Kerran tai kaksi pidetyn mekon palauttaminen?
Siis onks mitään eroa, jos vaate on ostettu netistä tai vaatekaupasta? Nettiostoksethan voi palauttaa aina, eikö? Voiko kauppaliikkeestä ostetut vaatteet palauttaa myös aina? Kyseessä cocktail-mekko, joka ollut päällä kaksi kertaa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sä kävelet kengillä päivän ja palautat ne nettikauppaan? Ja seuraava pahaa-aavistamaton saa jalkasienet?
Sinulka on hyvin outo näkökulma asiaan. Ostan kengät palautusoikeudella. Huomaan ne epäsopiviksi käytössä. Palautan ne ja saan rahani takaisin. Pitkään muut seikat eivät minua tässä kiinnosta. Ap
Palautusoikeus ei koske "epäsopivuutta" vaan sitä, jos kengissä onkin joku oikea valmistusvirhe. Jalkaansopivuus tai käyttösopivuus on osattava arvioida jo ostohetkellä.
Jos mekko on epäsopiva, niin se pitäisi todeta ennen ostopäätöstä. Se kolttu nyt on sellainen mitä on, sitä varten on sovituskopit.
Niin ja muutaman kerran kun on maksanut oppirahat, alkaa ymmärtää sen päälle, mistä kannattaa maksaa ja mikä näyttää hyvältä päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä nyt kysyt. Jos mekosta näkee, että sitä on käytetty, ei voi palauttaa. Muuten voi.
Kysyn siis tätä: ostin viime lauantaina vaatekaupasta normaalihintaisen hihattoman cocktail-mekon. Säilytin kuitin ja irrotin vaatteessa olleet laput ja säilytin ne. Pidin vaatetta iltatilaisuudessa lauantai-iltana ja eilen illallisella ravintolassa. Mielestäni mekko ei ole sellainen, kun kuvittelin sen olevan. Esim istuessa yläosa "nousee" ylöspäin ja näyttää väljältä ja huonosti istuvalta. Seistessä mekon helma nousee takaa ylös ja sitä joutuu repimään alaspäin jatkuvasti. Ostamani vaate ei siis ole lainkaan sellainen kuin kuvittelin sen olevan. Haluankin palauttaa sen.
Jos olisin ostanut vaatteen netistä voisin palauttaa sen 10 päivän aikana sen kummempia selittämättä. Olen tehnyt näin usein kenkien kanssa, jotka ovat käytössä osoittuneet epäsopiviksi.
Mutta miten on nyt kun vaate on ostettu kaupasta? Voiko sen palauttaa esim viikon kuluessa? Ap
Nyt on kyllä palstan virallinen idiootti löydetty. Et voi olla niin tyhmä/idiootti/aivoton, että ihan tosissasi kysyt kaksi kertaa käytetyn mekon palauttamista. Kyllä sinä sen mekon käyttöön ottaessasi ja laput irrottaessasi sitoudut mekon ostamaan, ei väliä onko verkkokauppa vai tavallinen. ET VOI PALAUTTAA. Etkä kenkiäkään todellakaan voi palauttaa verkkokauppaan käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sä kävelet kengillä päivän ja palautat ne nettikauppaan? Ja seuraava pahaa-aavistamaton saa jalkasienet?
Sinulka on hyvin outo näkökulma asiaan. Ostan kengät palautusoikeudella. Huomaan ne epäsopiviksi käytössä. Palautan ne ja saan rahani takaisin. Pitkään muut seikat eivät minua tässä kiinnosta. Ap
Ja mitäköhän kauppa tekee näillä sinun hikisilä kengilläsi. Et todellakaan voi palauttaa käytettyjä kenkiä, sellaista palautusoikeutta ei todellakaan ole.
Kyllä se mekko on nyt sinun. Etupuolen lörpötyksen voi korjausompelija fiksata, ja takaosan nousemiseen auttaa alushame.
Palautus onnistuu jos
1. Marssit mekkokauppaan.
2. Bongaat kivan mekon, sovitat ja ostat sen
3. Kotona laitat kuitin talteen
4. Irroittamatta lappuja sovitat mekkoa vielä kerran kotipeilin edessä ja toteat, että helma nousee/yläosa ei istu/you name it
5. Riisut mekon, nappaat kuitin mukaasi ja menet liikkeeseen palautamaan mekon.
6. Kauppa hyvittää ostosumman/antaa lahjakortin tai vaihtaa tuotteen toiseen.
Palautus ei onnistu jos
1. Laput on irroitettu: mekko on otettu käyttöön
2. Kuittia ei ole
3. Mekkoa on käytetty kaksi iltaa (vaikka laput olis kiinni), mekko on otettu käyttöön.
Reklamointi onnistuu jos
1. Mekossa on valmistusvirhe; helma nousee koska kangas on ommeltu väärin tms /vetoketju hajoaa
2. Tuote kitistyy yms pesussa (eli ei kestä ohjeidenmukaista pesua
Muussa tapauksessa turha yrittää.. t. Ex-myyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautusoikeus menee sillä hetkellä kun otat tuotteen käyttöön. Eli sun osalta se meni lauantaina. Palautusoikeus on vaan käyttämättömillä myyntikuntoisilla tuotteilla. Lue vaikka ne palautusehdot.
Eikös tuo alkuperäinen kirjoittaja syyllisty jo petokseen tms.?
Provohan tämä on. Tuo kenkäjuttu paljasti viimeistään. Onneksi, eihän kukaan voi olla NOIN tyhmä. Kengän pohjista näkee hyvin helposti onko niitä käytetty vai ei. Ehkä niillä voi hetken aikaa sipsutella sisätiloissa mattojen päällä, mutta jos kengillä on käytykään ulkona, niin palautusoikeus on kyllä mennyttä.
Joskus olen jostain lukenut että kotiin tilattuja kenkiä ( ja kaupasta ostettuja myös!) täytyisi sovittaa esim. maton päällä jotta kenkien pohjiin ei tulisi mitään käytön jälkiä.
Kenkiä ei todellakaan voi palauttaa enää jos ne jalassa on viipotettu koko päivän!!!
Tuskin palautusta huolitaankaan, niihin helposti jää käytön jäljet..
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen jostain lukenut että kotiin tilattuja kenkiä ( ja kaupasta ostettuja myös!) täytyisi sovittaa esim. maton päällä jotta kenkien pohjiin ei tulisi mitään käytön jälkiä.
Kenkiä ei todellakaan voi palauttaa enää jos ne jalassa on viipotettu koko päivän!!!
Tuskin palautusta huolitaankaan, niihin helposti jää käytön jäljet..
Meillä ei ole mattoja, mutta olen tehnyt niin, että olen pyyhkinyt pölyt pohjista ennen palauttamista (pitäisi olla puhtaat lattiat, mutta ilmeisest ei tarpeeksi kun kenkien pohjiin tulee silti likaa). Ulkona käytettyjä kenkiä ei kyllä tulisi mieleenkään yrittää palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautusoikeus menee sillä hetkellä kun otat tuotteen käyttöön. Eli sun osalta se meni lauantaina. Palautusoikeus on vaan käyttämättömillä myyntikuntoisilla tuotteilla. Lue vaikka ne palautusehdot.
Ei pidä paikkaansa, useinhan ne laput tippuu ihan kokeilu tilanteessa. Entä jos mekko on kokeillut 15 ihmistä kaupassa, yksi oikein mallannut 10 minuuttia, yhteensä siis vaatetta on käytetty tunti, onko se silloin uusi vai käytetty? Mä olen usein palauttanut laput irti vaatteita parin käytön, joskus pesunkin jälkeen eikä koskaan ole mitään sanottu. Jos tulisi sanomista, kävisin ratkomassa sauman ja palauttaisin reklatointina, nyt siinä kassalla vaan pyssyttävät laput takaisin ja vievät rekkiin.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän sitten voisi soveltaa kaikkeen. Esim. ostat yksityishenkilöltä kirppikseltä jotain ja muutaman päivän päästä palautat syystä tai toisesta alunperin ehjän tuotteen. Nimim. minulle kävi näin.
Olitko sä ap se kuka palautti noita kirppiskamoja myyjälle? Voisi päätellä että tekisit tollastakin, vai?
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, useinhan ne laput tippuu ihan kokeilu tilanteessa. Entä jos mekko on kokeillut 15 ihmistä kaupassa, yksi oikein mallannut 10 minuuttia, yhteensä siis vaatetta on käytetty tunti, onko se silloin uusi vai käytetty? Mä olen usein palauttanut laput irti vaatteita parin käytön, joskus pesunkin jälkeen eikä koskaan ole mitään sanottu. Jos tulisi sanomista, kävisin ratkomassa sauman ja palauttaisin reklatointina, nyt siinä kassalla vaan pyssyttävät laput takaisin ja vievät rekkiin. [/quote]
Ei voi olla totta! Palautat käytetyn ja pestyn vaatteen... Törkeetä!
</p>
<p>Sinulka on hyvin outo näkökulma asiaan. Ostan kengät palautusoikeudella. Mä olen usein palauttanut laput irti vaatteita parin käytön, joskus pesunkin jälkeen eikä koskaan ole mitään sanottu. Jos tulisi sanomista, kävisin ratkomassa sauman ja palauttaisin reklatointina, nyt siinä kassalla vaan pyssyttävät laput takaisin ja vievät rekkiin. [/quote kirjoitti:Eli tahallasi pilaat tuotteet, jotta saat palautettua. Ikävää liikkeelle, mutta vielä ikävämpää yksityishenkilölle tollanen. Mulle tosiaan kirppismyyjänä tuotiin ehjänä myyty tavara takaisin RIKOTTUNA, jotta palauttaisin rahat muutaman päivän lainan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäsi ei siis mitenkään häiritse että uusia vaatteita ostaessasi ne eivät olekaan kenties uusia, vaan kuka hyvänsä sienikinttu käyttänyt?
Se on toisaalta totta, että kaupoista saattaa löytyä hyllystä sovituksessa tai muuten rikkoontuneita vaatteita, että pitää olla tarkkana mitä ostaa. Kuinka moni menee kassalle sen takia, että "sauma vähän repesi sovittaessa, joten maksan". Tarkoitan, että vähän samantyyppinen väärinkäyttö ei ole niin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä nyt kysyt. Jos mekosta näkee, että sitä on käytetty, ei voi palauttaa. Muuten voi.
Kysyn siis tätä: ostin viime lauantaina vaatekaupasta normaalihintaisen hihattoman cocktail-mekon. Säilytin kuitin ja irrotin vaatteessa olleet laput ja säilytin ne. Pidin vaatetta iltatilaisuudessa lauantai-iltana ja eilen illallisella ravintolassa. Mielestäni mekko ei ole sellainen, kun kuvittelin sen olevan. Esim istuessa yläosa "nousee" ylöspäin ja näyttää väljältä ja huonosti istuvalta. Seistessä mekon helma nousee takaa ylös ja sitä joutuu repimään alaspäin jatkuvasti. Ostamani vaate ei siis ole lainkaan sellainen kuin kuvittelin sen olevan. Haluankin palauttaa sen.
Jos olisin ostanut vaatteen netistä voisin palauttaa sen 10 päivän aikana sen kummempia selittämättä. Olen tehnyt näin usein kenkien kanssa, jotka ovat käytössä osoittuneet epäsopiviksi.
Mutta miten on nyt kun vaate on ostettu kaupasta? Voiko sen palauttaa esim viikon kuluessa? Ap
Kyllä on ero. Kaupasta ostettaessa ei ole lain tuomaa oikeutta palauttaa mitään tuotetta. Palautus tai vaihto- oikeus perustuu ainoastaan siihen, että onko liike antanut sellaiset ehdot. Ne merkitään yleensä kuittiin.
Netistä ostettaessa voit palauttaa nykyisin myls käytetyn tuotteen, mutta joudut korvaamaan arvon vähennyksen siltä osin, kun tuotteen arvo aleni.
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissas??? Palauttaisit käytetyn vaatteen!!! Et taida omistaa minkäänlaista moraalia, huh!
Hei mäkin olen moraaliton :D Mulla oli köyhänä opiskelijana työhaastattelu ja tarvisin vähän siistimpää päälle, niin kävin ostamassa mustan mekon. Piilotin hintalapun kauluksen sisään ja seuraavana päivänä palautin mekon. Eikä hävetä yhtään. Mokoma ketjuliike lapsityövoimarytkyineen ja koppavine tekoripsi-hiuslisäke-kana-aivo myyjineen. Ei voisi vähempää kiinnostaa :)
No lähtökohtaisestihan se palautusoikeus nettikaupassa tai palautusoikeuden tarjoavassa muussa liikkeessä koskee vain käyttämättömiä tai viallisia tuotteita. Kummassakaan ei ole oikeutta palauttaa käytettyjä, joista ei jostain syystä pidäkään. Aika harva liike ainakaan ottaa vastaan tuotteita joista on laput irrotettu.