Sukututkimus ! Ihmisen yksityiset tiedot ilman lupaa julki "nettisukupuuhun"?
Onko tämä laillista.
Missä menee yksityisyyden suoja ellei henkilö halua tietojaan julki nettiin?
Kommentit (181)
Ainakin mormonien sukututkimussivusto kerää tietoja omiin tarkoituksiinsa. Jotta voidaan liittää kuolleita mormonikirkkoon. Ja tämä ei ole provo. Ihmettelin joskus, kun mormoni-sukulaiseni keräsi tietoja meistä sukulaisistaan, mutta syy oli siis tämä. Mormoneilla on tosi laajasti kerätyt tiedot ympäri maailman. (eikä siinä minusta siis mitään pahaa ole, sinänsä)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä vouhotetaan yksityisyydestä kun sukupuuhun kirjataan vain julkisia tietoja?
Aivan samaa ihmettelen, ei kukaan varsinainen sukututkija kenenkään keskenmenoja laita julkisiin sukupuihinsa tai abortteja.
Ovatkohan nuo laittomia henkilörekistereitä?
Ei kai kukaan toisaalta ole niin naivi, että kuvittelisi näiden käyttäjilleen ilmaisten sivustojen ihan hyväntekeväisyyspohjalta toimivan. En nyt silti väitä, että niiden toiminnassa olisi mitään "hämärää", mutta ihan samalla tavalla kuin fb ja muut "ilmaiset" sivustot, hyödyntävät aineistoa vähintäänkin kaupallisiin tarkoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan nuo laittomia henkilörekistereitä?
ai siis mitkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä laillista.
Missä menee yksityisyyden suoja ellei henkilö halua tietojaan julki nettiin?Suomen hautausmaat ovat täynänsä hautakiviä, joihin on präntätty ihmisen nimi, syntymäaika päivälleen ja vuoden kera sekä kuolinpäivä samoin. Kuinka estät julkisesti ihmisiä näitäkään näkemästä, ja sukututkijat juurikin hyörivät keräilemässä hautausmailla sukukirjoihinsa tietoja, ja mikään tai kukaan instanssi ei voi kieltää ketään näitä tietoja keräämästä. Tiesitkö edes tuostakaan?
Ei kiellä mikään instanssi tekemästä sukututkimusta itselleen henkilökohtaiseen käyttöön, mutta julkinen tai puolijulkinen NETTIsukupuu on eri asia kuin jonkun omalla koneellaan tai paperillaan tekemä sukupuu. Jos jaksaisit lukea tämän ketjun aikaisemmat vastaukset niin siellä on aivan selkeät lainaukset sukututkijoiden ohjeistuksesta sekä linkit lakikirjaan, jossa on määritelty yksityisyydensuojasta elävillä ihmisillä. Elävillä ihmisillä on oikeus sanoa mitä tietoja heistä julkaistaan. Katsokaa ylen uutisaihe, ja muut linkit tästä ketjusta, en jaksa tehdä uusia linkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Suvussani on lehti"julkkis"rikollinen. En halua nimeäni yhdistettävän häneen millään tavalla. Jotain muuta ei ehkä häiritsisi, minua haittaa. Joten kysykää lupa kaikilta, kiitos.
Miten sinua voi häiritä sukuusi kuuluvan toisen ihmisen rikollisuus? Ethän sinä ole tehnyt mitään rikollista, tajuatko, jokaisen elämä on ihan omansa, niin se on sukupuussa eläneidenkin elämä ollut ja vielä elossa olevillakin, eihän sinne laiteta kuin nimi ja syntymäaika ja kuolinpäivä, jos henkilö on jo kuollut.
Muuta ennemmin sitten koko nimesi, jos sua nuhteettomana ja ei rikollisena häiritsee joku sun sukuusi kuuluva rikollinen sukupuussasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä vouhotetaan yksityisyydestä kun sukupuuhun kirjataan vain julkisia tietoja?
Aivan samaa ihmettelen, ei kukaan varsinainen sukututkija kenenkään keskenmenoja laita julkisiin sukupuihinsa tai abortteja.
En ole koskaan nähnyt muita tietoja, kuin nimi, avioliitot, erot, syntymä- ja kuolinpäiviä, lasten vastaavia tietoja, sekä mahdollisesti kuolinsyy voi olla, vanhoissa kirkonkirjoissahan nekin on usein mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen serkku teki sukututkimusta. Hän ilmoitti kyllä ihan selkeästi, että julkisesti tulee näkyviin vain 100 vuotta sitten ja aiemmin syntyneet. Seuraava sukupolvi voi sitten täydentää tietoja, joten ei siitä tule haittaa suvulle satoja vuosia eteenpäin, kuten yksi täällä ilmoitti.
Onhan siitä haittaa kun yksi sukuhaara on ikuisiksi ajoiksi tutkimuspimennossa. Kukaan ei sadan vuoden päästä enää selvitä sen lapsia kun tiedoissa on katkos.
Kyllä tiedoilla ja "tiedoilla" on eroja.
Pääasia että jotain tietoja merkitään ettei tule "katkos" vaikka tietoja ei ole tarkistettu?
Joltain mumminkumminkaimalta kun kysellään "suvun vanhimpana" tietoja koska "kyllä se ny tietää" voi vastaus olla tyyliin " ..ööö olikos se elviiran poika ammatillaan insenjööri vai maisteri, ainakin silloli aikoinaan ylioppilaslakki heinätalkoissa joten kirjaas ny sinne jotta maisterismiäs mietin suvussa oli!"
Sukututkimus, validi sellainen, kannattaa tilata ammattisukututkijoilta tilaustyönä.
Nettitutkimuksiin en luottaisi.
Koskas se muuten se Kaukovainaa syntyikään, se meirän suvun siniverinen?
Oota mä katon... nettisukupuusta!
(Nettiin taitaa voida merkitä vaikka ammatikseen saaban herttuatar ja titteliksi angelinajolien siskonkumminnaapurinkoirankaima)
Kyllä tiedot voi tarkistaa ihan rekistereistä, ei tarvi olla huhupuheen varassa, ja ei sukupuussa ammattia tarvikaan olla, vaikka en tajua mikä helvetin salaisuus sekin muka pitää olla. Vaikea se on töissä salaa käydä.
Tässä nyt ei ole kysymys töissä käymisestä vaan toisten tietojen levittelemisestä internetissä sukulaisuuden varjolla johonkin epämääräiseen sukupuusivustoon.
Miksi ihmeessä ja kuka ylläpitää ilmaista "sukupuu"sivustoa(rekisteriä) jonne tyhmyrit lataa innoissaan ihmisten tietoja jopa sukukunnittain? Ihan silkasta ihmisrakkaudestako ? Kuka valvoo mihin sinne ladatut tiedot päätyvät ?
Voisipa joku vastata asiallisesti ylläoleviin kysymyksiin.
Jos pysyttäisiin kuitenkin asialinjalla eikä haukuttaisi toisia ihmisiä. Vai onko tarkoituksesi vain provoilla? Näihin kysymyksiin saat varmasti vastauksen sukututkimusseurasta, kannattaa ottaa yhteyttä sinne.
Mun mielestä toi viesti oli ihan asiallinen eikä siinä ollut mitään henkilökohtaista haukkumista.
Lueppa uudestaan, siinä haukuttiin toisia tyhmiksi. Minusta asioista voi keskustella myös kauniisti. Joka tapauksessa suosittelen kysyjää ottamaan yhteyttä sukututkimusseuraan, jos asia kiinnostaa kovasti. He tietävät näistä asioista parhaiten, koska tutkivat niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisiin sukupuihin ei saa laittaa ihmistä, jos ei ole saanut lupaa julkaista hänen nimeään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisiin sukupuihin ei saa laittaa ihmistä, jos ei ole saanut lupaa julkaista hänen nimeään.
Niin siis kyse on elävistä ihmisistä joita ei saa laittaa sukupuuhun ilman heidän lupaansa. Yleinen ohje on, ettei alle 100 vuoden ikäisiä tietoja laiteta julkiseen sukupuuhun, ja jos laittaa, tulee kyseisiltä ihmisiltä kysyä lupa, muuten voi syyllistyä rekisteririkokseen tai yksityisyydenloukkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu kun niiden pöljien pitää just julkaista kaikki internetissä. Eivät ymmärräkään, miten vaarallista se jollekin voi olla, jolla on vainoaja perässä tai salainen työ, mutta virallisesti vain joku tavisduuni.
Keräisivät vain harrastuksekseen itselleen sen tiedon. Mutta kun pitää päästä pätemään.
Kyllähän kiinnostuneet voivat erikseen kysellä sukututkijalta, jos tämä vaan tiedottaa selvittäneensä tietyn suvun historiaa. Miksi kaiken pitäisi olla valmiiksi netissä?
Se jolla on vainoaja perässä??? Siis se että se vainoaja saa tietää sukupuusta että koska sä oot syntynyt? Eikö se sun vainoaja ole sitä sun tietoa muka mistään muualta saanut selville? Vaikka kysymällä joltain tutulta että koskas sillä Erkillä olikaan synttärit...
Jos vainoaja on entinen puoliso, kuten usein on, niin hänelle tuskin sukupuusta tulee uutta tietoa.
Ja jos on salanen työ, niin se sitten on salainen jokapaikassa, ei sitä sitten sukututkijakaan tiedä, ja jos tietää on varmasti velvollinen olemaan laittamatta sitä mihinään julkisuuteen. Ja edelleen, nettisukupuissa ei julkisteta elossa olevien tietoja.
HEH; mulle ei tuu mieleeni salaisesta työstä kuin ammatikseen varjostajan homma esim. työkseen salaiset etsivät, jotka selvittävät puolison toimenannosta, että onko kenties omalla puolisollaan salarakastaja mukana kuvioissa. Tietysti itseään myyvän ilotyttelin hommakin on melkoisen mukavaa sukututkijan präntätä sukupuuhun neiti X:n ammatiksi;):D
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö mun erikseen tehdä jokin ilmoitus, etten halua tietoja tietokantoihin nettiin, vai onko automatio, ettei niitä laiteta? Täällä on nyt tosi ristiriitaisia viestejä.
Olen huomannut, että palstailijat tulkitsevat näitä sääntöjä eri tavalla ja monella menee puurot ja vellit sekaisin. Kannattaa lukea alkupään linkit, niistä asia selviää parhaiten tai sitten otat yhteyttä virallisempaan tahoon, he ainakin tietävät.
Ongelmahan tulee siinä näissä nettisukupuissa kun yli-innokkaat laittavat näitä julkiseksi ja eivät ole edes lukeneet palvelujen omia yksityisyyspolitiikkaa. Esim. Myheritagen sivuilla sanotaan"Lisäksi sinun pitäisi ennen tietojen lisäämistä varmistaa, että sinulla on elossa olevien henkilöiden suostumus heitä koskevien tietojen tai materiaalin lisäämisestä MyHeritageen."
Ja sitten ei noudateta Suomen lakeja eikä edes kyseisen palvelun käyttösääntöjä, vaan lisäillään kaikkien nimiä julkiseen tietokantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu kun niiden pöljien pitää just julkaista kaikki internetissä. Eivät ymmärräkään, miten vaarallista se jollekin voi olla, jolla on vainoaja perässä tai salainen työ, mutta virallisesti vain joku tavisduuni.
Keräisivät vain harrastuksekseen itselleen sen tiedon. Mutta kun pitää päästä pätemään.
Kyllähän kiinnostuneet voivat erikseen kysellä sukututkijalta, jos tämä vaan tiedottaa selvittäneensä tietyn suvun historiaa. Miksi kaiken pitäisi olla valmiiksi netissä?
Se jolla on vainoaja perässä??? Siis se että se vainoaja saa tietää sukupuusta että koska sä oot syntynyt? Eikö se sun vainoaja ole sitä sun tietoa muka mistään muualta saanut selville? Vaikka kysymällä joltain tutulta että koskas sillä Erkillä olikaan synttärit...
Jos vainoaja on entinen puoliso, kuten usein on, niin hänelle tuskin sukupuusta tulee uutta tietoa.
Ja jos on salanen työ, niin se sitten on salainen jokapaikassa, ei sitä sitten sukututkijakaan tiedä, ja jos tietää on varmasti velvollinen olemaan laittamatta sitä mihinään julkisuuteen. Ja edelleen, nettisukupuissa ei julkisteta elossa olevien tietoja.
HEH; mulle ei tuu mieleeni salaisesta työstä kuin ammatikseen varjostajan homma esim. työkseen salaiset etsivät, jotka selvittävät puolison toimenannosta, että onko kenties omalla puolisollaan salarakastaja mukana kuvioissa. Tietysti itseään myyvän ilotyttelin hommakin on melkoisen mukavaa sukututkijan präntätä sukupuuhun neiti X:n ammatiksi;):D
Kyllähän se keljuttaa suvun jäsentä, jonka ammatiksi on mainittu kotirouva, kun ei ole muuta ammattia itselleen homminut elämänsä aikana, ja kun se pelkkä ylioppilas ei ole minkään lajin ammatti, ja kun kuten eräältäkin sukulaisrouvalta jäi vaan se ammattiin johtava koulutuskin kesken, kun piti niin himokkaasti vaan päästä avioliittoon rikkaan miehensä kanssa, ja lapsia väsäämään, ja kun ei niitäkään onnistunut tulemaan kuin yksi ja ainut kullunnuppunen, ja monta keskenmenoa sitä ennen. Niin hatuttaahan se, kun jollain serkullakin on ihan kunnollinen ammatti ja lapsetkin ovat tehty saman alkuperäisen aviopuolison kanssa.
Jos löydät tietosi nettisukupuusta ilman että sinulta on asiasta kysytty, kannattaa olla suoraan yhteydessä kyseiseen henkilöön ja kieltää tietosi käytön. Jos kiltisti ilmoittaen ei tuota tulosta, voi olla tiukempi ja viitata tietosuojalakiin ja uhata ilmoituksella poliisilla, jos tiedot ei poistu sivustolta. Jos tietoja lisänneen henkilöä ei saa kiinni, voi yrittää ottaa yhteyttä suoraan palveluntarjoajaan ja pyytää tietosi poistamista esim. Myheritage sanoo näin"Jos sinulla on erimielisyyttä sivustolla itsestäsi olevista henkilökohtaisista tiedoista:Voit ottaa meihin yhteyttä käyttämällä tämän dokumentin lopussa olevaa yhteystietoa. "
Poliisin jälkeen voi ehkä ottaa yhteyttä tietosuojavaltuutettuun. Heille ei ollut vielä tullut ilmoituksia ongelmista nettisukupuihin liittyen Ylen uutisen mukaan. Mutta neuvoa varmaan sieltäkin viimeiseksi voi kysyä.
Maistraatin sivuilta voi nettipankkitunnuksia käyttäen kieltää tietonsa luovutuksen sukututkimusta varten. Maistraatin sivuilla voi myös kieltää osoitteiden luovuksen postin kautta tulevan suoramarkkinoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen adoptoitu, ja siellä se komeilee mun tietojen perässä, jotka on kirjattu sukukirjaan kun olin vielä alaikäinen. Hyvä ettei ole boldattuna tuo sana, sillä äidin puolen suku teki selväksi etten ole heille mitään sukua.
Tuo adoptoitu-tieto on sellainen, mitä en olisi halunnut kenenkään tietävän.Mikäs tuossa adoptiossasi hävettää? Kerro!
Se on mulle arka aihe.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin enemmin huolissani esim. sairaalan tietokannasta, luottokorttitiedoista ja Facebookin kaltaisista palveluista. Ne keräävät ihmisistä paljon enemmän tietoa ja ulkopuolinen voi käyttää niitä halutessaan väärin. Sukututkimus on aika viatonta touhua näiden rinnalla.
Niin minäkin etenkin tuosta terveydenhuollon omakanta-osiosta, jonne on präntätty eri lääkäreiden, niiden huonoa suomenkieltä hallitsevienkin kertomuksia ihmisen terveyteen liittyvistä asioista. Itselläni ainakin on ihan päin prinkkalaa joitakin kohtia omakannassani kirjoitettuna terveystietojeni kohdassa. Sitten sinne on laitettu kaikenmaailman lääkemääräykset, vaikka ihminen ei olisi edes niitä lunastanut apteekista, koska ei ole katsonut niitä tarpeelliseksi, ja tauti on parantunut ilman niitä lääkkeitäkin, joita lääkärit mielellään palkkioiden ahneuksissaan kirjoittelevat vaivaan kuin vaivaan. Niistä lääkelistoista saa aivan vääränkäsityksen ihmisen lääkkeiden käytöstä, koska mullakin on joitakin lääkkeitä, joita olen lunastanutkin apteekista, mutta lojuvat aivan käyttämättöminä lääkekaapissa; esimerkkinä estrogeenihormonilääkettä avaamaton purkki. Vien sen kylläkin apteekkiin jossain vaiheessa, kunhan vanhettuu käyttöpäiväys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen adoptoitu, ja siellä se komeilee mun tietojen perässä, jotka on kirjattu sukukirjaan kun olin vielä alaikäinen. Hyvä ettei ole boldattuna tuo sana, sillä äidin puolen suku teki selväksi etten ole heille mitään sukua.
Tuo adoptoitu-tieto on sellainen, mitä en olisi halunnut kenenkään tietävän.Mikäs tuossa adoptiossasi hävettää? Kerro!
Se on mulle arka aihe.
Miksi arka aihe? Eihän se ole sun vikasi mitenkään,että olet adoptoitu?!
Itse olisin enemmin huolissani esim. sairaalan tietokannasta, luottokorttitiedoista ja Facebookin kaltaisista palveluista. Ne keräävät ihmisistä paljon enemmän tietoa ja ulkopuolinen voi käyttää niitä halutessaan väärin. Sukututkimus on aika viatonta touhua näiden rinnalla.