Kenelle terveyskeskuksen lääkäriajat on tarkoitettu?
Olen tässä sivusta seurannut, kun flunssainen ystäväni yrittää päästä lääkäriin.
Terveyskeskuksen ajanvarauksessa sanotaan, että aikoja ei ole, kun joskus kuukausien päästä.
No päivystykseen voi kuulema mennä jonottamaan, mutta sieltäkään ei saa lääkärille kutsua vaan terveydenhoitajalle. Terveydenhoitajako määrää lääkkeet nykyään?
Eniten ihmetyttää tää lääkäriaikojen saamattomuus. Kenelle ne ajat on jos ei potilaille?
Kommentit (85)
Ei flunssaan lääkäriä tarvitse. Se menee ohi potemallakin.
Samaa olin juuri tulossa sanomaan, että eläkeläisille. Tuottavimmalle kansanryhmälle siis.
terveyskeskuksissa in krooninen lääkäripula, koska työ ei ole seksikästä eikä saa päivystyslisiä. Lääkärit valuneet yksityispuolelle eikä tämä huoleta päättäjiä vieläkään yhtään. Rahapussilla saa nopeasti aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Mutta töihin tarvitsee lääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen.
Tätä ei saa jos ei pääse lääkärin juttusille.
Ne ajat on tarkoitettu oikeasti sairaille, ei flunssaisille.
Flunssa ei yleensä ole kiireellisyydestä kärkipäässä, eikä muuten tavalliseen flunssaan tarvitse mitään lääkärin määräämiä lääkkeitä. Sairaanhoitaja voi aivan hyvin arvioida mahdollisen lääkärin tarpeen sekä kirjoittaa sairaslomaa tarvittaessa.
Itse olen joskus päivystyksessä joutunut jonottamaan flunssapotilaiden takia. Mulla oli vaan sääriluu kahdesta kohtaa pahasti murtunut ja kipu helvetillinen. Olen aika vahvasti sitä mieltä että ne flunssapotilaat olis pärjännyt paremmin jonottamassa, tai sillä sairaanhoitajan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kyllä riittää sairaanhoitajan kirjoittama todistus. Ja aloituksessa puhuttiin lääkkeistä, ei sairaslomasta.
Sh saa kirjoittaa 3pv saikkua, mm. juuri flunssan takia.
Vierailija kirjoitti:
Flunssa ei yleensä ole kiireellisyydestä kärkipäässä, eikä muuten tavalliseen flunssaan tarvitse mitään lääkärin määräämiä lääkkeitä. Sairaanhoitaja voi aivan hyvin arvioida mahdollisen lääkärin tarpeen sekä kirjoittaa sairaslomaa tarvittaessa.
Itse olen joskus päivystyksessä joutunut jonottamaan flunssapotilaiden takia. Mulla oli vaan sääriluu kahdesta kohtaa pahasti murtunut ja kipu helvetillinen. Olen aika vahvasti sitä mieltä että ne flunssapotilaat olis pärjännyt paremmin jonottamassa, tai sillä sairaanhoitajan avulla.
Ei kelpaa sh:n kirjoittama todistus ta:lle, vaan lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairaanhoitajankin lappu työnantajalle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä sivusta seurannut, kun flunssainen ystäväni yrittää päästä lääkäriin.
Terveyskeskuksen ajanvarauksessa sanotaan, että aikoja ei ole, kun joskus kuukausien päästä.
No päivystykseen voi kuulema mennä jonottamaan, mutta sieltäkään ei saa lääkärille kutsua vaan terveydenhoitajalle. Terveydenhoitajako määrää lääkkeet nykyään?
Eniten ihmetyttää tää lääkäriaikojen saamattomuus. Kenelle ne ajat on jos ei potilaille?
No jos on infulenssa ainoastaan niin ei siihen ole kuitenkaan lääkettä vaan lepoa. Kyllä sairaanhoitaja näkee tarvitseeko lääkäriä vai ei. Ja sairaslomatodistukseen ja lääkkeisiin lääkäri kuitenkin kirjoittaa reseptin. On paljon "sairauksia" joihin riittää terveydenhoitajan arvio. Kyllä lääkärille pääsee terveyskeskuksessakin kun on tarvetta. Ja akuutti tilanteissa sitten täytyy mennä ensiapuun. Ihan normi käytäntö. Ja on ihan selvää että jonot on pitkät tallaisena aikana kun on infulenssa aika.
Flunssaan voi liittyä jälkitauteja kuten poskiontelotulehdus tai keuhkoputkentulehdus. Menisin yksityiselle jos vointi huononee. Yleensä nopein keino päästä lääkäriin.
Sh kirjoittaa 3pv saikkua. Jos sh kokee, ettei se ole riittävä, se antaa lääkäriajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työnantajasta, meillä kelpaa hoitsun kirjoittama. Ja meinasitko et olis kiireellisempi tossa saada se lappunen ku toisen päästä murtuneen jalan kans sinne :D Eikä ap sanonu mitää saikusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kelpaa niin silloin työnatajan pitää kuntantaa lääkäri.
Diabeetikot ja sydänsairaat käyvät kontrolleissa useasti vuodessa. Vakavia perussairauksia seurattava säännöllisesti. Lääkäripulan takia akuuttiaikoihin ei riitä kapasiteettia. Muunmuassa tämän ongelman takia soteuudistusta on yritetty viedä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja on velvollinen järjestämään työterveyden ja se onkin oikea osoite hakea niitä sairauslomatodistuksia, eikä mikään terveyskeskus (paitsi jos työterveys on siellä).
Flunssan takia en oo ikinä mennyt lääkäriin. Mikäli on kuumetta illalla niin esim Buranaa, yskä lähtee yskimällä, kuumaa ja hunajaa. Ei oo ikinä ollut angiinaa, poskiontelotulehdusta ja ikääkin on jo aika tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja on velvollinen järjestämään työterveyden ja se onkin oikea osoite hakea niitä sairauslomatodistuksia, eikä mikään terveyskeskus (paitsi jos työterveys on siellä).
Jatkanpa vielä näin: Mikä onkin ihan oikein, sillä julkisen terveydenhuollon pääasiallinen tehtävä ei voi olla lomalappujen tehtailu työntekijöihiinsä luottamattomille työnantajille.
Eläkeläisille