Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte ystävään, joka matkii tai varastaa ideoitasi?

Vierailija
24.02.2016 |

Esimerkkinä: Keskustelet ystävän kanssa aiheesta, ja kerrot jotain josta olet innoissasi. Seuraavana päivänä ystävä postaa tästä asiasta facebookiin.

Omasta mielestäni hän ottaa ideoita suoraan minulta, ja minua tämä häiritsee. Miten te muut suhtaudutte tähän? Mitä tekisitte?

Kommentit (268)

Vierailija
41/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on paljon ainutkertaisia ihmisiä paikalla 😆

Tulee lähinnä teini-ikä mieleen ja pitkä venyttävä ääni sä maaaaaatkiiiiit 😈

Koko ketjun pointti on mennyt sulta aika lahjakkaasti ohi.

Niinkö? Ei saa ihmetellä millainen ihmisryhmä kokee, että heitä matkitaan? 😨

Vierailija
42/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi ystävä kertoi samanlaisesta tapauksesta, että hieman vanhempi työkaveri nainen oli alkanut pukeutua samantyylisesti. Aiemmin rennosti pukeutunut nainen alkoi hankkia klassisia vaatteita ja usein ihan samanlaisia kuin ystäväni. Farkut ja trikoopaita vaihtui kauluspaitaan, kynähameeseen ja korkkareihin. Kyseli myös aina tarkkaan missä ystäväni oli käynyt kahvilla, syömässä tai baarissa jne. ja ilmeisesti kopioi muutakin käytöstä.

Todella kummallista. Ymmärrän, että välillä voi olla oma tyyli hukassa ja "joutuu" hakemaan ideoit ympäriltä, mutta toisen tyylin ja elämäntavan täydellinen kopionti on jo epätoivoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue pliis jokaikinen kommentti ihan ajatuksella läpi ennen kuin kommentoit.

Itseäni ainakin rassaa helvetisti, jos löydän jonkun uuden kivan jutun, oli se sitten joku lähes tuntematon bändi, joku pieni eettinen kosmetiikkasarja, joku tietyn astiasarjan tietynvärinen maljakko tai joku pieni kaupunki Keski-Euroopassa, jonne matkaan seuraavan pitkän vklopun aikana. Tokihan kaverikin saa näitä "matkia" vaikka ei olisi eläissään mistään eettisyydestä välittänyt tai omat lomamatkat on tyyliä Alanyalle viikoksi uima-altaan äärelle, mutta kun se rasittava osuus tulee siitä, että sitten kaveriporukalla hän kertoo kovaan ääneen kaikille kuinka hän on innostunut jostain eettisestä kosmetiikkasarjasta ja HÄN keksi tämän, vaikka ei ollut kuullutkaan kyseisestä sarjasta ennen kuin minä kerroin hänelle. Herää vain kysymys, että miksi joku ihminen toimii näin?? Osaatko sinä kenties selittää??

Vierailija
44/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ainakin rassaa helvetisti, jos löydän jonkun uuden kivan jutun, oli se sitten joku lähes tuntematon bändi, joku pieni eettinen kosmetiikkasarja, joku tietyn astiasarjan tietynvärinen maljakko tai joku pieni kaupunki Keski-Euroopassa, jonne matkaan seuraavan pitkän vklopun aikana. Tokihan kaverikin saa näitä "matkia" vaikka ei olisi eläissään mistään eettisyydestä välittänyt tai omat lomamatkat on tyyliä Alanyalle viikoksi uima-altaan äärelle, mutta kun se rasittava osuus tulee siitä, että sitten kaveriporukalla hän kertoo kovaan ääneen kaikille kuinka hän on innostunut jostain eettisestä kosmetiikkasarjasta ja HÄN keksi tämän, vaikka ei ollut kuullutkaan kyseisestä sarjasta ennen kuin minä kerroin hänelle. Herää vain kysymys, että miksi joku ihminen toimii näin?? Osaatko sinä kenties selittää??

Tuleeko sinulle mieleen, että suurin osa valmistajista tekisi konkurssin, jos vain sinä saisit ostaa heidän tuotteitaan. Ostamalla ei itseään voi ainutkertaiseksi tehdä 😊

Vierailija
45/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lause jäi kesken :D Siis ei mua rassaa helvetisti, että innostun jostain uudesta löytämästäni jutusta, vaan siis juurikin se rassaa, että kaveri esittelee ne omina "keksintöinään". Ja sitten kun asiasta huomauttaa hänelle, hän ei ota kuuleviin korviinsakaa tai vastaa vain että "ai, en mä muista että oisit puhunut tästä." Että joo.

Vierailija
46/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sinulle mieleen, että suurin osa valmistajista tekisi konkurssin, jos vain sinä saisit ostaa heidän tuotteitaan. Ostamalla ei itseään voi ainutkertaiseksi tehdä 😊

Siis ei oo todellista :D :D Lukutaito, missä olet? :D

Matkia saa vaikka maailman ääriin, ostella saa itsensä vaikka velkavankeuteen asti, mutta pointti oli se, että esitetään kaveriporukan kesken "keksineensä" jotain minkä minä olen hänelle alunperin esitellyt :D Tyyppi voisi sanoa esim. että "vitsi kun Maija kertoi tämmöisestä jutusta, ootteks tekin kuulleet? Vähäks hieno matkailukohde/maljakko/bändi/puuteri, musta tuli varmaan tän merkin uus fani!" tai jotain vastaavaa. Ja sitten kyseinen tyyppi ei edes koskaan osta niitä puutereita tai maljakkoja, kunhan vaan haluaa niitä ihastuneita "ooh" ja "aah" äännähdyksiä kavereilta :D Hänellä ei ole koskaan mitään järkevää sanottavaa esim. politiikkaan tai ajankohtaisiin uutisiin, joten tuntuu, että hän vain imee tällaiset asiat itseensä, jotta hän saisi edes jotain järkevää sanottavaa keskustelujen ajaksi...

Vierailija
47/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin järjestäisin tuollaiselle kaverille ansan

Vierailija
48/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa tuollainen matkiva kaveri, tosin hän on sitä laatua, että yrittää tehdä kaiken aina ns paremmin. Teininä meitä oli kolmen porukka ja minä aloin ensimmäisenä meistä seurustella, sitten toinen kaverimme. Tämä matkija sitten hyvin nopeasti löysi itselleen miehen ja kuukauden seurustelun jälkeen matkija oli ehdottanut että menisivät kihloihin (tuo suhde ei sitten kestänyt vuotta kauempaa).

Pari vuotta sitten aloimme mieheni kanssa yrittää lasta ja mainitsin tästä tälle matkijalle, valehtelematta muutaman viikon päästä matkija ilmoitti, että heille tulee vauva :D ja nyt epäilijöille, olimme puhuneet aiheesta aikaisemminkin, jolloin matkija harmitteli, kun hänen miehensä ei vielä halua lasta vaan aikaisintaan vuoden tai parin päästä, joten uskoisin, että päätös lapsen yrittämisestä oli suoraan matkittu. Muuttuneen elämäntilanteen takia itse lopetimme yrittämisen parin jälkeen, jolloin minä olinkin petturi :'D Kaiken lisäksi vauvakuumeisena itsekin keskustelin tämän matkijan kanssa nimistä, kerroin kaksi omaa suosikkiani pojalle, no tämä matkijan lapsen työnimi oli tämä minun ensimmäinen vaihtoehtoni ja ristiäisissä hänestä kuitenkin tuli tämä minun toinen vaihtoehtoni :'D

Muutamia pienempiäkin juttuja on matkinut, hiljattain kyseli tarkkaan millainen puhelin minulla on ja osti sitten saman merkin, mutta huomattavasti kalliimman mallin. Ja en ole vainoharhainen, koska tuo teiniporukkamme kolmas jäsenkin on huomannut tämän matkimisen ja naureskelee aina minulle matkijan uusimmista tempauksista :D

Vierailija
49/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko aikuiset naiset oikeesti miettiä tuollasia asioita. "Tänään työkaverilla ei ollu korviksia tai sormuksia, ihan salee matki mua!!" Minkälainen ihminen heti ajattelee että hänen ainutlaatuisuuttaan on matkittu? Itserakas? Tai vielä naurettavampaa toi spotifyn bändi juttu, mitä vitun väliä sillä on vaikka kaveri sanoisikin sen bändin sinua ennen löytäneen. Mitä väliä? Miksi se niin rassaa?? Selittäkää nyt hyvät ihmiset mulle. Luulin tällaisen käytöksen jääneen ala-asteelle.

Vierailija
50/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko aikuiset naiset oikeesti miettiä tuollasia asioita. "Tänään työkaverilla ei ollu korviksia tai sormuksia, ihan salee matki mua!!" Minkälainen ihminen heti ajattelee että hänen ainutlaatuisuuttaan on matkittu? Itserakas? Tai vielä naurettavampaa toi spotifyn bändi juttu, mitä vitun väliä sillä on vaikka kaveri sanoisikin sen bändin sinua ennen löytäneen. Mitä väliä? Miksi se niin rassaa?? Selittäkää nyt hyvät ihmiset mulle. Luulin tällaisen käytöksen jääneen ala-asteelle.

Kampaaja avautui hermopinteisenä näistä nykypäivän morsiamista, ei ole ollenkaan harvinaista kuulla kampaustoiveena "sellainen kampaus ettei kellään muulla ole sellaista ollut" 👰

Jonkinlaisia oman elämänsä julkkiksia 😊

Vierailija
51/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä kauheasti pitäisi hänen matkimisestaan ja pyytäisin häntä lopettamaan sen.

Vierailija
52/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä olet ilmeisesti sitten tällainen samanlainen "matkija"? :D

Jos oon löytänyt jonkun tuikituntemattoman bändin ja siitä selitän innoissani kaverille, niin tokihan musta on aivan huippua, jos sekin tykkää ja voidaan yhdessä fiilistellä kyseistä bändiä. MUTTA. Mikä tarve sillä on mennä kertomaan muille, että hän kertoo olevansa niin "cool" löytäessään tällaisen bändin josta muut eivät ole kuulleetkaan, kun hän ei ollut kuullut siitä itse ennen kuin minä kerroin. Enhän minäkään mitenkään sillä tiedolla "brassaile" muille kavereille, että lälläslää minäpä olen cool kun kuuntelen ihan erilaista musiikkia, joten miksi hän kokee tämän brassailun tarpeen :D Varsinkin kun sitä bändiä ei sitten faniteta vaan selkesti tuota tehdään huomionhakuisuutena. Ihan oikeasti en ymmärrä! Selittäkää hyvät ihmiset mulle.

Se rassaa siksi, että tyypillä ei tunnu olevan omaa identiteettiä ollenkaan. KAIKKI hänen mielipiteensä ovat muilta "matkittuja". Ehkä se sitten huvittaa enemmän kuin rassaa :)

Vierailija
53/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen ystäväni matkii mua mm. Lomakohteissa, siis matkustan usein erikoisiin lomakohteisiin ja hän tekee monesti seuraavana vuonna samanlaisen matkan eikä edes sano tyyliin että kiva kun kerroit tosta paikasta, alko tekee itsekin mieli. Vaan selvästi ottaa itse "kunnian" matkakohteen valitsemisesta.

Samoin oon sisustanut innolla kämppää, hän on sitten sen jälkeen ostanut ihan samanlaisia juttuja kun mulla ja jopa kysynyt mistä ostin sen ja sen... Sinänsä kiva jos inspiroin mutta vähän harmittaa kun on sitten heti toisella samat jutut mitä oon pitkään miettinyt ja suunnitellut ja investoinnut.

Vierailija
54/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää kaverini poikaystävä joka matkii tyylinsä mun poikaystävältä. Ennen tää jätkä pukeutui tosi virallisesti, mut sitten kun tapas mun poikaystävän alkoi yhtäkkiä ostaa tosi samanlaisia vaatteita ja koko muodonmuutoksen. Siis aivan samanlaisia vaatekappaleitakin! Ja nykyään pukeutuu ihan samalla tavalla kun munnpoikaystävä jolla on sikamakee Tyyli.

Vierailija
55/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahaa, oonex mulla ei ole rahaa, en voi matkia ketään ja kukaan ei varmaankaan halua matkia mun rytkyjä tai 30 vuotta vanhoja huonekaluja, niin ei ole tuollaisia murheita :) Ja kukaan ei halua matkia meidän reissujakaan, kun ei käydä Dubaissa eikä cooleissa Euroopan kaupungeissa, kuten Barcelona tai Berliini. Saadaan ihan rauhassa elää.

Ja vielä, koska en päivitä touhujamme instaan enkä faceen, niin paha niitä on kenenkään matkia

Vierailija
56/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että muillakin on tällaisia matkijoita! Mun yksi kaverini on tällainen matkija, ja välillä se ottaa mua päähän ihan hirveästi, mutta välillä taas naurattaa.

Itse olen aika vähissä varoissa ja asun vuokralla. Kaverillani on omistusasunto ja alkoi tehdä keittiöremppaa. Pyysi minua mukaan, kun meni jättämään tilauksen keittiön kaakeleista. No, minä siinä sitten haahuilin liikkeessä ympäriinsä, kun hän toimitti asiaansa. Kun hän oli saanut asiansa selväksi, näytin hänelle mitä kaakeleita valitsisin omaan keittiööni, jos minulla olisi sellainen rempattavana. Menimme autolle, mutta hän palasi takaisin liikkeeseen, ja oli vaihtanut tilauksensa juuri minun näyttämiini laattoihin :D.

Samaa on tapahtunut lukuisia kertoja lamppujen, lipastojen, mattojen, tapettien ym. suhteen. Myös vaatevalintani miellyttävät häntä. Usein kun näytän ikkunaostoksilla hänelle jotain, ei mene kauan, kun hän jo tepastelee näyttämissäni vaatteissa. :D.

Vierailija
57/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin huomioimatta. Oma häpeänsä se loppupeleissä on. Ärsyttävää on toki se, jos kaveri ehtii juurikin vaikka julkaista jotain tuohon liittyvää ja esitellä se omana ideanaan, jolloin olen pakotettu vaihtamaan ideaa etten itse vaikuttaisi matkijalta. Mutta mahdollisesti ottaisin myös vähän etäisyyttä tuollaiseen ystävään ja alkaisin huomattavasti vähemmän uskoutua hänelle ideoistani jatkossa.

Vierailija
58/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kuulla, että muillakin on tällaisia matkijoita! Mun yksi kaverini on tällainen matkija, ja välillä se ottaa mua päähän ihan hirveästi, mutta välillä taas naurattaa.

Itse olen aika vähissä varoissa ja asun vuokralla. Kaverillani on omistusasunto ja alkoi tehdä keittiöremppaa. Pyysi minua mukaan, kun meni jättämään tilauksen keittiön kaakeleista. No, minä siinä sitten haahuilin liikkeessä ympäriinsä, kun hän toimitti asiaansa. Kun hän oli saanut asiansa selväksi, näytin hänelle mitä kaakeleita valitsisin omaan keittiööni, jos minulla olisi sellainen rempattavana. Menimme autolle, mutta hän palasi takaisin liikkeeseen, ja oli vaihtanut tilauksensa juuri minun näyttämiini laattoihin :D.

Samaa on tapahtunut lukuisia kertoja lamppujen, lipastojen, mattojen, tapettien ym. suhteen. Myös vaatevalintani miellyttävät häntä. Usein kun näytän ikkunaostoksilla hänelle jotain, ei mene kauan, kun hän jo tepastelee näyttämissäni vaatteissa. :D.

Olin kerran matkijan kanssa kaupassa ja näytin erästä mekkoa et onpa kiva. Kohta hän ilmestyy sovituskopista tämä mekko päällään. :) no ei ostanut sillä kertaa mutta usein ostelee vaikka ei tarvisikaan uusia vaatteita.

Vierailija
59/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuolla käytöksellä on ainakin sen verran väliä, etten voi muutenkaan sietää valehtelua, varsinkaan kavereiltani. Koska silkaa valehteluahan se on, jos esittelee toisen löytämät/keksimät jutut omanaan, oli ne sitten kuinka massamuotia tahansa. Miksi ei voi ihan vaan normaalisti ja rehellisesti sanoa, että maija vinkkasi mulle asiasta x ja nyt minäkin olen ihan hurahtanut siihen. Siis teistäkö on sitten kavereiden päin naamaa valehtelu muutenkin ihan ok, joita tämä ilmiö ei tippaakaan häiritse?? 

Vierailija
60/268 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa.. mä en nykyään juttele enää tän kamun kanssa juurikaan omista ideoistani tms. kun

tiedän, että heti tilaisuuden tullen esittelee niitä omina ideoinaan töissä ja muissa meidän yhteisissä tapaamisissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä