosituloraja lasketaan siten, että jokaista tukikuukautta kohti voi olla tuloa 660 euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohti 1  970 euroa."

Ylläri. Mitenkäs paljon tuo indeksiin sitominen on ennen auttanut? Saanko sitten tienata jopa 20€ enemmän kuukaudessa?

Vierailija
44/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin muuttamaan 24-vuotiaana takaisin kotiin. Opintoja jäljellä 3v. Ei paljon naurata.

Miksi? Opiskeletko alaa, jossa työllistyminen on mahdotonta ja siksi et uskalla ottaa lainaa? Mitä meinasit valmistumisen jälkeen tehdä? Opiskella lisää vai mennä kortistoon?

Mielestäni tilanteesi ei voi olla mahdollinen Suomessa, jos opiskelija käyttää edes pikkaisen järkeä alanvalintaan, eikä mene opiskelemaan jotain muinaiskreikkaa, koska se on niin jännää ja kivaa.

Tervetuloa 2000-luvulle, jolla 5 vuoden aikana kaatuu nokia ja metsäteollisuus. Minä lähdin opiskelemaan alaa, jota suitsutettiin lehdissä ja opoa myöten,että täältä ei työt lopu! No, loppuhan ne. Ei maailma ole enää ennustettava paikka.

Ja älä viitsi noiden muinaiskreikkojen kanssa. Tutustu joskus mitä opiskelijamäärät noissa on; todella pieniä. Ja humanististen alojen työllisyys on tällä hetkellä parhaimpia, he kun ovat osanneet suhteuttaa opiskelupaikkojen määrän ja tarpeen todella hyvin.

Ei jaksa näitä ihmisiä, jotka ei tiedä mistään mitään ja kulkee ympäri kyliä ennakkoluulojensa kanssa..

Eli ei kannata ottaa lainaa, koska MILLÄÄN alalla ei voi olla varma työllistymisestä juuri omalle alalleen. Kyllä sitä lainaa makselisi pois ihan työttömyyskorvauksilla tai hanttihommillakin, jos vain viitsisi. Valtio kuitenkin takaa sen lainan jokaiselle opiskelijalle.

Niin. Opiskele 5 vuotta työttömäksi, palkintona 24 000 euroa lainaa. Kun muut on jo ostaneet talot, autot ja menneet naimisiin, hankkineet lapsia...

Opiskelija on panostus yhteiskunnan tulevaisuuteen. Heitä pitäisi palkita, ei kyykyttää. Ei kukaan köyhemmistä oloista tuleva enää opiskele. Eliitti pyörittää meitä kohta kokonaan.

Vierailija
45/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin muuttamaan 24-vuotiaana takaisin kotiin. Opintoja jäljellä 3v. Ei paljon naurata.

Miksi? Opiskeletko alaa, jossa työllistyminen on mahdotonta ja siksi et uskalla ottaa lainaa? Mitä meinasit valmistumisen jälkeen tehdä? Opiskella lisää vai mennä kortistoon?

Mielestäni tilanteesi ei voi olla mahdollinen Suomessa, jos opiskelija käyttää edes pikkaisen järkeä alanvalintaan, eikä mene opiskelemaan jotain muinaiskreikkaa, koska se on niin jännää ja kivaa.

Tervetuloa 2000-luvulle, jolla 5 vuoden aikana kaatuu nokia ja metsäteollisuus. Minä lähdin opiskelemaan alaa, jota suitsutettiin lehdissä ja opoa myöten,että täältä ei työt lopu! No, loppuhan ne. Ei maailma ole enää ennustettava paikka.

Ja älä viitsi noiden muinaiskreikkojen kanssa. Tutustu joskus mitä opiskelijamäärät noissa on; todella pieniä. Ja humanististen alojen työllisyys on tällä hetkellä parhaimpia, he kun ovat osanneet suhteuttaa opiskelupaikkojen määrän ja tarpeen todella hyvin.

