Itku tuli nuoren miehen kohtalosta,
kuinka voi olla mahdollista, ettei tehdä kaikkea, mitä olisi tehtävissä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001122578.html
Läheisellä tilanne parhaillaan, kipsattuna ja kivunlievitykseen Panadolia.. kaikki kovan kivun kokeneet tietävät, että yhtä hyvin voisi juoda maitoa kivun poistamiseksi..
Kommentit (110)
Muistan ton naisen siitä kukkaron herraksi ohjelmasta.. Teki töitä yötä myöden eikä juuri nukkunut. Tosi sitkeän oloinen nainen.
Toivottavasti hoitoa saatais. Mä en ite tiedä kauanko kestäisin tollasissa kivuissa ..
Olen kuullut naisesta jolla on Crps2, koko vartalossa. Makaa sängyssä 24/7. Kun hänet pestään, nainen nukutetaan, koska kivut olisivat liian kovat. Pyörtyy usein kipukohtauksien aikana. Lääkkeet ei auta. Ei voi käyttää vaatteita, koska ne sattuvat.
Voiko kamalampaa kenellekkään toivoa?
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut naisesta jolla on Crps2, koko vartalossa. Makaa sängyssä 24/7. Kun hänet pestään, nainen nukutetaan, koska kivut olisivat liian kovat. Pyörtyy usein kipukohtauksien aikana. Lääkkeet ei auta. Ei voi käyttää vaatteita, koska ne sattuvat.
Löytyykö tuosta mistään kompaktia lisätietoa. Itse kärsin polyneuropatiasta eikä tämäkään mitään herkkua ole. Kauheaa ajatella nuorta ihmistä vielä pahemmissa kivuissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan karseeta. Mä kyl haluisin lopullisen nukutuksen tuossa vaiheessa.
Kuka on se kirurgi, joka aiheutti tämän? Vieläkö hän toimii ammatissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana, möyhö.
Se tepsisi varmasti pojan kipuihin.Tarkoittaa?
No hamppua tietenkin. Jolla ei muuten ole kuvatunlaisiin kiputiloihin mitään vaikutusta.
Mitäköhän tarkoitat "kuvatunlaisilla kivuilla", ja millä perusteella kannabis ei niihin auttaisi?
"For patients with chronic (long-term) neuropathic pain, smoking cannabis was found to reduce symptoms of pain, improve mood and help sleep, a report published in CMAJ (Canadian Medical Journal Association) revealed."
Vierailija kirjoitti:
Ei kannabiksesta ole mitään apua hermokipuihin! Uskokaa jo. Eri asia esim. MS-taudin hoidossa
Löytyykö tämä fakta jostain tiedejulkaisusta, vai onko meidän vain luottaminen sinun sanaasi?
Low-dose vaporized cannabis significantly improves neuropathic pain.
Aikuinen Nainen kirjoitti:
XDDDD LOL miehiä ei todellakaan tarvitse sääliä, eiväthän hekään sääli meitä naisia ja meidän kuukautis- tai synnytyskipuja!
Olet äärimmäisen lapsellinen ja typerä ihminen, kommenttisi osoittaa järjenköyhyyttä ja empatiakyvyttömyyttä. Tällä nuorella miehellä on aivan valtavat kivut, jotka haittaavat merkittävästi hänen elämäänsä, synnytys tai kuukautiskivut eivät ole mitään verrattuna siihen fyysiseen tuskaan ja kipuun, mitä hän kokee.
Mun äidillä oli samankaltaiset kivut syövän loppuvaiheessa. Ne pahenivat koko ajan ja ihan noin pahaksi asti eivät päässeet ja toisaalta oli lääkityksessä - joka ei toiminut toivotusti ja silti tuli niitä silitysraudanpolttokohtauksia monta kertaa päivässä.
Eli siis voi olla, ettei tuollekaan pojalle ole mitään lääkettä. Äidille kokeiltiin kipupumppua, ei sopinut eikä auttanut. Lyrica ja suunkautta otettavat Oxynorm ja Oxycontin ja kipulaastari eivät vieneet kipua nekään. En tiedä, olisiko nestemäinen morfiini auttanut, sitä ei edes kokeiltu, mutta toisen sukulaiseni syöpäkipuihin tehosi aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan ymmärtänyt, että nukkuuko poika myös tuossa? Miten hän käy vessassa, tai syö? Katsooko telkkaria, kännykkää? Ei näyttänyt kovin lihavaltakaan, ja luulisi tuossa tulevan jo makuuhaavoja jos on totta.
Hänellä käy henkilökohtainen avustaja. Hän ja äiti auttavat käymään vessassa ja syöttävät Arssin.:/ Voi poika parkaa, ei tuommoista toivoisi kellekään. Käsittääkseni heillä on muutenkin ollut vaikeaa, isä on ainakin kuollut.
Vieressä sytkäri, kaukosäädin, puhelin, kynä. Ihan nyt en purematta niele tätäkään juttua...
Jotain jää kertomatta. Väkisinkin tulee tälläinen ajatus. Tietenkin herätti empatian, mutta sitten ajatteli tarkemmin. Ihmisillä on tapana kertoilla tarinoita omaa etua ajatellen. Kroonisissa kiputilanteissa voi olla kyse myös psyykkisistä ongelmista. Eräässä neurokirurgi Juha Hernesniemen haastattelussa hän kertoi naisesta, joka teki itsemurhan kroonisten kipujen vuoksi. Lääketieteellisesti mitään syytä kivuille ei ollut, mutta vasta itsemurhasta kuultuaan hän tajusi, että psykiatrisellehan tämä potilas olisi pitänyt lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se opiaattikoukku on pientä verrattuna niihin kipuihin. Joskus pitää valita kahdesta pahasta se pienempi paha. Ei tuollainen ole inhimillistä.
Tiesitkö, että opiaateista vierottaminen on lähes pahinta mahdollista kipua, mitä ihminen voi kokea? Opiaatit salpaa kipureseptorit. Mitä luulet tapahtuvan ihmiselle, kun ne aukeavat? Ei ole todellakaan kaunista katseltavaa ja siksi korvaushoitoja käytetään. Rispektit katkon henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Jotain jää kertomatta. Väkisinkin tulee tälläinen ajatus. Tietenkin herätti empatian, mutta sitten ajatteli tarkemmin. Ihmisillä on tapana kertoilla tarinoita omaa etua ajatellen. Kroonisissa kiputilanteissa voi olla kyse myös psyykkisistä ongelmista. Eräässä neurokirurgi Juha Hernesniemen haastattelussa hän kertoi naisesta, joka teki itsemurhan kroonisten kipujen vuoksi. Lääketieteellisesti mitään syytä kivuille ei ollut, mutta vasta itsemurhasta kuultuaan hän tajusi, että psykiatrisellehan tämä potilas olisi pitänyt lähettää.
Käsittämätöntä potilaan aliarvioimista! Eihän itsari nyt kertonut psyykkisistä ongelmista, vaan niistä kovista kivuista!
Hermosärky invalidisoi kirjoitti:
Esimerkiksi jatkuva kolmoishermosärky on jotain aivan muuta kuin esim. kuukautis- tai synnytyskivut. Niihin on lisäksi kehitetty kipua lieventäviä lääkkeitä. Moni kroonista kipua kärsivä päättää oman elämänsä. Näin kertoi minulle eräs kainalosauvoja käyttävä nainen, joka oli rullaluistellessa kaatunut ja satuttanut selkänsä ja saanut siitä kolmoishermosäryn. Hän kertoi, että esim. nukkumisesta ei tule mitään, vaan keskellä yötä on lähdettävä kävelemään, että kipu ei tuntuisi niin hirveästi.
Kaikkeen tottuu ja sopivat lääkkeet auttavat. Apua täytyy vain itse hakea. Oma elämäni alkoi vasta parikymppisenä, kun kipuni saatiin vähennettyä. Loppu on mielestä kiinni. Jos mieli kestää kipua, elämä on ihan hyvää. Ja synnytys on siltikin tuskaa;) Onneksi vain hetkellistä. Lapsena alkoivat pahat hermosäryt, useita suuria hermoja toimii virheellisesti, kädet ja pää tärisevät, toinen jalka pettää alta välillä ja kolmoishermo iskee sähköiskuvihmoja pitkin oikeaa puolta vartalosta. Elämä on siltikin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Epämies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten olisi hoidettavana paha opiaattikoukkukin, koska kyllä se riippuvuus tulee voimalla nuorelle ihmiselle jos oikein käyttämällä aletaan käyttämään. Se mitä itse ihmettelen enemmän, on kipulääkkeiden säännöstely terminaalivaiheen potilailla, syövissä, alsissa ym. Olen siinä käsityksessä(?), että edelleenkin Suomessa tapahtuu tätä jonkinlaista alilääkitsemistä siinä vaiheessa. Jos ja kun on lääkkeet joilla kipu vaan kerta kaikkiaan katoaa, ehkä tajukin, mutta mitä sillä on enää siinä vaiheessa väliä, niin miksi ihmisen pitää viimeisenä kokemuksenaan tuntea kohtuutonta kipua.
Nooh joskus ennen sotia tavalliset terveet mummotkin oli opiaattikoukussa. Jatkuvasti pientä köhää niin piti hakea apteekista auttavaa.... Tahtoo sanoa, että eikös tuossakin tapauksessa se opiaattikoukku olisi pienempi paha kuin nuo kivut. Toisaalta en tiedä voiko opiaattitoleranssit kasvaa rajattomasti.. ymmärrän että jos se kasvaa rajattomasti niin ei varmaan kukaan uskalla desikaupalla piikitellä.
Niin siis minä kommentoin siltä pohjalta mitä olettaisin lääkäreiden ammattinsa puolesta pakon edessä funtsivan, mutta minä en tosiaankaan ole lääkäri, eli ihan yleistiedon pohjalta päättelin sen olevan noin. Jos suoraan minulta kysyttäisiin, niin otapa poika tuosta noooin, tuntuuko jo paremmalta. Tajusitko? Tarkastelin siis asiaa systeemin kannalta. Se nyt vaan menee niin, että systeemin kannalta mennään useimmiten sieltä missä siitä yksilöstä on yhteiskunnalle mahdollisimman vähän harmia ja kuluja. Se ei ikävä kyllä tarkoita sitä oikein millään saralla, etteikö henkilökohtaisella tasolla tapahtuisi liian suurta kärsimystä.
Kovaan kipuun ne opiaatit on tarkoitettu. On olemassa paljon kroonisesta kivusta kärsiviä ihmisiä joilla on jatkuva opiaattilääkitys. Kyllähän ne koukuttaa, kuten monet muutkin lääkkeet. On kuitenkin mietittävä potilaan kannalta parasta. Tässä tapauksessa taitaa olla niin että edes opiaateista ole hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten olisi hoidettavana paha opiaattikoukkukin, koska kyllä se riippuvuus tulee voimalla nuorelle ihmiselle jos oikein käyttämällä aletaan käyttämään. Se mitä itse ihmettelen enemmän, on kipulääkkeiden säännöstely terminaalivaiheen potilailla, syövissä, alsissa ym. Olen siinä käsityksessä(?), että edelleenkin Suomessa tapahtuu tätä jonkinlaista alilääkitsemistä siinä vaiheessa. Jos ja kun on lääkkeet joilla kipu vaan kerta kaikkiaan katoaa, ehkä tajukin, mutta mitä sillä on enää siinä vaiheessa väliä, niin miksi ihmisen pitää viimeisenä kokemuksenaan tuntea kohtuutonta kipua.
Mitä väliä ns riippuvuudella?! Kunhan saadaan kipu pois. Itselläni on sama sairaus. Ei tämä ole ihmisarvoista elämää. Mielestäni tästä riippuvuusasiasta nalkutetaan aivan liikaa.monet ihmiset ovat ns riippuvaisia lääkkeistä pystyäkseen toimimaan, pysyäkseen terveinä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset kipulääkkeet ei taida auttaa. Jos jalka on se ongelma eikä kävelläkään enää voi niin eikö sitä voi amputoida? Entä voisiko tällaisessa auttaa joku kannabis tai vastaava aine?
Kannabis todellakin voisi auttaa, mutta sitä ei voida täällä edes kokeilla, koska Suomessa kannabiskin muuttuu hengenvaaralliseksi. Eli vaarallisemmaksi kuin heroiini ja muut turvalliset opiaatit ja opioidit.
Kannabiksen ei ole todettu auttavan kiputiloihin opiaatteja paremmin. Se on vaan kannabiskannattajien luoma mielikuva.
Amputointi ei auta. Hermokipu ei ole siellä jalassa vaan päässä. En tarkoita tällä että olisi kuviteltua. Monilla amputoidun jalan kipuja koska aivot luulee että jalka on edelleen siellä
Opiaatit ei auta tällaiseen kipuun. Luuletteko tosiaan ettei niitä käytettäisi jos auttaisivat
Ainoastaan riittävän ajoissa aloitettu hoito auttaa tähän. Paska homma