Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen olla kokonaan ns lahjaton?t.ammattivalittaja

Vierailija
17.02.2016 |

En mä ainakaan osaa yhtään mitään vaikka kuinka kovasti yrittäisin ja harjoittelisin asioita. Sen sijaan tuntuu että kaikilla muilla on joku lahja. Eräs köyhä tuttava, monen pienen lapsen kotiäiti on esim hyvä kutomaan ja saa siitä tuloja. Minä en osaa käsitöitä vaikka toki olen niitäkin yrittänyt harjoitella. Olenko ainoa joka ei osaa mitään?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olet, en tunne ketään joka ei olisi jossain hyvä tai lahjakas, tai ainakin yrittämällä onnistuisi. Vain sinä tulet tässä kohtaa mieleen. Mutta valittamisessa olet kyllä aika hyvä!

Vierailija
2/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kokonaan ns. lahjaton olla ihminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lahjakas roikkumaan tällä palstalla,

Vierailija
4/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt hae tällä kysymykselläni mitään vittuilua tms mutta mikä sitten on mun elämän tarkoitus jos olen täysin nolla joka asiassa?ap

Vierailija
5/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä me muut voitaisiin sitä tietää? Eihän me tiedetä omienkaan elämiemme tarkoitusta, kunhan eletään menemään niillä  avuilla mitä on annettu ja itse päästy hommaamaan. Ehkä säälitään itseämme vähän vähemmän.

Vierailija
6/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkään en osaa mitään ainakaan hyvin. kiinnostus loppuu aina kesken

Vierailija
7/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarkoittanet, että voiko olla ihmisiä, jotka eivät ole keskimääräistä parempia yhtään missään? Eli eivät osoita lahjakkuutta millään elämän osa-alueella. 

Kyllä voi: on huono matemaattisissa pulmissa, kieletkään eivät suju, liikunnallisesti hidas ja kömpelö, laulun lahjat ammuvainaan tasoa, sosiaalisesti tönkkö jne. 

Mutta lähes kaikessa voi kehittyä! Eikä lahjakkuus ole ihmisen mitta. 

Usein kuulee sanottavan, että jokainen on lahjakas jossain. Mutta se on epärealistista puhetta. 

Vierailija
8/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjakkuus on eri asia kuin motivaatio. Alun perin keskitason lahjoilla ylletään erinoamsiinkin suorituksiin. Mutta ollakseen huippu, niin kyllä siellä pohjalla on myös lahjakkuutta. Siitä ei pääse mihinkään. 

Useimmista ei tule maailmankuulua oopperalaulajaa, vaikka treenaisi kolmekymmentä vuotta. 

Vierailija
9/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tarkoittanet, että voiko olla ihmisiä, jotka eivät ole keskimääräistä parempia yhtään missään? Eli eivät osoita lahjakkuutta millään elämän osa-alueella. 

Kyllä voi: on huono matemaattisissa pulmissa, kieletkään eivät suju, liikunnallisesti hidas ja kömpelö, laulun lahjat ammuvainaan tasoa, sosiaalisesti tönkkö jne. 

Mutta lähes kaikessa voi kehittyä! Eikä lahjakkuus ole ihmisen mitta. 

Usein kuulee sanottavan, että jokainen on lahjakas jossain. Mutta se on epärealistista puhetta. 

Tätä juuri tarkoitin. Ja toki voi kehittyä mutta kyllä niin paljon työtä olen monen asian suhteen tehnyt ilman mitään tulosta että täytyy kai ymmärtää että on täysi nolla.ap

Vierailija
10/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan voi olla täysin lahjaton, toiset vaativat harjoittelua enemmän kuin toinen. Kukaan ei ole mestari syntyessään.

Tosin, ihminen voi ihan itse surkastuttua lahjoiltaan tai älyltään, jos ei niitä käytä tai harjoita, puhumattakaan asennevammasta, joka on pahinta mitä voi elämässään kohdata, koska sitä ei pysty hoitamaan edes terapialla, jos ei ole valmis muuttumaan.

Vierailija
11/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla lahjoja... valittamiseen... ja kyllä senkin voi tuotteistaa.

Vierailija
12/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan voi olla täysin lahjaton, toiset vaativat harjoittelua enemmän kuin toinen. Kukaan ei ole mestari syntyessään.

Tosin, ihminen voi ihan itse surkastuttua lahjoiltaan tai älyltään, jos ei niitä käytä tai harjoita, puhumattakaan asennevammasta, joka on pahinta mitä voi elämässään kohdata, koska sitä ei pysty hoitamaan edes terapialla, jos ei ole valmis muuttumaan.

Mutta kun on yrittänyt mm opiskella oikein tosissaan eikä pärjää niin onhan se lahjattomuutta sekin.ap

Vierailija
13/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjakkuus on eri asia kuin motivaatio. Alun perin keskitason lahjoilla ylletään erinoamsiinkin suorituksiin. Mutta ollakseen huippu, niin kyllä siellä pohjalla on myös lahjakkuutta. Siitä ei pääse mihinkään. 

Useimmista ei tule maailmankuulua oopperalaulajaa, vaikka treenaisi kolmekymmentä vuotta. 

Toisaalta ilman motivaatiota lahjakkaastakaan ei tule kuuluisaa oopperalaulajaa.

Vierailija
14/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt hae tällä kysymykselläni mitään vittuilua tms mutta mikä sitten on mun elämän tarkoitus jos olen täysin nolla joka asiassa?ap

Sun elämäsi tarkoitus oli synnyttää kaksi lasta. Kyllä se riittää yhden ihmisen panostukseksi  ihmiskunnan jatkuvuuden kannalta. 

Vierailija
15/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun elämäsi tarkoitus oli synnyttää kaksi lasta. Kyllä se riittää yhden ihmisen panostukseksi  ihmiskunnan jatkuvuuden kannalta. 

Ei riitä, ei ainakaan mulle.ap

Vierailija
16/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulle ei riitä mikään muukaan, mikä olisi sulle mahdollista.

Vierailija
17/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulle ei riitä mikään muukaan, mikä olisi sulle mahdollista.

Kyllä riittäisi jos pystyisin jollain elättämään itseni jos edes muutaman sata euroa saisin kuukaudessa niin olisin kuule onnellinen.ap

Vierailija
18/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, valehtelutkin meni pieleen. Eikä siitä tullut edes rahaa.

Vierailija
19/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku "ei kovasta yrittämisestä huolimatta opi" jotain asiaa vähintään keskiverrosti tai vähän sitä paremmin, on yleensä kyse siitä, että henkilö ei osaa yrittää oikealla tavalla.  TOisin sanoen, oikeasti kuka hyvänsä pytyy oppimaan melkein mitä hyvänsä, kunhan yrittää tarpeeksi ja yrittää oikealla tavalla. Ongelma on siinä, että meidän pedagogiseen tai kasvatusjärjestelmään ei kuulu se, että jossain vaiheessa opetettaisiin ihmiset löytämään oma oppimistyylinsä ja käyttämään sitä oikein. Meillä yritetään saada kaikki oppimaan passiivisesti tietoa vastaanottamalla ja ainoa variaatio on siinä, kuinka kovasti tätä yhtä tapaa yritetään käyttää. Useimmille tämä oppimistapa ei ole se paras, vaikka suurin osa nyt saakin siitä sentään jotain irti.

JOS uskoisin, että ammattivalittaja on oikea henkilö ja että hänellä olisi halua ja kärsivällisyyttä opetella oppimaan, suosittelisin, että hän ottaisi yhteyttä Niilo Mäki- instituuttiin. Siellä on erikoistuttu tähän, ja ihmisten yksilöllisten oppimistapojen löytämiseen ja oppimisongelmien kompensoimiseen muilla tavoilla. Jos hän asuu lähellä jotain isompaa kaupunkia, tähän nimenomaiseen aiheeseen liittyviä "opi oppimaan" -kursseja järjestetään myös isommissa kansalaisopistoissa ja avoimissa yliopistoissa eri nimillä. Palvelua voisi pyytää myös paikallisen työkkärin kautta, ne voisivat esim hankkia nuon Niilo Mäki-istituutin väkeä teidän paikkakunnalle käymään.

Vierailija
20/24 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkasteleppa omaa sukuasi, menneitä ja nykyisiä polvia. Kyllähän ne lahjat on vahvasti periytyviä ominaisuuksia, ehkä löydät sieltä sen omankin lahjasi mitä vahvistaa. Omassa suvussani ainakin on hyvin vahvasti näkyvissä käsityöläisyys, hoiva-alat ja yrittäjyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä