Ulkosuomalaisia paikalla?
Ulkomailla asuvat suomalaiset.
Mitä kaipaatte Suomesta tällä hetkellä? Vai kaipaatteko mitään?
Missä maassa asutte?
Voisitteko kuvitella muuttavan takaisin Suomeen vai onko parempaa asua nykyisessä maassa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Hassua sanoa, että kaipaa perhettä ja ystäviä, mutta samalla todeta, että "koko elämä on täällä [ulkomailla]". Ilmeisesti nuo edellä mainitut asiat eivät kuulu "koko elämään".
Hiusten halkomista mutta oman elämänsä on rakentanut ulkomaille ja se on koko elämä. Olisi mukava jos sukulaiset olisivat kiinteämpi osa sitä elämää mutta se ei ole käytännössä mahdollista. Kaikkea ei voi saada ja valinnoilla on seurauksia. Olisi heitä silti mukava nähdä useammin. En näe tuossa ristiriitaa, ainoastaan sanoilla kikkailua.
Kaipaan mahdollisuutta kommunikoida aidinkielella. Lisaksi haluaisin tavata ikaantyvia vanhempiani useammin. Sisarusteni lapsetkin ovat jaamassa etaisiksi.
En halua muuttaa takaisin Suomeen, olen ollut pois koko aikuisikani. Olen nyt 33-vuotias. Asumme Kuwaitissa. Ankea, likainen ja epaoikeudenmukainen maa. Loppukesasta muutamme Afrikkaan. Joskus haluan muuttaa takaisin Eurooppaan. Asuin Englanissa yli 10 vuotta, mutta mieluiten ehka asettuisin mantereen puolelle.
Muutin 3 vuotta sitten Helsingistä norjalaiseen pikkukylään. Kaipaan kaupunkia! Ikävöin julkista liikennettä, kauppoja, ihmisiä, vaihtoehtoja... Olisi myös mukava puhua suomea enemmän. Lapset eivät ole vielä kouluiässä, mutta haluisin heidän käyvän suomalaisen peruskoulun.
Toisaalta vaakakupissa on täällä olevat hyväpalkkaiset työt (sekä minulla että miehellä), miehen mukava perhe ja kieli, jota kaikki osaamme puhua. Meillä on omistusasunto, jollaista emme saisi pääkaupunkiseudulla Suomessa ostettua. Vielä vähemmän Oslon alueelta...!
Asun Hollannissa ja täällä on asiat monessa suhteessa paremmin kuin Suomessa. Suomessa en taatusti olisi yhtä hyvässä työpaikassa eikä minulla olisi ollut varaa ostaa omistusasuntoa 25 vuotiaana. Ruokakin on edullisempaa ja ulkona syönti. Minulla on koira, jonka voin ottaa ilman ongelmia terassille tai ravintolaan. Ihmiset ovat paljon koiraystävällisempiä kuin Suomessa. Välillä kaipaan luontoa ja metsän rauhaa sillä täällä ei ole kuin peltoa ja kaupunki 10 minuutin matkan välein. Metsätkin ovat istutettuja. Viihdyn kuitenkin paremmin kaupungissa. Kaipaan toki sukulaisia, mutta halutessasi pääsen ovelta ovelle 4 tunnissa. Minulla menisi sama aika matkustaa vanhemmilleni jos asuisin vaikkapa Oulussa.
Asun Uppsalassa. Muutin vuonna 2007 opiskelemaan.
Suomesta kaipaan karjalanpiirakoita ja kaupan light-siideriä. Nyt tänne on sentään saatu jo lonkeroa myyntiin!
(Mjau sulle, joka bustaat)
Olen asunut pois Suomesta jo kohta 20 vuotta, tällä hetkellä Ranskassa. En kaipaa Suomesta mitään. Joskus haluaisin mennä sienimetsään tai järveen uimaan, rantasaunaan, paistaa makkaraa nuotiolla. Suomenkielinen kirjasto olisi ihana, mutta nykyään on helpompaa kun voi tilata suomalaisia kirjoja e-kirjoina itselle, ja netissäkin on paljon suomenkielistä luettavaa. Yhteyksiä sukulaisiin ja ystäviin on helppo pitää yllä skypellä ja whatsappilla. Ei ole yhtään syytä palata Suomeen.
Hei saako äitiysloman/vanheimpainloman aika na väliaikaisesti asua ulkomailla?
Ollaan miehen kanssa mietitty, että olisi kiva jossain vaiheessa hetki asua Hollannissa/Belgiassa, jotta oltaisiin lähempänä hänen perhettä. Oisko mammaloma mahdollista ulkomailla? Edes muutama kuukausi.
Vanhempiani ja sisaruksia. Asun Kanadassa. Muutto Suomeen tuntuu mahdottomalta miehen työtilanteen ja suuren elinkustannuseron takia. Sekä tietysti myös miehen muuttohaluttomuuden. Tänne on kuitenkin perhe perustettu, joten täällä elämme vaikka voin kuvitella miten ikävä pahenee kun vanhemmat vanhenee.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan perhettäni ja sitä, että saisin kirjastosta hakea mielin määrin hyviä suomenkielisiä kirjoja.
asun saksassa enkä voisi kuvitella muuttavani suomeen ihan jo senkään takia, että en saisi sieltä varmaankaan töitä, täällä mulla on hyvä työpaikka. ja lapset on jo niin isoja koululaisia, että tulisi isoja vaikeuksia jos pitäisi siirtyä suomalaiseen koulusysteemiin.
Eikö e-kirjat riitä? Saat niitä suomalaisista kirjastoistakin.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan miehen kanssa mietitty, että olisi kiva jossain vaiheessa hetki asua Hollannissa/Belgiassa, jotta oltaisiin lähempänä hänen perhettä. Oisko mammaloma mahdollista ulkomailla? Edes muutama kuukausi.
Saat varmasti asua missä vaan mammalomasi, eri asia saatko sosiaaliturvaa mukaan. Ja työnantajan kanssa pitänee erikseen sopia, että saatko palata.
Vierailija kirjoitti:
Asun Hollannissa ja täällä on asiat monessa suhteessa paremmin kuin Suomessa. Suomessa en taatusti olisi yhtä hyvässä työpaikassa eikä minulla olisi ollut varaa ostaa omistusasuntoa 25 vuotiaana. Ruokakin on edullisempaa ja ulkona syönti. Minulla on koira, jonka voin ottaa ilman ongelmia terassille tai ravintolaan. Ihmiset ovat paljon koiraystävällisempiä kuin Suomessa. Välillä kaipaan luontoa ja metsän rauhaa sillä täällä ei ole kuin peltoa ja kaupunki 10 minuutin matkan välein. Metsätkin ovat istutettuja. Viihdyn kuitenkin paremmin kaupungissa. Kaipaan toki sukulaisia, mutta halutessasi pääsen ovelta ovelle 4 tunnissa. Minulla menisi sama aika matkustaa vanhemmilleni jos asuisin vaikkapa Oulussa.
Suomessakin saa nykyään ottaa koiran terassille tai ravintolaan.
Olen asunut ulkomailla 23 vuotta, ensin Kreikassa ja viimeiset 18 vuotta Norjassa.
Kaipaan ruisleipää ja muutenkin ruokakauppojen valikoimaa, joka on Suomessa huomattavasti parempi. Kaipaan tietysti myös perhettäni ja äidinkieltäni.
Muuten ei Suomea juurikaan kaipaa. Norjassa on hyvä asua ja elämä jotenkin rennompaa (asumme etelässä). Täällä ei olla niin vakavia ja ajattelutapa on aina positiivinen.
Paluu Suomeen saattaisi olla vaikeaa, joten se ei ole suunnitelmissa.
Suomesta kaipaan ihmisiä ja omaa tilaa, sitä että voi lähteä vaikka metsään kävelylle. Asun Japanissa enkä osaisi kuvitella muuttavani takaisin Suomeen muuta kuin pidemmille lomille. Jo parin viikon Suomessa olon jälkeen alkaa jotenkin ahdistamaan.
Kaipaan perhettä. Ystävät asuvat aika lailla maailmalla. Tapaan vanhempiani ja sisaruksiani 2-3 kertaa vuodessa kun ennen muuttoa tapasimme väh. kerran viikossa. Olen kuitenkin hyvin onnellinen Ausseissa ja niin on perheenikin. Muutamme takaisin Suomeen muutaman vuoden päästä kun lapset menevät lukioon ja jäämme Suomeen luultavasti ainakin viideksi vuodeksi... Veri tulee kuitenkin vetämään taas maailmalle, mutta tuskin muutamme uudestaan näin kauas. Jokin mukava Euroopan maa voisi olla seuraava kohde!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australiassa asun.
Kaipaan perhettä, sukua ja ystäviä, joitakin ruokia ja tv sarjoja. Talvea on myös ikävä. Ja saunaa. Mökkiä ja Suomen kesän valoisuutta. Luontoa. Lisäksi joitain sellaisia perinteitä, hetkiä, ja fiiliksiä, joita on vaikea sanoiksi pukea. Vaikkapa lapsuudenkodin tuoksua tai mummolan kylänraittia.
Tuskin muutan takaisin, täällä parempi työ, edullisempi eläminen ja isompi palkka. Myöskään miestäni en halua niin rasistiseen ilmapiiriin tuoda, lisäksi työt ja kieli varmasti aiheuttaisivat ongelmia. Suomeen päästään käymään sen kerran-pari vuodessa, silloin saa tankata suomalaisuutta. Samalla huomaa myös, kuinka on alkanut vieraantumaan kulttuurista, ja kuinka aika kultaa muistot. Koti on ehdottomasti nykyään myös täällä Australiassa.
Voinko kysyä millainen viisumi sulla on ja miten sen sait? Vai citizenship (tai mikä se nyt siellä onkaan?)
Eikös working visaan ole 30v "ikäraja"? Onko sitä vanhemmilla mitä saumaa päästä maahan töihin? :)
Mulla on nykyisin temporary recidency, joka myönnettiin meidän parisuhteen perusteella. Tulin alunperin working holidaylla, jotta saatiin tarpeeksi todisteita ja yhdessä asuttua aikaa, ja toki muutenkin tunnusteltua suhdetta. WHlla olin 2 vuotta, jonka jälkeen haettiin partnerviisumia. Meni vähän yli vuosi ennen päätöstä. Kohta saa alkaa hakea permanent recidencya.
Tosiaan working holidayn yläikäraja on se 30, ja sen jälkeen homma kyllä vaikeutuu. Käytännössä voi osavaltion sponsoroimaa skilled migrant (tjsp) viisumia, listat haluttavista ammateista eri osavaltioiden kohdalla löytyy australian immigationin sivuilta. Vaihtoehtoisesti voi hakea työnantajan sponssaamaa, mutta silloin pitää olla täällä työpaikka. Tiedän näistä tosi huonosti, kun ite en ole joutunut tuohon rumbaan. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuvat suomalaiset.
Mitä kaipaatte Suomesta tällä hetkellä? Vai kaipaatteko mitään?
Missä maassa asutte?
Voisitteko kuvitella muuttavan takaisin Suomeen vai onko parempaa asua nykyisessä maassa?Olen asunut monessa maassa, tällä hetkellä Briteissä. Kaipaan Suomesta vanhempiani ja tällä nimenomaisella hetkellä kuivaa säätä ja kuivaa huoneilmaa ja keskuslämmitystä. Niin, ja kunnollista säilykepurkinavaajaa (täällä on monenlaista automaattista tai väänneltävää hienoa härpäkettä, mutt aniiden kaikkien yhteinen ongelma on, että ne eivät toimi. Olen tuonut Suomesta niitä pieniä kädellä väännettävä teriä, jotka toimivat aina koska niissä ei ole mitään mekaniikkaa joka voisi pettää, mutta johonkin on taas päässeet hukkumaan).
Olen asunut näiden muiden maiden välissä myös Suomessa ja tiedän palaavani taas parin vuoden päästä. Minä en saettele maita mihinkään paremmuusjärjestyksiin, useimmissa niistä on hyvät puolensa ja huonot puolensa.
Olen muuten asunut myös Australiassa, ja se on kaikkein rasistisin kulttuuri, jossa olen koskaan asunut. (Totta, multa puuttuvat kaikki Afrikkalaiset maat ja eteläinen USA, joissa voin kuvitella, että tilanne on vielä rajumpi: olen asunut lähinnä Euroopan maissa ja sit vaan Washington DCssä ja siellä Australiassa.) Suomi on siihen verrattuna ihan lintukoto eri väriselle tai alkuperäisasukkaalle. Joten hämmästelen tuota, joka ei halua tuoda puolisoaan Australiasta "suomalaiseen rasistiseen kulttuuriin".
Minä olen tämä rasismikammoinen! Mies on tongalainen juuriltaan(kylläkin syntynyt täällä) joten kyllä erottuu Suomessa katukuvasta. Se hirvittää tällä hetkellä, kun ilmapiiri Suomessa muuttunut niin rasistiseksi. Täällä kun ei kukaan kiinnitä huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat varmasti asua missä vaan mammalomasi, eri asia saatko sosiaaliturvaa mukaan. Ja työnantajan kanssa pitänee erikseen sopia, että saatko palata.
Äitiysloman/vanhempainvapaan ja mikä ettei hoitovapaankin aikana saa asua ulkomailla. Jos olet anonut Kelan etuuksia, tulee sinne ilmoittaa väliaikaisestakin muutosta. Lisäksi voivat pyytää lisäselvitystä mm. kuulutteko kohdemaan "oman kelan" etuuksien piiriin.
Mutta ei sitä työnantajan kanssa tarvitse sopia! Ei se työnantajalle kuulu, että missä sen vauvan hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan perhettäni ja sitä, että saisin kirjastosta hakea mielin määrin hyviä suomenkielisiä kirjoja.
asun saksassa enkä voisi kuvitella muuttavani suomeen ihan jo senkään takia, että en saisi sieltä varmaankaan töitä, täällä mulla on hyvä työpaikka. ja lapset on jo niin isoja koululaisia, että tulisi isoja vaikeuksia jos pitäisi siirtyä suomalaiseen koulusysteemiin.
Eikö e-kirjat riitä? Saat niitä suomalaisista kirjastoistakin.
Suomalaista kirjastokorttia varten tarvitaan suomalainen osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysloman/vanhempainvapaan ja mikä ettei hoitovapaankin aikana saa asua ulkomailla. Jos olet anonut Kelan etuuksia, tulee sinne ilmoittaa väliaikaisestakin muutosta. Lisäksi voivat pyytää lisäselvitystä mm. kuulutteko kohdemaan "oman kelan" etuuksien piiriin.
Mutta ei sitä työnantajan kanssa tarvitse sopia! Ei se työnantajalle kuulu, että missä sen vauvan hoitaa.
Kiitos!
Olen asunut monessa maassa, tällä hetkellä Briteissä. Kaipaan Suomesta vanhempiani ja tällä nimenomaisella hetkellä kuivaa säätä ja kuivaa huoneilmaa ja keskuslämmitystä. Niin, ja kunnollista säilykepurkinavaajaa (täällä on monenlaista automaattista tai väänneltävää hienoa härpäkettä, mutt aniiden kaikkien yhteinen ongelma on, että ne eivät toimi. Olen tuonut Suomesta niitä pieniä kädellä väännettävä teriä, jotka toimivat aina koska niissä ei ole mitään mekaniikkaa joka voisi pettää, mutta johonkin on taas päässeet hukkumaan).
Olen asunut näiden muiden maiden välissä myös Suomessa ja tiedän palaavani taas parin vuoden päästä. Minä en saettele maita mihinkään paremmuusjärjestyksiin, useimmissa niistä on hyvät puolensa ja huonot puolensa.
Olen muuten asunut myös Australiassa, ja se on kaikkein rasistisin kulttuuri, jossa olen koskaan asunut. (Totta, multa puuttuvat kaikki Afrikkalaiset maat ja eteläinen USA, joissa voin kuvitella, että tilanne on vielä rajumpi: olen asunut lähinnä Euroopan maissa ja sit vaan Washington DCssä ja siellä Australiassa.) Suomi on siihen verrattuna ihan lintukoto eri väriselle tai alkuperäisasukkaalle. Joten hämmästelen tuota, joka ei halua tuoda puolisoaan Australiasta "suomalaiseen rasistiseen kulttuuriin".