Kuulutko ammattiliittoon? Miksi ihmeessä?
Erosin, kun en keksinyt yhtään hyvää syytä satojen eurojen jäsenmaksulle. Työttömyyskassaan voi kuulua muutenkin.
Kommentit (75)
Juuri liityin. Painostusta koin. Siihen asti kuuluin pelkkään työttömyyskassaan, mutta nyt siis liittoon. Odottelen, mitä se tuo mukanaan, vai tuoko mitään. Painostus ainakin poistunee.
Kuulun, esim. koska saan sieltä lakimiespalveluja ilmaiseksi. Olen tarvinnut niitä 2 eri työnantajan kanssa.
Minä sain liiton lakimiehen avukseni laitonta irtisanomistani selvittelemään. Lopputulos oli niin hyvä, että kyllä kannatti maksaa jäsenmaksuja.
Kuulun, solidaarisuuttani niitä kohtaan, joilla menee huonommin ja jotka eivät itse pysty ajamaan etujaan yhtä tehokkaasti kuin minä.
Kuulun, meillä on aika maltillinen jäsenmaksu ja siitä saa kuitenkin verovähennyksen. En koe siis suurta kokonaistaloudellista eroa pelkkään kassaan. Meidän yhdistyksellä on hyvät vapaa-ajan edut (loma-asuntoja edullisella vuokralla) ja paljon yhteistä toimintaa, risteilyjä, lounaita yms kivaa toimintaa. Itse asiassa olen lähes tulkoon vain näiden sosiaalisten syiden takia liiton jäsen :) Plus että jos tarvitsisin jotain juridista apua, niin sitä olisi saatavilla.
Kuulun, sillä pelkkä työttömyyskassa ei neuvottele minulle sopimusehtoja, toisekseen työni on niin arvaamatonta ja pomot uhkailevat milloin milläkin asialla, kun vähän vinkkaa liitolla niin uhkailut loppuvat siihen.
Nuorena minua painostettiin julmetusti liittymään ammattiliittoon (OAJ) - ja siksi liityin. Vuosia maksoin jäsenmaksuja yhteensä tuhansia euroja. Myöhemmin otin järjen käteen niin sanoakseni ja loikkasin Loimaan liittoon"; työttomyysturva säilyi ja rahaa on säästynyt.
Erosin loppuvuodesta juurikin niiden jäsenmaksujen takia ja liityin yleiseen työttömyyskassaan. en ole koskaan yli 20 vuoteen tarvinnut liitolta mitään ja harmittaa etten jo aiemmin lähteny sieltä.
Esimerkiksi siksi, että kun minut laittomasti irtisanottiin oli joku pitämässä puoliani. Työnantaja joutui maksamaan minulle puolen vuoden palkan.
En kuulu, koska olen mainos/viestintäalalla, joka on aivan persreiän villi ala. Eli ei ole mitään sellaista etujärjestöä, joka ajaisi jonkinlaisia yleissopimuksia tai työehtosopimuksia. Meillä esim. ei noudateta mitään työehtosopimusta, vaan "Suomen työaikalakia". Kyllä tämä on totta ja aivan laillista.
Akavaan voisin kuulua, mutta en ajattele saavani sieltä kauheasti. Pari kertaa olen tarvinnut neuvoja ja niitä saanut ihan työsuojelupiiristä ilmaiseksi. Siksi naurattaa tämä kohkaaminen "paikallisesta sopimisesta", kun se on ollut ihan arkipäivää kaikille alalla toimiville aina.
Jos olisin esim. sairaanhoitaja tai vaikka palvelualalla, kuuluisin kyllä varmaankin liittoon.
Mies kuuluu TEKiin, siitä on kahdenkymmenen vuoden aikana ollut yhden kerran "hyötyä", eli sai neuvoja sieltä yhdessä epäselvässä työsopimusasiassa. Niin ja saadaan vakuutusmaksuista pieni alennus.
Kuulun ja minusta työntekijän edut ovat tärkeitä, vaikka olen itse esimiehenä työnantajan edustaja työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena minua painostettiin julmetusti liittymään ammattiliittoon (OAJ) - ja siksi liityin. Vuosia maksoin jäsenmaksuja yhteensä tuhansia euroja. Myöhemmin otin järjen käteen niin sanoakseni ja loikkasin Loimaan liittoon"; työttomyysturva säilyi ja rahaa on säästynyt.
Ei se mikään liitto ole, pelkkä työttömyyskassa.
Liitot on perustettu valvomaan työsuhteessa olevien etuja. Yritykset ovat sopijaosapuolena liian ylivoimaisia, jotta työsuhdetta tehtäessä voitaisiin puhua tasavertoisesta neuvottelusta. Yritys ei koskaan ole riippuvainen yhdestä työntekijästä, sen sijaan yksityisen työntekijän oma ja perheen hyvinvointi on riippuvainen työnantajasta.
Ilman järjestäytynyttä työvoimaa meillä ei olisi minkäänlaita työsyhdeturvaa, tai muitakaan työsuhteita määrittäviä sopimuksia, vaan jokainen neuvottelisi omat sopimuksensa itse.
Tietysti on kiva tulla vapaamatkustajana valmiiseen pöytään ja tarvittaessa jopa omaa etua ajatelltyönantajalle, en tulla lakon aikana töihin. Mitäpä jos seuraavan kerran kun ollaan neuvoteltu palkankorotuksista ilmoittaisit työnantajalle, että sinun palkkaa ei tarvitse korottaa, kun et kuulu sopimuksen tehneeseen liittoo.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun, esim. koska saan sieltä lakimiespalveluja ilmaiseksi. Olen tarvinnut niitä 2 eri työnantajan kanssa.
Samat saa kotivakuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
PÖNTTÖPÄÄ! ET SÄ NIITÄ ILMAISEKSI SAA VAAN MAKSAT NIISTÄ SATOJA EUROJA VUODESSA!
Vierailija kirjoitti:
Kuulun, sillä pelkkä työttömyyskassa ei neuvottele minulle sopimusehtoja, toisekseen työni on niin arvaamatonta ja pomot uhkailevat milloin milläkin asialla, kun vähän vinkkaa liitolla niin uhkailut loppuvat siihen.
minä olen aina neuvotellut työsopimukseni ihan itse ja saanut paljon paremmat edut kuin jos olisin hyväksynyt nuo liiton sopimusehdot
Niin kauan kuin työehtosopimuksen piirissä olevista palkansaajista yli puolet kuuluu ko. liittoon, työehtosopimus on yleispätevä eli se koskee kaikkia. Eli liittoon kuulumattomat loisivat maksavien kustannuksella ja saavat usein pelkkää lakia parempia etuja esim. sairastuessaan. Sitten kun liittoon kuuluu alle puolet niin poru syntyy kun seuraavat pari vuotta mennään vaan lakisääteisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mikään liitto ole, pelkkä työttömyyskassa.
YTK:ta kutsutaan "Loimaan liitoksi". Hanki yleissivistystä, mettäkulmalainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat saa kotivakuutuksesta.
Tämän takia minäkin pitkäaikaistyöttömänä kuulun liittoon. Kun kysyin aikanaan tällä palstalla, mistä saisi matkavakuutuksen halvalla, niin eipä juuri tullut vastauksia. Odotankin nyt hirrrrmusesti ehdotuksia, kun tänne kirjoittelee jokunen, jonka pyhä tehtävä elämässä on vastustaa ammattiliittoja.
En kuulu. Siksi.