Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenelle terveyskeskuksen lääkäriajat on tarkoitettu?

Vierailija
24.02.2016 |

Olen tässä sivusta seurannut, kun flunssainen ystäväni yrittää päästä lääkäriin.
Terveyskeskuksen ajanvarauksessa sanotaan, että aikoja ei ole, kun joskus kuukausien päästä.
No päivystykseen voi kuulema mennä jonottamaan, mutta sieltäkään ei saa lääkärille kutsua vaan terveydenhoitajalle. Terveydenhoitajako määrää lääkkeet nykyään?
Eniten ihmetyttää tää lääkäriaikojen saamattomuus. Kenelle ne ajat on jos ei potilaille?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei flunssaan lääkäriä tarvitse. Se menee ohi potemallakin.

Mutta töihin tarvitsee lääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen.

Tätä ei saa jos ei pääse lääkärin juttusille.

Jos olet töissä niin sulla on myös työterveydenhuolto.

Joka yleensä on järjestetty kunnan terveysasemalla.

Tämmösessä Keski-Suomessa sijaitsevassa kohtuun isossa kaupungissa se ei ole tk.ssa ni tuskin näin on noissa isommissa pitäjissäkään.

Vierailija
42/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo ajanvarausvastaanotolle, niin pitää tietää jo kuukausia etukäteen, milloin on sairas. Tai sitten on kroonikko, jolla esim. vuosittainen seurantakäynti. Muut levittävät tautia ansiokkaasti päivystysvastaanoton odotussalissa.

Flunssa menee ohi parissa viikossa itsehoidolla, lääkärin hoidolla se kestää 14 vuorokautta. Flunssa on siis se virusperäinen räkätauti, johon liittyy jonkin verran kuumettä, yskää, nuhaa, kurkkukipua ym. Influenssa on sitten se vakavampi tauti, virusperäinen toki sekin, mutta siihen on jotain lääkitystäkin saatavissa. Varsinkin heikkokuntoisille se voi olla hengenvaarallinen. Ja kyllä se kaataa ihan perusterveitä työikäisiäkin jopa sairaalavuoteeseen tiputukseen.

Se kolmas mainittu sairaus on ainakin minulle täysin tuntematon. Voisitteko kuvailla, millainen tauti on infulenssa? Tuota enole tietääkseni koskaan potenut, vaikka tavallisia räkätauteja on ollutkin silloin tällöin ja pari rankempaa influenssaakin, siis A-virusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Flunssa ei yleensä ole kiireellisyydestä kärkipäässä, eikä muuten tavalliseen flunssaan tarvitse mitään lääkärin määräämiä lääkkeitä. Sairaanhoitaja voi aivan hyvin arvioida mahdollisen lääkärin tarpeen sekä kirjoittaa sairaslomaa tarvittaessa.

Itse olen joskus päivystyksessä joutunut jonottamaan flunssapotilaiden takia. Mulla oli vaan sääriluu kahdesta kohtaa pahasti murtunut ja kipu helvetillinen. Olen aika vahvasti sitä mieltä että ne flunssapotilaat olis pärjännyt paremmin jonottamassa, tai sillä sairaanhoitajan avulla.

Ei kelpaa sh:n kirjoittama todistus ta:lle, vaan lääkärin.

Jos ei kelpaa niin silloin työnatajan pitää kuntantaa lääkäri.

Aikanaan kun olin yhdessä hampurilaisketjussa töissä niin tosiaan vain lääkärintodistus kävi ja se piti itse maksaa.

Vierailija
44/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kelpaa kolmen päivän saikkuihin hoitajan kirjottama todistus, sen jälkeen vaaditaan lääkärin todistus. Mutta jos et kolmessa päivässä ole flunssasta toipunut työkykyseksi niin ihmettelen? Ja olen 24v, meillä saa kyllä joka aamu soittamalla ajan hoitajalle tai lääkärille. En ymmärrä tätä ininää. Jossain pienemmillä paikkakunnilla on pienemmät resurssit niin ymmärrettävää on ettei pienen nuhan kanssa mihinkään lääkärille pääse vaan sinne pääsee ne oikeasti sairaat.

Vierailija
45/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ihminen käy töissä, eikö muka ole varaa maksaa yksityisen terveydenhuollon lääkärinpalkkiota, yleislääkäriltä saa todistuksen ja se maksaa n 70-80e, voi olla edullisempikin. Maksat siitä julkisen puolen terkkakäynnistä kuitenkin n 15-20e ja jonotat tuntitolkulla. Eroa on n 40-50e ja ajassa säästät n 5h.

Otetaanpa vielä esimerkki: menet terkkalääkärille ja saat vaikka polvivaivaasi lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle. Terkkalääkärin maksu on tuo n 15e, odotat 2-3kk ja saat ajan erikoissairaanhoitoon. Lääkäri maksaa sairaalan pkl 41,7e.  Yksityispuolen erikoislääkärille pääset päivässä, hinta on n 90e eli eroa ei tule kuin n 35-50e. Yksityispuolen lääkärinkin voi valita ja kysyä, kuka on töissä julkisella puolella, joten lääkäri voi määrätä sinut rtg-kuviin julkiselle puolelle, ei tarvitse maksaa yksityispuolelle niitäkään. Joten kannattaa käyttää aivojaan.  Ei tuo julkisen ja yksityisen puolen käyntimaksujen ero ole kovin suuri enää. 

Vierailija
46/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänen täytyy ehdottomasti lääkärille flunssan takia päästä? En mä ole käynyt kuin kerran, silloinkin vasta kun se ei muuten mennyt ohi.

Mutta kenelle ne ajat ovat.. En tiedä mutta itse ainaki just tulin lääkäristä, oman tk:n päivystyksestä johon aamulla soitin selkäkivun takia.

Vierailija
47/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ennen en ole saanut niin nopeasti tk-aikaa kuin syöpäepäilyn takia. Aikaisemman sairaushistoriani perusteella oli syytäkin. Työskentelen toiminimellä ja "työterveyshuoltoni" on paikallinen tk, jos sitä haluaa sellaiseksi nimittää.

Tämä oli ap:lle vastaus, ketkä tk-aikoja saavat.

Vierailija
48/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon päähän sain kivasti muksulleni korvakontrolliajan, kun ei ole kiireellinen. Kivasti siis sain ajan.

Vierailija
49/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sairaanhoitajankin lappu työnantajalle riittää.

Riippuu työnantajasta. Kaikille ei riitä. Työnantajalla on oikeus vaatia lääkärintodistusta, jos maksaa sairausajalta palkkaa. En tajua miksi tätä samaa väärää tietoa jankataan täällä aina vaan. Jos ei ole oikeaa tietoa, niin pitäkää mölyt mahoissa.

Vierailija
50/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Flunssa ei yleensä ole kiireellisyydestä kärkipäässä, eikä muuten tavalliseen flunssaan tarvitse mitään lääkärin määräämiä lääkkeitä. Sairaanhoitaja voi aivan hyvin arvioida mahdollisen lääkärin tarpeen sekä kirjoittaa sairaslomaa tarvittaessa.

Itse olen joskus päivystyksessä joutunut jonottamaan flunssapotilaiden takia. Mulla oli vaan sääriluu kahdesta kohtaa pahasti murtunut ja kipu helvetillinen. Olen aika vahvasti sitä mieltä että ne flunssapotilaat olis pärjännyt paremmin jonottamassa, tai sillä sairaanhoitajan avulla.

Jos ei kelpaa niin silloin työnatajan pitää kuntantaa lääkäri.

Ei tarvitse.

Vierailija
51/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunniakansalaisille.

Vierailija
52/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on velvollinen järjestämään työterveyden ja se onkin oikea osoite hakea niitä sairauslomatodistuksia, eikä mikään terveyskeskus (paitsi jos työterveys on siellä).

Argh. Lakisääteinen työterveyshuolto (mikä siis on pakollinen työnantajan järjestää) sisältää vain työhöntulo haastattelun ja terveystarkastuksen. Se siis ei sisällä sairaanhoitoa. Toki monet työnantajat sellaisen ovat hankkineet, mutta se siis ei ole pakollista, eikä läheskään kaikilla pikkufirmoilla sairaanhoidon kattavaa työterveyshuoltoa ole.

Vierailija
53/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

l

Lakisääteinen työterveyshuolto ei välttämättä kata SAIRAUDENhoitoa. Mutta samaa mieltä oken monen muun kanssa, jos ta vaatii lääkärintodistuksen eikä sairaanhoitajantodistus riitä, niin saisi maksaa ja järjestää lääkärivadtaanotot. Julkisen puolen ruuhkauttaminen flunssatodistusten takia on älytöntä

Ei kyse ole mistään mielipiteestä, vaan se on lakisääteinen velvollisuus.

Voi että minä inhoan näitä ihmisiä, jotka eivät asiasta tiedä, mutta silti omia mutujaan totena kertovat. Ärsyttävää. Lakisääteinen työterveyshuolto ei kata sairaanhoitoa.

Vierailija
54/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka yleensä on järjestetty kunnan terveysasemalla.

Tämmösessä Keski-Suomessa sijaitsevassa kohtuun isossa kaupungissa se ei ole tk.ssa ni tuskin näin on noissa isommissa pitäjissäkään.

Yritys itse valitsee, mistä lakisääteisen työterveyshuoltonsa ostaa. Minimi ei sisällä sairaudenhoitoa ja sen saa halvimmillaan ostettua tk:sta. Tämä on ihan yleistä pienissä yrityksissä. Sijainti ei vaikuta asiaan vaan yrityksen päättäjät.

Vierailija
55/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työterveys käsittää viiden vuoden välein järjestettävän terveystarkastuksen. Ei mitään muuta. Ja sairauspoissaoloja varten tarvitaan lääkärintodistus, hoitajan ei kelpaa. Eli käytännössä joko maksat satkun yksityislääkäristä tai olet sairaana töissä. Siispä minä olen aina sairaana töissä.

Mol:in sivuja tulee seurattua lähestulkoon päivittäin...

Vierailija
56/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on velvollinen järjestämään työterveyden ja se onkin oikea osoite hakea niitä sairauslomatodistuksia, eikä mikään terveyskeskus (paitsi jos työterveys on siellä).

Argh. Lakisääteinen työterveyshuolto (mikä siis on pakollinen työnantajan järjestää) sisältää vain työhöntulo haastattelun ja terveystarkastuksen. Se siis ei sisällä sairaanhoitoa. Toki monet työnantajat sellaisen ovat hankkineet, mutta se siis ei ole pakollista, eikä läheskään kaikilla pikkufirmoilla sairaanhoidon kattavaa työterveyshuoltoa ole.

Eikä sisällä edes terveystarkastusta!

Vierailija
57/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa olet ollut "saikulla" liian usein ja siksi työnanataja vaatii lääkärin todistuksen.

Jos työnantaja vaatii sen, sulla on myös työterveyslääkäri.

Erittäin isossa osassa työpaikoista ei ole työpaikkalääkäriä. Se kun ei ole pakollinen vaikka toisin yleensä luullaan.

Vierailija
58/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle. Just kävin tk-lääkärillä ja sain uuden ajan ensi viikolle. Pikkukunnan etuja. 

Vierailija
59/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin jokin aika sitten menemään terkkariin ja jonotin lääkärille koska sairaanhoitaja ei tunnistanut oireitani. Anyway, siellä jonottamassa oli muutama pahalle haiseva vanhempi (alkoholisti)mies, yksi hervottoman ylipainoinen nainen, ulkomaalaisia ja äitejä pienten lasten kanssa. Eli ne, joilla ei ole elämänhallinta ja rahatalous kunnossa. En tiedä missä vanhukset juuri silloin olivat, sillä olin ajatellut heidän olevan suurin käyttäjäryhmä. Onneksi on työterveys. Mun mielestä ne mummot ja papat, joilla on varaa voisivat mennä yksityiselle. 

Vierailija
60/85 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku menee terveyskeskukseen hakemaan sairauslomaa työnantajalle, kun työterveys on sitä varten? Vai eikö teillä ole työterveyspalveluja käytössä? Mun työnantaja ei hyväksy terkan sairauslomalappua vaan pitää olla ihan LÄÄKÄRIN kirjoittama. Ihan sen vuoksi joudun perus nuhakuumeen vuoksi kuormittamaan työterveysasemaa, vaikken mitään lääkekuuria tarvitsisikaan. Kuumeessa kuitenkin tarvitsee sairauslomaa.

Kyllä se terkkakin siellä terveysasemalla antaa jatkolähetteen lääkärille jos tarvetta on. Eli joutuu ensin jonottamaan terkalle, joka ohjaa sairaimmat jonottamaan lääkärille. Puoli päivää siihen sitten yleensä menee, mutta jos lekuria tarvitsee niin kyllä sinne päästä pitäisi (jos on riittävä syy).