Suosittelijoista CV:ssä - voiko sama henkilö suositella useaa hakijaa?
Mikä oikeastaan on suosittelijan rooli: suositteleeko hän juuri tätä henkilöä juuri tähän paikkaan vai onko olennaista, että on joku, joka voi kertoa, millainen työntekijä henkilö on?
Taustaa: olen vakituisessa työsuhteessa julkisella sektorilla. Piirit ovat aika pienet; kaikki tuntevat kaikki. Nykyiselle esimiehelleni en halua paljastaa, että katselen muitakin työpaikkoja. Ennen nykyistä työtäni olen tehnyt sijaisuuksia. Edellisen työpaikkani esimies on jo jäänyt eläkkeelle, sitä edellinen on ollut minulla suosittelijana ennenkin. Aikaa siitä, kun työskentelin hänen alaisuudessaan, on kuitenkin jo kuusi vuotta.
Tiedän, että tällä entisellä esimiehellä on ihan hyvä kuva minusta. Hän varmasti voisi todeta, että olen varsin täyspäinen tyyppi ja hoidan työni hyvin. Epäilen kuitenkin, että on muitakin hakijoita, jotka tuohon paikkaan pyytävät suosituksia häneltä ja joilla on tuoreempi työsuhde hänen alaisuudessaan (tunnenkin yhden tällaisen). Kehtaanko silti pyytää tätä muinaista esimiestä suosittelijaksi? Joskus olen välttänyt sanamuotoa "suosittelija" ja muotoillut asian tyyliin "minusta työntekijänä voi kysyä lisätietoja XX:ltä, puh. XXX". Silloin ei ainakaan vaadita, että henkilön pitäisi sitoutua suosittelemaan kaikista hakijoista juuri minua. Onkohan tuo ok?
Kommentit (3)
Mikään ei estä suosittelemasta useita henkilöitä. Sehän on vain ns. todistus siitä, että suosittelijan milestä olet hyvä työntekijä. Sen sijaan suosittelijan lienee mahdotonta suositella ketään juuri tiettyyn positioon/yritykseen, ellei ole perehtynyt juuri sen firman asioihin (ja ulkopuolisen on vaikea sellaisista tietää). Näin siis yksityisellä sektorilla, en osaa sanoa ovatko julkisen puolen virat työönkuvaltaan niin identtisiä ja suoraan vertailtavissa keskenään, että mahdollinen suosittelija voisi ottaa kantaa sopivuuteesi nimenomaan haettavan työnkuvan suhteen(?). Joka tapauksessa aina kannattaa pyytää suosituksia, jos niihin suinkin uskoo olevan aihetta, eikä haittaa, vaikka kyseessä olisi esimies pidemmänkin ajan takaa. Tsemppiä työnhakuun!
OK, kiitos. Tuossa on järkeä. Juutuin vain miettimään tuota suosittelija-sanaa.
ap
Miksi pitää tuoda tätä paskasuosittelijasysteemiä Suomeen? Kieltäytykää tuosta roskasta!