Työkkärin työtarjoukset: kolme päivää aikaa hakea!
Mulle on tullut kaksi työtarjousta työkkäristä. Molemmilla kerroilla tarjous on saapunut viime tingassa, niin että on muutama päivä aikaa vastata. Entä jos olisin ollut matkoilla?? Karenssihan siitä olisi napsahtanut! Olisi kiva, jos nämä työtarjoukset tulisivat niin, että olisi kaksi viikkoa aikaa reagoida. Ihan vain sen vuoksi, että en ole välttämättä kotona juuri siihen aikaan.
Tuli mieleen, että ehkäpä karenssia tässä haetaankin....? Onko teille tullut näitä työtarjouksia viime tingassa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, miksi juuri sinulle tuli tarjous siitä työpaikasta?
Yksi syy voi olla se, että paikka on jo toista kertaa haettavana, eikä yhtään pätevää hakijaa ole vieläkään löytynyt. Hakuaikakin alkaa olla taas lopussa. Työnantaja ehdottomasti tarvitsee siihen jonkun jo ensi maanantaina, joten mitä hän tekee?
Mistä löytäisi sellaisen työntekijän, joka voi tulla töihin heti ilman irtisanomisaikoja ja muita velvoitteita? Työttömyyskortistosta tietenkin! Niinpä työnantaja pyytää ilmoittamaan haussa olevasta paikasta sopiville työttömille, ja sinäkin saat "tarjouksen", joka kuitenkin on itse asiassa vain kehotus ottaa yhteyttä työnantajaan.
Kyllä sinä ehdit kahdessa päivässä ainakin yhteyttä ottaa, vaikka olisit Australiassa. Katsos kun netti ja puhelin yleensä toimivat. Työtönkin saa nykyään matkustella mielin määrin, kunhan kotipaikka ja osoite Suomessa säilyvät. Ja kunhan on työmarkkinoitten käytettävissä.
Miten ne voivat ilmoittaa sinulle 2 viikon reagointiajalla, kun kaikkiin paikkoihin ei edes ole 2 viikkoa hakuaikaa, ja postin kulkukin vie nykyään oman aikansa?
Työkkärin täti selittämässä paskoja työtarjouksiaan? Kertoo kaiken jo työnantajastakin, jos ei työntekijää saa, eikä osaa tarpeitaan ennakoida. Helsingissä oli ainakin kaksi vuotta tarjoilijan paikka jatkuvassa haussa samalla ravintolalla työkkärin sivuilla. Liekö sitten ottanut aina uuden tarjoilijan , ennen kuin koeaika loppuu ja vakinainen työsuhde alkaa. Mene ja tiedä.
Työkkärin täti selittämässä paskoja työtarjouksiaan? Kertoo kaiken jo työnantajastakin, jos ei työntekijää saa, eikä osaa tarpeitaan ennakoida. Helsingissä oli ainakin kaksi vuotta tarjoilijan paikka jatkuvassa haussa samalla ravintolalla työkkärin sivuilla. Liekö sitten ottanut aina uuden tarjoilijan , ennen kuin koeaika loppuu ja vakinainen työsuhde alkaa. Mene ja tiedä.[/quote]
Noinhan noi jotkut firmat toimivat: pidetään se 4kk koeaika ja sit uus tekijä ja oikea syy tälle on, että vakinaista ei välttämättä tarvita tai näin säästää.
Mä puolestani sain kerran työkkärin ilmoituksen paikasta, johon olin jo lähettänyt hakemuksen. Parin päivän sisällä työkkärin ilmoituksesta mulla oli tapaaminen työkkärissä. Virkailija kysyi, että miten se hakemuksen kirjoittaminen tähän paikkaan sujuu. Vastasin totuuden mukaisesti, että olen jo lähettänyt hakemuksen ja itse asiassa lähetin sen jo edellisellä viikolla. Virkailiji syytti valehtijaksi eikä mitenkään meinannut ymmärtää, että seuraan avoimia työpaikkoja ja haen niitä oma-alotteisesti. Asia ratkesi kun näytin sähköpostista yrityksen kuittauksen, että työhakemus on tullut perille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä14 kirjoitti:
Peruskysymys. Haluatko töihin?
Tämä kysymyshän ei liity työkkärin työtarjouksiin mitenkään. Työtarjoukset ovat erittäin usein sellaisia, että ilmoituksesta näkee heti suoraan, ettei täytä keskeisiä vaatimuksia mitenkään.
Tosiaan enemmän sääntö kuin poikkeus, että tarjous tulee ihan viime tingassa, hakuaikaa jäljellä pari päivää. Eli jos vaikka lähtee perjantaina ennen postin tuloa reissuun ja palaa tiistaina, hakuaika saattaa olla mennyt. Hienoa, jos nämä tosiaan nykyään näkyvät myös netissä omissa tiedoissa, viime vuonna ei vielä näkynyt, vaan piti pyytää jotakuta tsekkaamaan postilaatikon kun itse oli poissa.
Itse olen kyllä nähnyt jo useamman vuoden! Ainakin 4 vuotta
Jännä homma, olin tosiaan työttömänä vuosien 2014 - 2015 aikana, sain 3 työtarjousta, eivätkä näkyneet omissa tiedoissa.
Vierailija kirjoitti:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuntaliitossa-toivotaan-tuk…
Se perusongelma tässä taitaa olla se, että työkkärin virkailijoiden edellytetään lähettävän niin-ja-niin paljon työtarjouksia, mutta heillä ei ole kunnolla aikaa tutustua työnhakijoiden tietoihin, saati että sitten voisivat keskustella työnhakijoiden kanssa. Pakostakin työtarjousten lähettely on sitten lähinnä hakuammuntaa heidän puoleltaan.
Käyttäjä14 kirjoitti:
Saadaksesi päivärahaa sinun tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin sä et ole matkoilla, ja ehdit vaikka samana päivänä hakea sitä paikkaa.
Asun yksin, eikä minulla ole kannettavaa läppäriä, tablettia tai älypuhelinta. Minullakin on oikeus poistua kotoani vaikka viikoksi esim. lomamatkalla olevan sukulaisen kotimieheksi. Viikon tai kahden aikana ei siis kukaan katso postiani tai kuten usein teen lakkautan postin kannon siksi ajaksi, kun olen poissa kotoa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että TE-toimiston pitäisi toimittaa nuo työtarjoukset todella reilusti ennen työpaikan hakuajan päättymistä. Kun olen tietyn sukulaisen kotimiehenä, voin käydä kadun toisella puolella kirjastossa lukemassa sähköpostit, muuten minua ei siis tavoita. Jospa TE-toimisto laittaisi edes tekstarin, että sähköpostiisi on tullut viesti tai kotiin on postitettu kirje, mutta ei. Katson kuitenkin olevani työmarkkinoiden käytössä, vaikka en jokaista muutaman päivän poissa oloa kotoani ilmoittaisikaan. En halua elää valvontayhteiskunnassa.
Mulle ei ole tullut ikinä yhtään työtarjousta sieltä. Ei ainuttakaan. Puhelu tuli viimeksi kun jäin työttömäksi ja sanottiin, että ottavat joskus ensi vuoden loppupuolella yhteyttä jos silloin olen (taas) työttömänä, koska osaan järjestää omat asiani paremmin kuin mitä heillä olisi apua tarjota. Olen siis opetellut uusia taitoja ja harrastuksia ja niin edelleen. Selvä.
Työkkärin uhkauskirjeet, aina mainitaan karenssin mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mä puolestani sain kerran työkkärin ilmoituksen paikasta, johon olin jo lähettänyt hakemuksen. Parin päivän sisällä työkkärin ilmoituksesta mulla oli tapaaminen työkkärissä. Virkailija kysyi, että miten se hakemuksen kirjoittaminen tähän paikkaan sujuu. Vastasin totuuden mukaisesti, että olen jo lähettänyt hakemuksen ja itse asiassa lähetin sen jo edellisellä viikolla. Virkailiji syytti valehtijaksi eikä mitenkään meinannut ymmärtää, että seuraan avoimia työpaikkoja ja haen niitä oma-alotteisesti. Asia ratkesi kun näytin sähköpostista yrityksen kuittauksen, että työhakemus on tullut perille
Mulla kävi myös niin, että olin jo hakenut paikkaa, johon tuli "tarjous", vaikka tiesin että siinä on pari vuotta ollut joku. Kun aloin ilmoittamaan laittnaeeni hakemuksen, tietoihin tuli herja " yhteydenottopäivä ei voi olla aikaisempi kuin työtarjouksen päiväys".
Annoin useampaan suuntaan palautetta, että kyllä voi! Työnhakusuunnitelmassani lukee "omatoimista työnhakua", eli minä saan laittaa hakemuksia ihan mihin tahansa ja milloin tahansa!
Olen tän ennenkin kertonut mtta kerrotaan taas. Työskentelin pätkätyöläisenä työkkärissä. Pomo katsoi kerran viikossa koneelta että kuka virkailija oli lähettänyt eniten työpaikkatarjoiksia ja kurssitarjouksia ja se tylntekijä oli sitten sen viikon paras. Tämä jokaviikkoisessa osastokokouksessa. Pätkätyöläisenä sitä tekee kovasti töitä että tulisi jatkoa. Hakkasin niitä menemään erittäin isolla haravalla. En paljon ehtinyt lukemaan mitään erikoistoivomiksia tai ajokortteja. Kuhan laitoin menemän.
Saa kyllä kuvan, että AP ei kovin ahkerasti töitä hae, jos on monta päivää väliä, että ei käy katsomassa oma palvelu -sivua. Ettekö te pummit aina valita, että se työmarkkinatuki (vai millä vitulla te nistit nyt elättekään) ei riitä mihinkään. Sitten kuitenkin tupakka huulessa, koira hihnassa ja oluttölkki kädessä matkataan perse ruvella.
Roadwalker kirjoitti:
Saa kyllä kuvan, että AP ei kovin ahkerasti töitä hae, jos on monta päivää väliä, että ei käy katsomassa oma palvelu -sivua.
Kuinka nämä liittyvät toisiinsa? Eihän oma palvelu -sivujen kautta haeta töitä.
Että pitäisi laittaa erikseen tekstari että nyt täältä tulee postia?? Voin sanoa että ei tule ikinä tapahtumaan.
Ensinnäkään ei kenelläkään virkailijalla ole semmoiseen aikaa. Eikä ole mitään resursseja alkaa semmoisia lähettelemään. Ootko tutustunut siihen minkä verran työkkäreistä leikattu resursseja? Aika paljon voi sanoa.
Toisekseen se on vähän periaatekysymyskin. Lakiin on laitettu työttömälle sitä omaa vastuuta ja velvollisuutta huolehtia itse asioistaan. Taisi olla ajatuksena se että kun nyt olet työttömänä eli tekemistä vailla niin ei voi olla liian kova vaatimus että hoitaa postinsa ja asiansa työkkäriin päin ihan ilman eri ilmoituksia ja muuta hyysäämistä.
Se on myöskin ihan sinun oma asiasi ja valintasi jos menet jonnekin sukulaisiin päiväkausiksi. Ei kuulu työkkärille.
Ei ole sun oma katsominen että milloin olet käytettävissä vaiko etkö ole. Siitäkin on laki. Sen mukaan mennään eikä sun oman arvioinnin mukaan. Mikään yhteiskunta ei maksa mitään tukia tai avustuksia mutu-tuntumalla ja omien katsomisten perusteella. Niistä pitää olla yksiselitteiset säännöt. Ei se muuten toimi.
Joo, hoida kuule sähköisesti asiat. Tein muuten just työhakemuksen ja vielä asiantuntijatyö. Meni puoli tuntia.
Oletko koskaan ajatellut, miksi juuri sinulle tuli tarjous siitä työpaikasta?
Yksi syy voi olla se, että paikka on jo toista kertaa haettavana, eikä yhtään pätevää hakijaa ole vieläkään löytynyt. Hakuaikakin alkaa olla taas lopussa. Työnantaja ehdottomasti tarvitsee siihen jonkun jo ensi maanantaina, joten mitä hän tekee?
Mistä löytäisi sellaisen työntekijän, joka voi tulla töihin heti ilman irtisanomisaikoja ja muita velvoitteita? Työttömyyskortistosta tietenkin! Niinpä työnantaja pyytää ilmoittamaan haussa olevasta paikasta sopiville työttömille, ja sinäkin saat "tarjouksen", joka kuitenkin on itse asiassa vain kehotus ottaa yhteyttä työnantajaan.
Kyllä sinä ehdit kahdessa päivässä ainakin yhteyttä ottaa, vaikka olisit Australiassa. Katsos kun netti ja puhelin yleensä toimivat. Työtönkin saa nykyään matkustella mielin määrin, kunhan kotipaikka ja osoite Suomessa säilyvät. Ja kunhan on työmarkkinoitten käytettävissä.
Miten ne voivat ilmoittaa sinulle 2 viikon reagointiajalla, kun kaikkiin paikkoihin ei edes ole 2 viikkoa hakuaikaa, ja postin kulkukin vie nykyään oman aikansa?