Kenelle terveyskeskuksen lääkäriajat on tarkoitettu?
Olen tässä sivusta seurannut, kun flunssainen ystäväni yrittää päästä lääkäriin.
Terveyskeskuksen ajanvarauksessa sanotaan, että aikoja ei ole, kun joskus kuukausien päästä.
No päivystykseen voi kuulema mennä jonottamaan, mutta sieltäkään ei saa lääkärille kutsua vaan terveydenhoitajalle. Terveydenhoitajako määrää lääkkeet nykyään?
Eniten ihmetyttää tää lääkäriaikojen saamattomuus. Kenelle ne ajat on jos ei potilaille?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Meillä työterveys käsittää viiden vuoden välein järjestettävän terveystarkastuksen. Ei mitään muuta. Ja sairauspoissaoloja varten tarvitaan lääkärintodistus, hoitajan ei kelpaa. Eli käytännössä joko maksat satkun yksityislääkäristä tai olet sairaana töissä. Siispä minä olen aina sairaana töissä.
Mol:in sivuja tulee seurattua lähestulkoon päivittäin...
Miksi maksat yksityislääkäristä, julkiseen terveydenhoitoonkin voi mennä jos ei ole varaa yksityiselle. Tosin tyhmää että työnantaja ei luota työntekijöihinsä. Juuri oli työterveyslaitos tehnyt tutkimuksen että jos saa olla omalla ilmoituksella 1-7 päivää, niin sairauspoissaolot ovat lyhyempiä kuin lekurin määrääminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei flunssaan lääkäriä tarvitse. Se menee ohi potemallakin.
Mutta töihin tarvitsee lääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen.
Tätä ei saa jos ei pääse lääkärin juttusille.
Työnantajan järjestettävä työterveyshuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat työterveyshuollossa kirjoittaa ne nykyään. Hoitajan todistus riittää nykyään.
Riippuu työnantajasta ja onko työnantajalla työterveydenhoitoa johon kuuluu sairauden hoito. katso ketjun asiallinen postaus työterveyslaista.
Edellisessä työpaikassani talolaisilla oli työterveyslääkäri ja hoitaja, mutta nämä edut eivät koskeneet vuokratyöläisiä, he joutuivat menemään omalle terveysasemalleen sairauksineen vaikka meillä oli työterveyspiste 5 minuutin päässä. Se oli mielestäni epäreilua.
Olen saanut tarpeekseni kulmia rypistelevistä hoitajista, jotka eivät tunnu osaavan päättää lähettääkö lääkärille vai passittaako kotiin!
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ennen en ole saanut niin nopeasti tk-aikaa kuin syöpäepäilyn takia. Aikaisemman sairaushistoriani perusteella oli syytäkin. Työskentelen toiminimellä ja "työterveyshuoltoni" on paikallinen tk, jos sitä haluaa sellaiseksi nimittää.
Tämä oli ap:lle vastaus, ketkä tk-aikoja saavat.
Ihanmielenkiinnosta kysyn, miksi joku alapeukuttaa tätä? Erikoissairaanhoitoon ei pääse ilman lähetettä. Syöpäkö ei ole taroeeksi hyvä syy tk-ajan saamiseen jonkun mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan järjestettävä työterveyshuolto.
Työnantajan on järjestettävä lain mukainen työterveyshuolto, joka minimissään ei sisällä mitään sairaudenhoitoa, ei edes terveystarkastusta. Katso aiemmin tässä ketjussa kirjoitettu lainaus lainkohdasta. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Aikoja saattaa saada samalle päivälle, mutta: noin 10 min odotettiin hoitajalle, lääkäriin päästiin heti ja röngeniin odotettiin 15 min kun 2v oli tippunut kätensä päälle.
sen sijaan, kun minulla oli keuhkoputken tulehdus odotin 20min hoitajalle ja 2h lääkäriin.. ei uskaltanut edes lähteä teekupilliselle kahvilaan! :-(
Näin paikallisessa terveyskeskuksessa
Vierailija kirjoitti:
terveyskeskuksissa in krooninen lääkäripula, koska työ ei ole seksikästä eikä saa päivystyslisiä. Lääkärit valuneet yksityispuolelle eikä tämä huoleta päättäjiä vieläkään yhtään. Rahapussilla saa nopeasti aikoja.
Lääkäripula on, koska lääkäreitä ei kouluteta tarpeeksi, koska he haluavat pitää hyvän palkkatasonsa yllä. Ja miksi työskennellä terveyskeskuksessa huonolla palkalla, kiireellä ym, kun on varaa mennä parempaankin työpaikkaan?
Nykyään käytän työterveyshuoltoa tai yksityistä mutta olen kyllä aina päässyt lääkäriin tk. Opiskelijana terveydenhoitaja varasi minulle ajan kun suolesta tuli verta. Selkäkipujen takia pääsin myös kolmessa viikossa. Ja vieläpä ihan magneettikuvaan asti. Kaikki toiminut aina hyvin. Pissatulehduksen takia minut on myös sinne otettu. Niin ja th lähettämänä myös kun nyrjäytin nilkan ja epäiltiin murtumaa. Muuten olen ihan itse flunssani ja muut pikkuvaivat hoitanut.
Äitini on monisairas eläkeläinen ja käy myös hoitajalla, hoitajat konsultoi lääkäriä jos tarve vaatii. Mutta ei äidin itse sitä lääkäriä tarvitse nähdä kun homma toimii muutenkin.
Tk:n kuuluu vain äkilliset taudit jotka ei kotihoidolla parane ja vointi on todella huono. Ja lisäksi pitkään jatkuneet vaivat jos voidaan epäillä jotain vakavampaa. Esim. Se yllämainitty ummetus jos sitä on pidempään jatkunut ja se on uusi vaiva, niin tietysti se on tutkittava. 3 päivän ummetusta sen sijaan ei tarvitse mennä lääkäriin hoidatuttamaan.
Ehkä vähän ihmetyttää näissä vastauksissa se, kuinka ne omat vaivat on muka olleet niin tärkeä hoitaa ja kuinka ne muiden ihmisten vaivat onkin muka sitten aina jotain itsekseen ohimeneviä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työterveys käsittää viiden vuoden välein järjestettävän terveystarkastuksen. Ei mitään muuta. Ja sairauspoissaoloja varten tarvitaan lääkärintodistus, hoitajan ei kelpaa. Eli käytännössä joko maksat satkun yksityislääkäristä tai olet sairaana töissä. Siispä minä olen aina sairaana töissä.
Mol:in sivuja tulee seurattua lähestulkoon päivittäin...
Miksi maksat yksityislääkäristä, julkiseen terveydenhoitoonkin voi mennä jos ei ole varaa yksityiselle. Tosin tyhmää että työnantaja ei luota työntekijöihinsä. Juuri oli työterveyslaitos tehnyt tutkimuksen että jos saa olla omalla ilmoituksella 1-7 päivää, niin sairauspoissaolot ovat lyhyempiä kuin lekurin määrääminä.
Meidän tk:ssa ei lääkärille pääse flunssassa tai vatsataudissa. Ei vaikka kuinka sanoisi tarvitsevansa saikkulapun nimenomaan lääkäriltä. Ajan saa vaan hoitajalle, jonka kirjoittama saikku ei siis työnantajalleni käy.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä sivusta seurannut, kun flunssainen ystäväni yrittää päästä lääkäriin.
Terveyskeskuksen ajanvarauksessa sanotaan, että aikoja ei ole, kun joskus kuukausien päästä.
No päivystykseen voi kuulema mennä jonottamaan, mutta sieltäkään ei saa lääkärille kutsua vaan terveydenhoitajalle. Terveydenhoitajako määrää lääkkeet nykyään?
Eniten ihmetyttää tää lääkäriaikojen saamattomuus. Kenelle ne ajat on jos ei potilaille?
No joo, minä saan _aina_ ajan samalle päivälle. Mulla on muutama vakava perussairaus, emkä koskaan soita turhaan. 41v, työssäkäyvä.ä, Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flunssa ei yleensä ole kiireellisyydestä kärkipäässä, eikä muuten tavalliseen flunssaan tarvitse mitään lääkärin määräämiä lääkkeitä. Sairaanhoitaja voi aivan hyvin arvioida mahdollisen lääkärin tarpeen sekä kirjoittaa sairaslomaa tarvittaessa.
Itse olen joskus päivystyksessä joutunut jonottamaan flunssapotilaiden takia. Mulla oli vaan sääriluu kahdesta kohtaa pahasti murtunut ja kipu helvetillinen. Olen aika vahvasti sitä mieltä että ne flunssapotilaat olis pärjännyt paremmin jonottamassa, tai sillä sairaanhoitajan avulla.
Ei kelpaa sh:n kirjoittama todistus ta:lle, vaan lääkärin.
No miten ois työterveys? Jos on pakko lääkärintodistus olla?
Ajan saavat ne yhteiskunnan alakastiin kuuluvat. Siis ne joita niiin ahdistaa ettei pysty töitä tekemään. Jos olet töissä ja oikeasti tarvitset lääkäriä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä yksityiselle. Itselläni on onneksi työterveyshuolto.
Jos työnantaja vaatii lääkärintodistusta poissaolosta, niin ihan vaan riittää käynti hoitajalla, joka toteaa sinun olevan sairas ja käy pyytämässä lääkäriltä allekirjoituksen sairaspoissaololappuun. Ei se lääkärin tarvitse potilasta tällöin edes nähdä, kun ei selvää lääkärin hoitotarvetta ole.
Kyllä meillä on saikkulappua ajan saanut ja seuraavalle päivälle kiireellisen ajan muissa asioissa. Sen sijaan kun neuvolakäynnin yhteydessä ajattelin mennä kysymään aikaa, niin siellähän päivysti aikoja sellaiset ihmiset, joilla ei taatusti ollut saikkulapusta kyse eikä edes kiireellisestä ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Aikoja saattaa saada samalle päivälle, mutta: noin 10 min odotettiin hoitajalle, lääkäriin päästiin heti ja röngeniin odotettiin 15 min kun 2v oli tippunut kätensä päälle.
sen sijaan, kun minulla oli keuhkoputken tulehdus odotin 20min hoitajalle ja 2h lääkäriin.. ei uskaltanut edes lähteä teekupilliselle kahvilaan! :-(
Näin paikallisessa terveyskeskuksessa
Syy siihen miksi jouduit odottamaan keuhkoputkentulehduksesi kanssa kauemmin kuin kätensä loukanneen lapsen kanssa on se, että äkillinen keuhkoputkentulehdus ei yleensä vaadi lääkärikäyntiä, kuten ei nuhakuumekaan. Astmaatikoilla tilanne voi olla toinen, mutta ahtautuneiden hengitysteiden takia pihisevä potilas joutuu harvemmin odottamaan ensiapua paria tuntia.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille
Tässä kyllä saattaa olla perää. Suurissa ikäluokissa on paljon enemmän porukkaa ja pikkuhiljaa heillä alkaa terveys reistailemaan.
Odottelenkin tässä, että kun kuolevat pois, niin onkin aika paljon tyhjiä asuntoja markkinoilla.
Hoitajat työterveyshuollossa kirjoittaa ne nykyään. Hoitajan todistus riittää nykyään.