Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukututkimus ! Ihmisen yksityiset tiedot ilman lupaa julki "nettisukupuuhun"?

Vierailija
23.02.2016 |

Onko tämä laillista.
Missä menee yksityisyyden suoja ellei henkilö halua tietojaan julki nettiin?

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Privacy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin lehteen muka tulee syntymästä tieto?

Nimenomaan. Ei niin mihinkään lehteen tule tieto ellei itse ilmoita tyyliin iloisesta perhetapahtumasta ja se ilmoituksen julkaiseminen lehdessä tietysti maksaa.

Paikallislehtien seurakuntauutisissa julkaitaan kirkkoon kuuluvien kasteet, vihkimiset ja kuolemat.

Mutta siinä kirkkolehdessä ei ole henkilön syntymäaikaa, eikä kuolinpäivää vain henkilön ikä.

Ainakin Hesarissa ja Turun sanomissa on kuolleiden syntymäaika ja paikkakunta, samoin kuolinaika ja paikkakunta. Suurin osa laittaa nämä tiedot läheisestään.

No eihän ole. Turun Sanomien seurakuntauutisissa on merkintänä vain nimi ja kuolleitten tapauksessa ikä vuoden tarkkuudella.

Hesarissa en ole samanlaisia seurakuntauutisia nähnyt milloinkaan, mutta en toki sano, etteikö niitä silti saattaisi jossain minun huomaamattomissani ollakin.

Me ei vissiin lueta samoja lehtiä. Ainakin viime sunnuntaina, kun luin Turun Sanomia ja Hesaria, niin kuolinilmoituksissa oli ilmoitettu vainajan syntymä ja kuolinaika.

Niin: kuolinilmoituksissa, jotka ovat vapaaehtoisia ja joista joku joutuu aina maksamaan lehdelle jos sellaisen haluaa julkaista, on useimmiten mainittu tarkka syntymä- ja kuolinaika sekä ehkä myös -paikkakunta. Mutta minä kirjoitin edellisessä (lainaamassasi) viestissäni ns. seurakuntauutisista ("seurakunnalliset" tai "kirkolliset"), joista tuo yksi enemmän innokas kuin älykäs sukututkija kirjoitti jotain sentapaista, että "se julkaistaan, halusitpa tai et". Niissä on merkitty vainajan ikä vuoden tarkkuudella ja ne on ryhmitelty seurakunnittain, eikä mitään muuta. Ja samoin siellä mainitaan kuulutukset ja kasteet ilman ikiä (no, kastettavat lapset nyt yleensä ovat alle yksivuotiaita). Näin siis TS:n tapauksessa on asiainlaita. HS:ää en ole pitkään aikaan enää tilannutkaan, koska en pidä sen linjasta, joten sitä selaankin vain sattumanvaraisesti.

Katso tarkemmin ennen kuin jänkkäät noin jääräpäisesti.

Vierailija
102/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ei halua nimeään ja syntymäaikaan sa sukupuuhun. Ovat julkisia tietoja. Perustelkaa!

(Yksi ainoa perustelu oli, että rikollinen on suvussa. Mitä sekään haittaa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kauheaa siinä on, jos joku tietää syntymäaikasi tarkkaan? Pelkäätkö jotain noitakeinoja? Oletko vainoharhainen?

Vierailija
104/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten merkkaisit minut, sukupuolen korjanneen? En halua sitä julki.

Laittaisin sinun nimesi ja syntymäaikasi.

Vierailija
105/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen serkku teki sukututkimusta. Hän ilmoitti kyllä ihan selkeästi, että julkisesti tulee näkyviin vain 100 vuotta sitten ja aiemmin syntyneet. Seuraava sukupolvi voi sitten täydentää tietoja, joten ei siitä tule haittaa suvulle satoja vuosia eteenpäin, kuten yksi täällä ilmoitti.

Onhan siitä haittaa kun yksi sukuhaara on ikuisiksi ajoiksi tutkimuspimennossa. Kukaan ei sadan vuoden päästä enää selvitä sen lapsia kun tiedoissa on katkos.

Kyllä tiedoilla ja "tiedoilla" on eroja.

Pääasia että jotain tietoja merkitään ettei tule "katkos" vaikka tietoja ei ole tarkistettu?

Joltain mumminkumminkaimalta kun kysellään "suvun vanhimpana" tietoja koska "kyllä se ny tietää" voi  vastaus olla tyyliin " ..ööö  olikos se elviiran poika ammatillaan insenjööri vai maisteri, ainakin silloli aikoinaan ylioppilaslakki heinätalkoissa joten kirjaas ny sinne jotta maisterismiäs mietin suvussa oli!"

Sukututkimus, validi sellainen, kannattaa tilata ammattisukututkijoilta tilaustyönä.

Nettitutkimuksiin en luottaisi.

Koskas se muuten se Kaukovainaa syntyikään, se meirän suvun siniverinen?

Oota mä katon... nettisukupuusta!

(Nettiin taitaa voida merkitä vaikka ammatikseen saaban herttuatar ja titteliksi angelinajolien siskonkumminnaapurinkoirankaima)

Kyllä tiedot voi tarkistaa ihan rekistereistä, ei tarvi olla huhupuheen varassa, ja ei sukupuussa ammattia tarvikaan olla, vaikka en tajua mikä helvetin salaisuus sekin muka pitää olla. Vaikea se on töissä salaa käydä.

Tässä nyt ei ole kysymys töissä käymisestä vaan toisten  tietojen levittelemisestä internetissä sukulaisuuden varjolla johonkin epämääräiseen sukupuusivustoon.

Miksi ihmeessä ja kuka ylläpitää ilmaista "sukupuu"sivustoa(rekisteriä) jonne tyhmyrit lataa innoissaan ihmisten tietoja jopa sukukunnittain? Ihan silkasta ihmisrakkaudestako ? Kuka valvoo mihin sinne ladatut tiedot päätyvät ?

Voisipa joku vastata asiallisesti ylläoleviin kysymyksiin.

Ja mitähän sillä tiedolla joku tekee milloin joku on syntynyt? Niinkuin sitä ei muuten voisi saada selville. Onhan vanhat kirkonkirjatkin kaikkien nähtävillä kun viitsii vain etsiä. Sus siunatkoon ja hui kamalaa. Ketä kiinnostaa sinun syntymäaikasi, meinaatteko että siellä jotkut ulkopuoliset käyvät Möttösen suvun vaiheita tutkimassa. No ei todellakaan. Onpa taas jostakin pitänyt saada mielensä pahoittaa.

Vierailija
106/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se katkeraa jos johonkin netissä olevaan sukupuuhun on laitettu lehtolapsetkin;D

Vierailija
107/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen adoptoitu, ja siellä se komeilee mun tietojen perässä, jotka on kirjattu sukukirjaan kun olin vielä alaikäinen. Hyvä ettei ole boldattuna tuo sana, sillä äidin puolen suku teki selväksi etten ole heille mitään sukua.

Tuo adoptoitu-tieto on sellainen, mitä en olisi halunnut kenenkään tietävän.

Vierailija
108/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Ei niin mihinkään lehteen tule tieto ellei itse ilmoita tyyliin iloisesta perhetapahtumasta ja se ilmoituksen julkaiseminen lehdessä tietysti maksaa.

Paikallislehtien seurakuntauutisissa julkaitaan kirkkoon kuuluvien kasteet, vihkimiset ja kuolemat.

Ei julkaista automaattisesti vaan kysytään lupa. Jos vaikka sanoo, että kuulutuksia ei saa lukea kirkossa, niin niitä ei lueta. Toki jokainen saa omista asioistaan omalla kustannuksella laittaa vaikka Hesariin etusivulle koko sivun kokoisen ilmoituksen, mutta se on eri asia.

Miehen suvussa tehtiin parikymmentä vuotta sitten sukututkimusta. Muutama vuosi sitten sukututkimus näkyi netissä ja siellä oli myös nyt elossa olevat. Meidänkin lapsista näkyi nimet ja syntymävuodet. Pari vuotta sitten sukutukimusta oli korjattu ja nyt siellä näkyy vain yli sadan vuoden takaiset tapahtumat.

Vierailija
109/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen serkku teki sukututkimusta. Hän ilmoitti kyllä ihan selkeästi, että julkisesti tulee näkyviin vain 100 vuotta sitten ja aiemmin syntyneet. Seuraava sukupolvi voi sitten täydentää tietoja, joten ei siitä tule haittaa suvulle satoja vuosia eteenpäin, kuten yksi täällä ilmoitti.

Onhan siitä haittaa kun yksi sukuhaara on ikuisiksi ajoiksi tutkimuspimennossa. Kukaan ei sadan vuoden päästä enää selvitä sen lapsia kun tiedoissa on katkos.

Alkuperäinen kysymys oli NETTI sukupuista. Ei maistraatista mitkään tiedot katoa jos kieltää oman tietojensa käytön sukututkimukseen. Ja sadan vuoden jälkeen ne tiedot ovat varmasti taas käytettävissä ja kyseinen henkilö jo kuollut. (Tosin oma isoäitini eli 101 vuotiaaksi)

Kuten ylen uutisessa sanotaan:" Suomen perustuslain ja EU:n lainsääädännön mukaan henkilö voi itse päättää tietojensa käytöstä." Lisää ylen uutisesta: "Sukututkijalla pitää olla elossa olevan henkilön lupa julkaista tämän tietoja. Pelkkä asiasta tiedottaminen ei riitä."

Tietosuojavaltuutetulle voi kannella jos tietosi on lisätty ilman lupaa rekisteriin.

Pienenä sivuhuomautuksena täytyy todeta, että kyllä maistraatista katoaa tietoja. Pyysin sukututkimusta varten tiedot isäni vanhemmista. Tulos: syntymä- ja kuolintiedot sekä tiedot avioliitosta. Ei merkintää lapsista. Ei merkintää vanhemmista. Vanhempien tiedot löytyvät muualta, mutta jos joku sadan vuoden päästä yrittää jäljittää isovanhempieni jälkeläisiä, niin mistä ne tiedot löytyvät? Ehkä ne ovat jossain paperikirjassa tai -kortilla maistraatin uumenissa, mutta saako niitä sieltä kaivettua, vaikka haluaisi?

Vierailija
110/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä laillista.

Missä menee yksityisyyden suoja ellei henkilö halua tietojaan julki nettiin?

Suomen hautausmaat ovat täynänsä hautakiviä, joihin on präntätty ihmisen nimi, syntymäaika päivälleen ja vuoden kera sekä kuolinpäivä samoin.  Kuinka estät julkisesti ihmisiä näitäkään näkemästä, ja sukututkijat juurikin hyörivät keräilemässä hautausmailla sukukirjoihinsa tietoja, ja mikään tai kukaan instanssi ei voi kieltää ketään näitä tietoja keräämästä.  Tiesitkö edes tuostakaan?

Vierailija
111/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit olla sukusi nobody???????

Vierailija
112/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Privacy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Privacy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siinä kirkkolehdessä ei ole henkilön syntymäaikaa, eikä kuolinpäivää vain henkilön ikä.

Ainakin Hesarissa ja Turun sanomissa on kuolleiden syntymäaika ja paikkakunta, samoin kuolinaika ja paikkakunta. Suurin osa laittaa nämä tiedot läheisestään.

No eihän ole. Turun Sanomien seurakuntauutisissa on merkintänä vain nimi ja kuolleitten tapauksessa ikä vuoden tarkkuudella.

Hesarissa en ole samanlaisia seurakuntauutisia nähnyt milloinkaan, mutta en toki sano, etteikö niitä silti saattaisi jossain minun huomaamattomissani ollakin.

Me ei vissiin lueta samoja lehtiä. Ainakin viime sunnuntaina, kun luin Turun Sanomia ja Hesaria, niin kuolinilmoituksissa oli ilmoitettu vainajan syntymä ja kuolinaika.

Niin: kuolinilmoituksissa, jotka ovat vapaaehtoisia ja joista joku joutuu aina maksamaan lehdelle jos sellaisen haluaa julkaista, on useimmiten mainittu tarkka syntymä- ja kuolinaika sekä ehkä myös -paikkakunta. Mutta minä kirjoitin edellisessä (lainaamassasi) viestissäni ns. seurakuntauutisista ("seurakunnalliset" tai "kirkolliset"), joista tuo yksi enemmän innokas kuin älykäs sukututkija kirjoitti jotain sentapaista, että "se julkaistaan, halusitpa tai et". Niissä on merkitty vainajan ikä vuoden tarkkuudella ja ne on ryhmitelty seurakunnittain, eikä mitään muuta. Ja samoin siellä mainitaan kuulutukset ja kasteet ilman ikiä (no, kastettavat lapset nyt yleensä ovat alle yksivuotiaita). Näin siis TS:n tapauksessa on asiainlaita. HS:ää en ole pitkään aikaan enää tilannutkaan, koska en pidä sen linjasta, joten sitä selaankin vain sattumanvaraisesti.

Katso tarkemmin ennen kuin jänkkäät noin jääräpäisesti.

Miksi sitten vastasit minulle? Itse puhuin kokoajan kuolinilmoituksista. Niissä saa ilmoittaa vainajan tiedot, jos haluaa. Sinä täällä jänkkäät.

Vierailija
113/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen adoptoitu, ja siellä se komeilee mun tietojen perässä, jotka on kirjattu sukukirjaan kun olin vielä alaikäinen. Hyvä ettei ole boldattuna tuo sana, sillä äidin puolen suku teki selväksi etten ole heille mitään sukua.

Tuo adoptoitu-tieto on sellainen, mitä en olisi halunnut kenenkään tietävän.

Mikäs tuossa adoptiossasi hävettää? Kerro! 

Vierailija
114/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nimi ja syntymäaika ole mikään salaisuus. Typeriä ihmiset jotka kuvittelevat että kaikki pitää salata tai muuten mörökölli vie.

Kun synnyt ja kuolet se lukee lehdessä. Mitä väliä?

Ihmiset jotka salailee kaikkea ovat vainoharhaisia ja luulevat että kaikki kyttäävät vain heidän asioitaan kuin ihmisillä ei olisi muuta mielenkiintoisempaa.

Olen kanssasi periaatteessa samaa mieltä. Mutta syntymä- ja kuolintiedot eivät mitenkään kattavasti ja automaattisesti tule lehtiin.

Vierailija
115/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kielsin laittamasta tietojani -- ja siitä huolimatta sukulainen laittoi koska "halusi".

Miten voi henkilö voi poistaa omat tiedot internetin jostain myheritagesta tai  vuodatusnetin sukupuupalstalta? En tiedä vielä minne muualle laitettu enkä oikeastaan uskalla kysyäkään.

Toisaalta mikään ei koskaan poistu internetistä . Aivan järkyttävän ilkeää ladata toisen yksityisiä tietoja ilman lupaa "sukurakkauden" nimissä. Kymmeniin vuosiin oltu edes tekemisissä.

Niin kerro nyt mitä haittaa siitä on että täysin julkiset tiedot on sukupuussa, joka on sun oma suku?

Kerropa sinä siellä puolestasi miksi pitää laittaa internettiin toisen tiedot vaikka kysyttäessä asianomainen sanonut ettei selkeästi halua? Kiusaamisen muoto? Ihan vittuillakseen ehkäpä?

Kyllä ihmisellä on oikeus kieltäytyä itseään koskevista asioista ja normaali ihminen kunnioittaa toisen toivomusta.

Ihmisellä on oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.

Sellainen joka kävelee toisen yli intimiteettiasioissa on se joka tekee väärin.

Normaali ihminen ei välitä, jos hänen nimensä ja syntymävuotensa on netissä oman sukunsa sukupuussa! Nimesi on julkinen kuitenkin ja suurin osa tietää ikäsikin, ja jos ei tiedä, niin tuskin niitä ihmisiä sun ikäsi edes kiinnostaa muita sulle tuntemattomia ihmisiä lainkaan, mutta kuvittelet vaan olevasi jokin niin kiinnostava ihminen muiden mielestä, mutta kun et ole! Hämmästyitkö?

Vierailija
116/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääasia että jotain tietoja merkitään ettei tule "katkos" vaikka tietoja ei ole tarkistettu?

Joltain mumminkumminkaimalta kun kysellään "suvun vanhimpana" tietoja koska "kyllä se ny tietää" voi  vastaus olla tyyliin " ..ööö  olikos se elviiran poika ammatillaan insenjööri vai maisteri, ainakin silloli aikoinaan ylioppilaslakki heinätalkoissa joten kirjaas ny sinne jotta maisterismiäs mietin suvussa oli!"

Sukututkimus, validi sellainen, kannattaa tilata ammattisukututkijoilta tilaustyönä.

(Nettiin taitaa voida merkitä vaikka ammatikseen saaban herttuatar ja titteliksi angelinajolien siskonkumminnaapurinkoirankaima)

Kyllä tiedot voi tarkistaa ihan rekistereistä, ei tarvi olla huhupuheen varassa, ja ei sukupuussa ammattia tarvikaan olla, vaikka en tajua mikä helvetin salaisuus sekin muka pitää olla. Vaikea se on töissä salaa käydä.

Tässä nyt ei ole kysymys töissä käymisestä vaan toisten  tietojen levittelemisestä internetissä sukulaisuuden varjolla johonkin epämääräiseen sukupuusivustoon.

Miksi ihmeessä ja kuka ylläpitää ilmaista "sukupuu"sivustoa(rekisteriä) jonne tyhmyrit lataa innoissaan ihmisten tietoja jopa sukukunnittain? Ihan silkasta ihmisrakkaudestako ? Kuka valvoo mihin sinne ladatut tiedot päätyvät ?

Jos pysyttäisiin kuitenkin asialinjalla eikä haukuttaisi toisia ihmisiä. Vai onko tarkoituksesi vain provoilla? Näihin kysymyksiin saat varmasti vastauksen sukututkimusseurasta, kannattaa ottaa yhteyttä sinne.

Vierailija
117/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sinne siis laittaa kuvankin? Mua ei haittaa, jos mun nimi ja syntymäpäivä laitetaan. Mutta nykyistä asuinpaikkaa tai ammattia ei mun mielestä saisi laittaa. Eikä varsinkaan kuvaa tai sairaskertomuksia.

Ihan naurettavaa! Enhän mä edes voi tietää, onko siellä mun tietoja, kun en pääse niihin käsiksi. Näkevätkö rekisteröityneet käyttäjät kaikkien käyttäjien sukupuut?

Mulla tosiaan on vainoajia. En halua heidän tietävän työpaikkaani tai kotikaupunkiani. Ja kuvan laittaminen olisi törkeyksien huippu!

Äidilläni myös on vainoaja. Tää tyyppi on niin hullu, että se voi käydä meidän sisarusten tai meidän lasten kimppuun.

Vierailija
118/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen kysymys oli NETTI sukupuista. Ei maistraatista mitkään tiedot katoa jos kieltää oman tietojensa käytön sukututkimukseen. Ja sadan vuoden jälkeen ne tiedot ovat varmasti taas käytettävissä ja kyseinen henkilö jo kuollut. (Tosin oma isoäitini eli 101 vuotiaaksi)

Kuten ylen uutisessa sanotaan:" Suomen perustuslain ja EU:n lainsääädännön mukaan henkilö voi itse päättää tietojensa käytöstä." Lisää ylen uutisesta: "Sukututkijalla pitää olla elossa olevan henkilön lupa julkaista tämän tietoja. Pelkkä asiasta tiedottaminen ei riitä."

Tietosuojavaltuutetulle voi kannella jos tietosi on lisätty ilman lupaa rekisteriin.

Pienenä sivuhuomautuksena täytyy todeta, että kyllä maistraatista katoaa tietoja. Pyysin sukututkimusta varten tiedot isäni vanhemmista. Tulos: syntymä- ja kuolintiedot sekä tiedot avioliitosta. Ei merkintää lapsista. Ei merkintää vanhemmista. Vanhempien tiedot löytyvät muualta, mutta jos joku sadan vuoden päästä yrittää jäljittää isovanhempieni jälkeläisiä, niin mistä ne tiedot löytyvät? Ehkä ne ovat jossain paperikirjassa tai -kortilla maistraatin uumenissa, mutta saako niitä sieltä kaivettua, vaikka haluaisi?

Ehkä vähän ohis, mutta onko vielä nykyään esim. perunkirjoituksen yhteydessä hankittava virkatodistukset kaikilta paikkakunnilta, joissa vainaja on asunut, jotta kaikki mahdolliset lapset ym. tulisivat selville.

Vierailija
119/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pysyttäisiin kuitenkin asialinjalla eikä haukuttaisi toisia ihmisiä. Vai onko tarkoituksesi vain provoilla? Näihin kysymyksiin saat varmasti vastauksen sukututkimusseurasta, kannattaa ottaa yhteyttä sinne.

Mun mielestä toi viesti oli ihan asiallinen eikä siinä ollut mitään henkilökohtaista haukkumista.

Vierailija
120/181 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö mun erikseen tehdä jokin ilmoitus, etten halua tietoja tietokantoihin nettiin, vai onko automatio, ettei niitä laiteta? Täällä on nyt tosi ristiriitaisia viestejä.