Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko ponkaisseet maaseutulukiosta menestykseen?

Vierailija
19.02.2016 |

Vai pitääkö käydä eliittilukio pärjätäkseen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kirjat (pääosin) ja kirjoituksethan kaikissa lukioissa on. Ja sama opetussuunnitelma.

Vierailija
2/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis akateemisesti menestykseen eli huippututkijaksi vai miten määrittelet menestyksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Näin itsekin ajattelen (ap) siis. Että oppiminen lähtee itsestä. Jotenkin vain haluan varmistusta kun ysin keskiarvolla lapseni haluaa hakea kotipaikkakunnan lukioon.

Vierailija
4/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis akateemisesti menestykseen eli huippututkijaksi vai miten määrittelet menestyksen?

Niin. Yliopistoon jne. Kysymykseni oli hiukan pöhkö mutta kysyin silti.

Vierailija
5/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä menestys tarkoittaa... Olen itse käynyt lukion pohjanmaalaisessa pikkukunnassa, itse olen KM luokanopettaja, lukioluokaltani löytyy myös 2 (vai 3?) x KTM, 1 x LL, 1 x HLL, 2 x YTM, 1 x HM ja taitaa kaikilla olla vähintään AMK-tasoinen koulutus. Varsinaisesti "menestyneiksi" en kuvaisi meistä yhtäkään, mutta yliopistoihin niistä maaseutulukioista kyllä todistettavasti pääsee. 

Vierailija
6/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai näin voi sanoa, että olen. Hyvät eväät pikkukaupungin lukiostakin sai, kun koulunsa hoiti hyvin. Omat lapseni ovat käyneet Suomen kärkikastin koulut, ja kyllä siitä oli hyötyä. Taviskouluun verrattuna siellä oli laajemmat kurssivalinnat, huippuopet ja oppimiseen hedelmällistä asennetta riittämiin, kun sekä oppilaat että oppilaiden perheet olivat koulunkäynnistä aidosti kiinnostuneita. Eli motivaatiota ja tsemppihenkeä löytyi.

Vierailija
7/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus haettiin ihan mielenkiinnosta eri ihmisten koulutustaustoja. Monen alansa huippuosaajan tie on lähtenyt nimenomaan ihan tavallisista pikkulukioista, mutta sitten korkeiden virkamiesten kohdalla tuntui korostuvan nuo ns. huippulukiot. Ei kyllä keksitty muuta syytä tuohon virkamiesjuttuun, kuin sosiaalisten suhteitten korostuminen virkojen täyttämisessä eli vanhat lukion aikaiset kaverisuhteet auttavat eteenpäin juuri virkamaailmassa. 

Vierailija
8/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on maalaiskoulu? Turun Suomalainen Yhteiskoulu?

Oletusarvoisesti Suomessa on vain 2 lukiota: Ressu ja SYK. Molemmat Helsingissä.

Vierailija
9/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestyjan maaritelma on tietenkin hyvin subjektiviinen, mutta kylla olen moisen tempun tehnyt. 20000 ihmisen kyla, nyt 30-vuotiaana 120ke nettotulot. Parhaat kaverit samasta lukiosta ovat erikoistumassa olevia laakareita tai kovassa putkessa olevia juristeja. Meita on moneksi, mutta meidan porukassa tsemppi ja kirittaminen hyvassa hengessa naytti kannattaneen. Kaipasin itsekin enemman kilpailua, tekemisen meininkia ja draivia lukioaikana, mutta sita oli turha toivoa kun lukioon tultiin 6.9 keskiarvolla. Meininki oli rentoa ainakin.

Vierailija
10/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on erikoistuva lääkäri ja pikkukunnan lukiosta se tuolle uralle meni, vaikka ilmeisesti aika humalanhuuruisissa meiningeissä lukio kuluikin. Jos on fiksu ja nopea oppimaan ja sosiaaliselta statukseltaan sellainen, ettei kiusata vaikka saakin hyviä arvosanoja kokeista, niin ihan sama missä lukiossa on. 

Minä olin vantaalaisen rupulähiön peruskoulussa ja kyllästyin hikarihuuteluun yläasteella niin perusteellisesti, että menin siksi eliittilukioon enkä jatkanut paikallisessa. Se mitä eliittilukiosta sai, oli työrauha. Opettajat eivät olleet sen kummoisempia kuin muuallakaan, itse asiassa hehän pääsevät helpolla kun porukka on intopiukkana oppimassa ja lukee jo kaiken etukäteen, vaikka opettaja vain lompsisi luokan eteen piereskelemään. Yläasteella mulla oli paljon parempiakin maikkoja. Eliittilukiossa sai huomata, ettei ole mikään kovin erikoinen, vaikka ka olikin yläasteelta päästessä 9,8. Samanlaisia ja paljon lahjakkaampia olikin yhtäkkiä ympärillä monta sataa. Opin siis nöyryyttä ja sain laitettua taitoni realistisiin raameihin. Mies ei lukion tähtioppilaana tuota oppinut, ja oli siksi vähän pulassa yliopistossa, kun yhtäkkiä ihan vaan paikalle ilmaantumalla ei saanutkaan opetushenkilökuntaa lakoamaan jalkoihinsa ja kursseista läpi pääsemisen eteen piti vähän tehdä töitäkin. 

Vierailija
11/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai näin voi sanoa, että olen. Hyvät eväät pikkukaupungin lukiostakin sai, kun koulunsa hoiti hyvin. Omat lapseni ovat käyneet Suomen kärkikastin koulut, ja kyllä siitä oli hyötyä. Taviskouluun verrattuna siellä oli laajemmat kurssivalinnat, huippuopet ja oppimiseen hedelmällistä asennetta riittämiin, kun sekä oppilaat että oppilaiden perheet olivat koulunkäynnistä aidosti kiinnostuneita. Eli motivaatiota ja tsemppihenkeä löytyi.

Näin minäkin sen näkisin. Kukaan ei estä opiskelua pikkupaikkaunnallakaan ja kyllä Suomessa yliopistoon pääsee jos vain halua on.

Mutta jos lukio on edelleen sitä tasoa, että "hikareita" kiusataan ja haaveille hakea yliopistoon nauretaan, niin turha tulla samomaan, että lähtötilanne on sama kuin lukiossa, jossa jengi tsemppaa toisiaan ja suunnitelee jatko-opintoja yhdessä. 

Vierailija
12/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, enkä suinkaan ole ainoa. Pieni maaseutulukio tuolla jossakin, susirajan takana.

Vierailija
13/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on menestys? (Käykö "menestyneet" av:lla eli saatko vastauksia?)

Minä olen menestynyt elämässäni omalla mittapuullani hyvin, teen sitä mistä tykkään, elän siellä missä tykkään, jne. Mutta eipä se lukioon liity millään lailla?

Mutta on luokkakavereissa/ikäryhmässä +-2 vuotta, johtajia, toimittajia (näkyy telkkarissa, lehdissä, radiossa), media-alalla (myös julkisuudesta tuttuja), lääkäreitä, tutkijoita... Ihan hyvä otanta meidän pikkulukiosta, jos oikeasti alkaa miettimään.

Vierailija
14/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan monessa lukiossa muistetaan entisiä menestyneitä oppilaita. Esim. Kuopion Lyseossa entisiä lyseolaisia on mm. Martti Ahtisaari, Paavo Lipponen, piispa Riekkinen, Spede Pasanen, Kari Väänänen ja ketä niitä nyt oli... Taisipa rinnakkaisluokalla olla nykyinen oopperalaulaja Johanna Rusanen jne jne.

Oma huikea menestys odottaa vielä edessäpäin. =D

Vierailija
15/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha, minä ponnahdin eliittilukiosta maaseudulle. niinkin voi käydä. Itselläni eliittilukio ei vaikuttanut mitenkään, ehkä yliopistossa oli vähän helpompaa jotkin asiat, mutta hyvin vähän.

Vierailija
16/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletusarvoisesti Suomessa on vain 2 lukiota: Ressu ja SYK. Molemmat Helsingissä.

Ja tässä oikein malliesimerkki siitä, minkä vuoksi kannattaa Ressua ja SYKiä välttää. Kusipäiseksi ja maailmankatsomukseltaan ahtaaksihan siellä vaan muuttuu.

Vierailija
17/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä oikein malliesimerkki siitä, minkä vuoksi kannattaa Ressua ja SYKiä välttää. Kusipäiseksi ja maailmankatsomukseltaan ahtaaksihan siellä vaan muuttuu.

Jos mietit tarkemmin, niin tuon ylemmän kommentin kirjoittaja ei ole käynyt kumpaakaan koulua, koska yksikään Ressulainen ei tunnustaisi SYK:ia vertaisekseen ja sama toisinpäin...

Vierailija
18/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Näin itsekin ajattelen (ap) siis. Että oppiminen lähtee itsestä. Jotenkin vain haluan varmistusta kun ysin keskiarvolla lapseni haluaa hakea kotipaikkakunnan lukioon.

Moni täällä puolustelee maaseutulukioita. Itse sellaisen käyneenä kannustan ehdottomasti menemään "eliittilukioon". Menestyksen takana on myös hyvät opettajat ja verkostoituminen joka alkaa jo lukiossa. Siksi ääni eliittilukiolle.

Vierailija
19/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mietit tarkemmin, niin tuon ylemmän kommentin kirjoittaja ei ole käynyt kumpaakaan koulua, koska yksikään Ressulainen ei tunnustaisi SYK:ia vertaisekseen ja sama toisinpäin...

Sinun kommenttisihan taas toisaalta vahvistaa tuon ylemmän väitteen ;)

Vierailija
20/33 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osahan Suomen presidenteistä on tullut tavallisista maalais- tai maalaiskaupunkilukioista.

Eliittilukiot my ass.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän