Tytär pyrkii teknilliseen!!
Hei auttakaa nyt! Kaikki mahdolliset huonot kokemukset tekniikan opiskelusta ja DIn työstä naisena!!
Tyttö on ihan kohtuu lahjakas, ka. 8.5, on jo kirjoittanut lyhyestä enkusta M, pitkästä matikasta L, kemiasta L ja biologiasta C. Koko lukio on mennyt sillä asenteella ja oletuksella, että tyttö pyrkii lääkikseen tai hammaslääkikseen. Ja ainakin pari vuotta yrittäisi, sitten menisi hoitajaksi. En vaan mitenkään näe tyttöä diplomi-Insinöörinä. Kuulemma biologia ja ihmiset ei kiinnosta, mutta luulen tuon olevan vain vaihe jota myöhemmin katuu.. Mitään almuja en anna jos tämän tempun tekee ja jää työttömäksi.
Kommentit (44)
Fiksu likka ja hyvin valittu opiskeluala. Tulee takuuvarmasti saamaan töitä ja voi sanella palkkansa itse. Oikein hyvin valittu tytöltä.
Porvoon lääkis olisi varmasti ollut hyvä vaihtoehto, harmi.
Sukupuolielimellä työskentelee vain sellaiset tytöt.
Ei ristus sentään. Leikitään että AP on tosissaan (varmasti on noinkin ajattelvia ihmisiä vielä olemassa).
En ymmärrä miksi ihmisillä on edelleen näin kivikautiset näkemykset asioista. Teknillisissä yliopistoissa on paljon aloja, joissa naiset ovat enemmistössä. Toki tässäkin tapauksessa kannattaa valita ala, jolle on mahdollista saada töitä.
Mutta AP:n esittämä ajatustapa vie tasa-arvoisuutta pitkän matkan väärään suuntaan.
Mun 23 v esikoistytär opiskelee tuotantotaloutta Aalto-yliopistossa ja oli viime kesänä töissä kv. pörssiyhtiössä sellaisella kuukausipalkalla, jota mä en kohtuuhyvin palkattunakaan tule ikinä saamaan vaikka raataisin niska limassa. Parhaillaan tyttö on stipendiaattina Itävallassa Wienin yliopistossa ja menee kesäksi töihin itävaltalaiseen firmaan. Fiksut naiset eivät jätä käyttämättä tilaisuutta nousta urallaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu likka ja hyvin valittu opiskeluala. Tulee takuuvarmasti saamaan töitä ja voi sanella palkkansa itse. Oikein hyvin valittu tytöltä.
Joo, näin yliopistosta valmistuneena tietojenkäsittelymaisterina kaduttaa, etten opiskellut dippainssiksi.
Toi on hyvä, että edes yrittää lääkäriksi mutta lähtee työuralle hoitajana.
Voisitko ajatella, että tyttö nyt ainakin pari vuotta yrittää tota tekniikkaa ja menisi sitten johonkin suunnittelutoimistoon sihteeriksi? Kyllä sillä koulutuksella pitäisi jo osata kahvinkeitintä käyttää, kenties jopa kopiokonetta. Fakseja ei enää varmaan edes toimistoissa nykyään ole.
Pitkiä päiviä, lähes 7000 euron bruttopalkka vastapainona, miesvaltainen työympäristö ja puolisona DI. Se on itse kunkin päätettävissä, mitkä näistä ovat huonoja puolia.
Molemmat tyttäreni opiskelivat diplomi-insinööreiksi ja ovat olleet hyvin tyytyväisiä ammatinvalintaansa. Jo opiskeluaina oli kummallakin työpaikat eikä senkään jälkeen ole tarvinnut olla päivääkään työttömänä.
No niinpä niin, olishan pitänyt tietää tämä AVn taso... Pitää avata uusi, innostunut aloitus niin sitten saisi kuulla sitä faktaa. Olen vanhempana vain huolissani pienestä. En usko tyttären pärjäävän alalla, hän on sosiaalisesti vähän kömpelö ja uppoutuu välillä ajatuksiinsa ei todellakaan mikään skarppi johtajanainen tai sellainen kuvankaunis tyttö joka palkattaisiin sihteeriksi. Pitkän matikan L oli ihan sattumaa, loppua kohden hän alkoi saamaan jo todella paljon kasia. Tutkijan urasta höpöttää, sehän on ihan vihoviimeinen kun lääketieteessäkin voisi tutkia. Tiedä mitä jotkut söpöt teknillisen pojat on mainostaneet hänelle kun on näin kääntynyt takki...
Ap
Vierailija kirjoitti:
No niinpä niin, olishan pitänyt tietää tämä AVn taso... Pitää avata uusi, innostunut aloitus niin sitten saisi kuulla sitä faktaa. Olen vanhempana vain huolissani pienestä. En usko tyttären pärjäävän alalla, hän on sosiaalisesti vähän kömpelö ja uppoutuu välillä ajatuksiinsa ei todellakaan mikään skarppi johtajanainen tai sellainen kuvankaunis tyttö joka palkattaisiin sihteeriksi. Pitkän matikan L oli ihan sattumaa, loppua kohden hän alkoi saamaan jo todella paljon kasia. Tutkijan urasta höpöttää, sehän on ihan vihoviimeinen kun lääketieteessäkin voisi tutkia. Tiedä mitä jotkut söpöt teknillisen pojat on mainostaneet hänelle kun on näin kääntynyt takki...
Ap
Ap, mikset kirjoittanut heti avausviestiä näin? Olisi mennyt paremmin läpi. Mutta yritän nyt antaa sen lapsen itse päättää, kohta se on aikuinen ja omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Toi on hyvä, että edes yrittää lääkäriksi mutta lähtee työuralle hoitajana.
Voisitko ajatella, että tyttö nyt ainakin pari vuotta yrittää tota tekniikkaa ja menisi sitten johonkin suunnittelutoimistoon sihteeriksi? Kyllä sillä koulutuksella pitäisi jo osata kahvinkeitintä käyttää, kenties jopa kopiokonetta. Fakseja ei enää varmaan edes toimistoissa nykyään ole.
Voi kumpa ei pääsisikään. Voisi varmaan yrittää valvottaa häntä pääsykokeiden vastaisena yönä tai auto voisi mennä "vahingossa" rikki. Sairaanhoitajan työssä ei ole mitään vikaa, todella kurinalaista, vaativaa ja yksi arvostettavimmista ammateista! Toki lääkäri on vielä parempi, mutta hoitsunakin on mahdollisuus saada hyvä mies ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitkiä päiviä, lähes 7000 euron bruttopalkka vastapainona, miesvaltainen työympäristö ja puolisona DI. Se on itse kunkin päätettävissä, mitkä näistä ovat huonoja puolia.
Olen itse DI, pääaineina ympäristö- ja energiatekniikka. Mun palkka alkaa "vain" kuutosella eikä mieskään ole DI, mutta muuten yllämainittu pitää jokseenkin paikkansa. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla toisesta lapsesta ja kyllähän tuolla reilun 6000 euron kk-liksalla ihan hyvän vanhempainrahan saa. Työpaikkani on monikansallinen yritys, ja ensisijaiset työskentelymaani Suomi ja Ruotsi eli aika rankkaa on, kun joutuu hiissaamaan itseään kahden maan välillä. Pidän kuitenkin työstäni valtavasti ja minulla on erinomainen pomo, ja vielä mukavammat työkaverit, joten en vaihdä näillä spekseillä.
Suosittelen ap:n tytölle lämpimästi teknillisen alan opintoja. Ne ovat rankkoja, mutta jos kärsivällisyys, kunnianhimo ja ahkeruus riittävät, voi päästä pitkälle edellyttäen, että uralla eteneminen ja materialistinen varakkuus ovat tavoitteita. Jokainen tekee tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tyttösihän kuulostaa ihan stereotyyppiseltä DI:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap, mikset kirjoittanut heti avausviestiä näin? Olisi mennyt paremmin läpi. Mutta yritän nyt antaa sen lapsen itse päättää, kohta se on aikuinen ja omillaan.
No, mainitsen tyttären olevan vain kohtuu lahjakas ja oletin ettei pääsisi lääkikseen ekalla yrittämällä. Kyllähän lapsi saa itse päättää, mutta yritän nyt saada häntä avaamaan silmänsä ja päättämään toisin. Ihan itse päättämään.
Ap
Ei jatkoon, mutta pakko kuitenkin kommentoida :D
Tytöllä ei ole mitään hätää, koska DI:ksi opiskelee niin vähän naisia niin löytää varmasti miehen tuosta porukasta. Tosin katkerin DI:t on kun se ainoa tyttö ottaakin puolisoksi sen lääkärin...
0/5
Kuule, jättikurssien myötä Suomessa on kyllä lääkärityöttömyyskin edessä, joten ihan sama minne menee. Varmaan vittumaisinta on olla lääkärissä, jota ei kiinnosta olla ko. alalla. Parempi mennä lukemaan sitä, mikä kiinnostaa.