Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla lihava lapsi?

Vierailija
28.02.2016 |

Kävimme terkkarilla joka hän punnitsi lapseni ja sanoi että tyttö painaa 60kg ja että on 155cm pitkä.
Hirveä paniikki iski, kun kuulin lukemat. Tietysti tiesin että tyttö on pyöreä mutta en osannut osottaa lukemaa tuollaiseksi. Lääkäri ei sanonut mitään onko lapsi ylipainoinen vai normaalipainoinen joten tässä teille kysymys;
Onko hän lihava? Kun tyttö seisoo, maha näkyy hiukan mutta ei juurikaan, kun istuu, vatsamakkaroita on näkyvissä, noin 2 isoa näkyy vaatteiden läpi.
Itse olen normaalipainon yläpäässä ja mieheni lievästi ylipainoinen. Syömme terveellisesti ja herkkuja saa vain kerran viikossa, silloinkin kohtuudella.
Mutta kertokaa onko lapseni ylipainoinen. Ainiin, hän on 11 vuotias.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanikäinen ja muutamaa senttiä lyhyempi poika painaa 20 kg vähemmän eikä mikään ruipelo ole hänkään eli aika tuhdilta tyttö kuulostaa. Kannattaa tarkkailla annoskokoja ja varmistaa että maito rasvatonta, ei juo mehuja ja herkkupäivänä pysytään kohtuudessa eli max 100 g karkkia, ei mitään mättöpusseja jne. Ja liikuntaa joka päivä.

Vierailija
22/56 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian painava. Ja jos paidan läpi kerran näkyy kaksi isoa makkaraa. Ei lapsella kuulu olla sellaisia makkaroita! Kuin jollain vanhalla tantalla joka on saanut lapsia. Naisen paino on sopiva, kun se on pituus - 105.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, miten syötte. "Terveellisesti" ei kerro yhtään mitään. Monellahan on ihan vääristynyt käsitys siitä, mikä on terveellistä kotiruokaa.

Vierailija
24/56 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. N 10kg ylipainoinen. Mun tyttö on roteva ja urheilullinen 178cm ja painaa 63kg. Ei tosiaankaan edes hoikka

Mistä ihmeestä miinuspeukut? Normaalipainoinen mutta kookasrakenteinen tyttö 14v. Pelaa joukkuelajia.

Ja tosiaan 155 senttisen normaalipaino on 45-50 kg, jopa aikuisena

No onhan tyttösi ihan hoikka, 178cm/63kg BMI ei ole edes 20.

Ja jep, 155cm/60kg on kyllä liikaa, vaikka kyllähän sen nyt pitäisi muutenkin arvata jos tytöllä on makkarat mahassa seistessäkin. Kasvupyrähdys tosin vielä tulematta joten ei nyt mitään turhaa stressiä tytölle asiasta. 

Vierailija
25/56 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa lihavalta. Luulen että meidän kuopus tulee kohta olemaan noissa lukemissa. Hän on nyt 140 cm ja 38 kg.

Esikoinen on 152 cm ja samat 38 kg, on hyvin hoikka mutta lihaksikas.

Vierailija
26/56 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. N 10kg ylipainoinen. Mun tyttö on roteva ja urheilullinen 178cm ja painaa 63kg. Ei tosiaankaan edes hoikka

Mistä ihmeestä miinuspeukut? Normaalipainoinen mutta kookasrakenteinen tyttö 14v. Pelaa joukkuelajia.

Ja tosiaan 155 senttisen normaalipaino on 45-50 kg, jopa aikuisena

No onhan tyttösi ihan hoikka, 178cm/63kg BMI ei ole edes 20.

Ja jep, 155cm/60kg on kyllä liikaa, vaikka kyllähän sen nyt pitäisi muutenkin arvata jos tytöllä on makkarat mahassa seistessäkin. Kasvupyrähdys tosin vielä tulematta joten ei nyt mitään turhaa stressiä tytölle asiasta. 

Tyttöä käyttää aikuisten m kokoisia vaatteita, hoikalla samanpituisella kaverillaan xs tai s.

Kasvupyrähdystä ei muuten aina tule joten siihen en luottaisi. Itsellä 3 tytärtä joista vain kuopukselle tuli kasvupyrähdys

Vierailija
27/56 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lapsi kulkee kävellen/pyörällä koulumatkat tai ainakin osan niistä. Siitä saisi perusliikuntaa.

Vierailija
28/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro, miten syötte. "Terveellisesti" ei kerro yhtään mitään. Monellahan on ihan vääristynyt käsitys siitä, mikä on terveellistä kotiruokaa.

syömme paljon kasviksia ja marjoja, ilman sokeria tai makeutusaineita.

En käytä ruuan laitossa juurikaan rasvaa vaan oliiviöljyä. Ja karkkia max. 100 grammaa lauantaina

Vierailija
29/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lapsesi on lihava. Itse olen 160 cm 48 kg aikuinen, enkä näinkään mikään riuku.

Vierailija
30/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikä on lapsen pituusennuste? 

noin 167cm

No sitten ei ole liian lihava. Odottelette nyt sen vuosi puolitoista kun tuo mitta on saavutettu niin tyttö menee piiloon lipputangon taa:)

Vierailija
31/56 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On liian painava. Ja jos paidan läpi kerran näkyy kaksi isoa makkaraa. Ei lapsella kuulu olla sellaisia makkaroita! Kuin jollain vanhalla tantalla joka on saanut lapsia. Naisen paino on sopiva, kun se on pituus - 105.

Ei päde pitkillä naisilla. Itse esimerkiksi olen 178 cm ja olin tosi pullukka 73-kiloisena. Siis ihan järjetön sotanorsu. Nyt 60-kiloisenakin olen hieman tuhti ja laihdutan vielä.

Vierailija
32/56 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun samanpituinen tyttöni painaa 43 kiloa...

Vierailija
33/56 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko tyttö nyt olla ihan lapsi vielä?

Vierailija
34/56 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen ruumiinrakenne on erilainen :) itse olen 157cm pitkä mutta painoa 60kg mutta lihasta suurin osa enkä ole lihava.Toki jos on oikeasti todella iso maha voisi jo alkaa huolestumaan

Vierailija
35/56 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päde pitkillä naisilla. Itse esimerkiksi olen 178 cm ja olin tosi pullukka 73-kiloisena. Siis ihan järjetön sotanorsu. Nyt 60-kiloisenakin olen hieman tuhti ja laihdutan vielä.

178cm ja 60kg olet muka hieman tuhti? Nippanappa olet normipainoinen ja reilu kilo pois niin olet alipainoinen. 73kilosenakin olit normaalipainoinen, joten sinuna lähtisin lääkäriin puhumaan anoreksiasta, koska noilla mitoilla et todellakaan ole ollut mikään sotanorsu.

Vierailija
36/56 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle 9-vuotiaana terkkari kertoi, että nyt pitää laihduttaa, kun silloinen paino = pituus -100. Olin kuulemma lihava ja asiaan piti puuttua. Ei siis mitään, että vanhemmille olisi asiasta kerrottu, vaan ihan minulle itselleni kertoi ja antoi laihdutusohjeita.

Terveisin, nykyinen ahmimishäiriöinen ja sairaalloisen lihava nainen.

Vierailija
37/56 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no jos lapsesi on kasvava niin noi kilot voi mennä kasvuun. Jokainen on erilainen ja tuo laskennallinen BMI ei todellakaan sovi kaikille eikä varsinkaan lihaksikkaille urheilijoille. Liikkuuko tyttö ja onko ruokavalio oikeasti kunnossa? tuossa iässä jos alkaa jo lihoa on vaikea olla kasvamatta ylipainoiseksi aikuiseksi.

tytöllä on tanssiharjoitukset 2 kertaa viikossa ja leikkii kavereiden kanssa ulkona monta kertaa viikossa.

Ruokavalio on kunnossa. Syömme terveellisesti ja herkkuja saa kohtuudella kerran viikossa.

En lukenut koko ketjua mutta samaniköisen tytön äitinä sanoisin että seuraa tilannetta. Oma tyttöni on samanpituinen ja painaa 43 kg. Urheilee paljon ja on lihaksikas/vahva ikäisekseen. Oli kuitenkin vielä kesällä pyöreä ennen kasvuspurttia, joka toi vatreen reilu -10 senttiä ja johon mahdollinen ylimääräinen kului. Älä anna täällä läski huutelijoiden vaikuttaa liikaa mieleesi. Tiedät itse mitä syötte ja miten paljon lapsi liikkuu. Jos korjattavaa on, teette se koko perheen voimin lasta syyllistämättä.

Vierailija
38/56 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on "jo" 11-vuotias, niin kulkeeko hän omia menojaan kavereiden kanssa, jolloin voivat syödä kyllä muutakin kuin mitä sinä tiedät, tai saako koulusta käydä kaupassa? Meillä lasten alakoulusta saa vapaasti käydä viereisessä kaupassa ja kyllähän koululaiset vetävät limsaa ja sipsejä pitkin päivää ainakin pihalla vellovasta roskamäärästä päätellen. Omilla lapsillani ei ole rahaa koulussa, esikoinen voi kyllä vähän syödä muiden tarjoamia herkkuja, mutta määrä ei varmaan ole iso. Luulen, että meidät on "pelastanut" juuri se, että me syömme herkkuja joka päivä. Siis jälkiruoaksi pari palaa suklaata tms., ei ole mitään paheellista syntiä meillä. Valitettavasti nimittäin veikkaan, että osa niistä, jotka alkavat vapauden koitettua teini-iän alussa mässyttää herkkuja isoja määriä ovat niitä, jotka ovat niitä kotona saaneet tyyliin kerran viikossa. Toki on hyvä, jos oppii pitämään ihan terveellisiäkin ruokia hyvänmakuisina, eivät nuo palmuöljyssä uivat moskat minusta mitään erityistä herkkua ole, mutta teini-iässä voi kapina näkyä juuri siinä, että aletaan tahallaan vetää niitä roskaruokia, joita vanhemmat paheksuvat.

Muistan, kuinka tytärpuoleni oli tuossa iässä aika pullea, vaikka oli siihen asti ollut hoikka lapsi. Joskin sai mummoilta aika paljon sipsejä ym., joten en ihmettele. Mutta luulen, että ihan kasvukin vaikutti siihen, että hoikistui sitten taas ja on nyt nuorena aikuisena hyvinkin hoikka. Eli tilanne voi korjaantua itsekseenkin. Olen muualtakin kuullut, että tuossa iässä monet tytöt ovat lihavimmillaan, ja tietysti jos siinä vaiheessa alkaa natsimeininki keittiössä, muuten normaalisti tasoittuva tilanne voi kääntyä vaikka syömishäiriöksi. Eli aika varovainen olisin.

Vierailija
39/56 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun poikas on liian hoikka : D

Vierailija
40/56 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa painoa koska vasta 11 v. Kannattaa jättää sipsit ja hampparit sun muut ja liikuntaa kehiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan