Tytär pyrkii teknilliseen!!
Hei auttakaa nyt! Kaikki mahdolliset huonot kokemukset tekniikan opiskelusta ja DIn työstä naisena!!
Tyttö on ihan kohtuu lahjakas, ka. 8.5, on jo kirjoittanut lyhyestä enkusta M, pitkästä matikasta L, kemiasta L ja biologiasta C. Koko lukio on mennyt sillä asenteella ja oletuksella, että tyttö pyrkii lääkikseen tai hammaslääkikseen. Ja ainakin pari vuotta yrittäisi, sitten menisi hoitajaksi. En vaan mitenkään näe tyttöä diplomi-Insinöörinä. Kuulemma biologia ja ihmiset ei kiinnosta, mutta luulen tuon olevan vain vaihe jota myöhemmin katuu.. Mitään almuja en anna jos tämän tempun tekee ja jää työttömäksi.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
No niinpä niin, olishan pitänyt tietää tämä AVn taso... Pitää avata uusi, innostunut aloitus niin sitten saisi kuulla sitä faktaa. Olen vanhempana vain huolissani pienestä. En usko tyttären pärjäävän alalla, hän on sosiaalisesti vähän kömpelö ja uppoutuu välillä ajatuksiinsa ei todellakaan mikään skarppi johtajanainen tai sellainen kuvankaunis tyttö joka palkattaisiin sihteeriksi. Pitkän matikan L oli ihan sattumaa, loppua kohden hän alkoi saamaan jo todella paljon kasia. Tutkijan urasta höpöttää, sehän on ihan vihoviimeinen kun lääketieteessäkin voisi tutkia. Tiedä mitä jotkut söpöt teknillisen pojat on mainostaneet hänelle kun on näin kääntynyt takki...
Ap
Höpöt ja pöpöt tuollaiselle lannistamiselle!
Itse olen DI-nainen, ja minä luin lukiossa lyhyen matiikan, ja sekin tuntui vaikealta. Sosiaalisesti olen ääriimmäisen kömpelö, varmaan saisin asperger-diagnoosin jos yrittäisin sellaista hakea. Käytännössä olen erakkoluonne. Erittäin hyvin olen pärjännyt niin opinnoissa kuin varsinkin työelämässä. Olen it-alan dippa, ja teen työtä lähes pelkästään etänä kotoani, mikä sopii erakolle oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä niin, olishan pitänyt tietää tämä AVn taso... Pitää avata uusi, innostunut aloitus niin sitten saisi kuulla sitä faktaa. Olen vanhempana vain huolissani pienestä. En usko tyttären pärjäävän alalla, hän on sosiaalisesti vähän kömpelö ja uppoutuu välillä ajatuksiinsa ei todellakaan mikään skarppi johtajanainen tai sellainen kuvankaunis tyttö joka palkattaisiin sihteeriksi. Pitkän matikan L oli ihan sattumaa, loppua kohden hän alkoi saamaan jo todella paljon kasia. Tutkijan urasta höpöttää, sehän on ihan vihoviimeinen kun lääketieteessäkin voisi tutkia. Tiedä mitä jotkut söpöt teknillisen pojat on mainostaneet hänelle kun on näin kääntynyt takki...
Ap
Onko ap:llä käynyt mielessä, ettei sinne lääkikseenkään niin vain pääse sisään. Insinööriksi pääsee paljon helpommin opiskelemaan ja ollaan opinnoissa jo pitkällä, kun lääkikseen vielä yritetään ties monettako kertaa. Eikä se lääkärinäkään ole kiva olla mitenkään sosiaalisesti kömpelönä ihmisenä. Tulisi raskas työ olla aina sosiaalinen vaikkei välittäisi vieraiden kanssa työkseen jutella. Kokemuksesta voin sanoa tämän. Olin ensin sairaanhoitajana töissä pari vuotta. Koin alan raskaaksi (pidän lääketieteestä ja tutkimuksesta, mutta en siitä sosiaalisesta puolesta, jota hoitana joutuu pakostakin käsittelemään). Pääsin sisään ja opiskelin luonnontieteellisessä FM tutkinnon, viihdyn loistavasti tutkijana labrassa, jossa toki ollaan tekemisissä työkavereiden kanssa, mutta se työ koskee asioita. Meillä on paljon naisia tutkimusprojekteissa insinööripohjalla ja hyvin pärjäävät. Eivät kaikki inssit ole mitään johtajia, vaan nämäkin ovat nimenomaan osa työryhmää, joka ratkoo prosesseihin liittyviä ongelmia ja sieltä tulee näytteitä meille labraan analysoitavaksi. Elä ole niin ennakkoasenteinen.
Dippainssejä on työttöminä tuhansia, joten ei kylläkään ole varma työpaikka, kuten joku ehti sanoa. http://hs10.snstatic.fi/webkuva/taysi/560/1305978370962?ts=711
"Joulukuussa 2015 tekniikan alan yliopistokoulutetuista oli työttöminä 3381."
Lääkärien työttömyys% on 0,5 ja DIn% on 5!!!
Löytyi googlella.
Kai tässä pitää itse keksiä noita huonoja puolia, pidän tätä ketjua yllä jos joku samannimielinen sattuisi lukemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on hyvä, että edes yrittää lääkäriksi mutta lähtee työuralle hoitajana.
Voisitko ajatella, että tyttö nyt ainakin pari vuotta yrittää tota tekniikkaa ja menisi sitten johonkin suunnittelutoimistoon sihteeriksi? Kyllä sillä koulutuksella pitäisi jo osata kahvinkeitintä käyttää, kenties jopa kopiokonetta. Fakseja ei enää varmaan edes toimistoissa nykyään ole.
Voi kumpa ei pääsisikään. Voisi varmaan yrittää valvottaa häntä pääsykokeiden vastaisena yönä tai auto voisi mennä "vahingossa" rikki. Sairaanhoitajan työssä ei ole mitään vikaa, todella kurinalaista, vaativaa ja yksi arvostettavimmista ammateista! Toki lääkäri on vielä parempi, mutta hoitsunakin on mahdollisuus saada hyvä mies ;)
Ap
Taidat olla itse sairaanhoitaja? Hieno ammatti on, mutta ei todellakaan sovi tyttäresi kaltaiselle ihmiselle. Eikä sinunkaan kaltaiselle häijylle ahdasmieliselle idiootille.
Kumpikin koulu on rankka, joten kannattaa ehdottomasti opiskella sitä, kumpi itseään kiinnostaa enemmän. Älä pakota tytärtäsi opiskelemaan montaa vuotta alaa, joka häntä ei kiinnosta! Sinulla taitaa olla vähän vinksahtaneet kuvitelmat kummastakin opintoalasta?
Itse olen opiskellut sekä teknillisessä että lääketieteellisessä. Kummankaan opiskelu ei ole välttämättä kaikkein ruusuisinta, joten motivaation täytyy todella olla kohdallaan. Sitä paitsi valinta vaikuttaa tyttäresi tulevaisuuteen, ei sinun.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sihteeriksi? Kovasti epäilen, että dippainsinöörejä kovin paljon sihteereiksi hakeutuu...
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin koulu on rankka, joten kannattaa ehdottomasti opiskella sitä, kumpi itseään kiinnostaa enemmän. Älä pakota tytärtäsi opiskelemaan montaa vuotta alaa, joka häntä ei kiinnosta! Sinulla taitaa olla vähän vinksahtaneet kuvitelmat kummastakin opintoalasta?
Itse olen opiskellut sekä teknillisessä että lääketieteellisessä. Kummankaan opiskelu ei ole välttämättä kaikkein ruusuisinta, joten motivaation täytyy todella olla kohdallaan. Sitä paitsi valinta vaikuttaa tyttäresi tulevaisuuteen, ei sinun.
Eli opiskelit aluksi teknillistä ja sitten tulit järkiisi? Voisiko toimia minunkin tyttärellä? Eli kannattaisi kannustaa nimen omaan niille vaikeimmille miettimilleen aloille? Kyllä lääketiede on varmasti raskasta, mutta kunnioitettava ja hieno ammatti, tytär josta saisi olla ylpeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on hyvä, että edes yrittää lääkäriksi mutta lähtee työuralle hoitajana.
Voisitko ajatella, että tyttö nyt ainakin pari vuotta yrittää tota tekniikkaa ja menisi sitten johonkin suunnittelutoimistoon sihteeriksi? Kyllä sillä koulutuksella pitäisi jo osata kahvinkeitintä käyttää, kenties jopa kopiokonetta. Fakseja ei enää varmaan edes toimistoissa nykyään ole.
Voi kumpa ei pääsisikään. Voisi varmaan yrittää valvottaa häntä pääsykokeiden vastaisena yönä tai auto voisi mennä "vahingossa" rikki. Sairaanhoitajan työssä ei ole mitään vikaa, todella kurinalaista, vaativaa ja yksi arvostettavimmista ammateista! Toki lääkäri on vielä parempi, mutta hoitsunakin on mahdollisuus saada hyvä mies ;)
ApTaidat olla itse sairaanhoitaja? Hieno ammatti on, mutta ei todellakaan sovi tyttäresi kaltaiselle ihmiselle. Eikä sinunkaan kaltaiselle häijylle ahdasmieliselle idiootille.
Itseasiassa olen ja mieheni on kauppatieteiden maisteri. Olen alalle kaikessa vaativuudessaan täydellisesti sopiva! Olen empaattinen ja huolissani ainoasta tyttärestäni.
Suvussamme ei ole yhtään naispuolista insinööriä ja vain yksi tytön serkuista on teknillisellä alalla. Voisikohan tähän poikaan ottaa yhteyttä ja pyytää kertomaan vähän miten huonosti tytär alalla pärjäisikään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuollainen luonne ei kyllä pärjää lääkärinä tai hoitajana, siellä tarvitaan nimen omaan sosiaalisia taitoja, eikä hoitotyöhön sovi omissa ajatuksissa haahuilu. Suunnilleen 7/10 dippainsseistä sen sijaan ovat just tuommoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikuttaa juuri DI-naiselta. He ovat sosiaalisesti kömpelöitä ja miesmäisiä. Missään nimessä ei kauniita. Kannusta häntä ihmeessä tuonne. Huippupalkat ja uramahdollisuudet. Sitä paitsi, jos hän on miehistä kiinnostunut, niin tuoltahan sen löytää. Lääkiksessä on kaunottaria, jotka nappaa miehet.
Käsittämätön on sellainen äiti joka näkee tyttärensä enemmin sairaanhoitajana kuin DI:nä. Ilman muuta tekniseen jos rahkeet riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opiskellut sekä teknillisessä että lääketieteellisessä. Kummankaan opiskelu ei ole välttämättä kaikkein ruusuisinta, joten motivaation täytyy todella olla kohdallaan. Sitä paitsi valinta vaikuttaa tyttäresi tulevaisuuteen, ei sinun.Eli opiskelit aluksi teknillistä ja sitten tulit järkiisi? Voisiko toimia minunkin tyttärellä? Eli kannattaisi kannustaa nimen omaan niille vaikeimmille miettimilleen aloille? Kyllä lääketiede on varmasti raskasta, mutta kunnioitettava ja hieno ammatti, tytär josta saisi olla ylpeä.
Ap
En sanonut kumpi minun lopullinen valinta olikaan. Tarkoitin että huomaan eron kuin yöllä ja päivällä opiskellessani alaa, joka tuntuu todella omalta. Älä evää tyttäreltäsi mahdollisuutta päästä kokemaan opiskelun mielekkyyttä ja tunnetta että oikeasti "haluaa oppia lisää". Monta vuotta pakkopullan kanssa ei houkuttelisi sinuakaan.
Ei teknillinen korkeakoulutus tai työelämä ole naisten paikkoja. Siitä kertoo jo se, miten vähän merkittäviä naisia on tieteessä ja teknisessä tieteessä. Muutama naiseksi merkattu hermafrodiitti tai sitten tuurilla sisään päässyt ja myöhemmin makuuhuoneen kautta työelämässä edennyt nainen löytyy. Fakta on että naisten aivoista ei ole siihen, millä kovissa tieteissä pärjätään. Ap on ihana, naisellinen ja naisen tason ymmärtävä sairaanhoitaja, joka haluaa tyttärelleen parasta, tosin kun palstan ylemmyyskiimoissa tutisevat feminatsit.
Mitä ihmettä sinulla on teknistä alaa vastaan ?
Minulla tytär on alalla ja kaivosteollisuuden parissa hyvä työ
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nykyään pienestä osasta DI tulee johtajia ja johtajuuskin on muuttunut enempi ohjaamiseksi ja raporttien tekemiseksi. Introvertti sopii hyvin tuotekehitykseen. Ei DI mikään sihteeri ole, vaan suunnittelee uusia tuotteita tai korjaa muiden tekemiä virheitä. Palkkaus ja ura on sitten omasta osaamisesta kiinni. Ja iso riski sille että pariutuu toisen DI:n kanssa.
palikka matikka siis, pitää olla pitkä matematiikka
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolielimellä työskentelee vain sellaiset tytöt.
Kuule, anna sinä kenen tahansa työskennellä sukupuolielimellään, jos haluaa, äläkä kato pitkin nokkaas. Taiat ite olla joku incel, jolla on vaikeuksia löytää sellasta maksullista, joka sulle möis.
Säälittävä yritelmä. Ei mee läpi enää nää stereotypiat 2016.
Onnea parempiin provoihin.