Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajia vihataan?

Vierailija
24.02.2016 |

Tätä olen pohtinut. Yleinen mielipide, ainakin av:lla, tuntuu olevan se, että sairaanhoitajat ovat todella tyhmiä, hyödyttömiä ja mitähän vielä. Tosi surullista, että tämä ammattiryhmä saa osakseen jatkuvaa negatiivista arvostelua. Kertokaapas nyt mistä moinen johtuu..?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vihaa ja olen tavannut mukavia hoitsuja silloin harvoin, kun olen heidän kanssaan asioinut. Ja olen sitä mieltä, että suurin osa varmasti vähäisen palkkansa ansaitsee ja pitäisi saada paljon enemmänkin.

On kuitenkin kerrottava, että omasta nuoruudestani muistan, että melkein jokainen koulussa huonosti menestynyt ja ei niin tiukasti maineestaan huolta pitänyt tyttö lähti opiskelemaan hoitsuksi. En kyllä tiedä päätyivätkö kaikki sairaanhoitajiksi vai jäikö koulut kesken, mutta ihan hiljattain muisteltiin 1970 syntyneen isosiskoni kanssa, kuinka hänen ikäluokassaan samoin kuin minun (vm 73) ihan hämmentävän monet koulukiusaajat, kiertopalkinnot ja enemmän röökaamiseen ja meikkaamiseen keskittyneet pimut lähtivät opiskelemaan sisar hentovalkoisiksi. 90-luvun puolivälissä vietin itse opiskelijaelämää ja silloin huomasin, että moniin ns. miehisen alan pippaloihin lähetettiin erikseen kutsuja hoitsujen oppilaitoksiin, kun yleisesti oltiin sitä mieltä, että sairaanhoito-opiskelijat on helppoja.

No nykyään täytyy olla lukion päästötodistuksen keskiarvon olla reilusti yli 8,että pääsee edes valintakokeeseen. Näin on ainakin pääkaupunkiseudulla. Joo,ja aikojen alussa ,Florence Nightingalen aikoina,hoitajan hommia tekivät huonot naiset. En usko,että nykyhoitajien olevan yhtään löyhämaineisempia kuin muutkaan.

Itseasiassa Suomessa sairaanhoitajan ammatti oli 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa ylemmän sosiaaliluokan naisten ammatti. Työläiset olivat piikoja tai muuta avustavaa henkilöstöä. Sauli Niinistön äiti oli muuten sairaanhoitaja aikoinaan.

Vierailija
22/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi vihaan lääkäreitä, joista 99% on ammatissa rahan motivoimina eikä kiinnostuksesta työhönsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liikaa palstalla. Täällä haukutaan kaikkia naisia. Putinin trollit katsos. Oikeasti sairaanhoitajia arvostetaan.

Vierailija
24/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hämmentävää, just toi 70-luvun sukupolvi edustaa työelämässä sellaisia röökimuija-sairaanhoitajia! Varmaan niin onkin mitä edellä kerrottiin.

Nykyään taitaa tilanne olla eri: opiskelemaan ei ole mitenkään superhelppoa päästä ja monet sh:t on teräviä. Ei sillä etteikö noi 70-luvun tyypit olisi myös kohtuu fiksuja, mutta jotain hämärää noissa sukupolvissa on. Alalla kuin alalla.

Vierailija
25/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vihaa ja olen tavannut mukavia hoitsuja silloin harvoin, kun olen heidän kanssaan asioinut. Ja olen sitä mieltä, että suurin osa varmasti vähäisen palkkansa ansaitsee ja pitäisi saada paljon enemmänkin.

On kuitenkin kerrottava, että omasta nuoruudestani muistan, että melkein jokainen koulussa huonosti menestynyt ja ei niin tiukasti maineestaan huolta pitänyt tyttö lähti opiskelemaan hoitsuksi. En kyllä tiedä päätyivätkö kaikki sairaanhoitajiksi vai jäikö koulut kesken, mutta ihan hiljattain muisteltiin 1970 syntyneen isosiskoni kanssa, kuinka hänen ikäluokassaan samoin kuin minun (vm 73) ihan hämmentävän monet koulukiusaajat, kiertopalkinnot ja enemmän röökaamiseen ja meikkaamiseen keskittyneet pimut lähtivät opiskelemaan sisar hentovalkoisiksi. 90-luvun puolivälissä vietin itse opiskelijaelämää ja silloin huomasin, että moniin ns. miehisen alan pippaloihin lähetettiin erikseen kutsuja hoitsujen oppilaitoksiin, kun yleisesti oltiin sitä mieltä, että sairaanhoito-opiskelijat on helppoja.

No nykyään täytyy olla lukion päästötodistuksen keskiarvon olla reilusti yli 8,että pääsee edes valintakokeeseen. Näin on ainakin pääkaupunkiseudulla. Joo,ja aikojen alussa ,Florence Nightingalen aikoina,hoitajan hommia tekivät huonot naiset. En usko,että nykyhoitajien olevan yhtään löyhämaineisempia kuin muutkaan.

Itseasiassa Suomessa sairaanhoitajan ammatti oli 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa ylemmän sosiaaliluokan naisten ammatti. Työläiset olivat piikoja tai muuta avustavaa henkilöstöä. Sauli Niinistön äiti oli muuten sairaanhoitaja aikoinaan.

Mitkä huonot naiset? Nunnathan niitä hoitsuja pääasiallisesti oli. 

Vierailija
26/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hämmentävää, just toi 70-luvun sukupolvi edustaa työelämässä sellaisia röökimuija-sairaanhoitajia! Varmaan niin onkin mitä edellä kerrottiin.

Nykyään taitaa tilanne olla eri: opiskelemaan ei ole mitenkään superhelppoa päästä ja monet sh:t on teräviä. Ei sillä etteikö noi 70-luvun tyypit olisi myös kohtuu fiksuja, mutta jotain hämärää noissa sukupolvissa on. Alalla kuin alalla.

Luulenpa, että ne röökimuija-hoitsut on juurikin niitä, joista kaikilla tuntuu olevan huonoja kokemuksia. 

Vierailija
27/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti usko, että nyky sh:t olisivat kaikki jotain e-l oppilaita. Vierestä olen monen tuskailua seurannut ihan perus lääkelaskujen kanssa ja vaikeaa on tuntunut monelle olevan... Ei joku laudaturin matikasta kirjoittanut tai ysin keskiarvon lukion päästötodistuksen omaava niissä takeltelte. Ja tämä nyt ei tarkoittanut, etteikö siellä matemaattisesti lahjakkaita olisi myös. Joku näissä tarinoissa ei täsmää....

Vierailija
28/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat on sitten tosiaan muuttuneet. Omasta kurssistani

- suurimmalla osalla lukio käytynä, kirjoitusten arvosana useimmilla vähintään E

- käytännössä kaikki seurustelevat vakavasti ja vakituisesti. Ensimmäisen vuoden aikana ne harvat sinkutkin alkoivat seurustella. En ole itse asiassa ennen edes tavannut yhtä perhekeskeisiä nuoria kuin nämä kurssikaverini, lapsia halutaan tehdä nuorina ja näin päin pois. 

Kun itse opiskelin ensimmäistä tutkintoani miesvaltaiselle alalle, niin totta kai hoitsuille lähetettiin kutsu bileisiin. Jos jossain on kymmenittäin kauniita nuoria naisia,  niin nuoret miehet tuppaa kiinnostumaan asiasta. Myös hoitsut kutsuivat esimerkiksi insinöörejä juhliinsa - olikohan sitten insinööreillä jotenkin helpon maine, vai miksiköhän. ;)

Vierailija
29/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeasti usko, että nyky sh:t olisivat kaikki jotain e-l oppilaita. Vierestä olen monen tuskailua seurannut ihan perus lääkelaskujen kanssa ja vaikeaa on tuntunut monelle olevan... Ei joku laudaturin matikasta kirjoittanut tai ysin keskiarvon lukion päästötodistuksen omaava niissä takeltelte. Ja tämä nyt ei tarkoittanut, etteikö siellä matemaattisesti lahjakkaita olisi myös. Joku näissä tarinoissa ei täsmää....

Kyseessä ei ole uskon asia. Katso viime vuosien amk-haun tilastot ja ylläty. Tuskin ihan L:n oppilaita moni on, koska ei muuallakaan heitä paljoa ole. Mutta tosi hyvät paperit pitää lukiosta olla, että pääsee pääsykokeeseen. Vuonna 2012 EN päässyt Helsinkiin pääsykokeeseen, vaikka minulla on E,M,M,C ja 8,6 lukion keskiarvo. 

Vierailija
30/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun peruskoulun luokiltani  (ala-/yläaste/lukio) merkittävä  osa elämään eksyneistä teinijuopoista 6 ka:lla on päätynyt sairaanhoitajaksi. Vm -88. En siis allekirjoita väitettä koulumenestyksestä. 

Vierailija
31/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun peruskoulun luokiltani  (ala-/yläaste/lukio) merkittävä  osa elämään eksyneistä teinijuopoista 6 ka:lla on päätynyt sairaanhoitajaksi. Vm -88. En siis allekirjoita väitettä koulumenestyksestä. 

Kysymyksessä ei ole sinun allekirjoituksesi, etsi amk-tilastot. Jonnekin Lappiin pääsee varmasti helposti opiskelmaan, pääseehän Lapin oikikseenkin 30% hakijoista.

Minulla on sairaanhoitajan tutkinto ja opiskelen Helsingissä erityisluokanopettajaksi, eivätkä lääkelaskut koskaan ole olleet mielestäni erityisen helppoja. Oikeassa elämässä ne ovat vaikeita. Olisipa muuten pelottavaa olla jonkun hoidettavana, joka suhtautuisi niihin ylimielisen kepeästi tuollaisella asenteella, virheitä tulisi varmasti.

Vierailija
32/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksessä ei ole sinun allekirjoituksesi, etsi amk-tilastot. Jonnekin Lappiin pääsee varmasti helposti opiskelmaan, pääseehän Lapin oikikseenkin 30% hakijoista.

Minulla on sairaanhoitajan tutkinto ja opiskelen Helsingissä erityisluokanopettajaksi, eivätkä lääkelaskut koskaan ole olleet mielestäni erityisen helppoja. Oikeassa elämässä ne ovat vaikeita. Olisipa muuten pelottavaa olla jonkun hoidettavana, joka suhtautuisi niihin ylimielisen kepeästi tuollaisella asenteella, virheitä tulisi varmasti.

Ps. 6 tai edes 7 keskiarvolla ei ole mitään jakoa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, ei edes siellä Lapissa.

Vierailija
33/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No... eihän sitä matikkaa ole pakko kirjoittaa. Muut aineet on voineetkin mennä hyvin, vaikka matikka on takunnut. Ehkä ne matemaattisesti lahjakkaat hyvät oppilaat hakevat suoraan lääkikseen, mikäli kiinnostusta terveydenhoitoalalle on.

Ei muuten voi pitää paikkaansa, että 90 % olisi lukiopohjalta. Itsekin tiedän useita ammattikoulutaustaisia.

Vierailija
34/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ps. 6 tai edes 7 keskiarvolla ei ole mitään jakoa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, ei edes siellä Lapissa.

Tuo nyt on ihan höpöhöpöä. Ainakin Oulussa on pelkkä pääsykoekiintiö myös, johon saa tulla vaikka vitosen keskiarvolla. Ja kun nämä amkkien pääsykokeet ovat tyyliin yläasteen ja lukion ensimmäisten kurssien kertausta, niin ihan hyvin voi päästä sisäänkin jos jaksaa vähän kerrata.

Enkä tässä nyt mitenkään dissaa hoitsuja, mutta valoja päälle. Ei se mikään lääkis kuitenkaan ole.

Vierailija
35/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Helsingin sairaanhoito-opistoon oli vaikea päästä jo 70-luvulla. Ylioppilastutkinto oli jo tuolloin vaatimuksena  ja pääsykokeet soveltuvuustesteineen olivat käytössä.

Vierailija
36/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jännästipä kuitenkin pääsee. Minäkin pääsin 7,3 keskiarvolla. Siinä tilastoa teille. Varokaa vaan, kun joudutte minun hoidettavakseni! Olen hävyttömän ammattitaidoton alhaisella lukion keskiarvollani ja vain yhdellä E:lläni! Tampereella opiskelin, tiedoksenne. 

Vierailija
37/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No... eihän sitä matikkaa ole pakko kirjoittaa. Muut aineet on voineetkin mennä hyvin, vaikka matikka on takunnut. Ehkä ne matemaattisesti lahjakkaat hyvät oppilaat hakevat suoraan lääkikseen, mikäli kiinnostusta terveydenhoitoalalle on.

Ei muuten voi pitää paikkaansa, että 90 % olisi lukiopohjalta. Itsekin tiedän useita ammattikoulutaustaisia.

Tilastollista lukutaitoa, kiitos. Tosiaan vuosikausiin ei ole saanut lähihoitaja-taustasta minkäänlaisia ekstrapisteitä (onkohan koskaan...) ja hyväksiluettuakin siitä saa vain yhden, ensimmäisen harjoittelun. Valtaosa on lukion käyneitä ja heidän määränsä on koko ajan noussut. Yleensä 30 aloittavan joukossa on ehkä 2-3 lähihoitajataustaista. Usko tai älä, taas mahdollisuus murtaa ennakkoluulojasi (koska tietoahan ne eivät selvästi ole). ;)

Vierailija
38/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jouduin sairaalaan osastolle kuulin että hoitajat puhuivat minusta pahaa kovaan ääneen ja lukivat potilastietojani ja vielläpä naureskelivat niille.

Tuli sellainen olo että en halua enää ikinä joutua sairaalaan.

Vierailija
39/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jännästipä kuitenkin pääsee. Minäkin pääsin 7,3 keskiarvolla. Siinä tilastoa teille. Varokaa vaan, kun joudutte minun hoidettavakseni! Olen hävyttömän ammattitaidoton alhaisella lukion keskiarvollani ja vain yhdellä E:lläni! Tampereella opiskelin, tiedoksenne. 

Tampere ei ole Uudellamaalla vaan Pirkanmaalla. Uudellamaalla ei 7,3 keskiarvolla ole päässyt edes pääsykokeeseen. Milloin olet opiskellut? Tamk:iin kun on todella kovat pisterajat nykyisin, kuten varmasti tiedät. Menestyitkö pääsykokeissa jotenkin aivan loistavasti sitten?

Vierailija
40/76 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia aika usein syytetään kaikesta siitä mikä terveydenhuollossa on vikana.

Hoitajat on milloin tyhmiä, milloin laiskoja ja milloin ahneita.

Luullaan, ettei hoitajan mitään tarvitse osata, senkun tekee vaan oppikirjan mukaan.

Hoitajia pidetään palvelijoina joiden tehtävänä on täyttää vesilasit ja pöyhiä tyynyjä.

Näin nuorena sairaanhoitajana sitä usein miettii, miksi alan arvostus on näin huonoa.