Eivätkö naisalojen ja äitiyden halveksunta turhauta teitä?
Eikö ole turhauttavaa, kun äitiys vie elämästä hyvin paljon energiaa ja voimavaroja eikä loppujen lopuksi tätä naisen panostusta edes arvosteta juurikaan? Olen päättänyt luopua perhehaaveista, koska naisen työtä ei arvosteta. Äitiys on kokopäivätyö ja sen yhteiskunnallinen tärkeys on valtava. Miksi tätä tärkeyttä ei tunnusteta asiaan kuuluvalla tavalla? Miksi höpistään yritysjohtajista ja insinööreistä maailman kannattajina?
Kaikki, koko yhteiskunnan hyyvinvointi lähtee kasvatuksesta. Tämä on lähinnä naisen työtä. En voi kuvitella mitään turhauttavampaa kuin naisten haukkuminen "vapaamatkustajiksi" tällaisen suuren vastuun ottamisen jälkeen. Miksi ihmetellään naisten "muuttumista miehiksi", kun mikään naisellinen ei saa asiaankuuluvaa kunniaa? Miksi perusmieheksi kuvaillaan kuningas tai yritysjohtaja, kun miehiä ovat myös lukuisat rikolliset, syrjäytyneet ja persoonallisuushäiriöiset?
On turhaa ihmetellä perinteisyyden katoamista ja perhemallin hajoamista, koska se on kautta aikain ollut naiselle häviö. Tämä naisten työn väheksyntä alkaa jo ottamaan pannuun, enkä vaan voi ymmärtää sen tarkoitusperiä. Itse ainakin tarvitsen arvostusta ja kiitosta tekemästäni työstä, en halveksuntaa.
Eikö olekin paradoksaalista, miten miehet valittavat naissukupuolen joutuneen turmioon ja feminiinisyyden kadonneen feminismin myötä, mutta eihän se perinteinen hellanainenkaan kelvannut? Joidenkin logiikka vaan kusahtelee.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Modernissa maailmassa
a) isä on tasavertainen vanhempi
Pitäisi olla, mutta valitettavasti ei ole. Äidit hoitavat sekä lastenhoidosta että kotitöistä (joiden voi ajatella vähintäänkin välillisesti olevan lasten eteen tehtävää työtä ja sitä vanhemmuutta, jos puhutaan esim. ruuanlaitosta tai lasten pyykkien pesemisestä) huomattavasti suuremman siivun kuin isät. Lisäksi on tutkittu, että erilaisissa yhteiskunnallisissa instituutioissa, mm. neuvolassa, päiväkodissa ja lastensuojelussa, isään suhtaudutaan vanhempana eri tavalla kuin äitiin. Isiä kohtaan ollaan mahdollistavia ja tukevia, äidit nähdään viimekätisen vastuun kantajina ja velvoitettuina tukemaan sitä töhö-isää. Jos isä vie lapsen päiväkotiin kurakeleillä pelkissä farkuissa ja kangaskengissä, on se vain vähän hassua, mutta jos äiti tekee saman, aletaan etsiä puutteita vanhemmuudesta ja otetaan äiti tiukan tarkkailun alaiseksi.
Äidit myös kantavat työelämässä ollessaan isomman vastuun lapsista taloudellisten menetysten muodossa - äidit pitävät huomattavasti isiä pidemmät perhevapaat ja huolehtivat lapsista kun nämä sairastuvat.
Niin, koska naiset itse pitävät tästä asetelmasta kiinni, ja vähättelevät ja mitätöivät miestä vanhempana ja muutoinkin.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni mies oma-aloitteisesti hoitaa kasvatukseen ja kotiaskareisiin liittyvät pulmat? Olen nimittäin kuullut huhua ettei kovin moni. Tätä on toki puitu jo sivukaupalla toisissa keskusteluissa joten menee ehkä off-topiciksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pullasta voi nyppiä pelkkiä rusinoita. Mitä jos aloittajakin perustaisi sen riskiyrityksen ja tekisi lapsensa sen jälkeen?
Käytännössa hankalaa. Mies voi rakentaa uraansa nelikymppiseksi asti ja ottaa sitten kymmenen vuotta nuoremman naisen synnyttämään ne lapset. Naisen taas on pakko hommata lapset silloin kun biologia sen vielä sallii, eli juuri siinä iässä kun uraan pitäisi keskittyä täysillä.
Miesten vika ja biologia. Miten olisi vastuunkanto ihan itse, eikä selittely ja syyttely? Önnöönnöö.
Nainen on aina uhri ja äitimyytti.
Mitä ihmettä oikein selität? Eihän tämä seikka mitenkään ole miesten, tai naistenkaan vika. Kylmä tosiasia on vain se, että mitä enemmän nainen panostaa uraansa, sitä todennäköisemmin hänellä ei ole perhettä tai puolisoa, ihan tilastojenkin valossa. Naisen hedelmällinen ikä ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Ei se ole kenenkään vika ja asialle ei oikein mitään voi, elämä on.
No sitten on turha ihmetellä sitäkään, miksi työpanostasi ei arvosteta. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pullasta voi nyppiä pelkkiä rusinoita. Mitä jos aloittajakin perustaisi sen riskiyrityksen ja tekisi lapsensa sen jälkeen?
Käytännössa hankalaa. Mies voi rakentaa uraansa nelikymppiseksi asti ja ottaa sitten kymmenen vuotta nuoremman naisen synnyttämään ne lapset. Naisen taas on pakko hommata lapset silloin kun biologia sen vielä sallii, eli juuri siinä iässä kun uraan pitäisi keskittyä täysillä.
Life's a bitch. Jumalaa voitte syyttää, itse en miehenä ota biologisista eroista vastuuta. Täydellistä tasa-arvoa nyt ei vain ole mahdollista saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Modernissa maailmassa
Pitäisi olla, mutta valitettavasti ei ole. Äidit hoitavat sekä lastenhoidosta että kotitöistä (joiden voi ajatella vähintäänkin välillisesti olevan lasten eteen tehtävää työtä ja sitä vanhemmuutta, jos puhutaan esim. ruuanlaitosta tai lasten pyykkien pesemisestä) huomattavasti suuremman siivun kuin isät. Lisäksi on tutkittu, että erilaisissa yhteiskunnallisissa instituutioissa, mm. neuvolassa, päiväkodissa ja lastensuojelussa, isään suhtaudutaan vanhempana eri tavalla kuin äitiin. Isiä kohtaan ollaan mahdollistavia ja tukevia, äidit nähdään viimekätisen vastuun kantajina ja velvoitettuina tukemaan sitä töhö-isää. Jos isä vie lapsen päiväkotiin kurakeleillä pelkissä farkuissa ja kangaskengissä, on se vain vähän hassua, mutta jos äiti tekee saman, aletaan etsiä puutteita vanhemmuudesta ja otetaan äiti tiukan tarkkailun alaiseksi.
Äidit myös kantavat työelämässä ollessaan isomman vastuun lapsista taloudellisten menetysten muodossa - äidit pitävät huomattavasti isiä pidemmät perhevapaat ja huolehtivat lapsista kun nämä sairastuvat.
Niin, koska naiset itse pitävät tästä asetelmasta kiinni, ja vähättelevät ja mitätöivät miestä vanhempana ja muutoinkin.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni mies oma-aloitteisesti hoitaa kasvatukseen ja kotiaskareisiin liittyvät pulmat? Olen nimittäin kuullut huhua ettei kovin moni. Tätä on toki puitu jo sivukaupalla toisissa keskusteluissa joten menee ehkä off-topiciksi.
Niin, olet varmaan itsekin lukenut palstalla, kuinka NAISEN MIELESTÄ mies ei osaa tehdä mitään oikein.
Siis naisen päässään kehittämällä , ainoalla oikealla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Modernissa maailmassa
Jos tehtäisiin koe jossa tavallinen nainen ja tavallinen mies pistettäisiin viettämään ilta yksin 4 lapsen kanssa niin naisvaltainen ryhmä löytäisi 1000 virhettä miehen toiminnasta vaikka ei tulisi yhtään haavaa..ja naiselta 0 vaikka olisi kuinka urpo
Hyvin kuvaavaa kuinka isyyteen suhtaudutaan on neuvoloiden toiminta jossa isä on näkymätön ja sama kohtelu jatkuu sitten oikeuslaitoksissa ja sossuissa. Miehet ja isät on suorastaan demonisoitu tässä maassa eivätkä he osaa tehdä mitään oikein saati että heitä ja heidän mielipiteitään kuunneltaisiin mistään.
Äidit sensijaan on nostettu lähes pyhimysten asemaan tässä maassa jotka eivät tee ikinä mitään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Life's a bitch. Jumalaa voitte syyttää, itse en miehenä ota biologisista eroista vastuuta. Täydellistä tasa-arvoa nyt ei vain ole mahdollista saavuttaa.
Tietysti näin, ja edelleenkään kukaan ei syytä tästä seikasta miehiä. Nainen ei voi olla kuin mies ja panostaa uraan samalla tavalla ihan biologiasta johtuen, ellei sitten ota riskiä että ei pysty hieman vanhemmalla iällä saamaan lapsia ollenkaan. Tämä on ihan selvä, minkä vuoksi onkin mielestäni ihmeellistä, että jotkut miehet ottavat asiakseen halveksua naisia jotka loppujen lopuksi tekivät järki ratkaisun ja valitsivat perheen huippu-uran sijasta. Varsinkin kun useimmat miehet eivät tunnu haluvan edes uraohjusta vaimokseen. Joten mistä siis kumpuaa tämä tarve sitten halveksua naisia jotka eivät perustaneet sitä huppu yritystä perheen kustannuksella?
jooh iteki oon huomannu että naisvaltasia aloja halveksutaan.mun oma isä sanoi, kun mainitsin haluavani sairaanhoitajaksi, että eihän se ole mitäään se on vain sairaanhoitaja :( kyseinen työ on kuitenkin todella tärkeää ja on oksettavaa että joku kehtaa sanoa noin!ja hän ei ole itsekään kuin teollisuustyöntekijä ja jäi vielä työttömäksikin..
Vierailija kirjoitti:
jooh iteki oon huomannu että naisvaltasia aloja halveksutaan.mun oma isä sanoi, kun mainitsin haluavani sairaanhoitajaksi, että eihän se ole mitäään se on vain sairaanhoitaja :( kyseinen työ on kuitenkin todella tärkeää ja on oksettavaa että joku kehtaa sanoa noin!ja hän ei ole itsekään kuin teollisuustyöntekijä ja jäi vielä työttömäksikin..
Tuo ammatti on kuitenkin kyselyissä aivan kärkipäässä kun suomalaisilta kysytään mitä ammatteja he arvostavat. Kaikki eivät ajattele niinkuin isäsi, mutta harmi että luulet, että ammattiasi ei arvosteta vaikka se on juuri päinvastoin.
Syntyvyys Suomessa on pudonnut tasolle, joka ei enää riitä väestön uusiutumiseen. Jos puhutaan "kestävyysvajeesta", niin silloin puhutaan hyvin pitkän aikavälin asioista. Yleisesti ottaen taloutta ei voi ennustaa niin pitkälle, mutta alhaisen syntyvyyden vaikutus lienee ainakin selvä: jos se kovasti vähenee, niin silloin työssäkäyviä on tulevaisuudessa vähemmän kuin muita.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä halveksuvat? Isäsi lisäksi?
Mitä ihmettä oikein selität? Eihän tämä seikka mitenkään ole miesten, tai naistenkaan vika. Kylmä tosiasia on vain se, että mitä enemmän nainen panostaa uraansa, sitä todennäköisemmin hänellä ei ole perhettä tai puolisoa, ihan tilastojenkin valossa. Naisen hedelmällinen ikä ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Ei se ole kenenkään vika ja asialle ei oikein mitään voi, elämä on.