Inga Sulin, 70 v: Ei huolia, lapsia eikä valvomisia.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001120216.html
Hahaa, mammat. Mites nyt suu pannaan? Velat ne vaan porskuttaa nuorekkaina, kun ei tarvitse lasten takia valvoa ja olla huolissaan! :D
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Lapset on suurin murheenaiheeni. Myös pelko siitä, että he kuolevat ennen minua. Toisaalta myös se tuska, mitä lapset joutuvat kokemaan kun vanhemmat kuolevat on musertava.
Tuo tuska seuraa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vastuuhomma on yksi suurimpia murheitani. Olen kahden lapsen isä ja lapset ovat yksi tärkeimpiä asioita minulle, mutta mitä isommiksi he kasvavat, sitä enemmän murehdin tulevaisuutta ja tämän nykyisen maailman sairasta menoa. Jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin, niin todennäköisesti valitsisin toisin lasten suhteen.
Tää on yks syistä (huom. yksi monista) että miksi lapsenteko ehkä jää minulta. Rakastaisin varmasti todella paljon omia nassikoita mutta sitten murehtisin silmät päätästäni heidän elämän kanssa. Vanhemmuus kun ei lopu lasten täysi-ikään.
Niin no, se lapsuus kyllä loppuu. Entä jos pääosa asioista heidän elämässään menisikin kaiken järjen vastaisesti hyvin? Loppuisiko murehtiminen sitten?
Se ei pelaa, joka pelkää, pätee tähänkin puuhasteluun.
Eikö juuri uutisoitu, että kolmannes korkeakouluopiskelijoista sairastuu mielenterveyden häiriöihin. Sydänsuruja, sairauksia, onnettomuuksia, menetyksiä, talousvaikeuksia tai muuta ikävää sattuu aivan kaikille. On irrationaalista ajatella, että "kaikki menee kuitenkin hyvin", koska ani harva etuoikeutettu selviää koko elämänsä ilman vakavia kolhuja ja paljon tuskaa.
Vähättelevä suhtautumisesi lapsillesi aiheutuvaan kärsimykseen on pöyristyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi nää reppanat velat. Just pari viikkoa sitten oli ihan TUTKIMUS eikä yhden höppänä mummon mutua siitä, että lapselliset ihmiset pysyvät vanhemmiten nuorekkaampina kun lapsettomat. TUTKIMUS ei mummo-mutua.
Voi voi nää reppanat mammat. Se TUTKIMUS taisi olla jonkun höppänän mamman tekemä. :D :D On ehkä vähän vedetty kotiin päin.
Tuo mamma ei ole osannut lukea sitä tutkimusta.
Se meni oikeasti niin, että äidit elää kauemmin, mitä enemmän lapsia, sitä kauemmin, siinä ei ollut nuorekkuudesta mitään.
Kyllähän sen näkee ettei äidit ole mitään nuorekkaita, monet menettää jopa hampaita raskauksissa...ei siinä auta mitään, että yrittää epäotoivoisena lainalla lastensa vaatteita.
Surullinen olo tulee, kun ajattelee epätoivoista mammulia pyrkimässä nuorekkuteen tunkemalla itsensä teiniensä vaatteisin.
No onneksi suurin osa äideistä on ihan normaalijärjellä varustettuja, enkä ole juuri nähnyt lapsensa vaatteisiin pukeutuvia äitejä. Saatika sitten hampaattomia sellaisia :D
Kyllähän tässäkin ketjussa joku mamma uhosi olevansa nuorekas, kun lainailee vähän lastensa tyyliä, järkyttävää ja mautonta.
Niin on, järkyttävää ja mautonta. Mutta sanoinkin että onneksi suurin osa äideistä ei käyttäydy niin. Vähän luetun ymmärtämistä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi nää reppanat velat. Just pari viikkoa sitten oli ihan TUTKIMUS eikä yhden höppänä mummon mutua siitä, että lapselliset ihmiset pysyvät vanhemmiten nuorekkaampina kun lapsettomat. TUTKIMUS ei mummo-mutua.
Voi voi nää reppanat mammat. Se TUTKIMUS taisi olla jonkun höppänän mamman tekemä. :D :D On ehkä vähän vedetty kotiin päin.
Tuo mamma ei ole osannut lukea sitä tutkimusta.
Se meni oikeasti niin, että äidit elää kauemmin, mitä enemmän lapsia, sitä kauemmin, siinä ei ollut nuorekkuudesta mitään.
Kyllähän sen näkee ettei äidit ole mitään nuorekkaita, monet menettää jopa hampaita raskauksissa...ei siinä auta mitään, että yrittää epäotoivoisena lainalla lastensa vaatteita.
Surullinen olo tulee, kun ajattelee epätoivoista mammulia pyrkimässä nuorekkuteen tunkemalla itsensä teiniensä vaatteisin.
Tais olla niin, että vela ei itse ymmärtänyt tutkimusta. Siitä tutkimuksesta on linkki tässä ketjussa. Ja kyllä siinä on kyse siitä, että äidit ikääntyvät hitaammin. Telomeerit eivät lyhene niin nopeasti. Telomeerit ovat niitä, minkä mukaan solujen monistus tapahtuu. Get it? Lyhyet telomeerit= enemmän ryppyjä ja vanhemman näköinen
Sä et ymmärrä telomeerien toimintaa, telomeerit ei toimi niin kuin sä luulet, ja ihmisellä voi olla telomeerit pidemmät, vaikka olisi millainen kurppa.
Se tutkimus tarkoitti vain ja ainoastaan pidempää ikää.
Puhutaankohan me eri tutkimuksesta? Tässä englanniksi, jos osaat lukea: http://www.medicalnewstoday.com/articles/304866.php
Vierailija kirjoitti:
En myöskään koe olevani palvelija, en enää kun lapseni ovat murrosiässä, ovat kykeneväisiä tekemään suuren osan asioistaan itse, vaikka ruokansa tai pyykkihuoltonsa. Mutta heidän ei tarvitse niin tehdä, koska heillä on äiti. Toki osallistuvat omalta osaltaan ns kotitöihin, tämä kun ei ole hotelli.
Toivon että saat kokea sen rakkauden joskus mitä lapselta saa ja mitä vanhempi tuntee omaa lastaan kohtaan, vain sen myötä, mielestäni, elämä voi olla täyttä ja täysin onnellista. Se on minun mielipiteeni ja siihen minulla on oikeus, minullakin.
En minä siitä rakkaudesta ymmärrä, mutta muuten kommenttisi oli harvinaisen täysipäinen. Lapsia voi opettaa itsepalveluhommiin tai sitten heitä hyysätä kolmikymppiseksi. Mutta se on oma valinta; sen verran vapautta on vielä Suomessakin vaikka sekin tietysti joitain harmittaa.
Olisko tapaus kohtasta? Ihme asenne sulla.
Btw paljon lapsettomia vanhainkodeissa jotka katuu kun ei ole jälkipolvea. Asioilla on aina kaksipuolta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vastuuhomma on yksi suurimpia murheitani. Olen kahden lapsen isä ja lapset ovat yksi tärkeimpiä asioita minulle, mutta mitä isommiksi he kasvavat, sitä enemmän murehdin tulevaisuutta ja tämän nykyisen maailman sairasta menoa. Jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin, niin todennäköisesti valitsisin toisin lasten suhteen.
Tää on yks syistä (huom. yksi monista) että miksi lapsenteko ehkä jää minulta. Rakastaisin varmasti todella paljon omia nassikoita mutta sitten murehtisin silmät päätästäni heidän elämän kanssa. Vanhemmuus kun ei lopu lasten täysi-ikään.
Niin no, se lapsuus kyllä loppuu. Entä jos pääosa asioista heidän elämässään menisikin kaiken järjen vastaisesti hyvin? Loppuisiko murehtiminen sitten?
Se ei pelaa, joka pelkää, pätee tähänkin puuhasteluun.
Eikö juuri uutisoitu, että kolmannes korkeakouluopiskelijoista sairastuu mielenterveyden häiriöihin. Sydänsuruja, sairauksia, onnettomuuksia, menetyksiä, talousvaikeuksia tai muuta ikävää sattuu aivan kaikille. On irrationaalista ajatella, että "kaikki menee kuitenkin hyvin", koska ani harva etuoikeutettu selviää koko elämänsä ilman vakavia kolhuja ja paljon tuskaa.
Vähättelevä suhtautumisesi lapsillesi aiheutuvaan kärsimykseen on pöyristyttävä.
Pöyristele ihan rauhassa. On se ollut vaikeaa mullakin sekä lapsena että aikuisena, mutta kaikesta on selvitty. Ei ole jäänyt edes katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Olisko tapaus kohtasta? Ihme asenne sulla.
Btw paljon lapsettomia vanhainkodeissa jotka katuu kun ei ole jälkipolvea. Asioilla on aina kaksipuolta...
Opettele kirjoittamaan. Se on tapauskohtaista, kaksi puolta.
Älkää velat ikinä tehkä lapsia, parempi kaikille niin. Se ei ole meiltä muilta pois, niin kuin sanoin paljon parempi meille kaikille (lasu maksaa paljon). Silti ihmettelen, miksi käytte sinappikone-lehden palstalla? Kannattaisiko kehittää elämäänsä niin, että elämässä olisi muutakin upeaa kuin lapsettomuus, ehkäpä oikein elämä? Jos itse olisin lapseton, en olisi sekuntiakaan täällä...VAUVA-lehdessä.
Sulin on ihan kivan näköinen, varmasti parempi niin ettei ole saanut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki ja lähteet eikä mutua, höpö-vela. oletko nähnyt teidän Velojen puheenjohtajan?
http://www.iltalehti.fi/perhe/2012052215608778_pr.shtml
Siinä on timmissä kunnossa ja tyytyväisen oloinen nuorekas lapseton LOL.
Mun silmät........
Minä teinkin lapset nuorena, nyt 70 näytän lasten ja muidenkin mielestä nuorelta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus pitää myös psykologisesti nuorena. Täällähän aina välillä kuulee sanottavan, että lasten myötä sai taas luvan olla spontaani, elää hetkessä ja pitää hauskaa vaikka lumienkeleitä tehden. Lapsettomilla ei tällaisia estoja tyypillisesti ole. Emme tarvitse lapsia tehdäksemme niitä asioita, mistä nautimme.
Nyt meni kyllä yli hilseen, näin kahden lapsen äidin näkökulmasta. Kun olin lapseton, nautin siitä elämästä. Se oli kaikin puolin hyvää. Sitten halusimme lapsia ja tämäkin elämä on hyvää ja hauskaa. Huolia on enemmän, Niinkuin myös ilon aiheita. Ihan käsittämätön vastakkainasettelu aina joka kerta näissä keskusteluissa. Jos haluaa lapsen, hanki lapsi ja ole onnellinen. Jos et, älä hanki ja ole onnellinen. Kummin vain voi elää hyvää elämää.
Jälleen kerran joku lapseton aloitti tämän vastakkainasettelun.
Kyllä on kummallista, ettei olla tyytyväisiä omiin valintoihin vaan tullaan sönköttämään sylki roiskuen jonkun 70-v mummelin sanomisista kuin jumalan sanasta.
Kyllä Inga Sulin näyttää nuorekkaalta, sillä suurimmalla osalla naisia ikävuodet 60-70 välillä ovat kaikista väsyttävämmät, sillä tuossa vaiheessa jo oma terveys reistailee, iäkkäät omat ja appivanhemmat tarvitsevat apua ja lisäävät huolta, puhumattakaan lastenlapsien loputtomasti hoitotarpeesta, kun vanhemmat haluavat omaa aikaa ja oma ukko ärhentelee vaivojensa kanssa. Puhumattakaan, jos on vielä työelämässä.
Nuorena kuvittelin, kun lapset kasvavat, saan omaa aikaa, toisin kävi, nyt sitä kiirettä riittää. Siinä mielessä Inga Sulin on oikeassa, kyllä lapset vanhentavat, kun monet saavat hoitaa vielä lapsenlapsensa, vaikka iän mukana voimat vähenet ja työstä palauttamiseen tarvitaan enemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran joku lapseton aloitti tämän vastakkainasettelun.
Kyllä on kummallista, ettei olla tyytyväisiä omiin valintoihin vaan tullaan sönköttämään sylki roiskuen jonkun 70-v mummelin sanomisista kuin jumalan sanasta.
Juuri näin :) kiitos nauruista.
Hirveän ikäviä ihmisiä täällä. Kukaan vela jonka tosielämässä tunne ei ole tuollainen ilkkuva ja perheellisille vinoileva. He ovatkin sinut itsensä kanssa eivätkä yritä pönkittää egoaan mollaamalla toisin valinneita.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän ikäviä ihmisiä täällä. Kukaan vela jonka tosielämässä tunne ei ole tuollainen ilkkuva ja perheellisille vinoileva. He ovatkin sinut itsensä kanssa eivätkä yritä pönkittää egoaan mollaamalla toisin valinneita.
Minä tunnen yhden velan, jonka voisin kuvitella käyttäytyvän piilossa juuri kuten nämä velat täällä. Eihän kukaan naamatusten ala irvimään ja nokkimaan silleen, kuin nämä velat. Hän vihaa avoimesti lapsia, mutta tiedän sen johtuvan onnettomien sattumien summasta ja varmaan toisissa olosuhteissa hänenkin kohtalonsa olisi voinut olla valoisampi. Joten ehkä enimmäkseen se kiukku mikä hänestä näkyy aiheuttaa minussa sääliä ja surua.
Paljon enemmän vanhenemisessa on merkitystä geeneillä. Naisilla esim hormonimäärä on merkitsevä. Jotkut alkavat rupsahtua jo heti kun hedelmällisyys laskee ja pian alkaakin jo vaihdevuodet. Sellaisen näkee naamasta. Iho ohenee ja tulee pieniä ryppyjä. Tälle ei voi oikein mitään. Mutta sille voi, kuinka terveellisesti elää. Pysyttelee hoikkana, ei juo alkoholia ihan mahdottomasti, harrastaa liikuntaa, syö hyvin ja ennen kaikkea nukkuu tarpeeksi. Myös kokonaisonnellisuus merkitsee paljon. Kateellisuus, katkeruus, vihamielisyys ja stressaaminen vanhentaa.
Itse vanhempana murehdin kyllä 30-vuotiaiden lastenikin asioita ja puolesta. Varmaan aina.