Ulkosuomalaisia paikalla?
Ulkomailla asuvat suomalaiset.
Mitä kaipaatte Suomesta tällä hetkellä? Vai kaipaatteko mitään?
Missä maassa asutte?
Voisitteko kuvitella muuttavan takaisin Suomeen vai onko parempaa asua nykyisessä maassa?
Kommentit (97)
Samat aatokset kuin monella muullakin täällä. Olen asunut koko aikuisikäni eri etelä-Euroopan maissa, joista viimeiset neljä Italiassa. Tykkään paikallisesta elämäntyylistä ja olin täällä alusta asti kuin kala vedessä ilman kulttuurishokkeja. Mieheni on väläytellyt Suomeen muuttoa aina silloin tällöin, mutta itselleni on lähes mahdotonta kuvitella paluuta. Rakastan käydä Suomessa lomalla pari kertaa vuodessa, mutta haastava ilmasto, ihmiset, kaupunkikulttuurin puute ja jatkuva sääntökirjan tuijottelu ovat tulleet minulle kynnyskysymyksiksi. Kaipaan hirveästi vanhempiani ja sisaruksiani ja on ikävää etten voi olla heidän elämässään tarpeeksi läsnä. Olisi kivaa kutsua siskot yökylään, käydä ostoksilla, laittaa ruokaa ja katsella netflixiä useamminkin kuin pari kertaa vuodessa.
Toisaalta ulkomaille muutettuani suhde perheeseeni on jotenkin syventynyt ja olen myös omaksunut etelä-eurooppalaisia perhearvoja ja arvostan nykyään perhettäni enemmän kuin ennen.
"Mitä kaipaatte Suomesta tällä hetkellä? Vai kaipaatteko mitään?"
Hetkittäisiä puhtaasti tunteisiin perustuvaa kaipausta; kotikylä, kotitalo ja -piha, kesä. Työelämän sujuvuutta mukaan lukien managementin käytännön järki kaipaan Suomesta, mutta kaikki muu esim. työlainsäädäntö, palkat, verotus ym. on Suomessa hyvin perseestä. Työpaikkakiusaamista ym. negat. ruikutusta myös Suomessa löytyy runsaasti.
"Missä maassa asutte?"
Saksa, eteläinen osavaltio
"Voisitteko kuvitella muuttavan takaisin Suomeen vai onko parempaa asua nykyisessä maassa?"
Voisin ja olen muuttamassa takaisin piakkoin ihan perhesyistä. Parempaan suuntaan se tuskin menee, mutta Suomessakin voi elää, kun naureskelee sille typeryydelle eikä välitä tyhmistä poliitikoista ja politiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa asutte?
Voisitteko kuvitella muuttavan takaisin Suomeen vai onko parempaa asua nykyisessä maassa?Olen asunut monessa maassa, tällä hetkellä Briteissä. Kaipaan Suomesta vanhempiani ja tällä nimenomaisella hetkellä kuivaa säätä ja kuivaa huoneilmaa ja keskuslämmitystä. Niin, ja kunnollista säilykepurkinavaajaa (täällä on monenlaista automaattista tai väänneltävää hienoa härpäkettä, mutt aniiden kaikkien yhteinen ongelma on, että ne eivät toimi. Olen tuonut Suomesta niitä pieniä kädellä väännettävä teriä, jotka toimivat aina koska niissä ei ole mitään mekaniikkaa joka voisi pettää, mutta johonkin on taas päässeet hukkumaan).
Olen asunut näiden muiden maiden välissä myös Suomessa ja tiedän palaavani taas parin vuoden päästä. Minä en saettele maita mihinkään paremmuusjärjestyksiin, useimmissa niistä on hyvät puolensa ja huonot puolensa.
Olen muuten asunut myös Australiassa, ja se on kaikkein rasistisin kulttuuri, jossa olen koskaan asunut. (Totta, multa puuttuvat kaikki Afrikkalaiset maat ja eteläinen USA, joissa voin kuvitella, että tilanne on vielä rajumpi: olen asunut lähinnä Euroopan maissa ja sit vaan Washington DCssä ja siellä Australiassa.) Suomi on siihen verrattuna ihan lintukoto eri väriselle tai alkuperäisasukkaalle. Joten hämmästelen tuota, joka ei halua tuoda puolisoaan Australiasta "suomalaiseen rasistiseen kulttuuriin".
Minä olen tämä rasismikammoinen! Mies on tongalainen juuriltaan(kylläkin syntynyt täällä) joten kyllä erottuu Suomessa katukuvasta. Se hirvittää tällä hetkellä, kun ilmapiiri Suomessa muuttunut niin rasistiseksi. Täällä kun ei kukaan kiinnitä huomiota.
Muuttakaa maalle niin on vähemmän rasismia; rasismi ei riipu siitä onko ihmiset nähneet mustia tai ei vaan miten sopeudut yhteisöön ja näytät arvostusta sen maan ihmisille. Eikä Suomi mikään rasistinen maa ole alkuunkaan.
Ystäviä ja sukua kaipaan. Onneksi Suomessa voi käydä usein ja onneksi sukulaiset ja kaverit käy täällä usein. Saunaakaan en kaipaa kun rakensimme sellaisen pihalle. 13 vuotta ollaan asuttu maailmalla. Yhden paluumuuton olemme tehneet, sen jälkeen todettiin ettei Suomi tunnu enää kivalta paikalta asua. Envoisi kuvitella muuttavani enää Suomeen ja kun uutisia seuraa niin sitä vähemmän. Espanja tuntuu kodilta.
Olen vastikään muuttanut Saksaan. Täällä palkasta menee enemmän veroja ja vakuutusmaksuja kuin Suomessa menisi. Toisaalta sitten ruoka on halvempaa. Eniten kaipaan tietysti ystäviä ja perhettä. Ja taloa, jossa ei homeen pelossa tarvitsisi pitää ikkunoita auki useampaa kertaa päivässä.
Muuttakaa maalle niin on vähemmän rasismia; rasismi ei riipu siitä onko ihmiset nähneet mustia tai ei vaan miten sopeudut yhteisöön ja näytät arvostusta sen maan ihmisille. Eikä Suomi mikään rasistinen maa ole alkuunkaan.
Olen osittain maalta kotoisin. Käytiin kotipaikkakunnalla, ja jälkikäteen sain kuulla, kuinka kylällä päivitellään kuinka minäkin "semmosen mutiaisen olin hommannu".... ihan avoimesti jengi tuijotti yms. Että tuota kiitos mutta ei kiitos ikinä 😁
Vierailija kirjoitti:
Olen osittain maalta kotoisin. Käytiin kotipaikkakunnalla, ja jälkikäteen sain kuulla, kuinka kylällä päivitellään kuinka minäkin "semmosen mutiaisen olin hommannu".... ihan avoimesti jengi tuijotti yms. Että tuota kiitos mutta ei kiitos ikinä 😁
Minäkin olen maalta kotoisin; siellä paikallisten kanssa elää sulassa sovussa virolaisia, venäläisiä, thaimaalaisia, afrikkalaisia (taisi olla Togosta), arabimaista ym. muista maista. Kyseessä on n. 10000 asukkaan kunta.
Maalla on oleellista se, että yrität tehdä töitä ja sopeudut paikalliseen elämän menoon. Useilla maalla asuvilla ulkomaalaisilla on side sinne esim. avioliiton kautta, saaneet työpaikan sieltä tai opiskelevat ja ovat esim. kesätöissä siellä. Paikalliset ottavat nämä ihan omiksi "pojiksi ja tytöikseen", kun ulkkis sopeutuu sinne eikä paikalliset asukkaat ulkkiksen tavoille.
Rasismia en ole siellä tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Ausseissa tuon kommentin saa päin naamaa, eikä jälkikäteen.
Asun saudi arabiassa ja viihdyn täällä todella hyvin. Suomesta kaipaan järjestelmällisyyttä ja herkkuja sekä ystäviä/sukulaisia. En ainakaan omasta tahdostani haluaisi muuttaa takaisin sillä täällä on kaikki mitä tarvitsen.
Ikävä metsää ja järviä. Asun Alankomaissa, ja täällä kaikki on niin ihmisten tekemää.
Saunaankin on vähän ikävä. Täällä on saunoja, mutta niissä ei mm saa heittää löylyjä. Ja ne ovat kylmiäkin, vaan 70-80 astetta! :D Oma sauna äidin luona on paras. Tai no ehkä mummon puusauna ja sieltä kivipolkua pitkin suoraan järveen, aaaaah.... Onneksi kesällä pääsee mökkeilemään.
Nyt pakko kysya, kuinka joku voi viihtya Saudi-Arabiassa? Haluaisin ihan listan syista, mitka saavat sinut siella viihtymaan? Asutko jossain compoundissa, jossa siis ei tarvitse elaa niin kuin Saudeissa? Eiko Saudi-Arabian hirviomainen hallinto, ihmisoikeuksien puute ja naisten asema yhtaan ota aivoon?
Asun itse Kuwaitissa ja lasken paivia siihen, etta paasen pois. Joskus lohduttaudun ajatuksella, etta onneksi en sentaan asu Saudeissa. Todella harvoin olen kuullut, etta lansimaalainen nainen viihtyisi taman alueen maissa. Miehet usein kulkee laput silmilla ja heille riittaa, etta on hyva palkka ja hieno auto.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pakko kysya, kuinka joku voi viihtya Saudi-Arabiassa? Haluaisin ihan listan syista, mitka saavat sinut siella viihtymaan? Asutko jossain compoundissa, jossa siis ei tarvitse elaa niin kuin Saudeissa? Eiko Saudi-Arabian hirviomainen hallinto, ihmisoikeuksien puute ja naisten asema yhtaan ota aivoon?
Asun itse Kuwaitissa ja lasken paivia siihen, etta paasen pois. Joskus lohduttaudun ajatuksella, etta onneksi en sentaan asu Saudeissa. Todella harvoin olen kuullut, etta lansimaalainen nainen viihtyisi taman alueen maissa. Miehet usein kulkee laput silmilla ja heille riittaa, etta on hyva palkka ja hieno auto.
Mulla on kaveri, joka asuu Saudeissa ja tuntuu viihtyvän. Elää luksuselämää ja nyt sai oman hevosenkin. Ei paljon ihmisoikeusrikkomukset omaa elämää kosketa kun shampanja virtaa ja mies kuskaa ferrarilla heppatreeneihin.
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa asutte?
Voisitteko kuvitella muuttavan takaisin Suomeen vai onko parempaa asua nykyisessä maassa?
Kaipaan
-kieltä
-salmiakkia ja ruisleipää
-luontoa, säitä ja vuodenaikoja
Asun Japanissa.
Täällä on hetkittäin meininki kuin surrealistisessa science fiction elokuvassa. Varmasti vielä joskus takaisin Suomeen, mutta ei muutamaan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri, joka asuu Saudeissa ja tuntuu viihtyvän. Elää luksuselämää ja nyt sai oman hevosenkin. Ei paljon ihmisoikeusrikkomukset omaa elämää kosketa kun shampanja virtaa ja mies kuskaa ferrarilla heppatreeneihin.
Ja sitten viela, jos kodin ja lapset hoitaa intialainen kotiapulainen 300 euron kuukausipalkalla, niin sehan on ihan paratiisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten viela, jos kodin ja lapset hoitaa intialainen kotiapulainen 300 euron kuukausipalkalla, niin sehan on ihan paratiisi!
Taitaa kuule palkka olla enemmänkin 100 eur kk kuin 300 :D
Uchi Soto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa asutte?
Voisitteko kuvitella muuttavan takaisin Suomeen vai onko parempaa asua nykyisessä maassa?Kaipaan
-kieltä
-salmiakkia ja ruisleipää
-luontoa, säitä ja vuodenaikoja
Asun Japanissa.
Täällä on hetkittäin meininki kuin surrealistisessa science fiction elokuvassa. Varmasti vielä joskus takaisin Suomeen, mutta ei muutamaan vuoteen.
Eikö Japanissa muka ole säitä ja vuodenaikoja? Ainakin siellä Japanissa missä minä käyn usein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kuule palkka olla enemmänkin 100 eur kk kuin 300 :D
Ok, googletin akkia, etta 300 euroa. Taalla Saudien naapurissa on 300 euroa yleinen. Tietty sitten kotiapulaisorjat erikseen. Se on viela parempi, kun ei tarvi maksaa mitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tarjottiin mahdollisuutta muuttaa Saudeihin. Kieltäydyin. En jaksa moralisoida ihmisoikeuksilla mutta se nyt on vaan kamala ja ankea maa. Viikko kerrallaan riittää sitä riemua.
T. Se Emiraateissa asuva
Asun Norjassa, ja olen hyvin tyytyväinen elämääni täällä.
Suomea en juurikaan kaipaa. Ehkä lähinnä ruokakauppojen valikoimaa, vaikkei se muista Euroopan maista juuri poikkeakaan, mutta Norjaan verrattuna suomalaisen ruokakaupan valikoima on ruhtinaallinen. Kun muutin Norjaan, ja menin ensimmäistä kertaa ruokakauppaan, tuntui kuin olisin mennyt ajassa taaksepäin 90-luvun alun Suomeen johonkin pikkumarkettiin. No, olihan täällä onneksi parempiakin kauppoja, mutta valikoimaa ei siltikään voi edes verrata Suomeen. Kyllä täältä toki kaiken tarpeellisen saa ja enemmänkin, mutta silti sitä kaipaisi välillä pientä vaihtelua. Mielestäni täällä on myös jotenkin vähän köyhä ruokakulttuuri, monet elävät lähinnä leivällä (jonka päällä hilloa, maksamakkaraa tai jotain sulatejuustoa, ehkä leikkelettä) ja pakastepizzalla. Tuntuu siltä, että harvat laittavat ruokaa ollenkaan. Toki olisi myös kiva välillä puhua suomea tuntemattomille ihmisille ja hoitaa asioita suomeksi, mutta eipä tuo mikään ongelma sinänsä ole. En ole käynyt Suomessa pariin vuoteen.
En pysty kuvittelemaan palaavani Suomeen - elintaso on täällä kuitenkin niin huomattavasti korkeampi, etten tiedä tottuisinko enää pihistelyyn. Olen tottunut nyt asumaan isossa, uudessa omakotitalossa ja ajamaan uutta maasturia, ostamaan pitkälti mitä huvittaa ja milloin huvittaa. Matkoihin ei tarvitse erityisesti säästellä. Suomessa samoissa ammateissa joutuisimme asumaan kerrostaloasunnossa/korkeintaan rivarissa, ajaisimme jotain 10-15 v. vanhaa autoa ja pihistelisimme ruokakaupassa, ja joutuisimme säästämällä säästämään matkustamista varten.
Toinen juttu on, että täällä on elämä myös paljon rennompaa ja helpompaa, töitä ei joudu tekemään läheskään yhtä ahkerasti kuin Suomessa, ja ihmisillä on noin yleisesti ottaen mukavampi asenne elämään ja toisiin ihmisiin. Täällä on perusjuttu olla mukava ja hymyillä.
Olen asunut Briteissa noin 15 vuotta.
Kaipaan Suomesta luonnonpuhtautta, metsia ja jarvia. Suomalaisia kirjastoja myos.
Ikavoin valilla Suomeen, mutta en osaa sanoa muutanko koskaan sinne takaisin. Viime lomallani tajusin, miten paljon on muuttunut naiden vuosien aikana ja elamani on suurimmaksi osaksi muualla kuin Suomessa. Lomalla ei tietenkaan arki iske vasten kasvoja ja asioista nakee helposti vain ne hyvat puolet. Suomessa on nyt niin moni asia huonosti, etta en halua sinne sekaan taalta, missa minulla on kuitenkin ihan hyvat tulevaisuuden nakymat toiden, rahatilanteen, ystavien yms. suhteen. Suomessa on niin ahdistunut ilmapiiri, hiljaisia ihmisia ja todella kallista! Tyomarkkinat eivat myoskaan vaikuta kovinkaan lupaavilta - toita saattaisimme siella loytaa omilta aloiltamme (mies ja mina), mutta uran kehityksen kannalta Suomi ei valttamatta olekaan se paras vaihtoehto...