Ei jaksa näitä ihmisiä, jotka ei tiedä mistään mitään ja kulkee ympäri kyliä ennakkoluulojensa kanssa..

Eli ei kannata ottaa lainaa, koska MILLÄÄN alalla ei voi olla varma työllistymisestä juuri omalle alalleen. Kyllä sitä lainaa makselisi pois ihan työttömyyskorvauksilla tai hanttihommillakin, jos vain viitsisi. Valtio kuitenkin takaa sen lainan jokaiselle opiskelijalle.

Niin. Opiskele 5 vuotta työttömäksi, palkintona 24 000 euroa lainaa. Kun muut on jo ostaneet talot, autot ja menneet naimisiin, hankkineet lapsia...

Opiskelija on panostus yhteiskunnan tulevaisuuteen. Heitä pitäisi palkita, ei kyykyttää. Ei kukaan köyhemmistä oloista tuleva enää opiskele. Eliitti pyörittää meitä kohta kokonaan.

Paitsi, että ei ole edelleenkään pakko nostaa kaikkia lainaeriä. Itse kävin 3,5 vuotta koulua ja nostin 4500 lainaa, enkä käynyt edes töissä opintojen ohella. Joka kesä pääsin onneksi töihin, mutta vaikka en olisi päässytkään olisi sossun rahoilla elänyt ihan mukavasti. En tosin käynyt ulkomaanmatkoilla koko aikana tai ostellut mitään kovin kallista.

Vierailija
46/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opintoraha on sitten sen jälkeen 250 euroa ja opiskelijan kuukausitulot on 430 euroa + laina. Tämä tekee viidessä vuodessa (normaali maisteritutkinto) 24 000 euroa lainaa.

Kauan amiskoulutukset kestää? 3v ? Ihan kiva lainamäärä heillekin.

Tosin tuo lainan määrä taitaa jopa kasvaa, eli puhutaan vielä isoimmista summista. Ei tuollaisilla lainoilla lähde enää köyhien lapset opiskelemaan. Eliitti pitää huolta, että vain rikkaiden naperot pääsee johtoasemiin. Ovelaa.

Luulen, että suurin (ja surullisin) vaikutus tällä on se, että köyhemmistä oloista tulevat pyrkivät hammasta purren tekemään niitä töitä samalla. Siinä menee monen järki, ja joillain sitten lopullisesti. Toinen vaihtoehto on, että menevät töihin "tienaamaan ja säästämään" ennen kuin edes hakevat, ja sitten käy niin etteivät koskaan päädykään enää kouluun, kun asiat unohtuu ja elämä vie.

Rikkaiden pennut voittaa niin monessa suhteessa, että tässä ei ole mitään reilua.

Kyllä! Ja kun vielä tulee keväällä tämä teinikiintiö korkeakouluihin, niin valmistetaan tosiaan se, että ne keiden vanhemmat rahoittavat jo abikeväällä valmennuskurssit ja muun elämisen, ovat huomattavasti paremmassa asemassa hakuprosessissa kuin ne, jotka joutuvat paiskimaan abikeväänä jo duunia (jos sitä jostain löytää) plus vielä kerätä rahaa välivuotena.

Vierailija
47/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle koko koulutuksen ajan tolkutettiin, kuinka kouluttaudun itseäni varten ja kenenkään ei tarvitse mua tukea. Kuinka mun elämä on helppoa ja ruusuilla tanssimista ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Asuin soluhuoneessa, jossa oli pieni ikkuna katonrajassa. Vuokra 370 euroa. Koko ajan oli pimeää ja parempaa et saanut, halvemmalla ainakaan. Bussikortti 50euroa, sähkö 10 euroa, lääkkeet 50 euroa, vakuutus 15 euroa. Siinä oli jo opintotuki ja asumistuki mennyt, ja mitään ei oltu syöty, ei oltu ostettu talvitakkia edes kirpparilta.

Sitten piti opiskella, opiskella, opiskella. Ja voin kertoa, että opiskelin asiaa, josta teistä hyvin harva osaisi yhtään mitään, vaikka yrittäisitte, vuosia. Anteeksi nyt vaan, mutta näin se on.

Masennuin ja opinnot pitkittyi. Kuukaudessa pitää silti tehdä 5op, jos haluaa tuet. Ihan hyvä, mutta huomiona vain niille, jotka luulee että ne tulee taivaasta ilmaiseksi.

Duunarikaverit meni naimisiin ja perusti perheitä. Itse en saanut edes tyttöystävää, kun elämä oli yhtä koulua ja selviytymistä.

Nyt olen valmistunut ja nuoruus meni siinä, että yritin opiskelemalla hyödyttää meitä kaikkia tässä yhteiskunnassa. Jos olisin mennyt 16-vuotiaana amikseen, niin mulla olis jo ahkerana omakotitalo ja perhe ja kaikki. Nyt olen takki tyhjänä vuosien työskentelyn jälkeen. Että tässä tämä opiskelijan loisiminen, biletys, "parempi elämä" ja turhuus kaikessa kauneudessaan. Tervetuloa kokeilemaan. Työtönkin saa Suomessa enemmän rahaa, ja eivät joudu edes ottamaan lainaa syödäkseen. Kyllähän tämä on ollut yhtä yltäkylläisyyden juhlaa.

Lisää kuraa opiskelijoille luvassa. Voin kertoa, että ongelmia tulee, ja pitkälle meneviä. Jos on samanlaisessa tilanteessa kuin minä, että vanhemmilla on yhtä vähän rahaa kuin itsellä, niin rankat ajat on tosi rankkoja.

Ja nyt siihen muuttoasiaan: töitä ei ole. Minä olen jo "myöhässä" elämässäni, ja yhteiskunta haluaa minut töihin kaupan kassalle. Olen jälleen turha loinen työttömänä. Sain työtarjouksen toisesta maasta, palkka kuukaudessa sama mitä monella kolmessa-neljässä kuukaudessa. Sanon hei hei.

Mutta jos haluatte helppoa elämää, menkää opiskelemaan. Sitä saa kaikki tehdä. Jos se kerta teistä on helpoin keino saada ilmaista rahaa.

Olen samaa mieltä.

Minkäikäinen olet, mitä tarkoitat että olet myöhässä elämässä? Kiinnostaisi myös tietää mitä alaa olet opiskellut.

Tarkoitin, että ei ole ollut aikaa/mahdollisuuksia/voimia mihinkään muuhun, kuin opiskeluun. Ei ole rahaa säästössä, että voisi harkita omaa asuntoa, ei vuosien seurustelua (edes päivän tällä hetkellä) että voisi harkita lapsia.. Olen elämässä ihan samassa tilanteessa, kun silloin, kun lähdin lukiosta.

En viitsi kertoa mitä opiskelin, koska se yhdistettynä tuohon kertomani yksikön alasajoon kertoisi aika suoraan, kuka olen, jos täällä jotain tuttuja on. Sanotaan vaikka että käytännönläheisiä luonnontieteitä korkeakoulussa. Se on oikeastaan aika tarkka kuvaus.

Vierailija
48/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa eniten meidän yhteiskunnan tutkintokeskeisyys. Täälläkin itketään sitä, että opiskelija valmistuu kortistoon ja että työttömyyskorvaus on isompi kuin opintotuki. Kunhan päästäisiin tästä tutkintouskovaisuudesta, voisi jokainen kouluttaa itseään alalle kuin alalle ihan itse oman koneen ääressä. Kaikki tieto löytyy netistä ja on käytännössä jokaisen saatavilla. Koko keskitetty koulutusjärjestelmä on nykytekniikan  aikana keinotekoinen muinaisjäänne, joka vie hirvittävästi resursseja. Useimmilla aloilla on mahdollista järjestää näyttökoe, jossa ihmisen tiedot ja taidot testataan, ihan sama mistä ne on hankittu. Esim. Etelä-Euroopassa kontrolloidaan tiettyjen alojen työnhakijoiden osaaminen kansallisesti järjestetyillä kokeilla (kuten ylioppilaskoe, mutta esim. sädehoitajille suunnattu). Näissä ei kysellä aiempaa koulutusmenestystä, vaan tulos ratkaisee. Sama periaate sopisi moneen työhön. Matskut vaan verkkoon ja jokainen voisi opiskella työttömyystuella. Teoriaopiskeluun tämä on paras ja halvin vaihtoehto, ja lähiopetusta tulee sitten työpaikalla kun työt aloittaa.

Vierailija
49/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että ei ole edelleenkään pakko nostaa kaikkia lainaeriä. Itse kävin 3,5 vuotta koulua ja nostin 4500 lainaa, enkä käynyt edes töissä opintojen ohella. Joka kesä pääsin onneksi töihin, mutta vaikka en olisi päässytkään olisi sossun rahoilla elänyt ihan mukavasti. En tosin käynyt ulkomaanmatkoilla koko aikana tai ostellut mitään kovin kallista.

Miksi tulet tänne valehtelemaan? Mitä siitä saat? Kukaan ei saa sossusta mitään, ennen kuin lainat on nostettu. Jos et nosta, niin tulojasi käsitellään sen mukaan, että olisit nostanut.

Terveisin Sossutäti

Vastaatko kysymyksiini kiitos?

Vierailija
50/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On unohdettu mainita, että opiskelijat myös putoavat koko kesäksi järjestelmän ulkopuolelle :D jos nostat asumistukea, niin kela rokottaa sinua miinustamalla yhden tukikuukauden. Eli jos nostat parisataa tukea, niin varsinainen menetys on kokonaisuudessaan 500 euroa. Tuki katkeaa automaattisesti kesän ajaksi.

Töitä on pakko saada kesäksi, tai sitten sitä lainaa.

Vierailija
51/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulet tänne valehtelemaan? Mitä siitä saat? Kukaan ei saa sossusta mitään, ennen kuin lainat on nostettu. Jos et nosta, niin tulojasi käsitellään sen mukaan, että olisit nostanut.

Terveisin Sossutäti

Vastaatko kysymyksiini kiitos?

Sanoinkin, että nostin lainaa 4500 euroa. Jos nostaa esimerkiksi lukuvuonna 2015-2016 molemmat lainaerät (yhteensä n. 3000 euroa), ei käy töissä opintojen ohella ja saa jotenkin tuhlattua kaikki opintotuet plus lainarahat, saa sossusta rahaa kesäksi. Eli edelleenkään ei ole katastrofi, jos vaikka yhdeksi kesäksi ei saisikaan töitä.

Onkohan kukaan opiskelija edes miettinyt, että kesätöitä halutessaan pitää olla valmis nöyrtymään ja joustamaan. Jopa muutto toiselle paikkakunnalle kesäksi voisi auttaa työnsaannissa. Sekä se, ettei saa toivoa itselleen viikkoakaan lomaa työtä hakiessa. Jokainen työnantaja valitsee mielummin sen, joka lupaa tehdä koko kesän töitä kuin sen, joka haluaa olla kesällä viikon vanhempiensa mökillä.

Vierailija
52/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni Grahn-Laasonen hehkutti, kuinka opiskelijoilla on "nyt enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan"

aaaaaarRGGGFKDSF

DGLKMHTKKKMMGMGDMHMDGHMGMFHMFGMHMF

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Vierailija
53/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka kansanedustajat luopuisivat ökyeläkkeistään ensin ennenkuin leikkaavat jo ennestään köyhiltä. 

Vierailija
54/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka ajattelisitte tästäkin asiasta niin, että kyllä tästäkin uudistuksesta selvitään. 80 euroa vähemmän ei loppujenlopuksi ole niin paljon, etteikö työssäkäyvä opiskelija voisi pärjätä kuukautta opintotuella + minimipalkalla. Toisaalta ne, jotka joutuvat nostamaan lainaa nyt, joutuvat nostamaan sitä vastedeskin. Lainan määrä on ehkä suurempi, mutta pankin kanssa voi sopia siitä, ettei kaikkea tarvitse nostaa, jos ei sitä tarvitse. Silloin kun on lama, niin ei kukaan juhli, joten opiskelijat eivät ole todellakaan ainoita, joilta viedään etuuksia pois.

Vierailija
55/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on osa tätä käynnissä olevaa suurryöstöä, jossa kaikki yhteiskunnasta löytyvä hyvä ohjataan suoraan porvareille ja heidän kakaroilleen. Kaikkien aikojen osinkokevät ja takuuvarmat vielä ilmaiset opiskelupaikat omille kullannupuille, mutta muilta vaan kaikki veks, työt, luonto, koulutus, ihmisarvo you name it. Mitkä vitun talkoot nämä muka on? Kunnon mellakat nyt kehiin! Niitä polttopulloja tulisi heittää kokkareiden päämajaan, eikä vastaanottokeskuksiin.

Vierailija
56/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmaisten määrä tulee nousemaan. En minä ole ainakaan jaksanut opiskella ja tehdä töitä samanaikaisesti viisi vuotta putkeen, ehkä jotkut harvat superihmiset tähän kykenevät.

Vierailija
57/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti monella opiskelijalla opinnot tulevat vain viivästymään. On pakko tehdä töitä opintojen ohella, että saisi vuokran ja laskut maksettua. Isoissa kaupungeissa ei todellakaan kaikille riitä edes niitä soluasuntoja, saati yksiöitä tai kaksioita.

Yksin asuvat opiskelijat voivat joutua pahaan pulaan.

Kaikki se aika, jonka opiskelija käyttää työntekoon, on pois opiskelusta.

Miltä teistä kuulostaisi jos ensin kävisitte koulua viitenä päivänä viikossa, tekisitte illat erilaisia projekteja, ryhmätöitä tai lukisitte tenttiin ja viikonloput olisitte hesen kassalla? Vähemmästäkin voi tulla burn out.

Jos tulevaisuudessa yhä harvempi opiskelee, meillä on käsissämme iso porukka kouluttamatonta työvoimaa. Sitähän herrat odottaa kieli pitkällä. Ettei tarvitsisi maksaa kunnollista palkkaa, vaan saisi kyykyttää oikein kunnolla kun ei ole edes sitä koulutusta.

Vierailija
58/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On unohdettu mainita, että opiskelijat myös putoavat koko kesäksi järjestelmän ulkopuolelle :D jos nostat asumistukea, niin kela rokottaa sinua miinustamalla yhden tukikuukauden. Eli jos nostat parisataa tukea, niin varsinainen menetys on kokonaisuudessaan 500 euroa. Tuki katkeaa automaattisesti kesän ajaksi.

Töitä on pakko saada kesäksi, tai sitten sitä lainaa.

Eikö lainaakin pidä tajuta hakea tarpeeksi ajoissa kesälle?

Vierailija
59/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on osa tätä käynnissä olevaa suurryöstöä, jossa kaikki yhteiskunnasta löytyvä hyvä ohjataan suoraan porvareille ja heidän kakaroilleen. Kaikkien aikojen osinkokevät ja takuuvarmat vielä ilmaiset opiskelupaikat omille kullannupuille, mutta muilta vaan kaikki veks, työt, luonto, koulutus, ihmisarvo you name it. Mitkä vitun talkoot nämä muka on? Kunnon mellakat nyt kehiin! Niitä polttopulloja tulisi heittää kokkareiden päämajaan, eikä vastaanottokeskuksiin.

Komppi tälle.

Vierailija
60/200 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-arvoinen esitys. En voi uskoa tätä todeksi. Tähän pitäisi ihan jokaisen mamman reagoida, koska kyse on lasten tulevaisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme