Yliopisto ja ensikertalaiskiintiöt
Hei!
Tietääkö kukaan noista ensikertalaiskiintiöistä yliopistoista, että millaiset mahdollisuudet on tällaisella, jolla on yksi amk- tutkinto jo käytynä? Ottaako yliopistot mieluiten noita ensikertalaisia, vai onko mahdollisuuksia vaihtaa alaa näin vanhemmalla iällä? Miten Jyväskylän yliopisto, katsoin noita ensikertalaiskiintiöitä, niin näyttää siltä, että ottavat aika paljon heitä kirjoilleen... Vaihtaisin siis ihan kokonaan alaa, eli edellinen amk- tutkinto ei siis liity tavoittelemaani yliopiston alaan.
Kommentit (51)
Siis MITEN te ette ymmärrä??? Jos olette 2014 jälkeen ottaneet korkeakoulupaikan vastaan (myös AMK), ette ole ensikertalaisia!
Mutta jos paikka on otettu vastaan ennen syksyä 2014, olette ensikertalaisia. Takautuvasti eivät voi nämä uudistukset vaikuttaa.
Jos on ottanut amk-paikan vastaan esimerkiksi 2013 vuonna <- eli ennen vuotta 2014...Ja jättää sen kesken, eli ei valmistu sieltä. Niin silloin voiko hakea yliopistoon ensikertalaisena?
Mitä mun kannattais tehä, oon opiskellu amk:ssa alaa, joka ei tunnu yhtään omalta :( Oon kuitenkin opparia vaille valmis (ja paria rästikurssia). Oon suunnitellut hakevani yliopistoon, mutta kannattaako mun kuitenkin käydä tuo amkki loppuun? Silläkin uhalla siis etten voi hakea ensikertalaisena... Vai olisko "viisaampaa" jättää kesken ja hakea ens kertalaisena yliopistoon...?? Pattitilanne
Yliopistoon voi myös hakea vaikka olisi AMK tai muu yo-tutkinto kesken, eli ei tarvitse keskeyttää menossa olevia opintoja haun vuoksi. Jos sitten et saisi paikkaa, käyt nykyisen loppuun :) tämä siis 26 kirjoittajalle!
Vierailija kirjoitti:
Jos on ottanut amk-paikan vastaan esimerkiksi 2013 vuonna <- eli ennen vuotta 2014...Ja jättää sen kesken, eli ei valmistu sieltä. Niin silloin voiko hakea yliopistoon ensikertalaisena?
Ei tarvitse jättää kesken eli luopua opiskelupaikasta. Jätät vain valmistumatta/lykkäät valmistumista ja haet kevään haussa, niin olet ensikertalainen :)
Tietysti voi tehdä yhtäaikaa. Mulla yks amk-tutkinto valmis, toinen amk-tutkinto ja yliopisto kesken, teen samaan aikaan. Ja noista koulupaikoista huolimatta pääsin kyllä kasvatustieteille ekalla sisään, et ei oo mikään ongelma nuo "vanhat" koulut.
Ensikertalaiskiintiö on kyllä mielestäni aivan liian iso. Miten voi muka olla, että "se ei aseta ei-ensikertalaisia kohtuuttoman eriarvoiseen asemaan"? Kyllä asettaa. Minusta tämä on älytön uudistus juurikin nykyajan massatyöttömyyden ja täsmäkoulutusvaatimusten aikana. Tästä pitäisi kirjoittaa tasa-arvovaltuutetulle ja myös Krista Kiurulle, joka ilmeisesti on yksi tämän epäonnistuneen "uudistuksen" kehittäjistä.
Tästä ensikertalaiskiintiöstä ja sen epäoikeudenmukaisuudesta pitäisi puhua enemmän. Taidankin kirjoittaa tasa-arvovaltuutetulle heti ensi viikolla kun minulla on siihen aikaa. Onkohan asiasta olemassa muuten kansalaisaloitetta?
Ja ketkä ovat väliinputoajia ensikertalauskiintiössä: me nyt 26-30-vuotiaat, joilla on tutkinto jonka suoritimme loppuun ennen kuin kiintiöistä tiedettiin ja jotka nyt emme saa töitä tuolla tutkinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa kuuluuko opistotasoisen tutkinnon suorittanut ensikertalaiskiintiöön?
Kuuluu, koska vanha opistotaso ei ollut korkeakoulua. Esim. sairaanhoitajat, metsäinsinöörit, rakennusmestarit, merkonomit voivat hakea ensikertalaisina.
Kyllä nyt olen iloinen lasteni puolesta, että kävivät ammattikoulun eivätkä pelkkää lukioa. Nyt on aikaa miettiä kaikessa rauhassa, mikä olisi oikea oma ala ja olla töissä, eikä epätoivoisesti lukea pääsykokeisiin, jotta voisi hyödyntää kaikki kiintiöt.
Rahaa on rajallisesti ja tulevaisuudessa vielä vähemmän, on reilumpaa tarjota edes yksi tutkinto kaikille, kuin monta mielensä muuttajille.
Olen hakemassa Tampereelle lukemaan hallintotieteitä ensikertalaiskiintiössä. Onkohan vaikea päästä sisään? Kellään näppituntumaa? Olikohan aloituspaikkoja joku 120-130, ensikertalaiskiintiö siitä 92 paikkaa. Siis hallintotieteisiin ylipäätä vaikea päästä sisään? Opiskeluista jo muutama vuosi, ihan pihalla siitä maailmasta..
Uudemman AMK-sh:n eli sairaanhoitajatutkinnon suorittaneet taas eivät ole ensikertalaisia toisin kuin opistotason sh-tutkinnon suorittaneet, onko reilua?
Jyväskylän yliopistosta en tiedä, mutta ainakin Helsingin yliopistossa ensikertalaiskiintiöt olivat suunnilleen sen suuruiset, kuin mitä ensikertalaisia oli ennen kiintiöitäkin päässyt hakemaan.
Ymmärrän että pitää toki tukea niitä, joilla on vaikeuksia päästä korkeakouluun, mutta myös alan vaihtajilla on oltava mahdollisuus. Moni nuori 19-vuotias myös lykkää opiskelupaikan vastaanottoa koska pelkää kiintiöitä. Ne eivät siis myöskään edistä työelämään siirtymistä. Minusta olisi hyvä jos kiintiöt liivatelehdet pienemmät ja ensisijaisesti parhaat sisään riippumatta ensikertalaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tylyys, mutta miksi sellainen haluaa lukemaan pääaineenaan englantia, joka on kirjoittanut siitä M:n? Englannista kirjoitetaan pilvin pimein laudatureja ja eximioita. Sinun M:ssäsi ei ole sinänsä tietenkään mitään vikaa mutta kyllä se sen kertoo, että englanti ja kielet eivät ole paras vahvuutesi. Olisiko paikkasi kuitenkin jossain muussa pääaineessa...
Varsinaisesta aiheesta: ensikertalaiskiintiöt ovat niin suuret, että alan vaihtaminen on tehty hyvin hankalaksi. Tällaisina joukkotyöttömyyden aikoina se on mielipuolista.
No se kirjoituksista saatu arvosana ei kerro koko totuutta. Kirjoitin M:n vaikka olin todella hyvä, ja ennen kirjoituksia harjoituksissa kirjoitin luokkamme parhaan esseen. Jostain syystä en kirjoituksissa onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tylyys, mutta miksi sellainen haluaa lukemaan pääaineenaan englantia, joka on kirjoittanut siitä M:n? Englannista kirjoitetaan pilvin pimein laudatureja ja eximioita. Sinun M:ssäsi ei ole sinänsä tietenkään mitään vikaa mutta kyllä se sen kertoo, että englanti ja kielet eivät ole paras vahvuutesi. Olisiko paikkasi kuitenkin jossain muussa pääaineessa...
Varsinaisesta aiheesta: ensikertalaiskiintiöt ovat niin suuret, että alan vaihtaminen on tehty hyvin hankalaksi. Tällaisina joukkotyöttömyyden aikoina se on mielipuolista.
Olipas idiootti kommentti. Prosentuaalisesti niitä englannin älliä kirjoitetaan ihan yhtä paljon kuin mistä tahansa muustakin aineesta. Kirjoitukset voivat mennä huonosti niin monesta syystä, että naurettavaa edes vihjailemaan tuollaista. Itsekin kirjoitin englannista M, oma syyni oli raskas abikevät ja panosten matenaattisiin aineisiin. Hain silti opiskelemaan englantia ja pääsin sisään ensimmäisellä yrityksellä, Helsingin yliopistoon.
Siis onko parempi jättää amkki 1-2 kurssia vaille kesken ja sitten hakea yliopistoon ensikertalaisena? Voiko tuon amk tutkinnon kuitenkin suorittaa esim yliopisto-tutkinnon ohella?