Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko ammattiliittoon? Miksi ihmeessä?

Vierailija
27.02.2016 |

Erosin, kun en keksinyt yhtään hyvää syytä satojen eurojen jäsenmaksulle. Työttömyyskassaan voi kuulua muutenkin.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä liittoon kuulumattomien pitäisi saada neuvotella työnantajan kanssa omat sopimuksensa, palkat, lisät, ylityöt, lomat jne ilman, että ne olisivat mitenkään suhteessa liittojen sopimuksiin. Pian taitaisi tulla liittoihin uusia jäseniä. (Aluksi työnantaja tietenkin houkuttelisi muita ulos liitoista, mutta jollei toimi, edessä olisi liittoon kuulumattomien sopimusten heikentäminen.) Onneksi Suomen työnlainsäädäntö estää tämän, vaikka liittoihin kuulumattomat ovat nyt röyhkeästi vapaamatkustajia.

Vierailija
62/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulun suurimmaksi osiksi siksi, että liitto voi neuvoitella työsoåimuksen. Jos alle puolet työntekijöistä ei kuulu liittoon, niin liitto ei voi enää neuvotella tes- sopimuksesta. Harva pystyy itse neuvottelemaan itse ehdot.

Minusta on käsittämätöntä kyinka moni uskoo tuönantajapuolen propagandan ay- liityojen tarpeettomuudesta. Vaikkq työnantajilla on omat keskusjärjestöt, ja kukaan ei ehdota niiden alasajoa!! :-)

Niinpä, miksihän sitten työnantajat ovat mukana EK:ssa.

Ja ihan oikeasti, miten reilua on jokaisen työntekijän neuvotella työehdoista työnantajan kanssa, jolla voi olla oma lakimies ja taustalla vielä EK?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt mitä tapahtuisi, jos kaikki työehtosopimukset heitettäisiin romukoppaan ja työntekijöille maksettaisiin palkkaa todellisen tuottavuuden mukaan. 

Moni kahvinjuoja/tupakanpolttaja/juoruaja voisi yllättyä kun palkka tipahtaa puoleen. Ahkerat tienaisivat moninkertaisesti. 

Eikö se olisi reilua?

Joidenkin työtä ei mitata tuottavuudessa. Ei edes täällä yksityisellä sektorilla. Muuten olen kyllä samaa mieltä. En koskaan pidä ruoka- enkä kahvitaukoja vaan työskentelen siitä hetkestä kun tulen töihin (yleensä 15-30min ennen työaikani alkamista) ja jatkan siihen minuuttiin kun työaikani loppuu. Eli maksuttomia ylitöitä tulee tehtyä joka ikinen päivä. En haluaisi pakottaa ketään samanlaiseen työskentelyyn, mutta minulle se sopii ja toki ottaisin mielellään siitä isomman korvauksenkin. 

Ottaisit, mutta et saa. Näin toimimalla syöt jonkun muun leipää. Jos sinä et tekisi palkattomia ylitöitä, työnantajasi joutuisi palkkaamaan yhden henkilön lisää. Kiitti vaan sulle...

Ei joutuisi. Siksi ylitöistä ei meillä maksetakaan. Ole hyvä vain.

Vierailija
64/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päällikköasemassa. 27 alaista. Työnantajani on katsonut työpanokseni ja osaamiseni niin hyväksi, että olen saanut pari ylennystä ja niiden mukana enemmän palkkaa. Olen siis hyödyttänyt työnantajaani kiitettävästi ja se on huomioitu. Siitä huolimatta olen ay-liikkeen jäsen. Ilman ay-liikettä saisin naisena pienempää palkkaa kuin miehet vastaavassa asemassa. Ilman ay-liikettä työnantajani ei maksaisi minulle palkkaa, kun sairastun. Ilman ay-liikettä ei minulla olisi ollut mahdollisuuksia jäädä pitkälle äitiyslomalle, eikä todennäköisesti mahdollisuutta palata äitiyslomalta takasin omaan tehtävääni, vaan sen olisi sillä aikaa täyttänyt joku muu.

Olen hyvin huolestunut nykymeiningistä. Yksikään alaiseni ei varmasti saisi työehtosopimuksen mukaista palkkaa, jos sellaista ei olisi. Työnantajani yrittää kaikin keinoin välttyä maksamasta myös alaisilleni kuuluvia lisiä. Kaikki tämä on mahdollista sitten, kun ay-liike ei enää ole vahvana kuvioissa. Itse tulen olemaan jäsen niin kauan kuin olen työelämässä. Turvaan siten myös oman selustani.

Vierailija
65/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulun suurimmaksi osiksi siksi, että liitto voi neuvoitella työsoåimuksen. Jos alle puolet työntekijöistä ei kuulu liittoon, niin liitto ei voi enää neuvotella tes- sopimuksesta. Harva pystyy itse neuvottelemaan itse ehdot.

Minusta on käsittämätöntä kyinka moni uskoo tuönantajapuolen propagandan ay- liityojen tarpeettomuudesta. Vaikkq työnantajilla on omat keskusjärjestöt, ja kukaan ei ehdota niiden alasajoa!! :-)

Niinpä, miksihän sitten työnantajat ovat mukana EK:ssa.

Ja ihan oikeasti, miten reilua on jokaisen työntekijän neuvotella työehdoista työnantajan kanssa, jolla voi olla oma lakimies ja taustalla vielä EK?

EK ei suinkaan ole ainoa työnantajajärjestö.

Palkansaajakeskusjärjestöt:

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK

Korkeasti koulutettujen keskusjärjestö Akava

Työnantajista suuri osa kuuluu oman alansa työnantajaliittoon. Nämä puolestaan kuuluvat toimialansa mukaan työnantajien keskusjärjestöihin.

Työnantajakeskusjärjestöt:

Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Valtion työmarkkinalaitos

KT Kuntatyönantajat

Kirkon työmarkkinalaitos

Lisäksi Suomen yrittäjät ja liuta muita eri alojen työnantajajärjestöjä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_ty%C3%B6nantajaj%C3%A4…

Työnantajat ovat siis aivan samalla tavalla järjestäytyneet kuin palkansaajat. Molemmat pyrkivät ajamaan omia etujaan. Tulopoliittiset päätökset ovat yleensä olleet kompromisseja.

Vierailija
66/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt mitä tapahtuisi, jos kaikki työehtosopimukset heitettäisiin romukoppaan ja työntekijöille maksettaisiin palkkaa todellisen tuottavuuden mukaan. 

Moni kahvinjuoja/tupakanpolttaja/juoruaja voisi yllättyä kun palkka tipahtaa puoleen. Ahkerat tienaisivat moninkertaisesti. 

Eikö se olisi reilua?

Joidenkin työtä ei mitata tuottavuudessa. Ei edes täällä yksityisellä sektorilla. Muuten olen kyllä samaa mieltä. En koskaan pidä ruoka- enkä kahvitaukoja vaan työskentelen siitä hetkestä kun tulen töihin (yleensä 15-30min ennen työaikani alkamista) ja jatkan siihen minuuttiin kun työaikani loppuu. Eli maksuttomia ylitöitä tulee tehtyä joka ikinen päivä. En haluaisi pakottaa ketään samanlaiseen työskentelyyn, mutta minulle se sopii ja toki ottaisin mielellään siitä isomman korvauksenkin. 

Ottaisit, mutta et saa. Näin toimimalla syöt jonkun muun leipää. Jos sinä et tekisi palkattomia ylitöitä, työnantajasi joutuisi palkkaamaan yhden henkilön lisää. Kiitti vaan sulle...

Mutta jos et tekisi työnantajallesi ilmaista työtä päivittäin, vaan tekisit ainoastaan sen työmäärän, jonka työaikanasi ehtisit (ja jokainen työntekijä firmassanne toimisi samoin), niin pakkohan työnantajan olisi jotenkin ratkaista, miten ne ylimääräiset työt saataisiin jatkossa teetettyä. Joko maksamalla teille enemmän palkkaa, tai palkkaamalla uuden työntekijän.

Vierailija
67/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei pitäisi tehdä palkatonta ylityötä. Se on hölmöä ja väärin työttömiä kohtaan.

Vierailija
68/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodon vuoksi. Kerran olisin tarvinnut lakiapua vaikeaan asiaan, sain copypastella otetun vastauksen finlexistä, minkä olin jo selvittänyt ja ilmoittanutkin, että tämän verran sain selvää. Kyse oli siitä, että voinko vaihtaa määräaikaisen toiseen, koska työnantaja ei tarjoa työsopimuksessa sovittuja tehtäviä ja työpaikalla ei ole juuri mitään töitä. 

Lisäksi vastattiin asiaan, mitä en kysynyt, eli jos toimin tietyllä tavalla, voin menettää työttömyysturvani. Laitoin napakan vastauksen, että tiedot, mitä kerroitte, kerroin jo tietäväni, enkä ole jäämässä työttömäksi, vaan vaihtamassa työpaikkaa. Siihen ei koskaan vastattu mitään. 

Vierailija
69/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 lisää, että vaihdoin työpaikkaa. Kyllä ne vähän nikottelivat, mutta kun kirjallisesti ilmoitin, että työtehtävät ei vastaa sovittua, niin puran työsopimuksen. Suostuivat sitten irtisanomiseen 2 viikon ajalla. Tietyissä asioissa mua kuitenkin tarvittiin. 

Vierailija
70/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi reilua?

Mutta jos et tekisi työnantajallesi ilmaista työtä päivittäin, vaan tekisit ainoastaan sen työmäärän, jonka työaikanasi ehtisit (ja jokainen työntekijä firmassanne toimisi samoin), niin pakkohan työnantajan olisi jotenkin ratkaista, miten ne ylimääräiset työt saataisiin jatkossa teetettyä. Joko maksamalla teille enemmän palkkaa, tai palkkaamalla uuden työntekijän.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Mutta kaikkien työtä ei mitata määrässä vaan tunneissa. Kyseessä ei ole pakottavat tunnit, joita teen ylitöinä. Enkä tahallani tee ylitöitä, olen aina ajoissa koska julkisten kanssa voi sattua mitä vain, enkä halua myöhästyä vain koska joku on hypännyt junan eteen aamuruuhkassa. Ruokataukoja en tarvitse, enkä halua, haluan keskittyä työhöni. Jos en tekisi ylimääräistä työtä, ei se tulisi tehtyä ollenkaan. Siitä ei maksettaisi rahaa, on vähän kuin ekstrapalvelua työnantajalle. Toki jos siitä maksettaisi, ottaisin mielelläni rahat siitäkin. Mutta en pidättele hengitystäni.

Vierailija
71/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun.

- Liitto neuvottelee työehdoista ja minimipalkasta puolestani

- Pätkätyöntekijänä saan ansiosidonnaista määräaikaisten työsuhteiden välissä

- Liitollani on hyvät edut (matkavakuutus, merkittävät alennukset alan tuotteista liiton kortilla, residenssi ulkomailla)

- kiinnostava jäsenlehti, jossa käsitellään monipuolisesti alamme ilmiöitä

Onneksi minun ei ole tarvinnut turvautua liiton lakimiehen apuun, mutta hyvä tietää että sekin on käytettävissä. Lisäksi liittoni järjestää koulutuksia ja keskustelutilaisuuksia, en tosin ole itse niihin osallistunut.

Kuten tässä keskustelussa on jo todettu, hyvät työehdot eivät ole itsestäänselvyys, vaan niiden vuoksi on pitänyt tehdä töitä. Olemalla liiton jäsen varmistan omalta osaltani, että rivityöntekijän etuja ajatellaan myös tulevaisuudessa.

Vierailija
72/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät työttömäksi liitonkautta saa parempaa työttömyystukea kuin kelalta

Vierailija
73/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun taas nykyään. Työnkuvani muuttui sen verran että on turvatumpaa olla työntekijäliiton jäsen kuin pelkästään Loimaan kassan, nyt on laajemmalla pohjalla oikeusturva jos jotain tulee eteen. Ja joo joo, kuuluin myös kannatusyhdistykseen josta sai rajallista lakiapua. Mut muistaakseni ytk on työnantajapuolen järkkäämä työttömyyskassa ja sitä myöten myös mahdollinen lakiapu on rajoitettua.

Vierailija
74/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jäät työttömäksi liitonkautta saa parempaa työttömyystukea kuin kelalta

Ei tarvitse kuulua liittoon saadakseen ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.

Vierailija
75/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun OAJ: öön. Olen saanut kahdesti korvaamatonta lakiapua riitatilanteissa.

Olen kuulunut noin 15 vuotta mutta riidassa saamani etuus peittoaa jäsenmaksut helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän