Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukututkimus ! Ihmisen yksityiset tiedot ilman lupaa julki "nettisukupuuhun"?

Vierailija
23.02.2016 |

Onko tämä laillista.
Missä menee yksityisyyden suoja ellei henkilö halua tietojaan julki nettiin?

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
162/181 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussani on lehti"julkkis"rikollinen. En halua nimeäni yhdistettävän häneen millään tavalla. Jotain muuta ei ehkä häiritsisi, minua haittaa. Joten kysykää lupa kaikilta, kiitos.

Minulla on harvinainen tyttönimi ja harvinainen nykyinen sukunimi. Olipa ikävää huomata, että minut oli kirjattu mitään kysymättä MyHeritageen. En todellakaan halua, että taustojani voi tutkia kuka tahansa. Kuuluisia rikollisia ei suvussa ole, mutta siellä on muuta sellaista, jota en halua yhdistettävän itseeni tai lapsiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa yhteyttä ihmiseen, joka on laittanut tietonne MyHeritageen ja pyytäkää, että hän poistaa tietonne tai edes piilottaa ne. Jos ihmisellä on järkeä, niin hänen pitäisi ymmärtää se, ettei kaikki halua tietojaan julkiseksi. Itse teen sukupuuta juuri tuonne MH:n ja olen kysynyt luvan kaikilta elossa olevilta. Kuvat ja syntymäajat laitan ainoastaan kuolleista.

Juuri se tiedot laittanut henkilö voi olla sellainen, jonka kanssa ei halua/voi olla tekemisissä. On syitä, joiden takia yhteydet kaikkiin sukulaisiin voivat olla poikki. Esimerkkinä vaikkapa se, että on tehnyt jonkin valinnan, mistä suku ei pidä.

Vierailija
164/181 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kielsin laittamasta tietojani -- ja siitä huolimatta sukulainen laittoi koska "halusi".

Miten voi henkilö voi poistaa omat tiedot internetin jostain myheritagesta tai  vuodatusnetin sukupuupalstalta? En tiedä vielä minne muualle laitettu enkä oikeastaan uskalla kysyäkään.

Toisaalta mikään ei koskaan poistu internetistä . Aivan järkyttävän ilkeää ladata toisen yksityisiä tietoja ilman lupaa "sukurakkauden" nimissä. Kymmeniin vuosiin oltu edes tekemisissä.

Niin kerro nyt mitä haittaa siitä on että täysin julkiset tiedot on sukupuussa, joka on sun oma suku?

Kerropa sinä siellä puolestasi miksi pitää laittaa internettiin toisen tiedot vaikka kysyttäessä asianomainen sanonut ettei selkeästi halua? Kiusaamisen muoto? Ihan vittuillakseen ehkäpä?

Kyllä ihmisellä on oikeus kieltäytyä itseään koskevista asioista ja normaali ihminen kunnioittaa toisen toivomusta.

Ihmisellä on oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.

Sellainen joka kävelee toisen yli intimiteettiasioissa on se joka tekee väärin.

Normaali ihminen ei välitä, jos hänen nimensä ja syntymävuotensa on netissä oman sukunsa sukupuussa! Nimesi on julkinen kuitenkin ja suurin osa tietää ikäsikin, ja jos ei tiedä, niin tuskin niitä ihmisiä sun ikäsi edes kiinnostaa muita sulle tuntemattomia ihmisiä lainkaan, mutta kuvittelet vaan olevasi jokin niin kiinnostava ihminen muiden mielestä, mutta kun et ole! Hämmästyitkö?

No itse en halua ilkeämielisten vanhojen "kavereiden" tietävän lasteni isää tai edes onko minulla lapsia, vaikka mieheni kanssa yhdessä olenkin ollut jo 20 vuotta. Siihen on ihan syynsä miksi nämä ihmiset ovat jääneet elämästäni pois. Mutta uteliaisuus tuntuu jatkuvan vuosikymmenestä toiseen.

Vierailija
165/181 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukututkimusta varten olen hankkinut virkatodistuksia. Niistä on paljastunut sellaista mitä en ollut tiennyt.

Vierailija
166/181 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme nykyaikaa, muistakaa. Mitään ei tarvii kavahtaa saati säikähtää jos eteen ilmaantuu suvusta jossain määrin epämiellyttävää. Itse näkisin vain mielenkiintoisena jos tulee erilaisia yllätyksiä. Nyt on tärkeää olla avoin ja suvaitseva eikä suvun salaisuudet enää kuormita ketään. Ei pidä kuormittaa, sillä salaisuudet ne vasta ovat pahasta ja aiheuttavat stressiä kun ei voi eikä saa puhua avoimesti. Kenenkään ei pidä hävetä.

Tytär sanoi, että sitten kun hän perustaa perheen tulevaisuudessa heidän perheessään ei tule olemaan tabuja vaan kaikesta puhutaan ja pitää kyetä puhumaan.

Vierailija
167/181 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa  to 25.2.2016 tullut Kuningaskuluttaja alkaen kohdasta 18.34 min. Yle areenasta, niin saatte oikean tiedon tietosuojavaltuutetun suusta. http://areena.yle.fi/1-3179013

Hei ja kiitos tästä.

Aina parasta antia näissä keskusteluissa,  kun tulee faktatietoa esiin kommenteissa ja nyt laittamastasi Yle linkistä vielä asiantuntijan (tietosuojavaltuutetun) lausunto.

Eräs tapaus jonka kuulin oli myös sellainen, että henkilö ikävöi kuollutta isäänsä ja kirjoitti googleen hetken mielijohteesta tämän isänsä nimen. Hämmästys oli melkoinen kun eetteriin lävähti (henkilön siihen saakka yksityisinä pitämiään) valokuvia isästä siellä googlekuvahaun seassa muiden kuvien kanssa. Hän selvitti mistä kuva oli vuotanut julki nettiin (tai paremminkin kuka ladannut nettiin) ja jäljet johtiva geni-nimiselle englanninkieliselle sivustolle jossa kehotettiin ihmisiä lataamaan ilmaiseksi näitä sukulaisuusjuttuja sinne.

Ilmeisesti ihan laillista noita kuolleiden sukulaisten kuvia latailla tuosta vain julki internettiin , missä normikuvahaulla ne löytää kuka tahansa eikä silloin kuvien käyttöä voi ikinä enää mitenkään kontrolloida tai vaalia ?

Kysykää ja keskustelkaa (tai antakaa ainakin tiedoksi ettei tule yllätyksenä) ihmiset kun latailette kuolleiden (toisten lähiomaisten/sukulaistenne) kuvia nettiin julki, se on kaunista keskustella , se on oikein kysyä, ettei tule yllätyksenä että se itselle rakkain tai merkityksellisin kuva onkin ihan julkisessa jaossa.

On nimittäin paljon ihmisiä joille sukulaiset ja omaiset ovat nimittäin se herkin ja arin paikka mitä haluavat suojella ja pitää itsellään ilman facebookkeja, internettiä saati nettisukupuita.

Nykymaailmassa vain tuo raja julkisen ja yksityisen välillä tuntuu olevan veteen piirretty viiva.

Ja on varmaan mukavaa kun se rakas yksityinen kuva alkaa kiertämään meeminä muiden vitsien joukossa. https://yle.fi/uutiset/3-9410880

Vierailija
168/181 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämme nykyaikaa, muistakaa. Mitään ei tarvii kavahtaa saati säikähtää jos eteen ilmaantuu suvusta jossain määrin epämiellyttävää. Itse näkisin vain mielenkiintoisena jos tulee erilaisia yllätyksiä. Nyt on tärkeää olla avoin ja suvaitseva eikä suvun salaisuudet enää kuormita ketään. Ei pidä kuormittaa, sillä salaisuudet ne vasta ovat pahasta ja aiheuttavat stressiä kun ei voi eikä saa puhua avoimesti. Kenenkään ei pidä hävetä.

Tytär sanoi, että sitten kun hän perustaa perheen tulevaisuudessa heidän perheessään ei tule olemaan tabuja vaan kaikesta puhutaan ja pitää kyetä puhumaan.

Ei kaikkea pidä silti nettiin laittaa. Voitte keskustella perheenne kanssa avoimesti ja turvallisesti, mutta muut ihmiset eivät ehkä ole niin rakentavia.

Vierailija
169/181 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumankekka! Täällä kirjoittelevien tai lähinnä jankuttavien ihmisten äö lienee luokkaa 85. Aivan hillittömän hauskaa, kun ihmiset jankkaavat ja uhoavat tietämättömyyden syvällä rintaäänellä asioista, joihin käsityskyky ei riitä. Jos siis joku laittaa sinusta luvattomasti tietoja nettiin, niin soita POLIISILLE. Piste. Ei tarvitse jankata satoja kertoja samaa asiaa. Toisaalta niitä on hauska lukea:).

Vierailija
170/181 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun äitini puolen suku on ilmeisimmin sitä mieltä, että on haittaa. Isäni suvun asioita olen löytänyt. Äitini suvun asioita en ole. Se kiusaa kun en saa edes selville niitä asioita joista minullekin on äitini jotain aikoinaan puhunut. En mitään. Eräs äitini isän kanssa saman niminen henkilö kyllä löytyi, mutta puolisosta ja lasten nimistä päätellen tämä ei ole etsimäni. Olen ihmeissäni. Mistä siinä yleensä on kyse, jos järjestelmällisesti toisen puolen suku haluaa pitää itsensä pimennossa?

Vierailija
171/181 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä ne jotka eivät välitä toisten yksityisyydenturvasta tai sukututkijan eettisistä säännöistä eivät kokemukseni mukaan ole kovinkaan hyviä sukututkijoita.

T.sukututkijana32v

Vierailija
172/181 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nimi ja syntymäaika ole mikään salaisuus. Typeriä ihmiset jotka kuvittelevat että kaikki pitää salata tai muuten mörökölli vie.

Kun synnyt ja kuolet se lukee lehdessä. Mitä väliä?

Ihmiset jotka salailee kaikkea ovat vainoharhaisia ja luulevat että kaikki kyttäävät vain heidän asioitaan kuin ihmisillä ei olisi muuta mielenkiintoisempaa.

No, mun käsittääkseni esim. netissä julkisina oleviin kirkonkirjoihin otetaan mukaan vain tietyn suoja-ajan ylittävät tiedot, suoja-aika siis aikaväli henkilön kuolemasta tähän päivään.

Tätä kannattaisi minun mielestäni noudattaa myös arkistoissa pöyhittyjen henkilötietojen suhteen. Elävien henkilöiden syntymäaikoja tai nimiä ei saa julkisuuteen laittaa. Nämä nimet yhdistettyinä syntymäaikaan ovat arkaluonteisia hlötietietoja.

Lisäksi nämä julkiset netissä nähtävillä olevat sukupuut ovat henkilörekistereitä.... ainakin elävien osalta ei ole eettisesti, moraalisesti ja mahdollisesti lainkaan kannalta oikein laittaa tuosta vain kenenkään tietoja nettiin.

Ja jos se sukupuu on sillä tavalla netissä esillä, että vain palveluun rekisteröityneet sen näkevät, niin silloinkaan elossa olevien tietojen jakaminen ei ole tuosta vain luvallista.

Vierailija
173/181 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole riittävän kunniakasta sukututkimustyötä, että selvittelee niitä tietoja vuosisatojen taa... jättää nämä nyt elävät ihan rauhaan.... 

Vai aloitatteko te niin kuin helpommasta päästä... Pari sukupolvea ja etenkin nämä elävät henkilöt esiin?

Vierailija
174/181 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tätä ketjua tosi hämmentyneenä. Ammatit, koulutukset, KESKENMENOT??

Mitä olen ikinä sukupuita nähnyt, ei niissä ole sen tarkempaa tietoa ollut kuin syntymä/kuolinajat ja -paikat, avioliitot, jälkeläiset. Tarkemmat tiedot kiinnostavatkin vain sellaisista esivanhemmista, jotka ovat eläneet satoja vuosia sitten - onhan se hauska tietää, onko oma suku ollut talonpoikia vai aatelisia. Hulluksi on mennyt, jos niihin noin henkilökohtaisia tietoja laitetaan elävistä ihmisistä.

Vierailija
175/181 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sukututkimukseenkin säädetty tarkka laki.

Ilman lupaa ei saa laittaa mitään elävien ihmisten tietoja nettiin. Julkisesti näkyviin ilman lupaa saa laittaa vasta 100 vuotta sitten syntyneiden nimet.

DNA - tutkimuksia ei saa julkaista ilman lupaa.

Jne.

Tutustukaa sukututkimuslakiin.

Vierailija
176/181 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jankkaajia tässä ketjussa. Sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä poliisissa monet hankkivat turvakiellon ja salaavat kaikki mahdolliset yhteystiedot. Miksi? No, siksi ettei kukaan sekopää saa yksityisiä tietoja ja ala esimerkiksi stalkkaamaan. Koko turvakielto on yhtä tyhjän kanssa, jos joku lataa nettiin koko sukupuun jälkeläisineen.

Vierailija
177/181 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nimi ja syntymäaika ole mikään salaisuus. Typeriä ihmiset jotka kuvittelevat että kaikki pitää salata tai muuten mörökölli vie.

Kun synnyt ja kuolet se lukee lehdessä. Mitä väliä?

Ihmiset jotka salailee kaikkea ovat vainoharhaisia ja luulevat että kaikki kyttäävät vain heidän asioitaan kuin ihmisillä ei olisi muuta mielenkiintoisempaa.

No jopas nyt. On olemassa mm. työtehtäviä, joiden vuoksi yksityisyyttä on suojeltava. Tai muita syitä. 

Vierailija
178/181 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman lupaa ei saa laittaa mitään elävien ihmisten tietoja nettiin. Julkisesti näkyviin ilman lupaa saa laittaa vasta 100 vuotta sitten syntyneiden nimet.

Jne.

Jos olen joskus antanut luvan paperiseen sukukirjaan, niin ei kai kukaan oo lisänny mun tietoja nettiin?

Miten toi myheritage toimii? En ole siellä ikinä käynyt. Onko joku voinut lisätä mut sinne ja kuka tahansa pääsee näkemään siis tietoni?

En todellakaan halua, että itsestäni löytyy mitään tietoja netistä. Eli just avioliittoa, lapsia, siskoja jne. En halua, että kukaan uusi tuttavuus pääsee tonkimaan sukuani tai onko mulla lapsia ja minkä nimisiä. Tai kukaan vanhakaan tuttavuus.

Vierailija
179/181 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne.

Jos olen joskus antanut luvan paperiseen sukukirjaan, niin ei kai kukaan oo lisänny mun tietoja nettiin?

Miten toi myheritage toimii? En ole siellä ikinä käynyt. Onko joku voinut lisätä mut sinne ja kuka tahansa pääsee näkemään siis tietoni?

En todellakaan halua, että itsestäni löytyy mitään tietoja netistä. Eli just avioliittoa, lapsia, siskoja jne. En halua, että kukaan uusi tuttavuus pääsee tonkimaan sukuani tai onko mulla lapsia ja minkä nimisiä. Tai kukaan vanhakaan tuttavuus.

Elävien nimiä tms.ei saa julkaista ilman lupaa.

Rikoksia ei kuolleistakaan. Nimen kylläkin. Joku kirjoitti, että olisi aika joka pitää odottaa? En löytänyt tällaista lakia ( tekijänoikeuksissa tällainen on). Mutta jos nyt ajatellaan, että olisi lain vastaista laittaa vaikka kuolleen mummini nimi näkyviin, niin kuka hänen "oikeudet" omistaa ? 

Vierailija
180/181 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä kannattaisi minun mielestäni noudattaa myös arkistoissa pöyhittyjen henkilötietojen suhteen. Elävien henkilöiden syntymäaikoja tai nimiä ei saa julkisuuteen laittaa. Nämä nimet yhdistettyinä syntymäaikaan ovat arkaluonteisia hlötietietoja.

Lisäksi nämä julkiset netissä nähtävillä olevat sukupuut ovat henkilörekistereitä.... ainakin elävien osalta ei ole eettisesti, moraalisesti ja mahdollisesti lainkaan kannalta oikein laittaa tuosta vain kenenkään tietoja nettiin.

Ja jos se sukupuu on sillä tavalla netissä esillä, että vain palveluun rekisteröityneet sen näkevät, niin silloinkaan elossa olevien tietojen jakaminen ei ole tuosta vain luvallista.

Tämä.