Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulisiko naisten saada kuukautissuojat ilmaiseksi tai verovapautetusti?

Vierailija
17.02.2016 |

Mitä mieltä tällaisesta helpostuksesta naisen elämään? Australiassa kai oli tällainen aloite?

Olisiko mielestänne oikein?

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin, kuka sinut pakottaa mitään noista tuotteista käyttämään? Pahat miehet?

Ah, oletkin niin tyhmä ettet käsitä rakenteellista epätasa-arvoisuutta. Keskustelua on täysin turha jatkaa tuon tasoisen yksilön kanssa sen enempää.

Ja linkkini on vastaus myös aiempaan kysymykseen, että mitä miehet hyötyvät. No, teille etuoikeutettuna ryhmänä jopa perushygieniatuotteet ovat naisten vastaavia halvempia.

Sinullahan vasta hyvät argumentit ovatkin. Tuotteiden valmistajilla on tavoitteena tehdä voittoa ja hygieniatuotteiden valmistajat ovat löytäneet hyvän keinon. Otetaan vaikka tuo höylä esimerkiksi (sen linkin kuva). Valmistaja tekee täysin samaa tuotetta, mutta laittaa sen eri paketteihin ja naistenmalli maksaa 10% enemmän. Mutta nythän perimmäinen kysymys on, että kuka tässä tapauksessa on tyhmä? Tilannetta hyväksi käyttävä valmistaja, vähemmän maksava mies, vai nainen joka suostuu maksamaan täysin samasta tuotteesta enemmän kuin mies?

Tähänkin vois vielä lisätä, että onko nainen (tässä tilanteessa) tuplasti tyhmempi, kun ostaa naisille tarkoitetun tuotteen miehillie tarkoitetun tuotteen sijasta, kerta sama paska on vain eri paketissa.

Vierailija
82/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Tampax-paketin hinta 3.49, Alv osuus tästä on siis noin 70 senttiä.

Tälläinen veronalennus auttaisi kenen henkilökohtaista taloutta?

Naisella alkaa kuukautiset keskimäärin 13-vuotiaana ja loppuvat 50-vuotiaana, eli kuukautiskiertoa kestää 37 vuotta. Kuukautiskierto itse 28 päivää (eli n. 13 kiertoa vuodessa), ja kuukautiset kestävät viisi päivää. Päivän aikana kuluu neljä tamponia, eli kuukaudessa menee koko 20 kpl:n paketti. 

37x13=481, 481x0,7=n. 337 euroa. Ei ehkä vielä tunnu paljolta, mutta suhteutetaan vaikka alkuperäisen paketin hintaan. n. 96 pakettia, eli tamponit reiluksi 7 vuodeksi. Suhteutaan alvittomaan hintaan eli  2,80 euroa. 120 pakettia, eli tamponit reiluksi 9 vuodeksi. 

Itselleni ihan sama veroitetaanko tamponin hinnasta vai ei, mutta naurettavaa tulla tänne vähättelemään "pieniäkin" korotuksia hinnoissa.

Niin, kaikesta sitä joutuukin maksamaan elääkseen. Saako miehet jotain ilmaiseksi?

Mihin muuten käyttäisit tuon alv;n säästöistä kuvitteellisesti tulevan 70 senttiä kuukaudessa, jos tuo pähkähullu ajatus toteutuisi?

Anteeksi, en tainnut olla tarpeeksi selvä :D Itsehän en tamponiveroista välitä, koska mielestäni on paljon parempi hommata kuukuppi, tai vaikka kestositeitä. Vertaa vaikka siihen, että tuo kertynyt alv on 10-kertainen verrattuna kuukupin hintaan.

Enempi minua ärsytti tuon yhden viestin kirjoittajan asenne siitä, että "70 senttiä ei ole mitään" vaikka pitemmällä tähtäimellä se on paljon.  Enhän minä mitään sillä 70 sentillä kuukaudessa tee, mutta jos vaikka lähden tietoisesti säästämään sen kuussa. Oma isoisäni säästi pikkusenttejä, ja me lapsenlapset saatiin jossain vaiheessa jaettavaksi kertynyt summa. Silloin tuo summa olikin jo useamman satasen. 

Kaupathan käyttävät ihan sikamaisesti hyödykseen tuota, että moni ihminen ei miellä senteissä laskettavia hintojen muutoksia miksikään. Juu olen varmaan pihi, mutta olisi kiva, jos useammat ihmisistä hahmottaisivat asioiden oikean rahallisen arvon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se ehkä muille hiukan ikävää, jos menkkavereni olisivat ympäriinsä julkisissa. Mulla on vielä c-hepatiitti, niin haavakontaktissa sen silloin saisi muutkin onnettomat.

Vierailija
84/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi se ehkä muille hiukan ikävää, jos menkkavereni olisivat ympäriinsä julkisissa. Mulla on vielä c-hepatiitti, niin haavakontaktissa sen silloin saisi muutkin onnettomat.

Aiheuttaisi toisille tervehaittoja? Miksi ihmeessä kun voit toisinkin toimia?

Vierailija
85/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain päin maailmaa on lisävero kosmeettisissa tuotteissa ja kuukatissuojat ovat kuuluneet tuohon ryhmään. Tuo lisävero on nyt poistettu ja hyvä niin.

Vierailija
86/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama, ei niihin montaa euroa kuukaudessa mene.

Vierailija
87/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta komppaan sitä, joka mainitsi kestosuojat. Kertakäyttöiset suojat ja tamppoonit ovat konsumeristien juoni, vähän niikuin rikki menevät sukkikset, jolla on tarkoitu edistää ostamista. Jopa äitiyspakkauksessa on nykyisin lapsille jokunen kestovaippa. Toisaalta monessa kaupungissa saa hormonikierukan tai implantaatin (ensimmäisen) jo nyt ilmaiseksi ja sitten, tapauksesta riippuen, ei tarvitse suojia välttämättä lainkaan.

Vierailija
88/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Tampax-paketin hinta 3.49, Alv osuus tästä on siis noin 70 senttiä.

Tälläinen veronalennus auttaisi kenen henkilökohtaista taloutta?

Naisella alkaa kuukautiset keskimäärin 13-vuotiaana ja loppuvat 50-vuotiaana, eli kuukautiskiertoa kestää 37 vuotta. Kuukautiskierto itse 28 päivää (eli n. 13 kiertoa vuodessa), ja kuukautiset kestävät viisi päivää. Päivän aikana kuluu neljä tamponia, eli kuukaudessa menee koko 20 kpl:n paketti. 

37x13=481, 481x0,7=n. 337 euroa. Ei ehkä vielä tunnu paljolta, mutta suhteutetaan vaikka alkuperäisen paketin hintaan. n. 96 pakettia, eli tamponit reiluksi 7 vuodeksi. Suhteutaan alvittomaan hintaan eli  2,80 euroa. 120 pakettia, eli tamponit reiluksi 9 vuodeksi. 

Itselleni ihan sama veroitetaanko tamponin hinnasta vai ei, mutta naurettavaa tulla tänne vähättelemään "pieniäkin" korotuksia hinnoissa.

Niin, kaikesta sitä joutuukin maksamaan elääkseen. Saako miehet jotain ilmaiseksi?

Mihin muuten käyttäisit tuon alv;n säästöistä kuvitteellisesti tulevan 70 senttiä kuukaudessa, jos tuo pähkähullu ajatus toteutuisi?

Anteeksi, en tainnut olla tarpeeksi selvä :D Itsehän en tamponiveroista välitä, koska mielestäni on paljon parempi hommata kuukuppi, tai vaikka kestositeitä. Vertaa vaikka siihen, että tuo kertynyt alv on 10-kertainen verrattuna kuukupin hintaan.

Enempi minua ärsytti tuon yhden viestin kirjoittajan asenne siitä, että "70 senttiä ei ole mitään" vaikka pitemmällä tähtäimellä se on paljon.  Enhän minä mitään sillä 70 sentillä kuukaudessa tee, mutta jos vaikka lähden tietoisesti säästämään sen kuussa. Oma isoisäni säästi pikkusenttejä, ja me lapsenlapset saatiin jossain vaiheessa jaettavaksi kertynyt summa. Silloin tuo summa olikin jo useamman satasen. 

Kaupathan käyttävät ihan sikamaisesti hyödykseen tuota, että moni ihminen ei miellä senteissä laskettavia hintojen muutoksia miksikään. Juu olen varmaan pihi, mutta olisi kiva, jos useammat ihmisistä hahmottaisivat asioiden oikean rahallisen arvon.

Suurin osa palstan mammoistahan tuntuu keskustelujen perusteella maksattavan ja palvelijanaaan juoksevan miehen kustantama tuottavan nuo kuukautistarpeensa ihan kotisohvalle asti.

Tämä jos mikä lienee sitä tulonsiirtoa miehiltä naisille puhtaimmillaaan?  ; )

Vierailija
89/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nytkö et siis suojia käytä kun niissä on alv, tai et saa niitä ilmaiseksi?

Vierailija
90/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja miesten täytyy saada ruoasta alennusta, koska miehen ruumis kuluttaa enemmän energiaa.

Ei kai ruumis mitään suuremmin kuluta.

Tarkoitatko siis, että solut kuluttavat energiaa eikä ruumis? Vähän niin kuin suu syö ruokaa eikä ihminen?

Vai kuvitteletko kenties, että ruumis=kuollut ruumis.

Vierailija
91/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkea tulisi laittaa ilmaisiksi/korvattaviksi? Keksitäänpäs nyt oikein Simona!

Vierailija
92/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea tulisi laittaa ilmaisiksi/korvattaviksi? Keksitäänpäs nyt oikein Simona!

Hah. Lähdettäisiinkös kuitenkin siitä, että ihmiset ottaisivat itse vastuuta elämästään.

Koitetaanpas nyt vähän reipastua lapsikullat!

Vierailija
93/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
94/102 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa kuukuppi. Se kestää vuosia (itsellä ollut nyt noin 10 vuotta ja edelleen täysin kunnossa)ja on siksi todella edullinen investointi.

Hankin, mutta en nyt 6kk jälkeenkään saa siitä oikein mitään irti. Se yksinkertaisesti sattuu ja se pitää pahimpina vuotopäivinä vaihtaa melkein yhtä usein kuin tampooni. Oon koittanut kaikenlaista, ilmaan aina pois otettaessa, mutta en saa sitä ulos ilman että työnnän  sormet syvemmälle ja sitten on taas kaikki paikat veressä. Se on helvetin paljon sotkuisempaa kuin tamponien käyttö.  Ja muuten miten te saatte ne veret vessanpöntön pohjalta veks, kun mulla ne vetämisestä huolimatta sinne jää kun tyhjennän kupin? 

Vierailija
95/102 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
96/102 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennä kuukuppi lavuaariin.

Vierailija
97/102 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää allekirjoittamassa kansálaisaloíte "Kuukautissuojien verokannan alentaminen 24 prosentista kymmeneen prosenttiin." (kansa laisaloite.fi/fi/aloite/3371)

Ja olen sitä mieltä että varusmieskäytäntöjä tulisi muuttaa, mutta en pakottaisi naisia armeijaan, koska joutuvat jo kärsimään menkat ja mahdolliset synnytykset.

Vierailija
98/102 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hassu maa. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi: päivähoito,koulutus,ruoka,terveydenhoito, joukkoliikenne.... Ihan kestämätöntä.

Vierailija
99/102 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hassu maa. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi: päivähoito,koulutus,ruoka,terveydenhoito, joukkoliikenne.... Ihan kestämätöntä.

Niinhän muutkin eläimet saavat. Kiipeävät vain puuhun syömään käpyjä tai avaavat suun vedessä ja siihen ui kaloja. Miksi ihmisten pitäisi maksaa?

Vierailija
100/102 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä, mutta ei sitten kuitenkaan. Valtion suojat olisivat jotain heikkolaatuisia mummin nuoruuden aikaisia tumppuja. Entä millä tasaat erot, kun joku vuotaa vain pari kolme päivää ja joku toinen viikon kuin Niagaran putous. Aikamoinen kitinä siitä syntyisi, kun etuuden tietenkin pitäisi olla samanlainen kaikille. On parempi, että jokainen hankkii ihan itse omalla kustannuksellaan sellaiset suojat kuin haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän