Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin ruveta säästämään, vaikka ylimääräistä rahaa ei ole

Vierailija
28.02.2016 |

20-40 €/kk jos saisin säästöön, vaikka olen tällä hetkellä työtön, olisi se kuitenkin parempi kuin ei mitään. Suosittelisitteko te jonkinlaista sijoittamista pankkitilille säästämisen sijaan? Minulla on S-pankissa tili, jolle tulee minun ja mieheni S-bonukset, juuri tuo 20-40 €/kk ja minä olen itse käyttänyt ne rahat. S-pankissa voi pistää bonukset menemään suoraan sijoitettavaksi, mutta sitten pitäisi valita korkean riskin, matalan riskin tai siltä väliltä oleva vaihtoehto, jossa korkean riskin sijoituksessa tuotot voivat tietysti olla suurempia ja myös mahdolliset menetykset. Harkitsen tuota korkeinta tuottoa/riskiä, mutta on vaikea päättää. Miten te säästätte ja onko joku saanut oikeasti merkittävät säästöt aivan vaatimattomalla alulla? Meillä miehellä on hyvä palkka, mutta hänellä on velkoja ja on ihan persaukinen. Hän ei edes yritä elää säästeliäästi, kun ei kuulemma normaalit ihmiset osta tarjouksista ja yritä säästää jokapäiväisissä jutuissa eikä hän tuhlaa, kaikki mitä hän ostaa, on täysin välttämätöntä :o

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Seligsonin rahastoja. Kuukausittain voi säästää pienenkin erän ja hallinnointipalkkiot pieniä.

Muutenkin heidän sivuilla on hyvää tietoa sijoittamisesti kenelle tahansa. Paljon parempaa, mitä pankista saisit. Pankissahan ne sanovat sijoittamisen olevan niin vaikeaa, että kannattaa jättää suosiolla ammattilaisille (tuototkin siinä sivussa)

Mitä tulee tuohon, mitä sanoit tuotosta/riskistä ja menetyksistä. Osakkeissa voit odottaa 8-9% vuosituottoa, tätä ei oikein voi lisätä edes riskiä lisäämällä. Vaikka osakkeet saattavatkin pudota rajustikin, et menetä rahaa ennen kuin myyt omistuksesi (tappiolla) Säännöllisesti säästämällä laskusuhdanne tarkoittaa vain, että ostat halvalla.

En tiedä mitä tarkoitat "merkittävillä säästöillä", mutta jos säästät esim. 50 euroa kuukaudessa kymppitonniin menee 10 vuotta jos tuotto on 8% vuodessa. Jos kuitenkin säästät 150 euroa kuukaudessa saat 15 vuodessa 50 000 euroa.

40 vuodessa omaisuus lähentelee jo puolta miljoonaa. Eli kyllä matemaattisesti ajatellen vaatimattomallakin alulla voi päästä suuriin summiin. 

Kiitos tästä! Katson tuon Seligsonin ja ehkä muitakin vastaavia. Muutama tonnikin olisi eteenpäin ja kymppitonni olisi jo vallan loistava salainen vararahasto :) Minulla on pian taas tulossa sijaisuus, joten sitten voisi säästellä vähän enemmänkin. Minulla on yksi yritysideakin (hyvin pienimuotoista toimintaa, ei isoja perustamiskuluja tai riskejä), mutta en voi ruveta sellaiseen, kun olen tällä hetkellä pääosin työttömyysturvan varassa ja se katkeaisi siihen, mutta jos työllistyn taas vakituisesti, niin sitten...

Jos puhut vararahastosta, niin kaikkea ei kannattaisi laittaa osakkeisiin. Pitkät korot (valtionlainat) ovat hyvä balanssi tasaisen tuoton ja tuottotason välillä, eli osa sinne.

Vierailija
22/23 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkissä koroissa tällä hetkellä se ongelma että korot nousee näistä oudoista ajoista varmasti, mikä syö korkosijoituksen tuottoa. Mut samaa mieltä että ei osakkeisiin, eka tonni ehkä pari ihan tilille vaan. Se sit tuottaa niin ettei tarvitse luottokortin kuluja ja korkoja maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkissä koroissa tällä hetkellä se ongelma että korot nousee näistä oudoista ajoista varmasti, mikä syö korkosijoituksen tuottoa. Mut samaa mieltä että ei osakkeisiin, eka tonni ehkä pari ihan tilille vaan. Se sit tuottaa niin ettei tarvitse luottokortin kuluja ja korkoja maksaa.

Spekuloida voi aina ja olen samaa mieltä, että pitkät korot ovat tuottaneet nimenomaan viime vuosina erityisen hyvin. Eikä ole syytä odottaa, että sama kehitys jatkuisi. Sama tietysti pätee myös osakkeisiin.

Aika on kuitenkin myös korkosijoittajan ystävä. Pitkiin korkoihin tasaisesti säästämällä pääsee hyötymään mahdollisesta yllättävästä korkotason noususta (ja pitkien korkopaperien notkahduksesta)

Siitä varmaan kaikki ovat samaa mieltä, että säästämällä satasen kuussa 10 vuoden ajan osakkeisiin, saa kasaan todennäköisesti enemmän kuin sijoittamalla pitkiin korkoihin. Mutta pitkiin korkoihin sijoittamalla tasaisesti 10 vuoden ajan saa todennäköisesti enemmän kuin lyhyisiin korkoihin sijoittamalla. Tämä kaikki riippumatta nykykorkotasosta ja ajoista.

Ps. vuoden 2012 paikkeille, korkojen pudottua lähes nollaan kaikki yhdistelmärahastojen hoitajat ja eläkevakuuttajat siirsivät sankoin joukoin korkosijoituksiaan pitkistä lyhyisiin (kun kerran pitkät korot korkojen noustessa kuitenkin putoavat)

Nyt vajaan neljän vuoden jälkeen tuottoero on todella huima pitkien korkosijoitusten hyväksi. Tarinan opetus: jos korkomarkkinoilla haluaa tehdä ylituottoa, pitäisi tietää jotain mitä muut eivät tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi