Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei siellä lääkiksessä opeteta kymmensormijärjestelmää??

Vierailija
20.02.2016 |

En kyllä tajua tätä nykyistä systeemiä ollenkaan, etteivät lääkärit itse voi kirjoittaa omia lausuntojaan, vaan ne pitää lukea johonkin sanelunauhuriin, josta sitten joku lääketiedettä tuntematon sihteeri ne purkaa kirjoitukseksi. Koko prosessihan on ihan tajuttoman virhealtis, kun sihteeri lääketieteellisen koulutuksen puuttumisen vuoksi ei kunnolla ymmärrä mitä lääkäri on sanonut, ja kirjoittaa siksi lausuntoon älyttömyyksiä! Itsellänikin on monessa lääkärinlausunnossa ja epikriisissä lääketieteelliset termit kirjoitettu ihan päin honkia, arvatenkin juuri jonkun toimistosihteerin aikaansaannoksena.

Mielestäni olisi kyllä erittäin tarpeellista laittaa kaikki aktiivisesti ammattia harjoittavat lääkärit pakolliselle konekirjoituskurssille, että tähän touhuun saataisiin jotain tolkkua!

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sitä lääkärin työaikaa ei kannata käyttää sanelujen purkamiseen?

Vierailija
2/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me sihteerit tunnetaan sanasto, älä huoli :) Sitä paitsi lääkärin kuuluisi tarkistaa aina potilaalle lähtevä teksti ensin, se on sitten hänen häpeänsä jos ei jaksa/viitsi/ehdi. Lääkäreiden itse kirjoittamissa teksteissä enemmän virheitä on kuin meidän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä sitä lääkärin työaikaa ei kannata käyttää sanelujen purkamiseen?

No ehkäpä sitä lääkärin työaikaa ei kannata käyttää nauhalle sanelemiseen ylipäätään, kun samalla vaivalla lausunnon voisi kirjoittaa koneella paljon virheettömämmin ja johdonmukaisemmin?

Vierailija
4/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistappa sinä kuule pitkä vittu!!

Jokainen todistus viedään lääkärille tarkistettavaksi ja allekirjoitettavaksi, joten lääkäri on siitä vastuussa. Ja jos lääkäri itse niitä kaikkia "paperi"hommia tekisin, niin kuule sinä et edes pääsisi hänen vastaanotolle. Idiootti-ihminen olet. Älä huutele täällä anonyymina, kun et asioista tiedä mitään.

Vierailija
5/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kannatan sitä, että lääkäri kirjoittelee lääkärin palkalla omat tekstinsä itse. Tosi hyvä systeemi (joka tosin valitettavasti on käytössä joissain terveyskeskuksissa - eiku onneksi, niinhän mä olin sanomassa).

Terv. idiootti

Vierailija
6/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me sihteerit tunnetaan sanasto, älä huoli :) Sitä paitsi lääkärin kuuluisi tarkistaa aina potilaalle lähtevä teksti ensin, se on sitten hänen häpeänsä jos ei jaksa/viitsi/ehdi. Lääkäreiden itse kirjoittamissa teksteissä enemmän virheitä on kuin meidän...

Ensin lääkäri sanelee tekstin, sitten sihteeri kirjoittaa sen ja lopuksi lääkäri tarkistaa. Missä ajansäästö? Kuulostaa siltä että kaksi ihmistä tekee yhden työt.

Vierailija
7/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista kannattaa ottaa tarkemmin selvää, ennen kuin täällä alkaa huutelemaan.

Vierailija
8/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ollaan selkeästi menossa, että lääkärit hoitavat itse sanelunsa. Osassa paikoista lääkäri kirjoittaa itse sanelunsa tietokoneelle. Yliopistollisissa ja keskussairaaloissa käytetään jo jonkin verran puheentunnistusta, jolloin lääkäri näkee tekstinsä ruudulla ja voi korjailla sitä -paitsi ettei korjaa :D Minä kirjoitin paljonkin saneluita ennen kuin meidän osastolla siirryttiin puheentunnistukseen ja jatkuvasti saimme juosta lääkäreiden luona kysymässä tarkoittavatko todella sitä, mitä nauhoilla sanovat. Noissa puheentunnistuksella kirjoitetuissa teksteissä löytyy kaikkea hullumaisuutta, mutta jotkut lääkärit ovat kyllä tarkkoja sen kanssa. Huonoja sihteereitäkin on toki olemassa ja omistanikin sairauskertomusteksteistä on välillä löytynyt kohtia, joista tietää, että lääkäri ei ole voinut sanoa niin vaan sihteeri on pistänyt siihen samankuuloisen sanan. Semmoisiin teksteihin olen viimeaikoinantörmännyt myös, joista osa sanoista on korvattu pisteillä, niin että tietää siitä puuttuvan sanoja. Se on tuhat kertaa parempi tapa kuin arvailu!

Vierailija
9/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiks oo hyvä että useampi ihminen työllistyy?

Vierailija
10/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin lääkäri sanelee tekstin, sitten sihteeri kirjoittaa sen ja lopuksi lääkäri tarkistaa. Missä ajansäästö? Kuulostaa siltä että kaksi ihmistä tekee yhden työt.

Ja usein vielä hoitaja käy sanomassa sihteerille, että kirjoittaisi sanelun ja sihteerin kirjoitettua sanelun, hoitaja käy sanomassa lääkärille, että nyt voisi tarkistaa tekstin. Kiva siinä poukkoilla sihteerin ja lääkärin välillä, kun olisi omiakin hommia tehtävänä.

Näin siis meillä yo-sairaalan vuodeosastolla ja tarvitaan teksti nopeasti potilaan matkaan. Ärsyttävää ylimääräistä työtä ja ajanhukkaa.

Vierailija
11/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hiukan teitä teinejä älynväläyksineen vanhempana olen nähnyt tietokoneissa jos jonkinlaisia näppäimistöjä (voitte verrata nykyisin kännyjen hyvin vaihtelevia tekstinsyöttö"näppäimistöjä" tähän) monen kymmenen vuoden aikana. Johonkin tiettyyn näppäimistöön intensiivisen koulutuksen saaminen on hullun hommaa.

Vierailija
12/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyh nyyh, pakollinen sh tuli itkemään palstalle. Jatka sinä vaan palkastasi valittamista.

Vierailija
13/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja usein vielä hoitaja käy sanomassa sihteerille, että kirjoittaisi sanelun ja sihteerin kirjoitettua sanelun, hoitaja käy sanomassa lääkärille, että nyt voisi tarkistaa tekstin. Kiva siinä poukkoilla sihteerin ja lääkärin välillä, kun olisi omiakin hommia tehtävänä.

Näin siis meillä yo-sairaalan vuodeosastolla ja tarvitaan teksti nopeasti potilaan matkaan. Ärsyttävää ylimääräistä työtä ja ajanhukkaa.

Onpas monimutkainen systeemi! Meillä sihteeri lyncittää tekstinkäsittelijälle siirtyjät sitä mukaa kun tiedetään ja tekstinkäsittelijä vahtii itse koska sanelu ilmestyy, kirjoittaa sen ja lyncittää lääkärille että teksti on valmis tarkistettavaksi ja allekirjoitettavaksi. Sihteeri kyttää milloin teksti on tarkistettu ja tilaa sitten kyydin. Ei tarvi kenenkään juosta missään.

Vierailija
14/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmensormijärjestelmä olis ihan liikaa vaadittu. Monet lääkärit ovat täysin onnettomia tietotekniikan kanssa, kaikki eivät saa edes tulostimeen lisättyä paperia. Parempi, että keskittyvät potilaaseen.

Vierailija
15/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas monimutkainen systeemi! Meillä sihteeri lyncittää tekstinkäsittelijälle siirtyjät sitä mukaa kun tiedetään ja tekstinkäsittelijä vahtii itse koska sanelu ilmestyy, kirjoittaa sen ja lyncittää lääkärille että teksti on valmis tarkistettavaksi ja allekirjoitettavaksi. Sihteeri kyttää milloin teksti on tarkistettu ja tilaa sitten kyydin. Ei tarvi kenenkään juosta missään.

Kuulostaa fiksulta systeemiltä. Täytyy vinkata tuosta työmaalla!

T. Kuivasilmäinen sh, joka ei maininnut palkastaan mitään

Vierailija
16/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajaa taksia tuntemattomasta syystä" oli sihteeri kirjoittanut, kun lääkäri puhui nauhalla ataksiasta... Että juu.

Vähän ihmetyttää tuo puheentunnistuskin. Miksei niitä tekstejä voi yksinkertaisesti kirjoittaa, onko lääkäreillä jokin erityinen kynnys koskea tietokoneen näppäimistöön? Kirjoittaessa on muutenkin enemmän aikaa miettiä miten asian muotoilee mahdollisimman järkevästi ja johdonmukaisesti, kun puhuessa vaan helposti latelee asiat siinä järjestyksessä kuin ne tulevat mieleen.

Ja tuskin noiden puheentunnistusohjelmien lisenssitkään ihan halpoja ovat, nekin rahat ovat sitten pois monista tärkeämmistä asioista.

Vierailija
17/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi kohta kaikkialla on puheentunnistus, ja lääkäri ja kuivasilmäiset sh:t varaa jatkoajat, käsittelee/lähettää lähetteet sekä tekee kaikki muutkin hommat.

Vierailija
18/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta mitään sihteeriä tarvita. Kone kirjoittaa samalla kun puhuu. Tästä syystä kymmensormijärjesyätelmän opettelu on jatkossa aivan turhaa.

Vierailija
19/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä nyt mitään tulisi että lääkäri joutuisi alentumaan johonkin niin arkiseen ja rahvaanomaiseen kuin konekirjoittaminen! Ei, sellaiset jutut ovat tavallisia kuolevaisia varten!

Vierailija
20/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähes kaikki lääkärit kirjoittavat tekstit itse. Etenkin b-todistukset.

Ja jos ei kirjoita, niin menee sanelujen purkajille, joilla on sanasto hallussa. Joten minä osastonsihteerinä en ole koskaan kirjoittanut saneluita. Korkeintaa korjannut lääkäreiden kirjoitusvirheitä.

Ei kyllä osastonsihteerinä olisi aikaakaan purkaa saneluita. Muut työt vievät ajan.