Koulukiusaajani yritti hakea työpaikkaa
Olen asiantuntijatehtävissä yrityksessä ja saan melko vapaasti rekrytoida omat alaiseni. Tuossa perjantaina haastattelin hakijoita ja yläasteaikainen koulukiusaajani oli yksi hakijoista. Kun tunnisti minut, hän lävähti punaiseksi kuin paloauto ja alkoi änkyttämään. Hn ei taatusti tehnyt toiseenkaan haastattelijaan kovinkaan suurta vaikutusta. Sain tuolla tilanteella kyllä melko hyvän hyvityksen niistä ajoista.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asiantuntijatehtävissä yrityksessä ja saan melko vapaasti rekrytoida omat alaiseni. Tuossa perjantaina haastattelin hakijoita ja yläasteaikainen koulukiusaajani oli yksi hakijoista. Kun tunnisti minut, hän lävähti punaiseksi kuin paloauto ja alkoi änkyttämään. Hn ei taatusti tehnyt toiseenkaan haastattelijaan kovinkaan suurta vaikutusta. Sain tuolla tilanteella kyllä melko hyvän hyvityksen niistä ajoista.
Osakeyhtiölain 5 § mukaan yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Menettelysi on esimerkki agenttiongelmasta. Yrityksen omistajat ovat hyvässä uskossa palkanneet sinut maksimoimaan omaisuutensa tuoton. Mutta mitä teet sinä? Väärinkäytät asemaasi yrityksen omistajien edun kustannuksella. Et rekrytoi itsellesi alaisia sillä perusteella, että yritys saisi parhaan työvoiman käyttöönsä. Et toimi yrityksen edun mukaisesti vaan ajat siellä omia etujasi. Vieläpä niin alhaisella motiivilla kuin kosto. Sinulle pitäisi antaa potkut.
Ap on kutsunut hänet haastatteluun. haastattelu meni huonosti = ei oteta. Jos olisi osannut olla, ehkä ap olisi palkannut?
Mä olin tilanteessa jossa kiusaaja oli yksi haastattelijoista. Jossain vaiheessa hän sanoi tunnemmeko me kun olemme kotoisin samasta kaupungista, cv.ssä oli koulutiedot.
Kerroin kyllä. Muistan kun vedit minua turpiin, kaadoit paskaa meidän postilaatikosta ja kun isäni kertoi sinun vanhemmillesi, ei vanhemmat uskoneet isääni.
Ja muistan todella monta muutakin asiaa mitä teit. Mutta olit niin ilkeä, teit sitä niin monelle ettet voi kaikkia uhrejakin muistaa ?
Mitä vanhemmillesi kuuluu ? Onko isäsi vielä se sama juoppo, joka kävelee hoirahdellen kadulla kuset housuissa ?
Ilmoitin minä en ole käytettävissä , en voi tämän ihmisen kanssa olla samassa huoneessa. Kiitin haastattelijoita ajasta ja lähdin.
Ja muutama kk tämän jälkeen minut pyydettiin töihin ja kiusaaja oli saanut potkut. Hän oli kiusannut alaisiaan, mutta asiaa ei oltu hirveesti tutkittu. Minun sanat olivat piste siihen että asiat laitettiin eteenpäin ja kiusaajalle annettiin mahdollisuus irtisanoa itsensä.
No ei kai ap ota töihin, kostaakseen, eikä muutenkaan, koska hän ei osannut olla haastattelussa. Teillä monella, itse asiassa lähes kaikilla, meni ap:n pointti ohi. Ap kutsui kiusaajan haastateltavaksi, koska tämä oli potentiaalinen ehdokas. Mutta kiusaaja ei pärjännyt haastattelussa, ap epäilee syyksi sitä, että juuri hän oli haastattelussa.
Jotkut kiusaajat aikuistuvat ja olen itse ihan ok väleissä yhden entisen kiusaajani kanssa. En ystävä, mutta jutellaan, kun kotikylillä joskus nähdään. Meillä on samanikäisiä lapsia ja ihan small talkia jauhetaan ilman sen kummempia. Jos ap:n kiusaaja olisi osannut käyttäytyä näin, ehkä hän olisi saanut paikan? Ymmärsinkö oikein?
Jos aloituksessa olennaisempaa on mokaamine haastattelussa onko kiusaamisella mitään merkitystä tarinassa? Olisiko ap palkannut jos mokaaja olisi ollut joku muu kuin kiusaaja vaikkapa toinen kiusattu?
Itse olen koulukiusattu ja vieläkin, melkein viisikymppisenä, kun olen sellaisessa tilanteessa, jossa on uusia ihmisiä, niin ajattelen, että mitähän muut minusta ajattelevat, osaanko olla hyvin, ettei tuo ihminen saisi kiusaamisen aihetta minusta. Olen kasvattanut "kuoren" ympärilleni, tarkkailen uusia ihmisiä, enkä päästä hevin lähelleni. Ei vaan voi jossain asioissa antaa anteeksi, kuten joku täällä ehdotti. Katkera, joo, mutta eipä ne kiusaajat tätä tajunneet silloin, kun se rumba alkoi..hei, eihän tuo nyt mitään ollut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Päinvastoin, sinun kannattaisi nyt palkata hänet. Pääsisit esimiehenä kostamaan hänelle paremmin ja nauttisit tilanteesta pidempään.
Kiusaisit häntä niin pitkään, että hän viimein irtisanoutuisi. Sitten kirjoittaisit sellaisen työtodistuksen, että ei taatusti kukaan enää palkkaisi häntä.
Täydellinen kosto.
Onneksi ap. kuitenkin on kasvanut aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Päinvastoin, sinun kannattaisi nyt palkata hänet. Pääsisit esimiehenä kostamaan hänelle paremmin ja nauttisit tilanteesta pidempään.
Kiusaisit häntä niin pitkään, että hän viimein irtisanoutuisi. Sitten kirjoittaisit sellaisen työtodistuksen, että ei taatusti kukaan enää palkkaisi häntä.
Täydellinen kosto.
No joo, tiedä sitten miten hyvin kosto tällaisessa kannattaa.
Itse ehkä tekisin niin päin, että ottaisin töihin ja keksisin jotain hassunhauskaa. Kunnes koeajan viimeisenä päivänä kaveri pellolle. Ympäripyöreä työtodistus perään.
Ihan totta? Vaikka olisi loistava työntekijä ja mukava työkaveri? Mistä muuten oletat, että ap. on työpaikallaan joku diktaattori, jolla on kaikki valta?
Olen työskennellyt lukuisissa työyhteisöissä ja oikeasti KAIKKI ilmapiiriä saastuttaneet, ilkeämieliset ihmiset ovat paljastuneet koulukiusatuiksi. Tässä ilmiössä on jotain tosi kummallista. Uhrit sitten loppuelämänsä missiona kostavat ja tyrannisoivat. Koska ovat 30 vuotta sitten kokeneet jotain traumaattista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset anna vain anteeksi?
Jumala antaa anteeksi, ei ihminen ja siksi rikoksista rankaistaankin.
Mitään jumalaa ei ole olemassa, pälli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakeyhtiölain 5 § mukaan yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Menettelysi on esimerkki agenttiongelmasta. Yrityksen omistajat ovat hyvässä uskossa palkanneet sinut maksimoimaan omaisuutensa tuoton. Mutta mitä teet sinä? Väärinkäytät asemaasi yrityksen omistajien edun kustannuksella. Et rekrytoi itsellesi alaisia sillä perusteella, että yritys saisi parhaan työvoiman käyttöönsä. Et toimi yrityksen edun mukaisesti vaan ajat siellä omia etujasi. Vieläpä niin alhaisella motiivilla kuin kosto. Sinulle pitäisi antaa potkut.
Kiusaajat nyt harvoin ovat mitään parasta työntekijäainesta. Hyvät ihmiset ovat hyviä tekemään töitä ja lisäksi pyrkivät käytöksessään tekemään toiseille kuten haluaisivat itselleen tehtävän. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tilanteessa jossa kiusaaja oli yksi haastattelijoista. Jossain vaiheessa hän sanoi tunnemmeko me kun olemme kotoisin samasta kaupungista, cv.ssä oli koulutiedot.
Kerroin kyllä. Muistan kun vedit minua turpiin, kaadoit paskaa meidän postilaatikosta ja kun isäni kertoi sinun vanhemmillesi, ei vanhemmat uskoneet isääni.
Ja muistan todella monta muutakin asiaa mitä teit. Mutta olit niin ilkeä, teit sitä niin monelle ettet voi kaikkia uhrejakin muistaa ?
Mitä vanhemmillesi kuuluu ? Onko isäsi vielä se sama juoppo, joka kävelee hoirahdellen kadulla kuset housuissa ?
Ilmoitin minä en ole käytettävissä , en voi tämän ihmisen kanssa olla samassa huoneessa. Kiitin haastattelijoita ajasta ja lähdin.Ja muutama kk tämän jälkeen minut pyydettiin töihin ja kiusaaja oli saanut potkut. Hän oli kiusannut alaisiaan, mutta asiaa ei oltu hirveesti tutkittu. Minun sanat olivat piste siihen että asiat laitettiin eteenpäin ja kiusaajalle annettiin mahdollisuus irtisanoa itsensä.
Miten kosto helpottaa ongelmia joita kiusaaminen aiheuttaa ja aiheutti?