Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissa lemmikkinä - kertokaa kissan kanssa elämisen huonot puolet.

Vierailija
22.02.2016 |

Kissat vaikuttavat suloisilta lemmikkeiltä. Lapset haluaisivat kovasti kissan, mutta varmasti tuollaisen itsenäisen eläimen kanssa elämisessä on omat huonotkin puolensa. Kertokaa, mikä kissan kanssa elämisessä on vähemmän hauskaa. Karvaa nyt ainakin lähtee, ja monet kissat on ilmeisesti melko aktiivisia yöaikaan, mutta mitäs muuta vielä?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissa x 2 kirjoitti:

Maailman paras vinkki kaikille kissanhiekan hajusta pitämättömille: käyttäkää puupellettiä.  Ihan parasta! Kissan vessa ei tuoksu pelletin kanssa millekään (tosin tässäkin on se huono puoli että puuhiutaleita on sitten joka paikassa, mutta senkin välttää siivoamalla laatikon usein).

Kissanhiekka haisee minusta pahalle jo ennen kuin kukaan on edes kerennyt edes tehdä siihen tarpeitaan.

Mä taas oon huomannut,että kristallihiekka on ihan parasta.Kakat pitää siivota päivittäin,mutta pissa imeytyy hajuttomasti hiekkaan,pitää vain ravistella puhdas hiekkakerros pinnalle,ja vaihtaa kun hiekka on kokonaan keltaista.

Mä en ole muuten edes ajatellut ruokamenoja ja jätösten siivoamista kissan huonoina puolina,nehän ovat jokaisen lemmikin kohdalla hoidettava :D Mua häiritsee ehkä eniten se jaloissa pyöriminen niin että meinaan kaatua(varsinkin kun ovat nälkäisiä)ja se älytön riehuminen öisin.Muuten kissat ovat ihania otuksia!

Vierailija
82/124 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja puolia? Noh ainakin se kissanhiekkojen vaihto, joka ei aina ole mukavimmasta pääsyä. Kuitenkin on esim. suihkutettavia hajusteita jotka peittävät hajuja hyvin. Muutenhan kissat ovat todella siistejä, lyhytkarvaisia ei tarvitse edes harjata kuin kerran kuukaudessa jos sitäkään.

Ruokaa menee ja eläinlääkärikulut pitää maksaa, lelujahan saa itse tehtyä vaikka narun päähän sidotusta vessapaperihylsystä.

Raapimapuu pitää olla ja täytyy huomioida että sohva, verhot ja kaikki muut ihmisten jalkoja myöten voivat joutua kynsien teroituksen kohteeksi. Näistäkin voi kissan (jotenkuten kissasta riippuen) opettaa pois tai käyttää hajusteita (mm. sitruuna) näissä raapimakohteissa.

Kissasta riippuen käytös voi häiritä. Jotkut ovat "yksinäisiä susia" eivätkä tule itse syliin kehräämään vaan viihtyvät siellä kaapin päällä piilossa. Toiset taas tulevat korvantaustoja nuolemaan kun nukut. Kannattaa siis miettiä tarkkaan kissan ikää ja käytöstä lapsiperheeseen sopivaksi. Itselläni on kolme kissaa, 5v naaras, 4v naaras ja ½v kolli. Kaikki ovat löytöeläinkodista ja jokainen omanlaisensa ihanuus ❤ Suosittelen hankkimaan kissan löytöeläintalosta, rotu- ja maatiaiskissojen käytöksessä kun ei ole oikein mitään eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös sietää kissan tapoja "kyylätä". Kissa menee esim viereiseen pimeään huoneeseen ja tuijottaa sinua sieltä tuntikausia. Voit myös herätä yöllä siihen, että kissa pönöttää jossain lähellä ja tuijottaa sinua. Kissa menee myös aina keskelle kulkuväylää ja muuttuu meritähdeksi. Ja samalla se tuijottaa sinua.

Ja joskus ne tulevat "tirkistelemään" kun harrastaa seksiä,meillä ei voi myöskään käydä vessassa yksin koska jompi kumpi tai molemmat kissat  tunkevat mukaan,tai jos laittaa oven kiinni,tulevat oven taakse raapimaan.

Eli jos ottaa kissan,pitää hyväksyä se että ei ehkä ole enää lainkaan yksityisyyttä :D

Vierailija
84/124 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissat ovat kyllä sosiaalisia ja seurankipeitä myös. Menet vessaan, kissa tulee kaveriksi. Menet suihkuun, kissa joko tuijottaa tai tulee mukaan. Makoilet saunassa, kissan naama näkyy lasioven toisella puolella. Teet töitä - tai yrität - kissa tulee pöydälle. Teet ruokaa, sinulla on apuri.

Itse asiassa kirjoitan tätä toinen käsivarsi 10 cm ylempänä koska kissa makaa tuossa edessä ja tamppaa rintaani kynsilään ja samalla tiputtelee takatassuilla tavaroita pöydältä.

Tähän lisäisin sen, kun yrität lukea sanomalehteä pöydällä. Paras makuupaikka on sen palstan päällä mitä luet. Vaihtoehtoisesti pääset tuijottamaan lehdellä tallustelevan kissan pyllyreikää ja varomaan kahvikuppiin dippautuvaa hännänpäätä...

Vierailija
85/124 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purevaa riiviöpentua ei kannata opettaa puremalla sitä kylkeen -> suu täynnä karvoja, kissa ei moksiskaan. Yksi hyvä puoli: kissallisten perheiden lahjapakettien paketoimisen helppous, ei tarvita lahjanauhaa mikä on kissalle vastustamatonta mutta voi olla hengenvaarallista suolistoon päätyessään.

Vierailija
86/124 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissanhiekka leviää laajalle ja kakka haisee pahalta. Karvat pysyvät kurissa siivoamalla. Yleenmsä kissa nukkuu jossain omassa paikassaan, joten ei karvaa kaikkea. Kissan voi jättää pariksi yöksi yksin, toisin kuin koiran. En silti tiedä, onko kissa lapsiperheen lemmikki.

Vierailija
87/124 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kg.n peruskokoinen kissa valtaa parisängystä minimissään puolet, etkä henno siirtää sitä kun on niin söpön näköinen nukkuessaan.

Työkaverit eivät kuitenkaan ymmärrä kun yrität selittää väsynyttä ja niskakipuista olemustasi.

Vierailija
88/124 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kissa x 2 kirjoitti:

Maailman paras vinkki kaikille kissanhiekan hajusta pitämättömille: käyttäkää puupellettiä.  Ihan parasta! Kissan vessa ei tuoksu pelletin kanssa millekään (tosin tässäkin on se huono puoli että puuhiutaleita on sitten joka paikassa, mutta senkin välttää siivoamalla laatikon usein).

Kissanhiekka haisee minusta pahalle jo ennen kuin kukaan on edes kerennyt edes tehdä siihen tarpeitaan.

Mä taas oon huomannut,että kristallihiekka on ihan parasta.Kakat pitää siivota päivittäin,mutta pissa imeytyy hajuttomasti hiekkaan,pitää vain ravistella puhdas hiekkakerros pinnalle,ja vaihtaa kun hiekka on kokonaan keltaista.

Mä en ole muuten edes ajatellut ruokamenoja ja jätösten siivoamista kissan huonoina puolina,nehän ovat jokaisen lemmikin kohdalla hoidettava :D Mua häiritsee ehkä eniten se jaloissa pyöriminen niin että meinaan kaatua(varsinkin kun ovat nälkäisiä)ja se älytön riehuminen öisin.Muuten kissat ovat ihania otuksia!

Kissat ovat ihania. Meillä ei todellakaan kelpaa tuo puupellettipuru katin toilettiin. Kristallihiekka on ehdoton juttu. Kerran kokeilin tuota pellettihommaa ja katti kävi vääntämässä köntsät toiletin eteen eteisen matolle. Eli se siitä ja sen kestävyydestä.

Meillä kissa on nyt pitkällä lääkekuurilla ja ostin apteekista sellaisen pilleriruutan, jolla saan hyvin pillerin katin nieluun niin syvälle, että on pakko nielaista. Tosin tuo sähikäinen kääritään fleesehuopaan pakettiin, niin että katista näkyy vain pää. Kun olen saanut suun auki ja pillerin ammuttua nieluun, pidän suuta vielä kiinni niin, että tunnen nielaisun. Ellei heti tunnu nielaisua, rapsuttalen kurkun kohdalta ja sinnehän se pilleri meni taas kerran. Kilpirauhasongelmasta on pojalla kyse ja kuuri on pitkä, huokausten huokaus....

Vierailija
89/124 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäkissasta en tiedä, mutta tässä kokemuksia ulkokissasta:

- oksentelee silloin tällöin

- tuo joskus sisään eläviä jyrsijöitä, joita sitten saa jahdata koko perheen voimin

- madotus tehtävä säännöllisesti ja sepä onkin temppu, kun ei meinaa lääkkeistä huolia

- kissan mukana saattaa tulla punkkeja tai kirppuja (muista punkkilääke kesäaikaan!)

...siinäpä ne huonot puolet. Ulkokissa harvoin tarvitsee hiekkalaatikkoa, lähinnä vain pahimmilla pakkasilla, eli eipä harmia siitäkään. Se myös pitää jyrsijät kurissa, siksi se alunperin hankittiinkin. Meidän katti kyllä nauttii oikeista kissanpäivistä, kun saa seikkailla mielensä mukaan ja palata sitten aina lämpimään kotiin.

Vierailija
90/124 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kisulla on herkkä vatsa ja se oksentelee useamman kerran viikossa. Eläinlääkärikäynnit on kalliita ja pakollisia. Kissanpissa saattaa meillä haista joskus, jos on tosi laiskasti siivonnut laatikkoa. Karvojakin löytyy joka paikasta.

Hyviä puolia et kysynyt, mutta kerron silti. Kisu juoksee ovelle vastaan kun tulen töistä kotiin. Ei ole raapinut sohvia tai tuoleja, mattoja toki joskus mutta minua se ei haittaa. Kun olen lähdössä kotoa, ja kumarrun laittamaan kenkiä jalkaan, saattaa kisu hypätä selän päälle hengailemaan. Monesti kotona istuu olkapäillä. Kisu juttelee kovasti, ja nukkuu aina öisin vieressä. Se on pehmeä, lämmin ja pörröinen. Ja kehrää rauhoittavasti. Jos luen sohvalla kirjaa, saattaa kisu tulla mahan päälle nukkumaan! On aina mukana kaikessa, kauppakassit tutkitaan perusteellisesti ja vessaankin killi tulee mukaan. :) on rakas, ihana lemmikki. Kissa on hyvä valinta lemmikiksi. Pärjää pitkänkin päivän yksin, jopa vuorokauden jos on tarve.

Vierailija
91/124 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin ketjuun kun harkitsen kissan ottamista. Olen vatuloinut asian kanssa kohta jo vuoden ja mietityttää pari juttua, ehkä joku osaisi auttaa...

-onko pitkäkarvaisilla kissoilla aina ongelmana ulostekikkareet siellä takapuolen karvoissa

-oppiiko isokokoinen kissa avaamaan väliovia

-onko kissa huono valinta lemmikiksi unihäiriöiselle (herään ääniin todella helposti korvatulppien kanssakin ja mietityttää jos kissa riehuu yöt)

Vierailija
92/124 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa lapsille et mie oon joutunu alkaa pesee lasten lelut yhtenää ku vanha kissa pissaa niihin jossei jaksa mennä hiekkalaatikolle. Se on kiva ottaa lelu laatikosta ja todeta et se on pissanen

Vierailija
93/124 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitkäkarvaisella kissalla voi jäädä kakkakikkare perskarvoihin kiinni, ei se nyt varmaan älyttömän yleistä ole ja sattuu lyhytkarvaisillekkin kissoille sitä, että jää kakkakikkare esim. osittain peräsuolessa olevaan hiukseen kiinni ja sitten vedellään jarruraitoja pitkin asuntoa kun yritetään hinkata sitä kakkaa irti.

Pitkäkarvaisen kissan kohdalla tosin ripuli onkin sitten toinen juttu ja aiheuttaa kyllä isomman sotkun kuin lyhytkarvaisen kohdalla. Pitkäkarvainen kissa menee myös helposti epäsiistin näköiseksi, jos sitä ei pese säännöllisesti, turkki rasvoittuu ja kissan voi olla vaikeaa pitää sitä karvatuheroa kunnolla puhtaana.

Jotku kissat oppii aukomaan ovia, mutta ei läheskään kaikki, koosta tämä tuskin on kiinni.

Unihäiriöiselle kissa voi kyllä olla huono valinta, kissat on usein aktiivisia öisin ja ainakin minulla jos päästän kissat yöksi makuuhuoneeseen, niin ne talloo päälläni pitkin yötä ja tulevat naaman eteen nukkumaan, niin että havahdun unestani kääntämään kylkeä etten tukehdu (tai karvat/viikset kutittaa naamaa). Itse päästän kissoja vain satunnaisesti makuuhuoneeseen, juurikin uniongelmien vuoksi, nuorempana kissat sai aina hepulikohtauksen kun menin nukkumaan, alkoi ravaaminen ja tömistely ympäri asuntoa ja asiaan liittyvä villi mouruaminen. Nuorena saattoivat tehdä tuota myös keskellä yötä.

Ainiin ja nuorempana saaattoivat myös yöllä huutaa uloskin ja milloin mistäkin (narussa ulkoilevia).

Isossa asunnossa tosin kissan voi eristää jonnekkin kauemmas makuuhuonesta olevaan huoneeseen yöksi, josta äänet ei ehkä niin kantaudu, itse olen asunut aina maksimissaan kaksiossa, joten tiivisti ollaan jouduttu olemaan.

Vierailija
94/124 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huonolla (viljaa sisältävällä) ruualla olleen kissanpennun saa siirtymään hyvälaatuiseen ruokaan? Pitääkö ensin syöttää samaa moskaa ja seassa uutta ruokaa vai voiko onnistua suoraan? Voiko pennulle olla tullut jotain pysyviä haittoja tuosta pentuajan huonosta ruuasta?

Vierailija
95/124 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mym kirjoitti:

Meillä ulkona vapaasti liikkuva sisäkissa. Pärjää kesällä hyvin viikon yksin kotona. Mut talvella ei. Eli kissalle pitää keksiä hoitaja. Talvisin pärjää lämpimällä kelillä yön yli ulkona. Mut pidemmäksi aikaa ei voi jättää.

Plussaa on et ei sido kuten koimra. Helppo hoitoinen. Eikä karvaa kyl niiin paljo irtoa.

Nuo kiinnittivät huomioni:

"Meillä on ulkona vapaasti liikkuva sisäkissa." 

JA 

"Pärjää kesällä hyvin viikon yksin kotona. "

Yleensä sisäkissasta puhutaan silloin, kun kissa ei liiku vapaasti ulkona.

Kerroit kissanne pärjäävän hyvin viikon yksin kotona - kesällä siis.

Pääseeko kissanne sisälle kotiinne esim. kissanluukusta? Jos on oikein kuuma ja kuiva kesä, niin tiedätkö, missä kissanne käy juomassa?

En suosittele kissojen irtipitämistä. Kissojen ulkoiluttamista suosittelen esim. valjaissa tai ulkotarhassa.

Meillä oli pienen pieni kani ulkona häkissä kauniina kesäpäivänä. Häkkiin laitettiin katto silloin, jos pidimme kania häkissä pitempään ulkona ilman suoranaista valvovaa silmää (olimme kuitenkin samalla pihalla, mutta iso piha).

Kerran olin kanin kanssa pihalla ja lähdin nopeasti hakemaan kahvia sisältä enkä laittanut kattoa häkin päälle. Kahvia kuppiin kaataessani näin ikkunasta, kun iso kissa hyppäsi kanimme häkkiin mutta onneksi kani pääsi hyppäämään häkistä pois. Kun pääsin pihalle, kissa juoksi kanin perässä ja kani taidokkaasti väisteli sitä sivuhypyin. Huusin niin paljon kun ääntä lähti, kissa pötki pakoon. Kanilla löi sydän niin hurjasti että pelkäsin sen kuolevan. Omakin sykkeeni oli korkea pitkään. Onneksi ei käynyt pahemmin, mutta sen jälkeen emme jättäneet kertaakaan kania ulos häkkiin ilman valvontaa tai kattoa.

Ei kissat ilkeitä ole mutta toimivat ymmärrettävästi vaistojensa varassa ja silloin voi tapahtua ikäviä.

T. Nykyinen ihanien kissojen omistaja

Vierailija
96/124 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostatte kissan, kannattaa tehdä kissan ostosta kissaliiton kauppakirja, josta jää oma kappale sekä ostajalle että myyjälle:

https://www.kissaliitto.fi/wpolku/media/2020/01/KissaKauppasopimus_20.p…

Vierailija
97/124 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut tuota Helppi kuiviketta kissan tai muun lemmikin veskiin. Onko parempi kuin muut pelletit:

https://www.helppikauppa.fi/product/1/kissa--jyrsija-kuivike-helppi-10l…

Hiekkaa ei voi meillä käyttää, tulee hengitysoireita.

Vierailija
98/124 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissa x 2 kirjoitti:

Hyvä vinkki, mutta mun kissalle ei käy pelletit eikä selluloosat, ainoastaan hiekka. Ainoa miinuspuoli kissan omistamisessa on se, että pitää etsiä hoitaja matkojen ajaksi. Kissa ikävöi hoidossa ja piileskelee vaan sängyn alla. On kyllä todella kiltti ja hellyydenkipeä kissa, kun pääsee hoidosta kotiin.

Vierailija
99/124 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vinkki että kannattaa ensin kunnolla tutustua kunnolla siihen pentuun minkä hankkii, ikinä ei tiedä millaisen yksilön saa. Esimerkiksi me hankimme kissanpennun kun kaipasimme elämäämme jotain sisältöä lemmikin kautta. Minulle tuli vain yllätyksenä se kuinka epäsosiaalinen se on (kasvattaja ei varmaan sosiaalistanut sitä kunnolla). Ei anna koskettaa (eikä silittää) ja jos teen niin varmasti saan hampaat kiinni ihooni. Jotenkin kidutusta tämä että on muuten kyllä todella söpön näköinen karvaturri mutta ei piittaa yhtään hellyydestä. Ainoa keneltä ottaa vastaan hellyyden on se mielitietty (tässä tarkoitan miestäni). On siis yhden ihmisen kissa. On tässä ollut paljon sopeutumista ja itkut minullakin on tullut kun olen ollut niin pettynyt.

Silti on kyllä muuten seurallinen ja haluaa olla siellä missä mekin. Joskus näen kissassa pilkahduksen että jopa pitää minusta... mutta ei ole tykötuleva, kylmä ja etäinen oman arvonsa tunteva kuningatar. En tiedä ovatko narttukissat yleensä tällaisia. Pidän kyllä kissastamme, se on kyllä uniikki kissa.

Vierailija
100/124 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissanvessoja täytyy olla useampia ja kissoille voi tulla pissaongelmia, ja idiopaattista kystiittiä tai virtsatietulehduksia, joka saa ne pissailemaan muualle kun vessaan vaikka ne olisi miten puhtaita. Minulla oli yksi kissa, joka alkoi kakkailemaan muualle kun vessaan.

Eläinlääkäriin voi mennä rahaa ja paljon. Heti kannattaa alkaa säästää eri tilille niitä kuluja varten, ennemmin tai myöhemmin tulee kuluja.

Laadukas ruoka ja hiekka maksavat. Esim zooplussasta saa tilattua suht edullisesti.

Huonekalut ovat mennyttä, nojatuolin reunat on ihan raavittu pilalle langat katki ja erikseen ostin vahvalla päällyksellä. Nahka ei sen parempi, sekin tuoli on kynnenjälkiä täynnä. Samoin pöytälevy juoksurallien jäljiltä. vaikka miten on tuhat muutakin paikkaa missä kynsiä voi terottaa. Ja juu on kielletty.

Oksennuksia löytyy säännöllisesti milloin mistäkin, niiltä tuoleilta, sängyltä, pöydältä.

Karvanlähtöaika on koko ajan.

Nirsoilevat ruoan kanssa

Mutta vastapainoksi: ne kissat ovat maailma ihanimpia olentoja, tulevat paijattavavaksi kun heille sopii ja tulevat viereen nukkumaan. Ihan parhaita.

Omani (3) ovat sisäkissoja ja kaikki rescue kissoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi