Argh. Lääkäriin pääsy. Ei onnistu meidän terveyskeskuksessa.
Yritin varata aikaa lääkärille. Kiireetön asia. Ei ollut aikoja, seuraavan kerran voi yrittää varata aikaa 15.3. Melkein itku pääsi. Varaa ei ole mennä yksityiselle. Tähänkö on päädytty? Tavallinen ihminen ei pääse lääkäriin hoidattamaan itseään. Miten muilla paikkakunnilla?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteellisten tiedekuntien opiskelijamääriä pitää nostaa. Muuta tehokasta ratkaisua ei ole. Tietysti voisi ohjata lisää verovaroja terveyskeskuksille, mutta tämä vain ajaisi lääkäreiden palkkoja vielä korkeammiksi, jolloin yksityisestä terveydenhoidosta tulisi vielä lisää jonottajia kunnalliselle puolelle.
Tässä on sellainen ongelma, että opetusmahdollisuudet ovat aika pienet. Jos aloituspaikkoja nostetaan, niin kaikille opiskelijoille ei tule riittämään mahdollisuutta harjoitella lääkärin työtä käytännössä. Kukaan tuskin haluaa lääkärikseen sellaista, joka ei ole ikinä oikeasti oikealta potilaalta poistanut esim. luomea tai oikeasti putkittanut korvia. Vai?
Jokaiselle maan yleislääkärille velvollisuus ottaa harjoittelija, niin saadaan pian niin monta yhtä uutta lääkäriä kuin vanhojakin on.
Vierailija kirjoitti:
Lausu taikasana hoitotakuu ja ilmoita, että heidän tulee järjestää aika hoidon tarpeen arviointia varten 3 vuorokaudessa. Mikäli se ei onnistu, teet valituksen.
Hoidon tarpeen arviointi voidaan tehdä puhelimessakin, ei tarvitse vo-aikaa.
Miksi aina tyrkytetään sitä vaihtoehtoa, että mene yksityiselle? Tosiaan ero ei ole vain muutamia kymppejä, koska jos joutuu vaikka labraan niin aika helvetisti tulee sitä rahallista eroa. Eikä kaikkialla ole edes lähellä yksityisiä terveyspalveluita ja sitä paitsi kun veroja tähän yhteiskuntaan maksetaan niin jokaisella on oikeus julkiseen terveydenhuoltoon. Myöskään vakuutuksen ottaminen ei ihan tuosta noin vaan onnistu, mulla on esimerkiksi atooppinen iho, migreeni ja skolioosi. Ei heru vakuutusta kun parikymppisenä tuossa viisi vuotta sitten sitä kyselin :D. Vaikka saisinkin vakuutuksen niin edelleenkin mulla on oikeus julkiseen terveydenhuoltoon, koska maksan veroja tähän yhteiskuntaan ja olen suomen kansalainen. Työterveyshuoltoa meillä ei ole ja en ole opiskelija, joten julkinen terveydenhuolto jää mun kohdalla ainoaksi vaihtoehdoksi. Oon kyllästynyt joka puolelta kuulemaan tuota, että miksi en vain mene työterveyteen/yksityiselle jos on julkiselle niin vaikea päästä. Meidän kunnassa siis sama juttu, että lääkäriin ei tahdo päästä mitenkään..
Kerran jouduin menemään päivystykseen vatsakivun takia. Vaiva pitkittyi kun en koskaan päässyt terveysaseman puhelimesta läpi. "Valitettavasti palvelumme on ruuhkautunut, emmekä tällä hetkellä ota uusia soittopyyntöjä vastaan" tuut tuut tuut.. Soitin sitten terveysneuvontaan ja kysyin, että mitä teen kun olen monta kertaa koittanut tän asian kanssa päästä läpi ja en koskaan saa edes soittopyyntöä terveysasemalle jätettyä. Käski kävellä päivystykseen jos haluan lääkärin tavata. Täytyy kyllä sanoa, että hävetti ihan helvetisti. Toki vatsa oli tosi kipeä, mutta olisin sen kans nyt selvinnyt kotona kuitenkin ja voinut jonottaa lääkärille vaikka viikon vielä.. Ihan sairasta, että jos haluat lääkärille tai hoitajalle niin sun täytyy mennä ruuhkauttamaan päivystystä!
Minäpä kerron jotain positiivista terveydenhuollosta. Olen saannut nykyisellä paikkakunnallani, sijaitsee etelä-Suomessa, aina ajan sitä tarvitessani. Montaa kertaa en ole kiirellisiä aikoja onneksi tarvinnut, mutta silloin kun olen, sellainen on järjestynyt. Kiiretönkin aika on järjestynyt noin kuukauden päähän. Ja kaikenlisäksi henkilökunta terkkarissani on ystävällistä.
Ei kai se ole oikein, että ihmiset joutuu sen mahakivun tai ihottuman takia miettimään, että onko tämä nyt tarpeeksi painava syy lääkärille menoon. Ettei sitä nyt turhaan terveydenhuoltoa kuormittaisi. Niin se näyttää menevän.
Lääkärikoulutuksen aloituspaikkoja pitää nostaa. Pelkkä tekosyy, että.eivät pääse harjoittelemaan tarpeeksi. Miten muka pienestä Virosta riittää tännekin lääkäreitä.