15-vuotias haluaa pitää välivuoden? WTF?
Mun sisko kertoi, kun nähtiin sunnuntaina, ettei meinaa hakea mihinkään kouluun yhteishaussa. Haluaa miettiä ensin mihin kouluun oikeesti haluaa!
Meinaa olla jossain kirppiksellä töissä ja hoitaa jotain kodittomia eläimiä, opiskella japania ja kiinaa, hengailla Kampissa kavereiden kanssa, pelata Nintendoo ja kattella animee.
Mun vanhemmat on kuulemma sanoneet et ihan ok, jos sitten ensi vuonna menisit vaikka johonkin kouluun!
Mä en nyt ihan ymmärrä tätä?? Siskolla on keskiarvo 10 ja soittaa kahta instrumenttia konservatoriossa. Se pääsis musiikkilukioon mitä mä olen aina luullut et se haluaa, mut nyt sitten se ehkä haluiskin kuvataidelukioon tai johonkin kielipainotteiseen tai amikseen johonkin modistilinjalle!!!
Voiko 15 v ihan noin vain ilmoittaa, et aikoo täyspäiväisesti hengaa Kampissa ja ommella vaatteita jollekin pulipnukelle?? Eikö täs maassa ole oppivelvollisuutta??
Kommentit (24)
Kerro siskolle, että ne kaverit eivät hengaile Kampissa vaan koulussa.
No jos peruskoulu on suoritettu ka 10:llä, niin oppivelvollisuus on aika hyvin hoidettu. Mutta tämänhän sä tietäisit, jos itse olisit peruskoulusi suorittanut.
Miksi toisen elämä kuuluisi sulle?
Menettää ne peruskoulupisteet olikohan se 8 pistettä.
"Siskolla on keskiarvo 10 ja soittaa kahta instrumenttia konservatoriossa."
Ehkäpä juuri tämän takia haluaa pitää sen välivuoden. Tuollaista tahtia ei nuori kovin pitkään jaksa väsymättä, kokemusta on omasta takaa. :)
Onhan välivuosi yläasteen jälkeen ihan naurettava idea.
Siskosi on suorittanut jo oppivelvollisuutensa ja ilmeisen hienosti vielä!
Ei ihme jos puurtanut hulluna koulussa tähän asti, että haluaa hieman pohtia valintojaan. Lisäksi siskosi suunnitelmat välivuodelle kuulostaa kampissa hengailu pois lukien fiksuilta.
Siskohan voisi käydä vaikka tutustumassa harkitsemiinsa kouluihin tuossa välivuoden aikana niin ei tule tuhlattua seuraavaa 5-8 vuotta väärässä opin ahjossa.
Oletko miettinyt, että on hyvä, että suorittaja-sisko ei polta itseään jo lapsena loppuun?
Järjetöntä. Kyllähän se koulu voi tympiä mutta helpommalla pääsee kun nyt hoitaa sen lukion alta pois ja miettii sitten ja sen aikana.
Kyllä se oppivelvollisuus on tossa kohtaa jo suoritettu. Ehkä peruskoulu on ollut kympin keskiarvolla melkoista suorittamista ja siskosi haluaa päästä siitä irti vuodeksi.
Jos työpaikka varmasti löytyy niin miksi välivuotta ei voisi pitää? Lukioon ehtii myös vuoden päästä.
Tuossa tilanteessa vähän hassua. Omalla kohdallani oli eri, kun keskiarvo alle 7,eikä mitään tietoa mitä haluaa tehdä. Lukio kun ei ollut oikein vaihtoehto :) :/
Pidin itsekin välivuoden silloin. Tosin ihan motivaation puutteen ja masennuksen vuoksi. Mutta sen vuoden aikana sain itseäni niskasta kiinni ja hain lukioon, nyt opiskelen AMK:ssa, eli ihan hyvin pyyhkii välivuodesta huolimatta. Kyllä se omalle päälle oli tärkeää pitää.
Aloittaja on idiootti ja noilla suorituksilla ei yllätä, että sisko haluaa pitää välivuoden. Stressaantuu ne lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Menettää ne peruskoulupisteet olikohan se 8 pistettä.
Ei varmaa tolla keskiarvolla tunnu missään valinnoissa 8 pistettä.
Lol, potkaise perseelle tai siitä kasvaa ihminen joka ei ikinä saa mitään aikaan. Aina löytyy hyviä syitä lorvia vielä vähän lisää kun pitää tuumata.
Järkevämpää olisi mennä lukioon ja ottaa vaikka minimimäärä kursseja, niin että jää aikaa ajatteluun ja fiilistelyyn. Ei se lukiovalinta niin tärkeä juttu ole. Ja ammattikouluun voi mennä myöhemmin.
Mielestäni hyvin suoritettu peruskoumu ja kahden instrumentin soittaminen eivät myöskään ole mitään ylisuorittamista vaan ihan tavallista elämää. Tai sellaista elämää minä ja ystäväni vietimme yläasteella
En antaisi lapseni tehdä tuollaista ratkaisua. Niin lauan kuin asutaan kotona, on velvollisuus opiskella.
En yhtään ihmettele että välivuosi tuntuu hyvältä ajatukselta. Miten 15-vuotias voisi tietää mitä haluaa "isona" tehdä, kun ei sitä tiedä välttis ees 30-vuotiaana.
Toinen juttu on sitten se, että jotain pitää sen välivuodenkin aikana tehdä - tutustua niihin asioihin, mitkä ehkä kiinnostaisivat, käydä mahd.töissä (jos niitä saa) ja vaikka noissa vapaaehtoistöiltä kuulostavissa jutuissa, joita hän on sanonut tekevänsä.
Tyhmempää kuin mietintävuosi, on mennä johonkin kouluun vain siksi, että on pakko. Ja sitten keskeyttää se ja hakea johonkin toiseen. Niin vie vain paikan joltain, joka sitä oikeasti haluaisi.
Jos olisin teidän äitinne (ja oletettu hengailun & fiilistelyn kustantaja) , niin en kannattaisi tätä suunnitelmaa. Ilman mitään peruskoulun jälkeistä tutkintoa nuori on hyvin heikoilla. Välivuosi nakertaa opiskelutaitoja ja lorvimisesta tulee helposti tapa. Jos kympin keskiarvolla peruskoulun päättänyt ei tiedä, mille alalle hakisi, niin mars lukioon miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvin suoritettu peruskoumu ja kahden instrumentin soittaminen eivät myöskään ole mitään ylisuorittamista vaan ihan tavallista elämää. Tai sellaista elämää minä ja ystäväni vietimme yläasteella
Muista kuitenkin, että ihmiset ovat yksilöitä. Vaikka sinä ja ystäväsi olisittekin selvinneet tuollaisesta helposti, kaikki eivät välttämättä selviä.
15-vuotiaalla on todellisuudessa naurettavan huonot mahdollisuudet toteuttaa itseään. Töihin meno ja matkustelu itsenäisesti todella vaikeaa joten välivuodesta saisi enemmän irti sitten toisen asteen jälkeen.
pakota se sinne lukioon, elämän parasta aikaa ja modistiks ehtii sitte myöhemminki