Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu teiniäiti puolusteli raskaudenaikaista tupakointia & juomista, kysyin

Vierailija
19.02.2016 |

Häneltä sit yhden kysymyksen ja nyt ei enää olla väleissä.
Hän on koko elämänsä kärsinyt erilaisista oppimisvaikeuksista, huono-osaisuudesta ja köyhyydestä. Kovasti on pitänyt asiasta meteliä.
Häb sai lapsen ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana, ja koko raskauden ajan tupakoi ja joi ainakin n. 6 annosta/kk. Tuo on siis se määrä jonka on itse myöntänyt, tupakkaa meni n. Aski päivässä. Toinen raskaus 20-vuotiaana, ei kai juonut enää mutta poltti läpi raskauden. Esikoisella pahoja oppimisvaikeuksia, nuoremmasta ei vielä tiedä. Esikoinen nyt 5-v eikä osaa kävellä ilman tukea, ei puhua saati lukea.
Äiti väittää kivenkovaan että lääkäritkin sanoi että parempi polttaa kuin lopettaa. Ja että tupakoinnilla ei mitään vaikutusta esikoisen tilaan. Äiti paasaa siitä mielellään, sanoi että tupakoinnista ei ole lapselle haittaa.
Kysyin sitten että no, polttiko sinun äitisi kun odotti sinua?

Vastasi sanoin haista vittu, mun äidin tupakoinnilla ei ole mitään tkemistä mun oppimishäiriöiden kanssa jne.
Joo. Ok.

Kommentit (212)

Vierailija
101/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Un äiti poltti, kaksi akateemista tutkintoa ja nuorena sm-tasolta mitaleita:) eiköhän ne oo vähän muut asiat, kotka vaikuttaa, urpot:D

Näköjään ainakin oikeinkirjoitustaitoon vaikuttaa hälyttävästi raskaudenaikainen tupakointi.

Pilkkuvirhe, ton äiti poltti kaksi akateemista tutkintoa (siis heitti notskiin pari gradua/dippatyötä). Hän kuitenkin ylpeilee S&M-kisojen mitalleilla.

Vierailija
102/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. 70 ja 71:) jätin siis puudelin pois, koska mulla ei ollut pahoinvointia, vain kovaa väsymystä ja sitä polttelu vain mulla lisää. Muuallahan kanna on tosinsuoaittua raskauspahoinvointiin. Tapa jäi vähän "päälle" kun oltiin miehen kanssa Köpiksessä vaihdossa. Siellä kaikki vanhemmat pariskunnat poltteli illallisen lomassa, oli älytöntä:D En tiedä, kuinka onneton lapsi tulee olemaan, aika kivasti olen pärjännyt tähän asti:) Friikkuna teen töitä, niin ainakin voin lapselle antaa aikaa. Lapsi oli ihan toivottu. Eli jätin toukokuussa pillerit pois ja siitä pari viikkoa, niin oon tullut raskaaks. Loppukesän festareilla himmailin vähän, mutta totta pihuen flowssa kului kyllä vähän enemmän kuin pari annosta. Tällainen mä oon. Ei mua narkiksi haukkumiset ym sinänsä hetkauta. Miehen lapsi asuu meillä joka toisen viikon ja hänen kanssaan sujuu hyvin. Äitinsä asuu kommuunissa ja kyllä tää meidän elämäntyyli on kaukana boheemista verrattuna siihen kotiin;) Nyt käyn juuri sohvalle köllöttelemään ja otan lasin punkkua sekä taputtelen masua. Jos lapsi sairastuu myöhemmin ym niin se on kovin kurjaa, mutten ikinä oo syyttänyt itseäni tuollaisista asioista enkä kanna syyllisyyttä juuri mistään. Elämä on nauttimista varten, panikoikaa ja stressatkaa te muut mun puolesta:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hassua kyllä käynyt niin, että äiti poltti koko raskauden (ihan siis askin päivässä) ja mulla tai kahdella sisaruksella ei ikinä mitään:D ei allergian allergiaa, astmaa, oppimishäiriöitä, käytösongelmia tai muutakaan. Yks dippainssi, yks terkkari ja yks ope. Mut toisaalta äiti oli hoikka ja liikkui silloinkin tosi paljon. On vain polttanut tosi nuoresta. Musta on paljon pahempi, jos olis ollut läski.

Vierailija
104/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mm. 70 ja 71:) jätin siis puudelin pois, koska mulla ei ollut pahoinvointia, vain kovaa väsymystä ja sitä polttelu vain mulla lisää. Muuallahan kanna on tosinsuoaittua raskauspahoinvointiin. Tapa jäi vähän "päälle" kun oltiin miehen kanssa Köpiksessä vaihdossa. Siellä kaikki vanhemmat pariskunnat poltteli illallisen lomassa, oli älytöntä:D En tiedä, kuinka onneton lapsi tulee olemaan, aika kivasti olen pärjännyt tähän asti:) Friikkuna teen töitä, niin ainakin voin lapselle antaa aikaa. Lapsi oli ihan toivottu. Eli jätin toukokuussa pillerit pois ja siitä pari viikkoa, niin oon tullut raskaaks. Loppukesän festareilla himmailin vähän, mutta totta pihuen flowssa kului kyllä vähän enemmän kuin pari annosta. Tällainen mä oon. Ei mua narkiksi haukkumiset ym sinänsä hetkauta. Miehen lapsi asuu meillä joka toisen viikon ja hänen kanssaan sujuu hyvin. Äitinsä asuu kommuunissa ja kyllä tää meidän elämäntyyli on kaukana boheemista verrattuna siihen kotiin;) Nyt käyn juuri sohvalle köllöttelemään ja otan lasin punkkua sekä taputtelen masua. Jos lapsi sairastuu myöhemmin ym niin se on kovin kurjaa, mutten ikinä oo syyttänyt itseäni tuollaisista asioista enkä kanna syyllisyyttä juuri mistään. Elämä on nauttimista varten, panikoikaa ja stressatkaa te muut mun puolesta:)

Kyllä minusta itsestään ja omista teoistaan vastuu kuuluu kantaa, vaikka elämä onkin nauttimista varten.

Vierailija
105/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tutkimusta" hei nyt oikeesti lopetat. Ilmrisesti vihjaat sitä (viestisi ovat kovin vaikealukuisia), miten sinulla on kaksi akateemista loppututkintoa. Et kykene muodostamaan ajatuksiasi ymmärrettävään tai ilman kirjoitusvirheitä vilisevään muotoon edes vauvapalstalla.

Vierailija kirjoitti:

17, äiti on jopa lääkäri, lopetti tosin tupakoinnin jo ennen eläköitymistään:) Monet perhetutuista lääkäreistä poltti, vielä useampi ryyppäsi, muutama itsensä hengiltä. Ja nimeni löytyy muuten edelleen sm-tilastoista:) muille harvemmin aiheutan tuskaa näyttäytymällä, teen tutkimusta ja liikun lähinnä lähikauppaan. Enkä varmaan muutenkaan noteeraisi kaltaistasi;)

Henkilö, jolla oikeasti olisi akateeminen tausta ja joka tekisi tutkimustyötä, ei kuvittelisi oman yksittäistapauksensa kumoavan raskaudenaikaisen tupakoinnin ja/tai alkoholinkäytön haittoja vaan ymmärtäisi tilastotieteen alkeet.

Vierailija
106/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni näistä tupakoivista odottajista pistäisi tupakan vastasyntyneen suuhun? Sehän on aivan sama asia kuin polttaa lapsi mahassaan. Ne saman savut kulkeutuvat napanuoraa pitkin lapseen aivan kuin hän itse polttaisi. Vieroitusoireet ovat varmaan aivan saatanalliset pienellä hennolla vastasyntyneellä. 

Juurikin näin. En voi ymmärtää kuinka itsekkäitä ovat ne raskaanaolevat, kun eivät voi lopettaa omien vieroitusoireiden vuoksi. Selkärangattomia. Millä mielellä he jättävät oman pienokaisensa taistelemaan vieroitusoireiden kanssa? Eivätkö he ajattele asiaa ollenkaan.

Vierailija
107/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Un äiti poltti, kaksi akateemista tutkintoa ja nuorena sm-tasolta mitaleita:) eiköhän ne oo vähän muut asiat, kotka vaikuttaa, urpot:D

Mutta lukihäiriökin on tavallaan vamma, ymmärräthän?

Vierailija
108/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hieman Jonna Serttilältä. Jaksathan sitten kanniskella, heijata ja lohduttaa vastasyntynyttä, jos hän huutaa tuskissaan yli puolet vuorokaudesta? Ja hoidat kokonaan itse mahdollisesti sairaan lapsesi etkä lykkää yhteiskunnan vastuulle? Tulet varmaankin sitten synnytyksen jälkeen kehumaan, että täyden kympin vauva tuli ja mikään ei voisi olla paremmin...

Vierailija
109/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää sitä näkyä, kun odottava äiti sytyttää tupakan. Oon arka ja usein ylikohtelias ihminen, mutta olen yllättänyt itseni menemällä kiskaisemaan tupakan selkeästi raskaana olevan naisen suusta ennen sytyttämistä. Olin vielä lukiossa ja tää nainen ehkä ~25.

Hassuinta on se, että ajattelin, että pian mulle huudetaan. Äippä ei sanonut mitään, tuijotti vaan. Mäkään en osannut sanoa mitään. Ooteltiin sitten se 10 min bussia. Äiti ei yrittänyt toista.

Mä olisin räkässyt sua naamaan. Ei kuulu sulle toisten tupakointi, vaikka se raskauden aikana oikein ei olekaan. Mikä Arjen Sankari oikein kuvittelet olevasi?

Noin räväkästi vain elämänkoululainen osaa puolustaa itsemääräämisoikeuttaan. Naamaan "räkäiseminen" on niin hienoa ja sopii temperamenttiselle kuvia kumartelemattomalle oman tiensä kulkijalle.

Eikös se ole "elämäm koululainen"? ;) Ja et sitten parempaa keksinyt? Siinä ei ole mitään tempperamenttistä puolustautua jotain savukenatsia vastaan, jolle muiden asiat eivät kuulu paskan vertaa. Sori nyt vaan.

Naamaan sylkäiseminen ei ole millään lailla puolustautumista, vaan ällöttävää. En kannata myös kenenkään suusta savukkeita repivää ihmistäkään, mutta ei se sylkeminen siihen auta. 

Ei tietenkään auta, muttei ole tarkoituskaan. Se on vaan tasan yhtä reilua kuin jonkun täysin tuntemattoman ihmisen röökin repiminen suusta. Todellakin nauraisin tuollaiselle päin naamaa. Siis sen jälkeen kun olisin sylkäissyt :)

Ylipainoa, matala ÄO, alisuoriutuja, tunnetaidot kehittymättömät ja tarkemmassa tarkastelussa löytyy jonkin asteinen päihdepohjainen aivovamma. Niistä on pienet kasvoillesylkijät tehty.

Kuvailit ilmeisesti juuri itsesi? Muhun kun ei päde noista yksikään. Sorry :)

Kuvailisitko sitten millainen ihminen sylkee toista kasvoille minkäänlaisessa tilanteessa? Ei ole itselläni koskaan käynyt edes mielessä. Olen kolmekymppinen, kahden lapsen äiti, naimisissa ihanan miehen kanssa. Taloudellisesti erittäin vakaassa ja mukavassa tilanteessa. En tupakoi, enkä ryyppää. Yliopistokoulutettu ja uskon sokeasti ihmisoikeuksiin. 

Eikö ihmisoikeuksiin sitten kuulu tupakointi?

Ihmisoikeuksiin kuuluu itsemääräämisoikeus, eli kyllä, tupakointi voidaan laskea siihen ihan hyvin. Sen sijaan sylkeminen kenenkään naamalle ei kuulu ihmisoikeuksiin.

Entäpä sen lapsen ihmisoikeudet ja itsemääräämisoikeus?

Vierailija
110/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni näistä tupakoivista odottajista pistäisi tupakan vastasyntyneen suuhun? Sehän on aivan sama asia kuin polttaa lapsi mahassaan. Ne saman savut kulkeutuvat napanuoraa pitkin lapseen aivan kuin hän itse polttaisi. Vieroitusoireet ovat varmaan aivan saatanalliset pienellä hennolla vastasyntyneellä. 

Juurikin näin. En voi ymmärtää kuinka itsekkäitä ovat ne raskaanaolevat, kun eivät voi lopettaa omien vieroitusoireiden vuoksi. Selkärangattomia. Millä mielellä he jättävät oman pienokaisensa taistelemaan vieroitusoireiden kanssa? Eivätkö he ajattele asiaa ollenkaan.

Kuinka monesti sinä olet taistellut tiesi vakavasta addiktiosta? Jotkut addiktoituvat huomattavasti toisia pahemmin. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö voisi olla hyvä äiti. Toivon, että yksikään äiti ei polttaisi raskaana, mutta en käy syyttelemään muita ihmisiä tietämättä edes tilannetta.

Vierailija
111/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää sitä näkyä, kun odottava äiti sytyttää tupakan. Oon arka ja usein ylikohtelias ihminen, mutta olen yllättänyt itseni menemällä kiskaisemaan tupakan selkeästi raskaana olevan naisen suusta ennen sytyttämistä. Olin vielä lukiossa ja tää nainen ehkä ~25.

Hassuinta on se, että ajattelin, että pian mulle huudetaan. Äippä ei sanonut mitään, tuijotti vaan. Mäkään en osannut sanoa mitään. Ooteltiin sitten se 10 min bussia. Äiti ei yrittänyt toista.

Mä olisin räkässyt sua naamaan. Ei kuulu sulle toisten tupakointi, vaikka se raskauden aikana oikein ei olekaan. Mikä Arjen Sankari oikein kuvittelet olevasi?

Noin räväkästi vain elämänkoululainen osaa puolustaa itsemääräämisoikeuttaan. Naamaan "räkäiseminen" on niin hienoa ja sopii temperamenttiselle kuvia kumartelemattomalle oman tiensä kulkijalle.

Eikös se ole "elämäm koululainen"? ;) Ja et sitten parempaa keksinyt? Siinä ei ole mitään tempperamenttistä puolustautua jotain savukenatsia vastaan, jolle muiden asiat eivät kuulu paskan vertaa. Sori nyt vaan.

Naamaan sylkäiseminen ei ole millään lailla puolustautumista, vaan ällöttävää. En kannata myös kenenkään suusta savukkeita repivää ihmistäkään, mutta ei se sylkeminen siihen auta. 

Ei tietenkään auta, muttei ole tarkoituskaan. Se on vaan tasan yhtä reilua kuin jonkun täysin tuntemattoman ihmisen röökin repiminen suusta. Todellakin nauraisin tuollaiselle päin naamaa. Siis sen jälkeen kun olisin sylkäissyt :)

Ylipainoa, matala ÄO, alisuoriutuja, tunnetaidot kehittymättömät ja tarkemmassa tarkastelussa löytyy jonkin asteinen päihdepohjainen aivovamma. Niistä on pienet kasvoillesylkijät tehty.

Kuvailit ilmeisesti juuri itsesi? Muhun kun ei päde noista yksikään. Sorry :)

Kuvailisitko sitten millainen ihminen sylkee toista kasvoille minkäänlaisessa tilanteessa? Ei ole itselläni koskaan käynyt edes mielessä. Olen kolmekymppinen, kahden lapsen äiti, naimisissa ihanan miehen kanssa. Taloudellisesti erittäin vakaassa ja mukavassa tilanteessa. En tupakoi, enkä ryyppää. Yliopistokoulutettu ja uskon sokeasti ihmisoikeuksiin. 

Eikö ihmisoikeuksiin sitten kuulu tupakointi?

Ihmisoikeuksiin kuuluu itsemääräämisoikeus, eli kyllä, tupakointi voidaan laskea siihen ihan hyvin. Sen sijaan sylkeminen kenenkään naamalle ei kuulu ihmisoikeuksiin.

Entäpä sen lapsen ihmisoikeudet ja itsemääräämisoikeus?

Lapsella on sellaiset heti kun se syntyy. Niin kauan, kun se on riippuvainen toisen kehosta, sillä ei ole minkäänlaisia oikeuksia. Näin se vain menee. Kahdesta pahasta on valittava se pienempi paha. 

Vierailija
112/212 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

108 jaksan varmasti:) suurimmalla osalla vauvoista on madu pipi joskus jne. Mikäs sen parempaa, kuin et oon rentoutunut ja stressitön persoona. Sit välil vähän savuja unilääkkeeks ja mies saa ottaa enemmän vastuuta. Kyllä me selvitään, älä huoli. Se et tykkään punkusta ja oon polttanut 16-vuotiaasta "hurjasta kapinallisesta" ei korreloi mun äitiyden kanssa. En vaan jaksa stressata tai esittää pyhimystä:)

Vierailija
113/212 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa enemmän ja vähemmän juuri sellainen. Eikö pistäis mietittymään, että vieras ihminenkin välittää enemmän sun lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista, kuin taas sinä sun omaa napaas ja itsemääräämisoikeuttas? Ehkäpä tupakointis ei kuulu muille, mutta siellä masussa kasvavalle uudelle elämälle sä tupakoimalla annat heikomman elämänalun ja tietoisesti lisäät riskiä kuolla ensimmäisinä kuukausina omaan sänkyynsä unessaan.

Ei, tupakasta eroon pääseminen ei ole helppoa, mutta mahdollista jos sitä ihan oikeesti haluaa. Ja minä halusin, koska halusin herätä joka aamu todennäköisemmin terveemmän ja elävän lapsen vierestä.

Vierailija
114/212 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puutut toisten valintoihin? Suomessa ei ole mitään lakia, joka määrittelisi, ettei äiti saa juoda tai polttaa, huumeitakin voi käyttää, jos haluaa. Jokaisella on oikeus siihen omaan kroppaansa, myös raskausaikana. Meidän muiden ei kuulu mennä lässyttämään. 6 annosta kuukaudessa on hyvänen aika aivan mitätön määrä aiihen nähden, mitä muissa maissa käytetään hyväksytysti. Huumeäidit saavat terveitä lapsia, tupakointi ei myöskään aiheuta kehitysvammaa. Kyllä meidän mammojen on vaan hyväksyttävä, että äitejä on erilaisia ja meidän ei paskaakaan kuulu mennä muita arvostelemaan, ei vaan kuulu. Jätä neuvominen ammattilaisille ja keskity oman elämäsi parantamiseen.

Jokaisella oikeus omaan kroppaansa. Myös sillä lapsella. Nainen kantaa sisällään lasta, joka ei itse voi päättää onko kännissä, huumeissa tai saako nikotiinia. Siitä täytyy äidin pitää huolta, että mitään näistä ei tapahdu. Ensimmäiset tuhat päivää hedelmöittymisen jälkeen ovat ratkaisevat ihmisen loppuelämälle. Ekat päivät näistä vietetään kohdussa, joten äidin valinnoilla on todellakin merkitystä mm. sille millaisen elämän lapsin saa. Ja tämä on siis tutkittua tietoa, ei mitään musta tuntuu tai kokemuksiin perustuvaa muka-tietoa. Ja siitä, että laissa ei ole kielletty odottavan äidin tupakointia, juomista tai huumeiden käyttöä. Senkö perusteella sitä sitten saa tehdä? Lakiin ei tässä kohtaa voi turvautua. Laissa ei ole kielletty montaa muutakaan asiaa, joka voi tuhota ihmisen elämän. On oikeutettua puuttua, jos toinen ei tiedä mitä tekee. Tapa millä puututaan on sitten toinen asia. En usko myöskään väitettäsi, että huumeäidit saavat terveitä lapsia. Terveys on muutakin kuin se, että syntyy kaikki raajat tallella ja hengittää. Terveysongelmat ilmenevät myöhemmin.

Vierailija
115/212 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se lapsi pahasti vammainen jos ei osaa puhua ja kävellä, mutta ei viisivuotiaan kuulukaan osata lukea, se opetetaan sitten ekalla luokalla koulussa, jotkut oppii jo eskarivuotena, mutta hyvin harva viisivuotias osaa lukea.

Moni opiskelukaverini on oppinut lukemaan 4-5-vuotiaana. Mä opin 5-vuotiaana ja koulunkäynti on aina ollut ihan älyttömän helppoa. Äitini ei todellakaan polttanut, naurattaa ajatuskin :D

Mutta joo, on tosi surullista miten äiti saa vahingoittaa lastaan ihan vapaasti. Abortti olisi parempi vaihtoehto, harmi vaan että noissa piireissä abortin vastustus taitaa olla aika yleistä. Ilmainen ehkäisy nuorille ja apua huono-osaisille olis varmaan hyviä keinoja, mutta nykymenolla ei tuu tapahtumaan. Päinvastoin, tuloerothan vaan kasvavat ja köyhät jätetään oman onnensa nojaan.

Minä opin lukemaan 4-vuotiaana. Olen Mensan jäsen, käynyt yliopiston ja opiskellut kaksi tutkintoa, kaikki parhain mahdollisin arvioin läpi koulutuksen ilman minkäänlaisia ongelmia. Mitään terveysongelmaa ei ole koskaan ollut. Olen kahden pienen, täydellisen lapsen äiti. Ja äitini todellakin poltti raskausaikanaan.  

Mieheni syntyi teiniäidille, jota pahoinpideltiin raa'asti ja raiskattiin läpi raskauden. Äiti joi ja käytti satunnaisesti crackia läpi raskauden. Synnytyksessä kipulääkkeenä hän käytti pullollista vodkaa. Miehen ÄO on korkeampi kuin Einsteinin arvioitu, koulut meni leikiten läpi stipendeillä. On 194cm pitkä ja todella hyvä kaikessa urheilussa. Perusti yrityksen, josta tulee joka vuosi kahdeksannumeroisia palkkoja/osinkoja kotiin.  Ei ole koskaan sairas.

En minä syytä äitiäni, joka oli koukussa tupakointiin. Hän oli kuitenkin todella hyvä äiti. Jotkut ihmiset addiktoituvat kovemmin kuin toiset. Vaikka riskit ovatkin moninkertaiset, ilmaantuvuus on edelleen pientä. Miehen äitiä en todellakaan syytä. Elämä ei mene aina täydellisesti.

Itse en tupakoinut enkä juonut alkoholia raskausaikana. En tosin tupakoi muutenkaan. Söin vain luomua ja asuimme raskausajat vuoristomökillä keskellä ei mitään, jossa ei ollut saasteita, koska lisäaineiden/pesticidien ja pakokaasujen yms. on todistettu aiheuttavan sikiövaurioita. En meikannut ollenkaan, en värjännyt hiuksia ja kosteusvoiteena käytin ainoastaan luomukookosöljyä. En minä siitä huolimatta puhu rumasti ihmisistä, jotka eivät tee samoin, vaan ottavat riskejä vauvojensa kanssa. 

En nyt jaksa ottaa kantaa muihin epäuskottaviin kohtiin, mutta suomessa crackia.. 😂 haha. Joo suomesta ei saa crackia millään, ehkä joku satunnaisesti joskus yhden kerran, mutta sekin on TODELLA harvinaista. T. Huumeita käyttävä lapseton (enkä hanki lapsia ennenkuin pääsen irti)

Vierailija
116/212 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se lapsi pahasti vammainen jos ei osaa puhua ja kävellä, mutta ei viisivuotiaan kuulukaan osata lukea, se opetetaan sitten ekalla luokalla koulussa, jotkut oppii jo eskarivuotena, mutta hyvin harva viisivuotias osaa lukea.

Moni opiskelukaverini on oppinut lukemaan 4-5-vuotiaana. Mä opin 5-vuotiaana ja koulunkäynti on aina ollut ihan älyttömän helppoa. Äitini ei todellakaan polttanut, naurattaa ajatuskin :D

Mutta joo, on tosi surullista miten äiti saa vahingoittaa lastaan ihan vapaasti. Abortti olisi parempi vaihtoehto, harmi vaan että noissa piireissä abortin vastustus taitaa olla aika yleistä. Ilmainen ehkäisy nuorille ja apua huono-osaisille olis varmaan hyviä keinoja, mutta nykymenolla ei tuu tapahtumaan. Päinvastoin, tuloerothan vaan kasvavat ja köyhät jätetään oman onnensa nojaan.

Minä opin lukemaan 4-vuotiaana. Olen Mensan jäsen, käynyt yliopiston ja opiskellut kaksi tutkintoa, kaikki parhain mahdollisin arvioin läpi koulutuksen ilman minkäänlaisia ongelmia. Mitään terveysongelmaa ei ole koskaan ollut. Olen kahden pienen, täydellisen lapsen äiti. Ja äitini todellakin poltti raskausaikanaan.  

Mieheni syntyi teiniäidille, jota pahoinpideltiin raa'asti ja raiskattiin läpi raskauden. Äiti joi ja käytti satunnaisesti crackia läpi raskauden. Synnytyksessä kipulääkkeenä hän käytti pullollista vodkaa. Miehen ÄO on korkeampi kuin Einsteinin arvioitu, koulut meni leikiten läpi stipendeillä. On 194cm pitkä ja todella hyvä kaikessa urheilussa. Perusti yrityksen, josta tulee joka vuosi kahdeksannumeroisia palkkoja/osinkoja kotiin.  Ei ole koskaan sairas.

En minä syytä äitiäni, joka oli koukussa tupakointiin. Hän oli kuitenkin todella hyvä äiti. Jotkut ihmiset addiktoituvat kovemmin kuin toiset. Vaikka riskit ovatkin moninkertaiset, ilmaantuvuus on edelleen pientä. Miehen äitiä en todellakaan syytä. Elämä ei mene aina täydellisesti.

Itse en tupakoinut enkä juonut alkoholia raskausaikana. En tosin tupakoi muutenkaan. Söin vain luomua ja asuimme raskausajat vuoristomökillä keskellä ei mitään, jossa ei ollut saasteita, koska lisäaineiden/pesticidien ja pakokaasujen yms. on todistettu aiheuttavan sikiövaurioita. En meikannut ollenkaan, en värjännyt hiuksia ja kosteusvoiteena käytin ainoastaan luomukookosöljyä. En minä siitä huolimatta puhu rumasti ihmisistä, jotka eivät tee samoin, vaan ottavat riskejä vauvojensa kanssa. 

En nyt jaksa ottaa kantaa muihin epäuskottaviin kohtiin, mutta suomessa crackia.. 😂 haha. Joo suomesta ei saa crackia millään, ehkä joku satunnaisesti joskus yhden kerran, mutta sekin on TODELLA harvinaista. T. Huumeita käyttävä lapseton (enkä hanki lapsia ennenkuin pääsen irti)

Ei ollut kyse Suomesta. Mies on yhdysvaltalainen. Siellä ikävä kyllä on crackia ja paljon.

Vierailija
117/212 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää: mielenkiintoista on se että lapsella ei ole älykkyyreen vaikuttavaa kehitysvammaa. Olen tutusnut aiemmin lapselle tehtyihin tutkimuksiin, ja lapsi on "terve" - fyysinen, jaloissa ollut vamma on korjattu leikkauksella.

Ap

Eli tarkoitatko sanoa, että tupakointi aiheutti tämän jalkoihin liittyvän vamman, joka on korjattu...mutta silti ei pysty liikkumaan ilman tukea. Koita nyt päättää, onko vikaa vai ei.

Vierailija
118/212 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Oon toi savukkeen pois heittänyt. Luin ketjun läpi ja täällä onkin aika aggressiivista kommenttia tullut mitä mulle olisi kukin tehnyt siinä tilanteessa.

Toi on niitä harvoja hetkiä elämässäni, kun oon toiminut miettimättä. Oltiin siinä pysäkillä, huomasin miten äiti (joka oli väh. 7 kuukaudella, maha oli täysin pinkeä ja pyöreä takinkin alla) laittoi kessun huulilleen ja alkoi etsiskellä laukustaan ilmeisesti sytytintä sitten.

Huomasin vasta matkalla, että aha mä näköjään teen näin oikeasti, jos jotain tapahtuu niin soitan poliisin ja otan naisesta kuvan.

Eli kyllä olin varautunut vähän rajumpaakin purkaukseen. Kuitenkin kyseessä oli vauvaansa rajusti pahoinpitelevä (elinikäiset haitat, vauva ei saa happea jne), miksei hän voisi minua hakata? On itsestään selvää, että aöhainen älykkyysosamäärä ja väkivaltaisuus kulkee käsi kädessä. Molemmat kielivät holtittomuudesta ja impulssiivisuudesta (hmm, hyviä piirteitä äidille).

Eli jos olisit minua räkäissyt naamaan, olisin satavarmasti soittanut poliisit paikalle ja ikuistanut naamasi. Luonnollisesti olisin muistanut kertoa kaunistelematta oman osuuteni tilanteeseen. Sopii tietty miettiä, kumman puolelle se vaakaolisi valtion silmissä kallistunut ja miltä vaikuttaa tupakointinsa julistaminen viranomaisille. Kyllä se vaan huonomman äidin merkki on, eli jos myöhemmin tulee lasua (mitä en yhtään ihmettelisi) niin siellä on olisi sitten muisto menneisyyden aggressiivisuudesta ja röökaamisesta.

Toisaalta en usko lainkaan poliisien kanssa tekemisissä olemisen olevan röökaville äideille olevan yhtä harvinaista kuin raittiille. Yllämainituista syistä.Yksinkertaiset tuppaavat olemaan niitä moniongelmaisia.

Joten te uhkailijat, saatan mennä tulevaisuudessa tekemään samaa jos niin kuvottava näky sattuu eteen. Samoin jos nään jonkun kuristavan lasta tai tunkevan vauvalle tupakkaa suuhun, menen satavarmasti väliin. Ei, mulla ei riitä ymmärrystä. Pidän naurettavana, että Suomessa on 100% laillista äidille aiheuttaa elinikäiset vammat kohdussa huumeilla/lääkkeillä/alkoholilla/tupakalla, mutta jos lyöt kerran vihdalla niin tuomio tulee (en siis todellakaan hyväksy tätäkään, vertaan vain miten absurdisti vauvan ollessa äidin mahassa äiti voi tehdä mitä ikinä haluaa. Aborttia luonnollisesti kannatan, tässä puhutaankin lapsista joiden on tarkoituskin syntyä.)

Et niin. Räkikää vaan, joku päivä toivottavasti odottavat äiditkin joutuvat vastuuseen jos pilaavat puollustuskyvyttömän elämän.

t. se lissu

Vierailija
119/212 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi ymmärtää, miten nää röökiporsijat voivat nähdä sen tupakointinsa raskaana ollessaan omana henkilökohtaisena asianaan.

Kuinka idiootti pitää olla, että voi ajatella tupakoinnin olevan MUN päätös?

Newsflash teille kaikki jälkeenjääneet kanat, tupakointi ollessasi raskaana EI ole SINUN asiasi. Katsos kun olet raskaana, sulla on toinen ihminen mahassa. Se on TEIDÄN asia. Jos sinä et kykene tätä elämää suojelemaan, sen pitäisi olla muiden homma. Lapsi EI ole osa sinua tai sinun jatkeesi, hän on erillinen ihminen joka joutuu kantamaan ikuisesti jälkiä sinun itsekkäästä perseilystäsi.

Kun olet lapseton ja vastuussa vain itsestäsi, voit imeä sitä kemikaalipatukkaa vaikka kellon ympäri, vaikka kuutta kerrallaan. Silloin se on sinun asiasi, vaikka toki veronmaksajat tulevat lopulta paikkaamaan jälkiäsi rahallaan.

Tupakoinnissa paksuna ei ole kyse sinusta. Eikä sinun tunteistasi tai kitkuistasi tai stressistäsi. Ketään ei vittu kiinnosta. Luovu siitä minäminä-maailmastasi missä ainoastaan sun halut ja mieliteot ratkaisee EDES sen yhden surkean 9 kkn ajan. 9 kk. Sitten voit vaikka antaa lapsesi adoptioon ja jatkaa sikailuasi. Kun me kanssaihmiset sen sun adhd-kakarasi kanssa joudutaan lopulta elämään. Näin ollen se asia kuuluu jopa enemmän mulle kuin sulle.

Vierailija
120/212 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka,

Oon toi savukkeen pois heittänyt. Luin ketjun läpi ja täällä onkin aika aggressiivista kommenttia tullut mitä mulle olisi kukin tehnyt siinä tilanteessa.

Toi on niitä harvoja hetkiä elämässäni, kun oon toiminut miettimättä. Oltiin siinä pysäkillä, huomasin miten äiti (joka oli väh. 7 kuukaudella, maha oli täysin pinkeä ja pyöreä takinkin alla) laittoi kessun huulilleen ja alkoi etsiskellä laukustaan ilmeisesti sytytintä sitten.

Huomasin vasta matkalla, että aha mä näköjään teen näin oikeasti, jos jotain tapahtuu niin soitan poliisin ja otan naisesta kuvan.

Eli kyllä olin varautunut vähän rajumpaakin purkaukseen. Kuitenkin kyseessä oli vauvaansa rajusti pahoinpitelevä (elinikäiset haitat, vauva ei saa happea jne), miksei hän voisi minua hakata? On itsestään selvää, että aöhainen älykkyysosamäärä ja väkivaltaisuus kulkee käsi kädessä. Molemmat kielivät holtittomuudesta ja impulssiivisuudesta (hmm, hyviä piirteitä äidille).

Eli jos olisit minua räkäissyt naamaan, olisin satavarmasti soittanut poliisit paikalle ja ikuistanut naamasi. Luonnollisesti olisin muistanut kertoa kaunistelematta oman osuuteni tilanteeseen. Sopii tietty miettiä, kumman puolelle se vaakaolisi valtion silmissä kallistunut ja miltä vaikuttaa tupakointinsa julistaminen viranomaisille. Kyllä se vaan huonomman äidin merkki on, eli jos myöhemmin tulee lasua (mitä en yhtään ihmettelisi) niin siellä on olisi sitten muisto menneisyyden aggressiivisuudesta ja röökaamisesta.

Toisaalta en usko lainkaan poliisien kanssa tekemisissä olemisen olevan röökaville äideille olevan yhtä harvinaista kuin raittiille. Yllämainituista syistä.Yksinkertaiset tuppaavat olemaan niitä moniongelmaisia.

Joten te uhkailijat, saatan mennä tulevaisuudessa tekemään samaa jos niin kuvottava näky sattuu eteen. Samoin jos nään jonkun kuristavan lasta tai tunkevan vauvalle tupakkaa suuhun, menen satavarmasti väliin. Ei, mulla ei riitä ymmärrystä. Pidän naurettavana, että Suomessa on 100% laillista äidille aiheuttaa elinikäiset vammat kohdussa huumeilla/lääkkeillä/alkoholilla/tupakalla, mutta jos lyöt kerran vihdalla niin tuomio tulee (en siis todellakaan hyväksy tätäkään, vertaan vain miten absurdisti vauvan ollessa äidin mahassa äiti voi tehdä mitä ikinä haluaa. Aborttia luonnollisesti kannatan, tässä puhutaankin lapsista joiden on tarkoituskin syntyä.)

Et niin. Räkikää vaan, joku päivä toivottavasti odottavat äiditkin joutuvat vastuuseen jos pilaavat puollustuskyvyttömän elämän.

t. se lissu

Minä taas pidän naurettavana sitä, että koet oikeudeksesi tehdä itse jotain laitonta. Poliisit olisivat todennäköisesti antaneet huomautuksen kummallekin. Ihan tasapuolisesti.

Minä en pidä tippaakaan absurdina, että aikuisella ihmisellä on itsemääräämisoikeus vartalostaan, eikä hänelle kukaan saa sanoa, mitä hän saa vartalollaan tehdä ja mitä ei. Enkä pidä tippaakaan absurdina, että lapsella on oikeus koskemattomuuteen. Minusta on kurjaa, että vauvan ollessa vielä kohdussa, on jommankumman oikeuksista luovuttava, mutta realistisesti ainoa oikea vaihtoehto on, ettei niitä oikeuksia poisteta äidiltä. Ei raskaaksi tuleminen tarkoita, ettei saa enää tehdä itse päätöksiä OMAN vartalonsa suhteen. Ei, vaikka siellä sisällä on toinen. 

Mutta miksi olet valikoinut vain tupakoivat raskaanaolevat vigilanteutesi toteuttamiseen? Käytkö tempaisemassa olutlasin pois? Maitolasin? Einekset? Lattianpesuaineen? Sieppaat hampurilaisen? Peset meikit pois? Mihin vedät rajan ja miksi?

t. se, joka söi vain luomua ja vältteli kaikkia kemikaaleja yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan