Oletko koskaan joutunut soittamaan 112?
Jos olet, miksi?
Työpaikallani (15 työntekijää) olen ainut joka on koskaan soittanut. Asia tuntu olevan osalle ihan ihmettelemisen aihe.
Mutta itse jouduin soittamaan hätänumeroon, kun naapurin talo roihahti ykskaks tuleen. Tästä siis aikaa muutama vuosi, ja valitettavasti naapurin perhe menehty palossa. :|
Toisen kerran soitin kun näin että eräs känniläinen lähti auton rattiin, muutaman kilsan päässä oli ajanut liikennemerkkiin.
Kommentit (92)
Olen soittanut maantiellä vaarallisesti harhailleesta miehestä, vakavasta palovammasta läheisellä, valottomasta pakettiautosta, savusta rappukäytävässä sekä kun itselläni oli sairauskohtauksen oireita ja aina on apua tullut rivakasti.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen soittanut kun löytyi hangesta humalainen nainen ilman kunnollista vaatetusta. Oli pakkastakin muutama aste eikä tuolla ollut mm. sukkia. Onneksi sain tuon raahattua lähimmän talon rappukäytävään lämmittelemään jo ennen lanssin tuloa.
Toisella kerralla naapurin parkinson-mummo kaatui rappukäytävässä. Odotettiin apua puoli tuntia mutta tuolle humalaiselle lanssi tuli 5:ssä minuutissa :(
Kerran olen mennyt ambulanssia vastaan ja kerran tyrehdyttänyt verenvuotoa lanssia odotellessa.
Hieman ujosta luonteesta huolimatta on ollut hyvä huomata että noissa tilanteissa olen toimintakykyinen. Jopa se joka ensimmäisenä menee auttamaan.
Hyvä sinä!
Minä olen soittanut kerran, kun heräsin yöllä kamalaan huutoon. Kadulla joku nainen huusi "älä ta pa, älä ta pa" ja joku mies puolestaan raivota örvelsi. Huuto oli niin kovaa, että vaikka olin kuudennessa kerroksessa, hätäkeskustyyppikin kuuli puhelimeni kautta, eikä tarvinnut kauheasti selittää. Nopeasti tuli poliisit paikalle ja veivät miehen mennessään.
Kaksi kertaa. Itselläni sairaskohtaus, molemmilla kerroilla ambulanssi tuli ja vei sairaalaan saman tien.
Useamman kerran olen soittanut, mahdanko edes muistaa kaikkia. Kerran tulipalon takia (naapurustossa talo paloi, näkyi meille selvästi, mutta ei aiheuttanut vaaraa meille), kerran joku oli väsynyt kodin edessä olleelle bussipysäkille, kerran hakemaan sekavan vanhuksen, kerran mieheni saatua sairauskohtauksen (oli onneksi lievä juttu, mut olis voinut olla paha), kerran poikani saatua pahan allergisen reaktion, kerran puun kaaduttua tielle. Ainakin nämä muistan.
Aika monta kertaa. Poliisillekaan ei oo nykyään muuta numeroa virka-ajan ulkopuolella, kuin hätänumero.
Esim.
-Kaveri valitti, että pumpusta ottaa, mutta kovaa kielsi soittamatta lanssia. Kun meni tajuttomaksi soitin lanssin. Lanssi tuli, kun kaveri oli jo tajuissaan ja eivät vieneet ees terveyskeskukseen.
-Mun asuntoon oli murtauduttu. Sanottiin, että älä koske mihinkään, ettet sotke jälkiä. Poliisit tuli kolmen päivän päästä ja asia kirjattiin väärillä päivämäärillä lievänä vahingontekona. Tekijää ei saatu kiinni, vaikka oli samana yönä myös varastanut paikallisen ravintolan tarjoilijan polkupyörän ja jättänyt sen siihen minun tontin kulmalle, varastanut toisen kaverimme skootterin ja jättänyt sen apteekin kulmalle, mihin oli yrittänyt murtautua samassa rakennuksessa sijaitsevan kuntosalin kautta... Näin lyhyesti, mutta koko kylä tiesi kuka oli ollu asialla ja ite ilmotin ton tyypin poliisille ja oli todistajia joihin ei oltu yhteydessä vaikka puhelinnumerotkin ilmoitin...
-Löysin sukulaiseni kuolleena
-Huolestuin taskupuhelun takia ystävästä, luulin sen saaneen jonku sairaskohtauksen. Koitin päästä sen asuntoon tarkistaan, onko siellä ja onko kunnossa ikkunan kautta jota se pitää aina auki, mutta en päässy. Selvis hätäkeskuksen ja puhelimen paikannuksen kautta, että ei se sieltä asunnosta oo soittanu ja muutenki sijainti paljasti, mistä on kyse. Turha puhelu siis sillä kertaa.
-Kaveri sai epilepsiakohtauksen.
Olen 49 v ja varmaan parikymmentä kertaa olen soittanut.
-opiskeluaikana kaupassa töissä ja muutama sairaskohtaus ja kaatuminen oli
-vieressä ollut auto syttyi itsestään tuleen
-työkaverit saaneet sairaskohtauksia
-töihin kävellessä mies makasi nurmikolla eikä reagoinut (todenäköisesti juoppo, mutta omatunto ei antanut periksi kävellä ohi)
-omalle lapselle pari kertaa sairaskohtauksen takia
-ajoin juuri autolla ohi, kun vanhus kaatui jalkakäytävällä ja löi päänsä suoraan asfalttiin
Nämä tuli äkkiseltään mieleen
Kaksi kertaa entisten puolisoiden riehumisen takia, kerran entisen ystävän riehumisen takia.
Ja ei, kyseessä ei ole mikään alkoholistiporukka vaan ensimmäinen puoliso uhkasi laittaa itsensä kylmäksi jos jätän hänet. Olin silloin vielä teini. Toinen ex-puoliso uhkasi samaa, mutta olin jo yli kolmekymmentä. Kummastakaan ei olisi uskonut moista.
Entinen ystävä ei tuntenut näitä mun entisiä puolisoita. En lopulta tiedä, mikä hänelle tuli enkä halua kertoa tässä yksityiskohtia. Yhdestä masentuneesta ystävästä olen myös joutunut kerran soittamaan kun uhkasi hypätä parvekkeeltani, ja yhdestä, joka joutui psykoosiin kesken terveellisen elämän vieton täysin yllättäen ja katosi.
Kerran soitin koska löysin elävän lokinpoikasen, jolta oli toinen siipi repeytynyt irti. Sille ei kuulemma voinut mitään.
Olen myös soittanut kun asuntooni tuli savua. Alakerrassa paloi sauna. Bilettävistä naapureista olen myös soittanut useamman kerran, ja jostain kännisestä mummusta joka ryskytti mun ovea eikä uskonut että on eksynyt väärään rappuun, eikä " Leksa " asu täällä.
Kerran soitin kun joku pahoinpiteli toista junassa.
Kerran soitin kun mun ystävä meni mun partsille tupakalle talvella, liukastui ja mursi nilkkansa.
Kerran Helsingin keskustassa Makkaratalon edessä joku sai veitsestä, soitin hätäkeskukseen. En mennyt kovin lähelle ja näin kun sinne juoksikin järjestyksenvalvojia, joten en tiedä miten siinä lopulta kävi. Tästä on varmaan lähemmäs kymmenen vuotta.
Näin myös kerran Sörnäisissä jonkun, joka piteli puukotushaavaansa ja käveli vaikeasti tien yli mua vastaan. Pelästyin, ja jatkoin matkaani. En muista, soitinko hätäkeskukseen vai en, koska säikähdin niin paljon. Olis ainakin pitänyt ja voi olla, että soitinkin mutta en vain enää muista asiaa. Tää oli joskus 2008-2010 välisenä aikana. Muistan kun olin menossa treeneihin siihen lähelle.
Asiakas löi mua naamaan kun olin töissä, silloin soitin itse hätäkeskukseen vaikka suusta tuli verta. Töiden puolesta olen muutenkin joutunut useamman kerran soittamaan, mutta niitä nyt on tähän turhaa sen enempää listata.
2000-luvun alussa näin yöllä kun joku potki pankin ikkunan sisään. Silloinkin soitin.
Ja muutama vuosi sen jälkeen näin, kun jotkut pikkupojat kulkivat kolmannen pikkupojan kanssa ulos R-Kioskilta, ja yhdellä oli veitsi tän kolmannen selkää vasten ja kiristi sillä tältä karkkia. Hätäkeskuspäivystäjä pyysi mua seuraamaan heitä. Mulla oli koirat mukana. Muistan vieläkin sen kun soitin jäljestäpäin avopuolisolle kotiin, että sori kesti vähän tästä syystä. Oli epäuskoinen olo. Vieläkin tuntuu uskomattomalta se juttu. Ne pojat oli jotain ehkä 10v jos sitäkään.
Ai niin joo ja kerran soitin kun löysin koiraa ulkoiluttaessani takin ja hirveän kasan kortteja sen ympäriltä. Satoi kaatamalla. Vähän ajan päästä poliisi soitti ja pyysi ottamaan ne talteen koska ne liittyivät muutaman kilometrin päässä tapahtuneeseen pahoinpitelyyn. Ootin sitten rapussani että he tulivat sen hakemaan.
Saattaa olla, että tulee vielä myöhemmin muutakin mieleeni. Kun kaiken kirjoitti ylös, tuntuu oudolta että näin paljon on.
Pari kertaa olen soittanut vieraalle ihmiselle sattuneen tapaturman takia. Yksi jäi mieleeni eniten kun eräs iäkkäämpi ihminen kaatui suorilta jaloiltaan asfalttiin. Kyseessä oli kolme rappusta, mutta jotenkin kaatui naamalleen asfalttiin, ihan kun ei olisi nähnyt niitä rappusia. Käsillä ei ehtinyt ottaa yhtään vastaan, verta tuli paljon.
Nuorempana kun tulin kotiin yöllä niin taloyhtiömme kioskiin murtauduttiin, tai siis murto oli parhaillaan käynnissä.
Ko. kioski oli klo 22.00 asti auki ja välillä itse heitin vaikka yökkiksen päälle takin ja asioin kioskilla. Eräs kerta olin viimeinen asiakas ja astuin ovesta ulos tasan klo 22.00. Seuraavana päivänä luin lehdestä, että kioski oli ryöstetty sulkeutumisaikaan ja myyjää uhkailtu puukolla. Jännä olo tuli, sillä ryöstäjät on kyllä varmasti ootelleet siinä kioskin ulkopuolella. En mä kyllä nähnyt mitään ihmeellistä.
Olen soittanut; tulipalosta asuintalossani ja sitten sellainen humalainen vanhahko mies sammui puistoon helteellä niin soitin poliisit hätäkeskuksen kautta.
Muistaakseni lapsena soitin kerran kun joku oli sammunut(?) puistoon keskellä päivää.
Lähiaikoina olen soittanut itselleni itsetuhoisuuden takia ja ravintolassa töissä kun känninen huutava/vittuileva asiakas ei 30min pyytämisen ja käskemisen jälkeen suostunut poistumaan.
Useasti. Kerran löydettiin ojasta ruumis. Pari muutakin hätänumerosoittoa poliisiasioissa. Olen myös joutunut tilaamaan miehelle ambulanssin useasti
Parille sammuneelle olen tilannut kyydin, ja tulipalosta silloisessa asuinkerrostalossani olen soittanut myös.
Kerran, tuntemattomalle känniläiselle joka kaatui pahannäköisesti pää tiiliseinään kolisten eikä hievahtanutkaan siinä. Ambulanssin tullessa hän oli toennut jo kävelemään. Luulin saavani moitteet ensihoitajilta aiheettomasta häylytyksestä mutta niin ei käynyt, kiittivät soitosta ja tarkistivat känniläisen kunnon.
Jotkut elävät niin pumpulissa, etteivät ole koskaan soittaneet tai eivät edes tiedosta koko hätäkeskuksen olemassaoloa. Jos ei ole koskaan tehnyt duunia ihmisten parissa, jossa toisinaan sattuu ja tapahtuu, ei varmasti ole kokemusta. Pumpulissa kasvanut ei myöskään ole nähnyt elämän nurjaa puolta.
Monesti vanhat ihmiset saattavat yhä soittaa paloasemalle tai terveyskeskukseen suoraan. Sieltä ei lähetetä välttämättä apua vaan soitto on mentävä 112:een. Jotkut luulevat, että soittamalla 112 saa tilata mitä haluaa. Ei se niin mene. Hätäkeskus tarvittaessa lähettää myös esim. poliisit vaikka soittaja ei tätä ilmaisekaan. Esimerkiksi huumehörhöjen asunnoille.
Monta kertaa..yleensä liikenteessä ollut jotain. Kerran irrallaan ollut koira käveli keskellä moottoriliikennetietä, toisella kerralla edelläni ajava auto ajoi moottoritiellä laidasta laitaan kiilaten muita autoja.