Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko ammattiliittoon? Miksi ihmeessä?

Vierailija
27.02.2016 |

Erosin, kun en keksinyt yhtään hyvää syytä satojen eurojen jäsenmaksulle. Työttömyyskassaan voi kuulua muutenkin.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun, koska olen opiskelijajäsen ja se ei maksa mitään. 

Vierailija
22/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun, sillä pelkkä työttömyyskassa ei neuvottele minulle sopimusehtoja, toisekseen työni on niin arvaamatonta ja pomot uhkailevat milloin milläkin asialla, kun vähän vinkkaa liitolla niin uhkailut loppuvat siihen.

minä olen aina neuvotellut työsopimukseni ihan itse ja saanut paljon paremmat edut kuin jos olisin hyväksynyt nuo liiton sopimusehdot

Mutta liittojen neuvottelemia ehtoja on kiittäminen siitä, että sinun ei ole tarvinut aloittaa neuvotteluja lähtökohdista, onko sinulla oikeutta vuosilomaan, vanhempainvapaaseen, jne. ja kuinka monta tuntia päivässä, kuinka monena päivänä viikossa sinulla voi teettää töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena minua painostettiin julmetusti liittymään ammattiliittoon (OAJ) - ja siksi liityin. Vuosia maksoin jäsenmaksuja yhteensä tuhansia euroja. Myöhemmin otin järjen käteen niin sanoakseni ja loikkasin Loimaan liittoon"; työttomyysturva säilyi ja rahaa on säästynyt.

Ei se mikään liitto ole, pelkkä työttömyyskassa.

YTK:ta kutsutaan "Loimaan liitoksi". Hanki yleissivistystä, mettäkulmalainen!

Loimaan kassaksi...

Vierailija
24/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun suurimmaksi osiksi siksi, että liitto voi neuvoitella työsoåimuksen. Jos alle puolet työntekijöistä ei kuulu liittoon, niin liitto ei voi enää neuvotella tes- sopimuksesta. Harva pystyy itse neuvottelemaan itse ehdot.

Minusta on käsittämätöntä kyinka moni uskoo tuönantajapuolen propagandan ay- liityojen tarpeettomuudesta. Vaikkq työnantajilla on omat keskusjärjestöt, ja kukaan ei ehdota niiden alasajoa!! :-)

Vierailija
25/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitot on perustettu valvomaan työsuhteessa olevien etuja. Yritykset ovat sopijaosapuolena liian ylivoimaisia, jotta työsuhdetta tehtäessä voitaisiin puhua tasavertoisesta neuvottelusta. Yritys ei koskaan ole riippuvainen yhdestä työntekijästä, sen sijaan yksityisen työntekijän oma ja perheen hyvinvointi on riippuvainen työnantajasta.

Ilman järjestäytynyttä työvoimaa meillä ei olisi minkäänlaita työsyhdeturvaa, tai muitakaan työsuhteita määrittäviä sopimuksia, vaan jokainen neuvottelisi omat sopimuksensa itse.

Tietysti on kiva tulla vapaamatkustajana valmiiseen pöytään ja tarvittaessa jopa omaa etua ajatelltyönantajalle, en tulla lakon aikana töihin. Mitäpä jos seuraavan kerran kun ollaan neuvoteltu palkankorotuksista ilmoittaisit työnantajalle, että sinun palkkaa ei tarvitse korottaa, kun et kuulu sopimuksen tehneeseen liittoo.

Samoin perustein voisi vaatia, että liittoon kuulumattoman työnantajan ei tarvitsisi noudattaa koko työehtosopimusta, eikö? 

Vierailija
26/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa Jytyn jäsenkortilla jatkuvan matkavakuutuksen, jo se on yksi hyvä syy kuulua liittoon + lainopillinen apu, yleinen työehtosopimus, kalenteri, ammattijärjestömatkat, -koulutukset jne jne. 

Vierailija
27/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena minua painostettiin julmetusti liittymään ammattiliittoon (OAJ) - ja siksi liityin. Vuosia maksoin jäsenmaksuja yhteensä tuhansia euroja. Myöhemmin otin järjen käteen niin sanoakseni ja loikkasin Loimaan liittoon"; työttomyysturva säilyi ja rahaa on säästynyt.

Ei se mikään liitto ole, pelkkä työttömyyskassa.

YTK:ta kutsutaan "Loimaan liitoksi". Hanki yleissivistystä, mettäkulmalainen!

Loimaan kassaksi...

Ja ihan yleisesti vitsillä "Loimaan liitoksi".

Vierailija
28/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt mitä tapahtuisi, jos kaikki työehtosopimukset heitettäisiin romukoppaan ja työntekijöille maksettaisiin palkkaa todellisen tuottavuuden mukaan. 

Moni kahvinjuoja/tupakanpolttaja/juoruaja voisi yllättyä kun palkka tipahtaa puoleen. Ahkerat tienaisivat moninkertaisesti. 

Eikö se olisi reilua?

Vierailija
29/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelujen ajan olen kuulunut liittoon, koska jäsenmaksu koko opiskelujen ajan on vain 30e. Nyt kun valmistun, niin varmaan eroa, koska ei ole varaa maksaa nuita hintoja. Työttömyyskassaa jatkan.

Vierailija
30/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ammattiliittoon, koska olen ollut sellaisella työnantajalla palveluksessa joka jatkuvasti ja määrätietoisesti pyrki heikentämään työntekijöiden palkkausta ja työehtoja. Tällaisessa tilanteessa järjestäytyminen on ainoa vaihtoehto.

Sellaisilla aloilla, joilla osaavasta työvoimasta on oikeasti pulaa ja ollaan valmiita maksamaan kunnon palkkoja voi suora tai paikallinen sopiminen toimia. Lienee sanomattakin selvää, että tämän tyyppiset alat ovat todella harvassa.

Nuori tai lapseton ei myöskään välttämättä ymmärrä sitä, että miten niin on vaikeaa vaihtaa työpaikkaa tai asuinpaikkaa monta kertaa vuodessa. Perheelliselle jolla on mahdollisesti vielä omistusasunto tilanne näyttäytyy hieman eri tavalla. Hyvä esimerkki tästä oli Roope Salminen haastatellessaan Antti Rinnettä EVS:ssä. Veikkaan että se usean eri duunin hehkuttaminen hyytyisi siinä vaiheessa kun puolison kanssa tulee tappelua siitä, että kuka vie ja hakee lapset hoitoon toiselle puolelle kaupunkia ja että ensi kuussa pitäisi muuttaa toiseen kaupunkiin duunien vuoksi. Tai että lasten elatuksen takia täytyy olla suhteellisen tasainen tulovirta, joten nollatuntisopimuksilla voisi pientä stressiä pukata. Sinkkuhan nyt paastoaa vaikka kuukauden jos oikein tiukalle menee.

P.S. Ainakin toistaiseksi ne ammattiyhdistysmaksut saa vielä vähentää verotuksessa eli jos on tuloja niin ne saa verotuksen kautta takaisin.

Vierailija
31/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt mitä tapahtuisi, jos kaikki työehtosopimukset heitettäisiin romukoppaan ja työntekijöille maksettaisiin palkkaa todellisen tuottavuuden mukaan. 

Moni kahvinjuoja/tupakanpolttaja/juoruaja voisi yllättyä kun palkka tipahtaa puoleen. Ahkerat tienaisivat moninkertaisesti. 

Eikö se olisi reilua?

Tuollainen vaihtoehtohan on jo olemassa: sitä kutsutaan provisiopalkaksi ja käytetään mm. suoramarkkinoinnissa. Ja kaikkihan tiedämme, kuinka esim. puhelinmyynnillä voi päästä huippuansioille, jos vain on tarpeeksi ahkera.

Vierailija
32/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun, esim. koska saan sieltä lakimiespalveluja ilmaiseksi. Olen tarvinnut niitä 2 eri työnantajan kanssa.

Samat saa kotivakuutuksesta.

Paitsi että kotivakuutuksesta on omavastuu, ja jos omavastuu on matala, korkeampi vakuutusmaksu ;)

Vierailija
33/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi reilua?

Siis tämä onnistusi vain urakkapalkoissa. Suurin osa työstä on nykyään muuta kuin kappalemäärin mitattavaa. Ja luuletko että yksikään työnantaj maksaa yhtään enemmän kuin pakko?

Vierailija
34/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

R

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi reilua?

Siis tämä onnistusi vain urakkapalkoissa. Suurin osa työstä on nykyään muuta kuin kappalemäärin mitattavaa. Ja luuletko että yksikään työnantaj maksaa yhtään enemmän kuin pakko?

Luulen, että työnantaja on aina valmis maksamaan hyvin ihmisille, jotka tekevät rahaa firmalle. Jos työvoiman tarjontaa on paljon, palkat luonnollisesti laskevat. Jos oma osaaminen on ainutlaatuista, palkka nousee. Näin toimivat terveet työmarkkinat. 

Vierailija
35/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun, esim. koska saan sieltä lakimiespalveluja ilmaiseksi. Olen tarvinnut niitä 2 eri työnantajan kanssa.

Juuri näin! Mulla menossa riitaisan irtisanomisen selvittely. Ja toinen kerta minullakin. Työnantaja valehtelee päin naamaa! Mites tuollaisten kanssa itse voit mitään tehdä?

Ensin huusi, että ei tarvii enää tulla ja heilutteli kättä mun nenän edessä, kun kysyin irtisanomisajasta  tyyliin "tulenko ensi maanantaina normaalisti töihin"? Ja kun en sitten mennyt, valehteli liittoon, että olen jättänyt tulematta  ilman mitään selitystä tai ilmoitusta! On se sika!!! Ja vielä suurtyöllistäjä, useampi yritys.

Vierailija
36/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi reilua?

No joo, ennen muinoin ravintolassa tarjoilijat olivat prossapalkalla. Kyllä silloin palvelu pelasi ja myyntityötä tehtiin, koska liksa oli siitä kiinni. Nykyään ei henkilökuntaa paljon kiinnosta, tilaako asiakas lasillisen vai pullon viiniä.

Vierailija
37/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

R

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi reilua?

Luulen, että työnantaja on aina valmis maksamaan hyvin ihmisille, jotka tekevät rahaa firmalle. Jos työvoiman tarjontaa on paljon, palkat luonnollisesti laskevat. Jos oma osaaminen on ainutlaatuista, palkka nousee. Näin toimivat terveet työmarkkinat. 

Ihanan sinisilmäistä :)

Vierailija
38/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi reilua?

Miten tuota työntekijän todellista tuottavuutta mitattaisiin esim. opetusalalla?

Vierailija
39/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi reilua?

Miten tuota työntekijän todellista tuottavuutta mitattaisiin esim. opetusalalla?

Tai vaikka linja-autokuljettajien kohdalla: saisiko parempaa palkkaa, mitä nopeammin ajaisi reittinsä, vai mitä enemmän matkustajia olisi kyydissä? Vai tulisiko kuljettajien tehtäviin lisäksi oheismyynti ja seurattaisiin, kuka myy eniten aikataululehtisiä/firman heijastimia/ huulirasvoja matkalipun ostajille?

Vierailija
40/75 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi reilua?

Kannattaa tutustua historiaan ja aikaan ennen ammattiliittoja. Nuoret tienasivat suht hyvin mutta Suomessakin kaivoksissa kuoli paljon ihmisiä, koska työturvallisuuteen ei kiinnitetty huomiota. Ja sairaat ja työssä vammautuneet joko menetti työnsä tai sai sitten sitä rupupalkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi