Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisia paikalla?

Vierailija
22.02.2016 |

Ulkomailla asuvat suomalaiset.

Mitä kaipaatte Suomesta tällä hetkellä? Vai kaipaatteko mitään?
Missä maassa asutte?
Voisitteko kuvitella muuttavan takaisin Suomeen vai onko parempaa asua nykyisessä maassa?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiselle vielä, että jos on hyvät näytöt töistä lisäkoulutusta ei välttämättä tarvita. Riippuu toki monesta tekijästä.

Vierailija
82/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asun Irlannissa olen aupairina. en kaipaa suomesta mitään mutta äsyttää kun täällä ei voi katsoa suomalaisia ohjelmia.. jos joku mukava haluis ladata ummikot ulkomailla ohjelman jaksoja youtubeen oisin kiitollinen :) haluatko miljonäärksi joku ihana on ladannu kaikki jaksot :D mut niin tykkään olla täällä enkä todellakaan kaipaa Suomea!

Yle areenasta näkyy osa ilmaiseksi, ja pikkurahalla voit liittyä BooxTV-palveluun, mistä näkyy kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisiä ihmisiä, kieltä ja karjalanpiirakoita. Ruotsissa asutaan, eikä ole suunnitelmia tulla takaisin: ollaan kumpikin akateemisia eikä hallituksen leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta lupaa hyvää mahdollista Suomeen palaamista ajatellen. Aika moni kaveri luultavasti menettää työpaikkansa ja osa onkin jo lähtenyt tai lähdössä ulkomaille.

Vierailija
84/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wautsi, onpas tänne tullut paljon viestejä. :) Kiitos paljon teille kaikille, että olette vastailleet. Hauskaa huomata, miten monta av-palstan keskustelijaa asuu jossain ihan muualla päin maailmaa. Aika paljon rohkaisevia viestejä, itsellä vaan kiinnostus ulkomaille muuttoon kasvaa...

En tosin tiedä minne päin. Suoraan sanoen v!tuttaa tämä talvi joka vuosi vain enemmän, ja viime kesänä Suomessa taisi olla ensimmäiset kaksi hellepäivää heinäkuun alussa, ja seuraavan kerran elokuussa ja siinä se kesä olikin. :) Lämpimämpi ilmasto on yksi niistä ensisijaisista toiveista, mistä haaveilen. Se, että talvi olisi vähälumisempi ja valoisampi, ja kesä varmasti olisi kesä joka vuosi, ja joka kestäisi vähän pidempään kuin heinäkuun.

Toinen juttu on tämä perusnegatiivinen, kuten jotkut mainitsivat, myöskin erittäin rasistiseksi muuttunut ilmapiiri täällä, jonka koen koko ajan masentavammaksi. Ihan kuin suomalaisten mentaliteetti ei olisi jo tarpeeksi melankolinen. Tai no ei pelkästään rasistiseksi vaan ylipäätään katkeraksi ja kateelliseksi valtavirrasta poikkeavia ryhmiä kohtaan. Avoin vihamielisyys on lisääntynyt. Nykyisen hallituksen harjoittamasta politiikasta ei raaski sen enempää puhua, ettei ihan ala itkettää.:) Toisaalta nämä ongelmat voivat olla samanlaisia tai pahempiakin muualla päin maailmaa. Kaipaan jonnekin sosiaalisempaan ja välittömämpään kulttuuriin, jossa on helpompi tutustua ihmisiin ja ei vaatisi alkoholia. 

Onhan niitä asioita, mitä myös arvostaa Suomessa. Kuten juurikin puhdas ja asuttamaton luonto, ja jokainen on vapaa lähtemään metsään käppäilemään ilman hirveän suuria riskejä. Lainsäädäntö ja byrokratia on jäykkää, mutta toisaalta ne ovat myös tuomassa turvaa ja järjestelmällisyyttä, että asiat hoituu eikä kukaan pääse kuseksimaan silmään.  Asunnot ovat yleensä jämäkästi rakennettuja, eikä talvella tarvitse palella sisällä. Puhumattakaan hyvinvointivaltion (ainakin vielä toistaiseksi) tuomista palveluista kansalaisille. Tässä maassa puhutaan sitä kieltä, jota puhun äidinkielenäni ja jolla ajattelen. Kommunikointi on helppoa, eikä vaadi lisäponnisteluja. Tuo viimeksi mainittu nyt on ehkä tottumiskysymys lähinnä.

Olen käynyt vain lukion ja sen jälkeen ollut työelämässä, mutta varsinaista ammattia minulla ei ole. Osaan englantia oikein hyvin, ja voisin sillä työskennellä melko varmasti. Veikkaan kuitenkin, että jokin ammatti olisi hyvä olla. Mitenkäs teillä, oletteko onnistuneet löytämään työtä lukiopohjalla?

Usko nyt jo erään ulkosuomalaisen kokemusta; Suomessa ei ole mitään erityistä rasistista ilmapiiriä mitä ei muualla olisi. Käyn Suomessa useita kertoja vuodessa ja en ole nähnyt minkäänlaista rasismi-aaltoa missään, ainakaan niillä paikkakunnilla missä Suomessa olen käynyt.

Jaa. Minä olen ulkosuomalainen, jolla on ulkomaalainen puoliso. Asuimme aiemmin Suomessa, ja muutimme pois nimenomaan rasismin takia. Kyllä, Suomi on erittäin rasistinen maa.

On OK jos puolisosi on valkoihoinen mutta ei jos on tumma

Oman kokemukseni mukaan myös valkoihoiset vierasta kieltä puhuvat lapset saavat möllistelyä osakseen. Ja toisekseen ei meinaa mennä jakeluun, että suomalaisen näköiset lapset eivät ymmärrä/puhu kovin hyvin suomea. Sitten hermostutaan ja huudetaan.

Vierailija
85/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan miestä, perhettä ja ystäviä. Kunnollista, kiukaallista saunaa on ikävä. Puhdas ilma, siistit kadut, yleisesti roskaton ympäristö. Vaikka Suomessa on paljon byrokratiaa, on sitä muuallakin ja toisaalta Suomessa asiat on suhteellisen helppo hoitaa kotisohvalta. Ulkomaille muuton myötä huomasin myös että ei Suomessa oikeastaan ole äärimmäisen kallista, paitsi jotkut kauneuspalvelut ja alkoholi. Suomessa mukavaa on myös se, että kauppojen ja ravintoloiden ilmoitetut aukioloajat pitävät paikkansa, eikä lähikippola sulkenutkaan oviaan kuudelta kun aukioloaika on merkitty kymmeneen. 

Asun Skotlannissa ja palaan varmasti takaisin. Ihmiset on vähän ulospäinsuuntautuneempia kuin suomalaiset, mutta muuten sosiaalinen kanssakäyminen muistuttaa Suomea aika paljon. Olen täällä opiskelemassa ja vaikka tykkään paljon, ei tämäkään mikään mahtava paratiisi ole missä kaikki on paremmin. Terveydenhuolto on tosi hyvä ja oikeasti ilmainen, se on suuri plussa. Voisin helposti asua täällä jos olisin vaikka tullut sinkkuna ja löytänyt suuren rakkauden, mutta tulin jo vähän vanhempana ja jo naimisissaolevana viimeistelemään gradua. Oikeastaan aika yhdentekevää asuisinko täällä vai Suomessa, mutta Suomi on kotimaa ja siellä on lähes kaikki läheiset ihmiset. 

Vierailija
86/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle -

Olen tuo Briteissa 15 vuotta asunut.

Lahdin Suomesta pelkan lukion tasolle kouluttautuneena. Olin toissa eri paikoissa (mm. vaateliikkeissa yms.) ja taalla kylla loytaa ilman koulutustakin toita. Tosin palkkataso on silloin alhainen. Asuinkin kimppakampissa, mika kavi minulle ihan hyvin, koska sita kautta tutustuin myos muihin ja heidan kavereihinsa. Olisin ollut todella yksinainen ilman tuota.

Olen tassa vuosien saatossa kouluttautunut taalla ja minulla on nyt hyva ammatti. Olen myos todella tyytyvainen siihen, etta olen kouluttautunut englannin kielta kayttaen ja tama avaa siis valtavasti ovia muualle maailmaan!

Eli ei pelkan lukion kayneena tarvitse jaada Suomeen jumittamaan, mutta suosittelisin olemaan realistinen sen suhteen, mista voit saada toita ja paljonko palkka on. Mutta nuorena jaksaa painaa pitkaa paivaa ja kayda bilettamassakin valilla... :)

Vierailija
87/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wautsi, onpas tänne tullut paljon viestejä. :) Kiitos paljon teille kaikille, että olette vastailleet. Hauskaa huomata, miten monta av-palstan keskustelijaa asuu jossain ihan muualla päin maailmaa. Aika paljon rohkaisevia viestejä, itsellä vaan kiinnostus ulkomaille muuttoon kasvaa...

En tosin tiedä minne päin. Suoraan sanoen v!tuttaa tämä talvi joka vuosi vain enemmän, ja viime kesänä Suomessa taisi olla ensimmäiset kaksi hellepäivää heinäkuun alussa, ja seuraavan kerran elokuussa ja siinä se kesä olikin. :) Lämpimämpi ilmasto on yksi niistä ensisijaisista toiveista, mistä haaveilen. Se, että talvi olisi vähälumisempi ja valoisampi, ja kesä varmasti olisi kesä joka vuosi, ja joka kestäisi vähän pidempään kuin heinäkuun.

Toinen juttu on tämä perusnegatiivinen, kuten jotkut mainitsivat, myöskin erittäin rasistiseksi muuttunut ilmapiiri täällä, jonka koen koko ajan masentavammaksi. Ihan kuin suomalaisten mentaliteetti ei olisi jo tarpeeksi melankolinen. Tai no ei pelkästään rasistiseksi vaan ylipäätään katkeraksi ja kateelliseksi valtavirrasta poikkeavia ryhmiä kohtaan. Avoin vihamielisyys on lisääntynyt. Nykyisen hallituksen harjoittamasta politiikasta ei raaski sen enempää puhua, ettei ihan ala itkettää.:) Toisaalta nämä ongelmat voivat olla samanlaisia tai pahempiakin muualla päin maailmaa. Kaipaan jonnekin sosiaalisempaan ja välittömämpään kulttuuriin, jossa on helpompi tutustua ihmisiin ja ei vaatisi alkoholia. 

Onhan niitä asioita, mitä myös arvostaa Suomessa. Kuten juurikin puhdas ja asuttamaton luonto, ja jokainen on vapaa lähtemään metsään käppäilemään ilman hirveän suuria riskejä. Lainsäädäntö ja byrokratia on jäykkää, mutta toisaalta ne ovat myös tuomassa turvaa ja järjestelmällisyyttä, että asiat hoituu eikä kukaan pääse kuseksimaan silmään.  Asunnot ovat yleensä jämäkästi rakennettuja, eikä talvella tarvitse palella sisällä. Puhumattakaan hyvinvointivaltion (ainakin vielä toistaiseksi) tuomista palveluista kansalaisille. Tässä maassa puhutaan sitä kieltä, jota puhun äidinkielenäni ja jolla ajattelen. Kommunikointi on helppoa, eikä vaadi lisäponnisteluja. Tuo viimeksi mainittu nyt on ehkä tottumiskysymys lähinnä.

Olen käynyt vain lukion ja sen jälkeen ollut työelämässä, mutta varsinaista ammattia minulla ei ole. Osaan englantia oikein hyvin, ja voisin sillä työskennellä melko varmasti. Veikkaan kuitenkin, että jokin ammatti olisi hyvä olla. Mitenkäs teillä, oletteko onnistuneet löytämään työtä lukiopohjalla?

Usko nyt jo erään ulkosuomalaisen kokemusta; Suomessa ei ole mitään erityistä rasistista ilmapiiriä mitä ei muualla olisi. Käyn Suomessa useita kertoja vuodessa ja en ole nähnyt minkäänlaista rasismi-aaltoa missään, ainakaan niillä paikkakunnilla missä Suomessa olen käynyt.

Jaa. Minä olen ulkosuomalainen, jolla on ulkomaalainen puoliso. Asuimme aiemmin Suomessa, ja muutimme pois nimenomaan rasismin takia. Kyllä, Suomi on erittäin rasistinen maa.

Suomessa asuu mm. mustia lähes jokaisella paikkakunnalla ja ovat niissä viihtyneet vuosia, jopa kymmeniä vuosia, kuten meidän pikkukaupungissa. Jo vuosia sitten musta afrikkalainen valittiin jopa kaupungin valtuustoon Lapualla, Etelä- Pohjanmaalla, joten eipä kovin rasistiselta tunnu vaikuttavan.

Toiset tietenkin näkee rasismia kaikkialla ja eivät osaa asioitaan hoitaa kuntoon sillä saralla. Keskustelu, esimerkki ja sopeutuminen paikalliseen elämään on paras tapa hävittää rasismi.

Juu, ihan päästään mieheni keksi nuo rasismi-jutut. Ei mitään tekemistä sen kanssa, että öisin tultiin oven taakse huutelemaan, pyörästä puhkottiin renkaat, jne. Jännä, ettei täällä uudessa asuinmaassa ole tuollaiseen vielä törmätty.

Vierailija
88/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista koulusysteemiä ja sen hyvyyttä on aika paljon liioiteltu, omalla kohdalla kävi niin että teini-ikäiset lapset kun aloittivat monen ulkomailla asutun vuoden jälkeen koulun Suomessa (hyväksi rankatussa) niin Suomen koulussa oltiin kaukana takana opetuksessa, eikä opetus ollut laadukasta. samanlaisia kokemuksia olen kuullut useammalta. Suomalainen koululaitos OLI vuosia sitten omaa luokkaansa, nykyään vain varjo entisestä. Minulla on myös enemmän kokemuksia siitä että puolison mukana ulkomaille lähteneillä on ollut vaikeuksia löytää työpaikkaa suomalaisen koulutuksen kanssa sillä kun ei ole sellaista suomalaisten itse antamaa arvoa Suomen ulkopuolella ja elämä on jämähtänyt kotiäitiyteen. Suurin osa mun tuntemista ulkosuomalaisista on löytänyt hyvän työpaikan kouluttauduttuaan hieman Suomen ulkopuolella. En tiedä missä työnteko on lepsumpaa kuin Suomessa, ehkä Välimeren maissa??? Olen asunut Suomen ulkopuolella eri maissa kohta 15 vuotta:)

Vierailija
89/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaista koulusysteemiä ja sen hyvyyttä on aika paljon liioiteltu, omalla kohdalla kävi niin että teini-ikäiset lapset kun aloittivat monen ulkomailla asutun vuoden jälkeen koulun Suomessa (hyväksi rankatussa) niin Suomen koulussa oltiin kaukana takana opetuksessa, eikä opetus ollut laadukasta. samanlaisia kokemuksia olen kuullut useammalta. Suomalainen koululaitos OLI vuosia sitten omaa luokkaansa, nykyään vain varjo entisestä. Minulla on myös enemmän kokemuksia siitä että puolison mukana ulkomaille lähteneillä on ollut vaikeuksia löytää työpaikkaa suomalaisen koulutuksen kanssa sillä kun ei ole sellaista suomalaisten itse antamaa arvoa Suomen ulkopuolella ja elämä on jämähtänyt kotiäitiyteen. Suurin osa mun tuntemista ulkosuomalaisista on löytänyt hyvän työpaikan kouluttauduttuaan hieman Suomen ulkopuolella. En tiedä missä työnteko on lepsumpaa kuin Suomessa, ehkä Välimeren maissa??? Olen asunut Suomen ulkopuolella eri maissa kohta 15 vuotta:)

Suomalainen lukio on tylsa paikka verrattuna amerikkalaiseen High Schooliin jossa on vaikka minka aineen kerhoja, teatteria ja urheilua koulupaivan jalkeen. Vanhemmat myos osallistuvat aivan eri tavalla kuin Suomessa.

Vierailija
90/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Englannissa, olen asunut jo kauan. Suomesta kaipaan perheen ja ystävien lisäksi luontoa, saunaa, selkeitä vuodenaikoja, auringon kimallusta maaliskuisella hangella, alkukesän raikasta tuoksua ja vihreyttä, sienimetsää... Suomesta EN kaipaa sellaista ihmeellistä konsensuajattelua jossa oletetaan että kaikki suomalaiset tykkää samoista asioista, käyttäytyy samalla tavalla ja näkee maailman samalla tavalla, en kaipaa suomalaista sokeaa auktoriteettiuskoa, jääkiekon pakkosyöttöä joka tuutista, ummehtunutta poliittiista kulttuuria, piiri pieni pyörii-mentaliteettia vähän joka alalla, luokattoman huonoa TV-ohjelmistoa, naapurikateutta ja taloyhtiöitten kyttäysmeininkiä... Nykyisessä asuinmaassani arvostan suvaitsevaisuutta, mahdollisuuksien runsautta, aitoa monikulttuurisuutta, mahdollisuutta yrittää ja vaurastua, vilkasta julkista keskustelua ja värikästä poliittista kulttuuria, laadukasta kulttuuritarjontaa ja -lehdistöä, ihmisten kohteliaisuutta jne. jne.

Vierailija
91/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan perhettä ja ystäviä plus joitain ruokia.

Asun Tartossa Virossa.

Kyllä voisin Suomeen takaisin tulla, mutta tykkään myös Virosta kovasti :)

Vierailija
92/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua sanoa, että kaipaa perhettä ja ystäviä, mutta samalla todeta, että "koko elämä on täällä [ulkomailla]". Ilmeisesti nuo edellä mainitut asiat eivät kuulu "koko elämään".

Todellisuus ei kuitenkaan ole ollenkaan hassu, sillä ainakin meillä molempien perheet ja muut sukulaiset asuvat Suomessa eli täällä ei asu yhtään sukulaista. Ystäviä on molemmissa maissa. Silti se koko OMA elämä voi silti olla muualla kuin Suomessa, eli oma perhe, pitkäaikainen hyvä työpaikka, kaikki omaisuus, sosiaaliturva. Kuinka moni uskaltaa lähteä mahdollisesti täysin tyhjän päälle Suomeen, sillä en usko, että perhe tai sukulaiset Suomessa suostuisivat elättämään paluumuuttajia. Kun on tottunut elättämään itsensä, niin Suomen sosiaaliturvan varaan heittäytyminen olisi kuin pahin painajaisuni. Yhtä hyvän ja pitkäaikasen työn saaminen Suomesta olisi erittäin epävarmaa. Vaikka kuinka haluttaisi muuttaa Suomeen, niin nämä realiteetit on otettava huomioon.

-Yksi USAssa asuva

Vierailija
93/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
94/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
95/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa Ap, asun Alankomaissa ja täällä ainakin saa töitä suht helposti pelkällä lukiokoulutuksella. Itsekään en ole kuin ylioppilas ja olen töissä firman talousosastolla ja hoidan ostoreskontraa. Palkka 2800€ brutto, 2150€ netto. Suomessa palkkaa saisi ehkä enemmän, mutta vaadittaisiin vähintään tradenomin/kirjanpitäjän paperit. Suosittelen rohkeasti ulkomaille lähtöä! Ei se Suomi ole mikään ainutlaatuinen ihmemaa! Ja ainahan sitä voi palata kotiin...

Vierailija
96/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa 95 :) Kiva kuulla, että menee hyvin. Paljon on tullut myös tsemppaavia viestejä, se on aika jees. :) Voisihan sitä vaikka vuodeksi mennä jonnekin katsomaan miten viihtyy vai iskeekö koti-ikävä heti ensimmäisen kuukauden jälkeen. 

Vierailija
97/97 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuu mm. mustia lähes jokaisella paikkakunnalla ja ovat niissä viihtyneet vuosia, jopa kymmeniä vuosia, kuten meidän pikkukaupungissa. Jo vuosia sitten musta afrikkalainen valittiin jopa kaupungin valtuustoon Lapualla, Etelä- Pohjanmaalla, joten eipä kovin rasistiselta tunnu vaikuttavan.

Toiset tietenkin näkee rasismia kaikkialla ja eivät osaa asioitaan hoitaa kuntoon sillä saralla. Keskustelu, esimerkki ja sopeutuminen paikalliseen elämään on paras tapa hävittää rasismi.

Juu, ihan päästään mieheni keksi nuo rasismi-jutut. Ei mitään tekemistä sen kanssa, että öisin tultiin oven taakse huutelemaan, pyörästä puhkottiin renkaat, jne. Jännä, ettei täällä uudessa asuinmaassa ole tuollaiseen vielä törmätty.

Ei kannata asua vuokramurjussa punaniskalähiössä vaan hyvällä seudulla ja asuinalueella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi