Valitanko turhasta, miehen harrastuksesta kysymys.
En kerta kaikkiaan jaksa enää. Mies harrastelee yksinään yhtä kallista ja aikaavievää harrastusta. Päivässä menee 3-4h töiden lisäksi. Itse oon hoitovapaalla ja hoidan kaikki hommat viikolla ja viikonloppuisin. Sitten kun on sisällä joskus, puhuu joko puhelimessa tai istuu koneella. Jos jotakin mainitsen niin samantien vetää hirveät kilarit. Tänään yritin että olisi mennyt aamupäivällä lasten kans ulos että saan itse siivota tai käydä kaupassa. Ei hän lähti harrasteleen. Mulla alkaa oleen mittari niin täynnä että kohta pistäsin ulkoruokintaan. Mutta kun ei se lähe vaikka potkisin.
Kommentit (54)
Onko tilanne ollut aina vastaavanlainen? Eli ennen lapsia jo vietti paljon aikaa poissa kotoota?
Ap tässä hei. :) Tilanne ei ole ollut aina tämä. Viime syksynä löysi tämän uuden harrastuksen ja siitä lähtien tämä on ollut yhtä paskaa. Aihe on niin tabu ettei siitä kärsi puhua yhtään. Ainahan mies on ollut vähän laiskemman sorttinen mutta nyt on ihan pohja kyllä. Ei kiinnosta mikään kotona. Hänen isällään on todettu skitsofrenia, mutta siitä ei uskalla kysellä anopilta eikä apelta. Välillä mietityttää että onkohan miehelläkin jotain mielialahäiriöitä. En tiiä oon vaan niin loppu.
Ei todellakaan ole kohtuullista ap. Milloin mies näkee lastaan? Ja sitäpaitsi, ainakin meillä kotonaolijan iltamenot ovat aina olleet etusijalla, koska työssäkäyvä pääsee kodin ulkopuolelle työnsä puolesta (olemme oleet suunnileen yhtä kauan kotona, ja molemmilla on työ, josta nautimme).
Mutta jos olet jo puhunut asiasta ja mies ei yhtään tajua, niin miettisin kyllä haluanko elää tuollaisessa tilanteessa.
Tämähän ei ole lopullinen ratkaisu, mutta mitä jos hankkiutuisit pois kotoa ja antaisit miehen hoitaa hommat siellä ihan itse. Eli menisit takaisin töihin, ja kuten sanoit ettet jaksanut hoitaa kaikkia kotihommia työpäivän jälkeen niin älkää menkö kotiin ollenkaan. Hae lapset hoidosta ja menkää mummolaan, kaverille, hoploppiin, ravintolaan? Roikkukaa siellä koko ilta ja tulkaa kotiin nukkumaan. Mene itsekin aikaisin nukkumaan. Älä ota vastuuta kotihommista äläkä huomauta miehelle tekemättömistä jutuista. Katso parantuuko sulla olo tai alkaako mies ottamaan vastuuta. Jos mikään ei muutu kotona niin sittenhän on se ja sama eroatko.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös harrastus, johon menee tuon verran aikaa päivittäin. Se on minulle luonnollisesti intohimo ja hyvin tärkeä osa identiteettiäni. En olisi valmis luopumaan siitä esimerkiksi parisuhteen tai lasten hankinnan vuoksi. Kumppani, joka ei ajankäyttöäni hyväksyisi, ei olisi minua varten. En myöskään ymmärrä, miten kellään yhtä paljon harrastavalla on aikaa perustaa perhe. Kaipa se vaatii sitten sen omistautuvan puolison, joka hoitaa suurimman osan lastenhoidosta.
Onnea etsintään! Tosin kovin moni ei kotiorjaksi halua ryhtyä.
Suurin osa kommentoijista taitaa olla miehiä. Ymmärrän aloittajaa oikein hyvin . Miehet ei yksinkertaisesti tajua mitem kotona lasten hoito vie aikaa. Kämppä aina sekaisin ja haluaisi siivota muttei aina repeä. Ja kun repeää, täytyy kauhealla stressillä ja kiireellä siivota, laittaa ruuat , hoitaa pyykit jne. Hommat ei lopu ikinä. Kyllä se rupeaa tympäsemään kun yksin pitää huushollia kunnossa ja hoitaa lapset. Isäkin on lasten vanhempi ja hänenkin tulisi ottaa vastuu lasten hoitamisesta ja asunnon siivomisesta. Kun on perheen hankkinut, pitäisi miehen ymmärtää että elämä ei ole enää niinkuin ennen. Elämä ei pyöri enää vain hänen ympärillään; hänellä on nyt perhe joiden kanssa puuhastelu pitäisi täyttää hänen päiviään, ja harrastus tulisi jäädä vähemmälle. En tarkoita että miehen tulisi luopua harrastuksestaan kokonaan. Mutta vaikuttaa siltä että äiti ja isä elää ihan omaa elämäänsä. Yhdessähän perhe on perustettu. Molempien vanhempien tulisi ajatella ja välittää toistensa hyvin voinnista. Oletko ap kokeillut nätisti puhua asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on työtön, harrastaa kuntosalia (siihen menee juurikin tuo 3-4h päivässä 6 x viikossa.) Ja kotona ollessa nukkuu tai on koneella tai rassaa autoa + laittaa pääruuan joka päivä. Mä oon äitiyslomalla joten siivoon ja hoidan lapset ja käyn kaupassa. Pääsen ulos lenkille tunniksi joka toinen päivä. Ei valittamista :) paitsi joskus kun väsyttää ;)
Kuntosalilla ei olla kuin max 1h optimaalisen lihaksen kasvatuksen kannalta max 4x kertaa viikossa, muu on turhaa ja kehitystä hidastavaa. Nää 6 kertaa viikossa salilla käyvät on yleensä niitä ruipeloita, jotka luulee että mitä enemmän nostat viikossa sitä enemmän kasvat. Tietysti jos sun mies käyttää steroideja se on toinen juttu silloin..
Se on jännä ilmiö, että kun nainen hoitaa lapsia ja taloutta kotona, se käy joidenkin mielestä lomailusta. Miks sitten miehelle se ei kävisi yhtä lailla levosta töiden jälkeen ja ap vois viilettää illat zumbassa tukka putkella? No, onneksi noista "rahat kelpas"uunoista ei paljon tartte petä että niiltä kotoa joku huoltaja löytyis!
Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla. Kun asiasta ei puhuta, meillä menee hyvin. Mutta kun suuni aikaisen niin sota on valmis. Kun yritän hyvällä niin rupean kuulemma haastamaan riitaa. Jos huonolla niin aika nopeasti suu laitetaan kiinni.
Kääääk.. Oiii miksiii..?? Mikä teidät pitää yhdessä..? Yksin lastesi kanssa olisit onnellisempi..
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla. Kun asiasta ei puhuta, meillä menee hyvin. Mutta kun suuni aikaisen niin sota on valmis. Kun yritän hyvällä niin rupean kuulemma haastamaan riitaa. Jos huonolla niin aika nopeasti suu laitetaan kiinni.
Tilanne ei siis tule muuttumaan, eli joko tyydyt tai eroat. Eronneena saisit omaa aikaa kuitenkin edes joka toinen viikonloppu.
Voit myös kokeilla tätä miesten klassikkotempausta: lähteä roskia viemään ja palata parin viikon päästä.