Paljonko nousee jalkaprässissä?
Tiedän, että tulokset eivät ole vertailukelpoiset eri laitteiden kesken. Mutta noin suuntaa-antavasti? Monenko kilon sarjoja teet ja millä toistoilla?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennätys on 220kg:) olin silloin 170/68 eli aika ns. tuhdissa kunnossa ennen kuin aloin tehdä aerobista kesää aatellen. Aatelkaa nyt, jaksatte hyppiä ja loikkia eli liikutella omaa painoanne. Kyllä siihen prässiin voitte ihan reilusti pistää painoa. Ja se ei tee hallaa polville sen kunmemmin kuin mikään muukaan, kunhan on linjaukset, tekniikka ja kuormituksen kasvatus kunnossa. Oon aina ihmetellyt, miks naiset käy salilla hipsuttelemassa, tehkää kunnon treeni samantien! Näkyviä lihaksia harva saa vaikja kuinka yrittäis, turha pelätä sellaista.
Jep, eli jättäkää se prässi sinne salin nurkkaan pölyttymään ja tehkää kyykkyä/maastavetoa...
Eli kun tekee prässiä niin ei voi tehdä näitä muita? Kyllä mulla kuuluu nämä kaikki normaaliin jalkatreeniin.
Voi tehdä, mutta ei siitä mitään hyötyä ole jos noita hyödyllisempiäkin liikkeitä teet.
Anatomisesti kehno asento ja helposti saa alaselän klesaksi.
Kukin toki taaplatkoon tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt teen taas enempi voimatyyppistä treeniä (lyhyemmät sarjat, isot painot), eli eilen kävin jalkajumpalla, pystyprässissä oli lämmittelyssä 150kg, viimeisessä sarjassa oli 220kg. Maksimi jolla olen uskaltanut kokeilla on ollut 260kg. Aktiivista salitreeniä takana melkein 5v.
Ainiin, tein siis lämmittelyn lisäksi 5 työsarjaa, toistoja 8-10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennätys on 220kg:) olin silloin 170/68 eli aika ns. tuhdissa kunnossa ennen kuin aloin tehdä aerobista kesää aatellen. Aatelkaa nyt, jaksatte hyppiä ja loikkia eli liikutella omaa painoanne. Kyllä siihen prässiin voitte ihan reilusti pistää painoa. Ja se ei tee hallaa polville sen kunmemmin kuin mikään muukaan, kunhan on linjaukset, tekniikka ja kuormituksen kasvatus kunnossa. Oon aina ihmetellyt, miks naiset käy salilla hipsuttelemassa, tehkää kunnon treeni samantien! Näkyviä lihaksia harva saa vaikja kuinka yrittäis, turha pelätä sellaista.
Jep, eli jättäkää se prässi sinne salin nurkkaan pölyttymään ja tehkää kyykkyä/maastavetoa...
Eli kun tekee prässiä niin ei voi tehdä näitä muita? Kyllä mulla kuuluu nämä kaikki normaaliin jalkatreeniin.
Voi tehdä, mutta ei siitä mitään hyötyä ole jos noita hyödyllisempiäkin liikkeitä teet.
Höpsis, minä saan nimenomaan prässissä suurimmat painot käyttöön kun alaselkä on tuettuna. Itsellä kun alaselän vamma estää mm niin suurilla painoilla kyykkäämisen/mavettamisen kuin jalkojen voimatasot sallisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun suomen kovimmat bodarit tuntuu tekevän prässiä about joka treenissä. Peter Wilenius saanut prässillä varmaan 5 kiloa lihasta etureisiin parissa vuodessa, mutta sinä tiedät paremmin?
Keskiraskas treeni, niin tällä hetkellä työsarjat 4x12 350kg+kelkka jotain 38kg..
M36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, minä saan nimenomaan prässissä suurimmat painot käyttöön kun alaselkä on tuettuna. Itsellä kun alaselän vamma estää mm niin suurilla painoilla kyykkäämisen/mavettamisen kuin jalkojen voimatasot sallisivat.
Prässin käyttö aiheuttaa alaselän vammoja ja lihasepätasapainoa juuri siksi, kun siinä ei keskivartaloa tarvitse käyttää kehon stabiloimiseen. Kyykyssä ja mavessa vahvistuu koko kroppa tasaisesti ja lisäksi liikkuvuus paranee ja hankittu voima on paremmin siirrettävissä reaalimaailman askareisiin. Sama koskee kaikkia laitteita, joissa paino liikkuu kiskoilla tiettyä liikerataa pitkin. Turhakkeita.
Mutta prässää ihmeessä jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun suomen kovimmat bodarit tuntuu tekevän prässiä about joka treenissä. Peter Wilenius saanut prässillä varmaan 5 kiloa lihasta etureisiin parissa vuodessa, mutta sinä tiedät paremmin?
Duh. Silläpä juuri. Etureisiin. Pinnalliset lihakset kyllä kasvavat, mutta se kokonaisvaltaisuus ja syvät, stabiloivat lihakset jäävät kehityksessä suhteessa jälkeen laitevirityksillä kuten prässillä.
Tämä ei toki bodareita kiinnosta, kun tavoitteena on kasvattaa juurikin ne pinnalliset lihakset mahdollisimman suuriksi mahdollisimman vähällä vaivannäöllä ja roppakaupalla lääkeaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prässin käyttö aiheuttaa alaselän vammoja ja lihasepätasapainoa juuri siksi, kun siinä ei keskivartaloa tarvitse käyttää kehon stabiloimiseen. Kyykyssä ja mavessa vahvistuu koko kroppa tasaisesti ja lisäksi liikkuvuus paranee ja hankittu voima on paremmin siirrettävissä reaalimaailman askareisiin. Sama koskee kaikkia laitteita, joissa paino liikkuu kiskoilla tiettyä liikerataa pitkin. Turhakkeita.
Mutta prässää ihmeessä jos siltä tuntuu.
Älä nyt ystävä hyvä tule selittämään asioita joista et tiedä yhtään mitään! Kyllä minä tein eilisessä jalkatreenissäni kyykkyjä 95kg:lla, sumomavea 90kg:lla ja sitä prässiä maksimina 220kg:lla. Keskikroppa oli takuuvarmasti paketissa. Lisäksi käyn lihaskuntotunneilla jossa treenataan korsetin lihaksia, että no worries, homma on ihan hanskassa. Ja kuten sanoin, koska minulla on nikamaliukuma selässä, en voi kyykätä/mavettaa niin suurilla vapailla painoilla kuin voimatasot antaisivat myöten. Siksi ohjelmassa on myös prässi. Ja nämä ohjelmat suunnittelen aina ammattilaisen kanssa joten eiköhän hän tiedä paremmin asiat minun kohdallani.
Miksikäs prässäätte muuten? Taka- ja etukyykky on niin paljon parempia liikkeitä, että aikaa ja rahaa menee suorastaan hukkaan, kun tekee salilla kaikenlaisia "vääriä" juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksikäs prässäätte muuten? Taka- ja etukyykky on niin paljon parempia liikkeitä, että aikaa ja rahaa menee suorastaan hukkaan, kun tekee salilla kaikenlaisia "vääriä" juttuja.
Perehdypäs sinä pikku sekopää tähän Lihastohtorin artikkeliin jossa puhutaan paljonkin esim kyykystä ja prässistä ennenkuin lähdet huutelemaan mutuja julkisesti; "Yksi liike, ei edes kuningas-kyykky ole maksimaalisen lihasmassan ja -voiman tae. Vaikka kuinka yrittäisi varioida kyykkyä ja tehdä sitä erilaisillä volyymeillä ja intensiteeteillä jne., niin tehokkaampaa sekä lihasmassan että voiman suhteen näyttäisi olevan tehdä muitakin harjoitteita kuin pelkkää kyykkyä (Fonseca ym. 2014). Kun tavoitellaan monipuolisesti näyttävää kroppaa, kannattaakin treenata… yllätys yllätys, monipuolisesti."
https://lihastohtori.wordpress.com/2015/03/23/paras-ja-huonoin-liike/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdypäs sinä pikku sekopää tähän Lihastohtorin artikkeliin jossa puhutaan paljonkin esim kyykystä ja prässistä ennenkuin lähdet huutelemaan mutuja julkisesti; "Yksi liike, ei edes kuningas-kyykky ole maksimaalisen lihasmassan ja -voiman tae. Vaikka kuinka yrittäisi varioida kyykkyä ja tehdä sitä erilaisillä volyymeillä ja intensiteeteillä jne., niin tehokkaampaa sekä lihasmassan että voiman suhteen näyttäisi olevan tehdä muitakin harjoitteita kuin pelkkää kyykkyä (Fonseca ym. 2014). Kun tavoitellaan monipuolisesti näyttävää kroppaa, kannattaakin treenata… yllätys yllätys, monipuolisesti."
https://lihastohtori.wordpress.com/2015/03/23/paras-ja-huonoin-liike/
""”Minulle riittää jalkaprässi, en tarvitse kyykkyjä!” Totta, et tarvitse, mutta edes lonkka makkaralla ja polvet suussa tehtävät jalkaprässit eivät ole kovinkaan tehokkaita mm. kehittämään pakaralihaksia, vatsalihaksia ja monia tukilihaksia. Lisäksi etureidestä rectus femoris eli suora reisilihas ei saa kunnolla treeniä (vrt. kyykyssä lonkka ojennettuna). Lisäksi jalkaprässi ei ole tehokas kyykyn kaltaisen liikkeen kehittämiseen. Treenaatko liikettä vai lihaksia? Monelle jalkaprässi on ihan hyvä etureisien lihasmassan harjoite."
https://lihastohtori.wordpress.com/2013/06/18/jalkakyykky/
En kyllä kiistä sitä, etteikö sillä saisi etureisiin massaa, jos se on tavoitteena. Unohdan vaan aina tuon ulkonäköosaston, kun treenaan itse muiden asioiden vuoksi.
Mä olen tällä hetkellä ihan rupukunnossa, joten toistaiseksi prässissä on ollut 120-130kg + kelkka (se taitaa olla 30kg), kyykkykin on ihan surkea, 55kg 3x10. Paremmassa kunnossa, kun kyykkäsin 70 kilolla 5-8 x3 (joo tiedän, ei ole paljon, mutta tällaiselle susipaskalle heinäsirkkakyykkääjälle on ihan voitto), tein muistaakseni kuuden toiston sarjoja 210 kilolla prässissä. Mavet (pysäytys lattiassa) vastaavasti nyt 70 kg 3x8, hyvässä kunnossa 95 kg 3x8. Maksimeita en ole viitsinyt viime kuukausina edes kokeilla, joten niitä ei voi verrata. Penkkikin on pudonnut 55kg 3x8 -> 42,5 kg 3x8. Masentavaa. Toivottavasti jaksaisi treenata säännöllisesti, niin tulokset varmaan paranisivat ihan nopeasti.
Mä olen paskonut selkäni muutaman kerran prässissä ihan omaa tyhmyyttä, alaselkä on päässyt pyöristymään kun on pitänyt pelleillä kuntoon nähden liian kovilla raudoilla. Jonkun kerran olen sössinyt myös mavessa. Onneksi ei ole mennyt pahemmin ja nyt osaan jo pitää painot sillä tasolla, että tekniikka ei hajoa. Mullakin on fysiatrin ja fyssarin mukaan nikamaliukuma tai ainakin nuoruuden rasitusmurtuman jälkitila lannerangassa, lisäksi tulee helposti lihaskireyksiä ja väärää lantiokulmaa sen vuoksi, joten aika helposti saan tekniikassa luistamalla quadratus luborumin kramppiin, kun se raukka yrittää pitää nikamat linjassa.
185kg 3x15 on aika perus, vaihtelen paljon painojen ja toistojen kanssa kun ei huvita samalla kaavalla mennä